WR Simultaandammen Jos Stokkel 6 november 2010

Post Reply
MenO

Re: WR Simultaandammen Jos Stokkel 6 november 2010

Post by MenO » Sun Nov 07, 2010 12:45

AntonvBerkel wrote:
Alex wrote: Hoe kunnen de blindspelers dan zo snel uit zijn?
Ik wil Jos van harte feliciteren. Ik heb een waardig opvolger gevonden in een groot dammerr. Dat hij er voor heeft moeten strijden is wel duidelijk: zelfs van zijn clubgenoot Han Borgman kreeg hij een nul.

Is alles 100% volgens de regels gegaan? Er gaat altijd wel iets anders dan exact in het reglementenboekje staat, maar een zeer gewaardeerd internationaal arbiter als Cor Verdel die zijn sporen allang verdiend heeft in de damwereld, heeft er de hele tijd met zijn neus boven opgestaan en heeft nooit ingegrepen omdat hij vond dat iets in strijd was met het simultaanreglement. Ook zijn hulparbiters hebben geen onregelmatigheden geconstateerd. Waarom probeer je nu zo'n mooi en geslaagd evenement omlaag te halen door dat halve procent te zoeken wat onder vrije interpretatie valt als er 99,5% conform de exacte regels gaat (zonder vrije interpretatie)? Natuurlijk mag dat, maar waarom zou je?
Hulde!
Anton, je hebt groot gelijk, en goed verwoord.
Geweldig overigens ook dat je er gisteren bij was!

Ganesha

Post by Ganesha » Sun Nov 07, 2010 16:58

Was de 251e speler een clubdammer, kan iemand dat vertellen?
Oftewel deden er 176 clubdammers mee?

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Nov 07, 2010 17:02

nog even voorzichtig met felicitaties.. er werd rekening gehouden met 250 deelnemers met precies 70% clubdammers. Er waren echter 251 deelnemers. Als deze 251e een clubdammer was is er geen probleem, maar is dit een huisdammer dan vrees ik dat het percentage op 69.7% zal blijven steken. Ik vrees dat dit gegeven dan wel vergaande gevolgen kan hebben.

Inmiddels heb ik al iemand van de organisatie ingelicht hierover en de organisatie zal binnenkort wel met een antwoord komen. (helaas dacht ik hier gisteren niet aan)

Edit: Ganesha was me net iets voor...

MenO

Post by MenO » Sun Nov 07, 2010 17:57

groenteboer wrote:nog even voorzichtig met felicitaties.. er werd rekening gehouden met 250 deelnemers met precies 70% clubdammers. Er waren echter 251 deelnemers. Als deze 251e een clubdammer was is er geen probleem, maar is dit een huisdammer dan vrees ik dat het percentage op 69.7% zal blijven steken. Ik vrees dat dit gegeven dan wel vergaande gevolgen kan hebben.

Inmiddels heb ik al iemand van de organisatie ingelicht hierover en de organisatie zal binnenkort wel met een antwoord komen. (helaas dacht ik hier gisteren niet aan)

Edit: Ganesha was me net iets voor...
In dat geval wordt het record toch gewoon op 250 gezet?
Het is niet alsof de opgave er makkelijker van geworden is door er één extra huisdammer neer te zetten. En ook voor de 80% score maakt het niets uit, want die marge blijft gemakkelijk staan.

Dus dit lijkt me niet zo'n heel groot probleem, zal hoogstens het verschil maken tussen een record van 250 en een van 251 deelnemers.

Ganesha

Post by Ganesha » Sun Nov 07, 2010 18:08

Dat heb ik ook bedacht, MenO. Een schoonheidsfouje, meer niet. 251 of toch 250

Alex

Post by Alex » Sun Nov 07, 2010 18:10

Eerder een beetje dom, had de organisatie maar beter moeten tellen.

Ganesha

Post by Ganesha » Sun Nov 07, 2010 18:19

Laten we het dan houden op "een beetje dom". Dat doet echter niets af aan de fantastische prestatie van Jos Stokkel. Ook de organisatie heeft verder puik werk geleverd, ook nog eens in combinatie met een goed doel.

AnDa

Post by AnDa » Sun Nov 07, 2010 18:39

MenO wrote:In dat geval wordt het record toch gewoon op 250 gezet?
Het is niet alsof de opgave er makkelijker van geworden is door er één extra huisdammer neer te zetten. En ook voor de 80% score maakt het niets uit, want die marge blijft gemakkelijk staan.

Dus dit lijkt me niet zo'n heel groot probleem, zal hoogstens het verschil maken tussen een record van 250 en een van 251 deelnemers.
Ten eerste natuurlijk de gelukwensen aan Jos Stokkel met zijn geweldige prestatie!
Voorts ook aan alle medewerkers die ervoor gezorgd hebben (met het nodige passen en meten) dat de poging uberhaupt door kon gaan. Promotie voor de damsport!

Toch vraag ik mij af in hoeverre je 'even' ('gewoon' zoals Meno zegt) kunt doen of dat bewuste bord helemaal niet deelgenomen heeft. Nee, ik wil niet zeuren, maar voor een officieel record heb je nu eenmaal bepaalde voorschriften.

Ik speel volgende keer tegen 300 man, verlies er natuurlijk een heleboel. En zag dan achteraf, ach... laat maar 48 verliespartijen vervallen (haal ik toch nog mijn 80% - wat eerst 60% was) en dan heb ik een record (tegen 252 tegenstanders). Zo werkt het toch niet?

Leuk dat Anton erbij was en zijn gelukwensen geplaatst heeft. Anton, wanneer ga je het huidige record aanvallen? :lol:

Ganesha

Post by Ganesha » Sun Nov 07, 2010 19:16

Ach Andy, laten we nu wachten op het oordeel van de organisatie.
Ik vind je voorbeeld anders dan de huidige situatie.

wibor

Post by wibor » Sun Nov 07, 2010 20:53

Willen de azijnpissers die er zelf niet bij zijn geweest zich aub onthouden van commentaar! De reden dat er sommige dingen wat moeizaam verliepen was dat de organisatie nog vlak voor het begin deelnemers moest zien te vinden. Het was voor mij nog een wonder dat het toch nog door kon gaan. Jos heeft zelf nog een dag van te voren mensen moeten regelen hoezo lekkere voorbereiding! Helaas zijn er altijd altijd mensen die commentaar hebben (ook op dit forum), maar zelf te beroerd zijn om mee te doen. Ook van de bond had ik wat meer medewerking verwacht. Ik was er bij en vond het een ware happening.

groenteboer

Post by groenteboer » Sun Nov 07, 2010 21:28

wibor wrote:Willen de azijnpissers die er zelf niet bij zijn geweest zich aub onthouden van commentaar! De reden dat er sommige dingen wat moeizaam verliepen was dat de organisatie nog vlak voor het begin deelnemers moest zien te vinden. Het was voor mij nog een wonder dat het toch nog door kon gaan. Jos heeft zelf nog een dag van te voren mensen moeten regelen hoezo lekkere voorbereiding! Helaas zijn er altijd altijd mensen die commentaar hebben (ook op dit forum), maar zelf te beroerd zijn om mee te doen. Ook van de bond had ik wat meer medewerking verwacht. Ik was er bij en vond het een ware happening.
Het was zeker een ware happening! Zoiets zou standaard eens in de vijf jaar op het programma moeten staan.

Ook mijn grote complimenten voor de organisatie die werkelijk fantastisch werk heeft verricht. Wat die 251e deelnemer ook mag betekenen voor de FMJD: ik zal het record blijven erkennen persoonlijk. Proficiat Jos Stokkel !!!

Keurientesss

Post by Keurientesss » Sun Nov 07, 2010 22:33

Ik wil even kort reageren op een aantal zaken die op dit forum zijn opgeworpen.

Hoewel de organisatie meende dat er met 250 deelnemers van start werd gegaan, bleek op basis van de uitslagen dat het toch ging om 251 borden. Dit is uitvoerig gecontroleerd door de organisatie, hoofdarbiter Cor Verdel en hulparbiter Frank Teer. De organisatie heeft vervolgens in overleg met de arbiters en simultaanspeler besloten het bij 251 deelnemers te houden.

Reden hiervoor is mede dat er aan het aantal clubspelers is voldaan (meer dan 175). Het inzetten van de blinddamspelers werd na overleg met de arbiters gecontinueerd, waarbij de simultaangever aldus wel rekening moest houden met extra verliespunten. Een alternatief was een aantal jeugdspelers (die in absolute nood nog klaarstonden) te bellen, maar we vonden deze bijzondere oplossing geschikt

Dit is natuurlijk niet helemaal wenselijk, maar dergelijke praktische oplossingen (als het versneld uitspelen) zijn sinds de eerste simultaans van Wiersma reeds gebruikelijk. Uiteraard ging dit allemaal ook in overleg met de hoofdarbiter en de FMJD. Volgens het officiële reglement is bijvoorbeeld een binnenring ook niet toegestaan, mogen deelnemers niet met elkaar spreken, mogen deelnemers nooit en te nimmer afwezig zijn van hun bord als de simultaanspeler arriveert (dus ook niet in nood). Voor een wereldrecordpoging als deze moeten bepaalde reglementen een praktische invulling krijgen: dit hebben wij na zorgvuldig overleg dan ook gedaan!

De organisatie, en in het bijzonder simultaangever Jos Stokkel, hopen dat alle deelnemers, arbiters en andere betrokkenen een prachtig evenement hebben meegemaakt dat een wereldrecord waardig is! De organisatie wil alle betrokkenen bedanken die in de afgelopen maanden, weken en op 6 november hebben meegewerkt aan het slagen van deze bijzondere, historische dag!

groenteboer

Post by groenteboer » Sun Nov 07, 2010 23:07

De regel dat deelnemers niet met elkaar mogen praten moet maar naar het land der fabelen worden gewezen, want die regel is natuurlijk volstrekte onzin :wink: (hier zou de FMJD iets mee moeten doen)

Gemiddeld 25 minuten wachten op een zet en dan ook nog eens niet mogen communiceren betekent één grote zieke toestand, waar deelnemers van in slaap vallen en waar omstanders van denken dat er een begrafenis gaande is.

Juist door het vele slappe geouwehoer met op de achtergrond het Shantykoor was het erg gezellig. (ben tot de conclusie gekomen dat vissersliederen uitstekend bij een massasimultaan passen.)

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Mon Nov 08, 2010 08:21

Gefeliciteerd Jos!

En ik weet niet of iemand anders het al gezegd heeft, maar mijn complimenten voor de collegialiteit en sportiviteit van Anton.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Mon Nov 08, 2010 13:16

File001.jpg
File001.jpg (124.71 KiB) Viewed 10268 times

Post Reply