In Memoriam

Post Reply
User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Re: In Memoriam

Post by composite » Mon Jan 17, 2011 22:32

Van Rob Aartsen hoorde ik zojuist via Twitter dat zijn schoonvader Bert Fermin (dammer, dichter en problemist) vandaag is overleden. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) is Bert 84 geworden.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: In Memoriam

Post by Jan Pieter » Fri Feb 04, 2011 23:21

In de vroege ochtend van vrijdag 4 februari is overleden, op de leeftijd van 72 jaar:

Jan D. Jongkind

Jan kampte al langere tijd met gezondheidsproblemen.

Vanaf de oprichting van Amstelland Dam Vereniging, op 1 augustus 1971, was Jan secretaris, maar hij was veel meer dan dat. Hij was het sociale middelpunt van de vereniging. Jarenlang verzorgde hij bulletins die naast damnieuws ook persoonlijke informatie bevatten over bijvoorbeeld zieke leden. Met zijn innemende karakter en soms onnavolgbare humor wist hij mensen altijd weer bij de club te betrekken, ook op momenten dat iemand er even minder zin in leek te hebben. Vanwege zijn gezondheidstoestand kwam Jan al enkele jaren niet meer op de clubavond, en het kan geen toeval zijn dat het aantal leden bij Amstelland in die periode terugliep. Niet de topspelers, maar mensen als Jan Jongkind vormen het kloppend hart van de damwereld.

De uitvaart zal zijn op donderdag 10 februari. Nadere info volgt.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: In Memoriam

Post by Jan Pieter » Mon Feb 07, 2011 11:08

Info betreffende de uitvaart van Jan D. Jongkind, secretaris van Amstelland Dam Vereniging:

Er is gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren op woensdag 9 februari van 19.00 - 20.00 uur in de aula van begraafplaats Karssenhof, Binnenweg 1 A, Ouderkerk aan de Amstel.

De begrafenisplechtigheid zal plaatsvinden op donderdag 10 februari om 11.30 uur in de aula van begraafplaats Karssenhof, Binnenweg 1 A, Ouderkerk aan de Amstel.

Na de begrafenis is omstreeks 13.00 uur gelegenheid elkaar te ontmoeten in het Noorddamcentrum, Noorddammerweg 1, Amstelveen.

Omdat Jan zo liefdevol is verzorgd in Johannes Hospitium wordt een donatie op rekeningnummer 19.52.19.953 ten name van de Stichting Vrienden van het Johannes Hospitium De Ronde Venen, zeer op prijs gesteld.

J.Pawlicki
Posts: 360
Joined: Sun Aug 18, 2002 21:51
Location: Szczecin, Poland
Contact:

Zygmunt Pawlicki (13.8.1953 - 6.2.2011)

Post by J.Pawlicki » Mon Feb 07, 2011 23:38

Very well know in correspondence draughts. But first of all one the biggest draughts-books fan! His collection ... probably one of the best. He wrote a lot of nice articles about draughts people and draughts history. He was very busy with his job (academic teacher - German language) so he was not so active in direct games.
Attachments
zygmunt.jpg
zygmunt.jpg (74.31 KiB) Viewed 12076 times
haga_96_2_002.jpg
Zygmunt Pawlicki and Iser Kouperman. Big books collector and big books writer!
haga_96_2_002.jpg (57.96 KiB) Viewed 12076 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Feb 09, 2011 02:30

IN MEMORIAM DIRK PIETER PORSIUS (86 JAAR)
BAARN - Tijdens de clubavond van 7 februari 2011 bereikte ons het bericht, dat in de nacht van 3 op 4 februari 2011 ons clublid Dirk Porsius onverwacht maar rustig in zijn slaap is overleden.

Dirk kwam al een paar jaar niet meer naar de clubavonden, omdat hij dat op zijn leeftijd niet meer kon opbrengen. De meeste DVSB’ers hebben hem voor het laatst tijdens het 25 jarig jubileumfeest van DVSB, op 14 juni 2008, gezien en gesproken. DVSB’ers die in Baarn wonen kwamen hem tijdens het boodschappen doen nog wel tegen en dan maakte hij altijd nog een zeer vitale indruk en was dan steevast op de fiets. Ook hielp hij zijn buren nog met boodschappen doen.

Dirk was eigenlijk een schaker, maar had eind 1989 gereageerd op de damrubriek van huidig UPDB-secretaris Harry de Waard, die toen secretaris van Dam Vereniging Soest Baarn was. Uiteraard nodigde Harry hem uit op de vaste clubavond van DVSB, waarna Dirk het schaken voor lief liet en lid werd van DVSB. Hij sloeg daarna geen enkele clubavond over en liet alleen enige tijd verstek gaan nadat enkele jaren later zijn geliefde vrouw, Catharina Bloemendaal, was overleden. Dat was een groot gemis voor Dirk Porsius, maar hij liet ook toen zijn optimisme, zijn gezelligheid en zijn vrolijkheid de boventoon vieren.

Dirk hield enorm van zijn geliefde damspel en van zijn damclub, die hij altijd Door Vriendschap Steeds Beter noemde. Hij liet zich door de betere dammers ook altijd graag instrueren , maar had als voormalig onderwijzer ook aandacht voor de jeugd van DVSB.

Nooit hoorde je een onvertogen woord van Dirk en met zijn aanwezigheid bracht hij altijd gezelligheid en sfeer tijdens een clubavond.

Wij zijn dankbaar dat hij zo’n 20 jaar deel uitmaakte van onze damclub en wensen zijn kinderen en andere familieleden veel sterkte toe bij het verwerken van dit verlies.

Het bestuur van Dam Vereniging Soest Baarn


Jelmer Martens en
Herman Peters

voorzitter - secretaris van DVSB.
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Jeepee
Posts: 60
Joined: Mon Jul 17, 2006 22:56
Location: Den Haag

overleden

Post by Jeepee » Fri Feb 18, 2011 14:50

Helaas moeten we ook afscheid nemen van rien van setten van damclub odb den haag. Hij is vanochtend overleden in het ziekenhuis

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Alex » Fri Feb 18, 2011 17:40

Fred Versteeg wrote:Rien is vanochtend om 5.00 uur overleden.

Ik denk met zeer groot respect aan hem.
Ik sluit mij aan bij Fred. Het betreft hier 1 van de steunpilaren van HDC Ons Doel Bereikt, Rien van Setten. Hij mocht slechts 68 jaar worden.
Last edited by Alex on Sun May 15, 2011 08:47, edited 1 time in total.

Jeepee
Posts: 60
Joined: Mon Jul 17, 2006 22:56
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Jeepee » Sat Feb 19, 2011 13:59

nu op een deugdelijke pc.

M.H. van Setten Senior sinds jaar en dag wedstrijdleider van HDC Ons Doel Bereikt.

Rien was niet een van de steunpilaren van ODB maar toch wel DE steunpilaar. Het is een gemis voor HDC Ons Doel Bereikt.

Moge hij in vrede rusten.

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Alex » Sun Feb 20, 2011 12:43

Fred Ivens wrote:Rien van Setten, telg uit een bekend Haags dammersgeslacht, is vrijdag op 68-jarige leeftijd overleden. Hij was ongeneeslijk ziek. Van Setten is een aantal malen clubkampioen geweest bij het voormalige SWZDV en was sinds 1991 lid van ODB. 'Hij fungeerde als wedstrijdleider als de kroonschijf, de spil van onze club en stond altijd voor iedereen klaar', aldus oud-voorzitter Fred Versteeg. Hij was ook een kleine veertig jaar een drijvende kracht achter het nationale kampioenschap voor visueel gehandicapten. De crematie heeft vrijdag om 13.15 uur plaats in Crematorium Eikelenburg in Rijswijk.

Jeepee
Posts: 60
Joined: Mon Jul 17, 2006 22:56
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Jeepee » Sun Feb 20, 2011 21:30

Ook heeft Damclub Velo afscheid moeten nemen van Bert de Koning, de broer van wijlen Jan de Koning.

Bert kwam al jaren niet meer bij Velo wegens zijn gezondheid.


Bert wordt dinsdag a.s. begraven

Jeepee
Posts: 60
Joined: Mon Jul 17, 2006 22:56
Location: Den Haag

Re: In Memoriam

Post by Jeepee » Wed Feb 23, 2011 19:36

Rouwkaart Rien van Setten met dank aan Nerin Bisseswar en Fred Versteeg
Attachments
rien.jpg
rien.jpg (91.29 KiB) Viewed 10529 times

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

In Memoriam

Post by henk stoop » Fri Mar 18, 2011 21:08

Zondag 13 maart is Lau Bergveld op 87-jarige leeftijd overleden. Lau was in het verleden lid van OG Utrecht, Denk en Zet Culemborg en ADC Amerongen. Enige bekendheid kreeg hij door de 3 damboekjes die hij schreef.
Lau damde al enige jaren niet meer. Zowel zijn ogen als zijn geest werkten niet meer mee.
Hij rust in vrede.

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2798
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Mar 18, 2011 23:54

henk stoop wrote:Zondag 13 maart is Lau Bergveld op 87-jarige leeftijd overleden. Lau was in het verleden lid van OG Utrecht, Denk en Zet Culemborg en ADC Amerongen. Enige bekendheid kreeg hij door de 3 damboekjes die hij schreef.
Lau damde al enige jaren niet meer. Zowel zijn ogen als zijn geest werkten niet meer mee.
Hij rust in vrede.
Ik heb hele goede herinneringen aan Lau Bergveld.
Heel toevallig is hij deze week vaak in mijn gedachten geweest. Hoe zou het toch met Bergveld zijn, vroeg ik mij af, bij het archiveren van mijn dammateriaal. Zelfs vandaag heb ik nog aan hem gedacht. Eerder op de avond had ik nog één van zijn damboeken bij Andy Damen besteld.
Over het algemeen stond hij bekend als een complex persoon, die niet met iedereen goed overweg kon. Met mij had hij gelukkig geen probleem. Integendeel. In de tijd dat hij bij OG Utrecht zat heb ik een hele speciale band met hem gehad. Hij mocht mij heel erg graag heeft hij me een keer in vertrouwen verteld. Hij zei, dat hij al een hele tijd op zoek was naar een geschikt persoon om in ieder geval een deel van zijn nalatenschap aan over te dragen. Iemand waar hij van op aan kon dat het wel goed terecht zou komen. Jaren had hij niemand kunnen vinden en toen ik onderlinge bij OG ging spelen is het wederzijds respect gegroeid. Ik kende hem tot dan toe alleen van de damboeken die hij geschreven had. Twee grote dozen met dammateriaal heb ik van hem gekregen. Er zaten naast oude damboeken ook tijdschriften in zoals De Brouwerij en Het Damspel, notatieboekjes en de complete LOI-damcursus, geschreven door o.a. Piet Roozenburg en Jan Bom dacht ik. Vooral met de LOI-damcursus was ik, als verwoed verzamelaar, zeer blij mee, omdat die cursus toen reeds haast nergens meer te verkrijgen was. Ik ben blij dat in ieder geval dit deel van zijn nalatenschap goed is terechtgekomen en ik zal het blijven koesteren als tastbare herinnering aan mijn goede damvriend, Lau Bergveld!
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Joker
Posts: 39
Joined: Thu Apr 15, 2004 12:05
Location: Lithuania

Re: In Memoriam

Post by Joker » Mon Mar 28, 2011 13:13

The outstanding draughts player, 2 times USSR champion, international grandmaster Nicolaj Mistchanski has died on 23.03.2011.

Image

blondegod
Posts: 562
Joined: Wed Nov 05, 2003 00:53

Re: In Memoriam

Post by blondegod » Mon Mar 28, 2011 16:33

Ik ben altijd wel een soort fan van Mistchanski geweest, RIP!

Post Reply