Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Frans de Jonge » Mon Aug 23, 2010 22:19

thijs van den broek wrote:
Bert Zwart wrote:Naar mijn weten zijn er al vele decennia wilde clubs. Het meenemen van wilde clubs in de telling op een legale manier (door ze lid te maken van de kndb) maakt het spel dus niet populairder, en is alleen maar uitstel van executie.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Het lijkt me tijdverspilling en zonde van de inzet van de kndb-bestuurders die zich veel beter kunnen richten hoe jeugd te behouden en hoe meer jeugd aan te trekken. Daarnaast zitten wilde bonden ook helemaal niet te wachten om inmengin van de KNDB anders waren ze ook niet wild. En ze zitten al helemaal niet te wachten op alle rompslomp en financiële kosten. conclusie: als de KNDB deze wilde clubs gaat legaliseren zal dit miss lichte voordelen geven voor de kndb maar daarnaast ook grote nadelen voor de damsport in het geheel. Niet doen dus!
Wat we niet moeten vergeten dat er ook recreatiedammers zijn. Waarom zou de KNDB er niet voor deze doelgroep zijn? Als het nu om enkele verenigingen of dammers ging, maar hier ligt een wezenlijke infrastructuur onder van veel verenigingen met vermoedelijk meer dan 1000 leden. We kunnen deze infrastructuur ook benutten voor nieuwe initiatieven (hopelijk ook jeugddammen). En als er minder infrastructuur is win je dat niet meer terug
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jos van der Geest

Post by Jos van der Geest » Tue Aug 24, 2010 00:02

Ik zeg niet dat die wilde clubs gratis moeten zijn. Want dat schiet ook niet op. Wel zou de KNDB iets kunnen bedenken waardoor deze wat beter in de markt kan liggen zodat wilde clubs kunnen besluiten om zich aan te sluiten. Dammen kan op elk nivo en moet ook op elk nivo beoefend kunnen worden. Ofwel meer inspelen op eventuele wensen van die wilde clubs en kijken wat je daarmee kan doen.
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Tue Aug 24, 2010 00:56

Frans de Jonge wrote:
Bert Zwart wrote:Naar mijn weten zijn er al vele decennia wilde clubs. Het meenemen van wilde clubs in de telling op een legale manier (door ze lid te maken van de kndb) maakt het spel dus niet populairder, en is alleen maar uitstel van executie.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Het lijkt me tijdverspilling en zonde van de inzet van de kndb-bestuurders die zich veel beter kunnen richten hoe jeugd te behouden en hoe meer jeugd aan te trekken. Daarnaast zitten wilde bonden ook helemaal niet te wachten om inmengin van de KNDB anders waren ze ook niet wild. En ze zitten al helemaal niet te wachten op alle rompslomp en financiële kosten. conclusie: als de KNDB deze wilde clubs gaat legaliseren zal dit miss lichte voordelen geven voor de kndb maar daarnaast ook grote nadelen voor de damsport in het geheel. Niet doen dus!
Wat we niet moeten vergeten dat er ook recreatiedammers zijn. Waarom zou de KNDB er niet voor deze doelgroep zijn? Als het nu om enkele verenigingen of dammers ging, maar hier ligt een wezenlijke infrastructuur onder van veel verenigingen met vermoedelijk meer dan 1000 leden. We kunnen deze infrastructuur ook benutten voor nieuwe initiatieven (hopelijk ook jeugddammen). En als er minder infrastructuur is win je dat niet meer terug
We moeten wel even 2 dingen goed onderscheiden. Elke wilde club die zich bij de kndb aanmeld moet natuurlijk aangemeld worden. Maar ik heb het over de wilde clubs die dat niet willen die moet je als KNDB niet onderdruk gaan zetten of verleiden met mooie praatjes want dan komen deze clubs bedrogen uit. Als een wilde club zich aanmeld bij de KNDB kan ik je nu al verzekeren dat de infrastrucuur daar snel weg zal zijn. Dat komt namelijk omdat je dan ook financieel moet bijdragen en er niks voor terug krijgt want wat heeft de KNDB voor een recreatiedammer te bieden die alleen op de club tegen de buurman wil dammen?

Jos van der Geest

Post by Jos van der Geest » Tue Aug 24, 2010 01:20

Om die reden moet de KNDB goed ten rade gaan wat deze voor een wilde club kan betekenen en wil betekenen. Niets doen of geen wijzigen helpt niet en dan blijft de situatie ook het zelfde. Er moet wel natuurlijk wat gedaan worden zodat een wilde club inziet dat het voor hun ook een meerwaarde is om aan te sluiten.
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Tue Aug 24, 2010 01:31

Jos van der Geest wrote:Om die reden moet de KNDB goed ten rade gaan wat deze voor een wilde club kan betekenen en wil betekenen. Niets doen of geen wijzigen helpt niet en dan blijft de situatie ook het zelfde. Er moet wel natuurlijk wat gedaan worden zodat een wilde club inziet dat het voor hun ook een meerwaarde is om aan te sluiten.
Ik zie niet wat het probleem is met de situatie die er nu is? Zoals al eerder werd gezegt hebben deze club een goede infrastructuur (dus zullen niet zo snel uitsterven als de kndb zelf). het is er gezellig en er word lekker geschoven niks mis mee toch? goed voor de damsport zelf lijkt me. Ik denk dat we teveel kijken vanuit de KNDB in plaats vanuit de damsport zelf!

Jos van der Geest

Post by Jos van der Geest » Tue Aug 24, 2010 01:39

Jos van der Geest wrote:Om die reden moet de KNDB goed ten rade gaan wat deze voor een wilde club kan betekenen en wil betekenen. Niets doen of geen wijzigen helpt niet en dan blijft de situatie ook het zelfde. Er moet wel natuurlijk wat gedaan worden zodat een wilde club inziet dat het voor hun ook een meerwaarde is om aan te sluiten.
Ik zie niet wat het probleem is met de situatie die er nu is? Zoals al eerder werd gezegt hebben deze club een goede infrastructuur (dus zullen niet zo snel uitsterven als de kndb zelf). het is er gezellig en er word lekker geschoven niks mis mee toch? goed voor de damsport zelf lijkt me. Ik denk dat we teveel kijken vanuit de KNDB in plaats vanuit de damsport zelf!
Ik vind het ook erg gezellig bij Damvereniging de Broeikas (welke in Akersloot zit). Gezelligheid, naast het een leuke pot kunnen dammen, maakt het dat je een lekker avondje weg ben en actief bezig bent en onder de mensen bent. Lekker potje bier tijdens en na het dammen.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Tue Aug 24, 2010 01:58

Jos van der Geest wrote:
Ik vind het ook erg gezellig bij Damvereniging de Broeikas (welke in Akersloot zit). Gezelligheid, naast het een leuke pot kunnen dammen, maakt het dat je een lekker avondje weg ben en actief bezig bent en onder de mensen bent. Lekker potje bier tijdens en na het dammen.

Ja volgens mij zijn we het al behoorlijk eens aan het worden :wink: . En voor de mensen die bij een wilde damclub dammen en ook nog lid willen worden van de kndb kan dat ook nog, zoals u. prima :D

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Sep 24, 2010 18:57

Jaap van Galen 17-aug wrote:Nog geen nieuwe ledenaantallen te vinden. Beetje laat, weken later dan vorig jaar, hopelijk vanwege onverwacht te controleren positief nieuws?
Inmiddels eind september en nog steeds geen bijgewerkte ledenaantallen. Wat is er aan de hand?

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Sat Sep 25, 2010 11:16

Ik voorspel voor volgend jaar alvast een verdere contributieverhoging. Het heeft het PFDB-bestuur namelijk behaagd om - zonder het in stemming te laten komen - de competitieopzet te veranderen in Zwitsers. Hierdoor is het onmogelijk om een wedstrijdschema met data te produceren, waardoor spelers met hun agenda in de knoei komen. Het enige dat je weet is de week waarin je moet spelen. Nu de jaarplanning is vernietigd zullen veel spelers zich moeten afmelden omdat ze het niet meer kunnen combineren met hun werk (denk aan ploegendiensten) of met de gezinsagenda. Het is moeilijk voor te stellen, maar er zijn écht dammers met een partner die ook een verenigingsleven hebben :twisted:

In Friesland zijn er veel spelers die voor twee verenigingen uitkomen. Dat wordt de nek omgedraaid. En 20 spelers die daar mee stoppen = -20 voor de KNDB en € 900,= minus op de begroting; minder statussen etc etc.

Bedankjes kunnen worden gestuurd naar beroepsleuteraar en (Huizum-speler): http://www.degibben.nl/Archief/2010/Jan%20Bosselaar.jpg

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Oct 27, 2010 19:24

Even een topic naar voren gehaald, waar men veel meer het beleid in zake ledenaanwas kan bediscussieren.
Lees het eerst maar even door..... :D

Prangende vraag is natuurlijk, waar blijven die cijfers per 1-7-2010??? :)
En kan/gaat Jaap zijn onderzoek uitvoeren voordat het te laat is..... :x

En gaat die Bondsraad eens een vergadering uitschrijven waarbij maar één agendapunt op de rol staat: Hoe krijgen we weer meer dammende leden bij de KNDB? :shock:
Vergeet de structuur, reglementen en allerhande bijzaken. Stort je op de kern.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Oct 27, 2010 19:48

Bouma spreekt wijze woorden. Van Galen en zijn onderzoek gaat er niet komen. Er is niemand die zijn voorstel serieus nam. Een onderzoek hoeft trouwens niet ingewikkeld te zijn. Als ik in toernooibase kijk naar de beperkte hoeveelheid aan teams in de provinciale kompetities of de ledencijfers per club dan is het helder: zonder telraam kun je het drama zien. Dat Van Galen geen officiele cijfers heeft gehad is triest evenals het gebrek aan creativiteit om zelf een sommetje te maken. Kortom, de Titanic staat half vol water terwijl KNDB bestuur denkt dat het half leeg staat.
Guido B en dat soort types staan aan dek met hun dweilorkest.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Oct 27, 2010 21:38

Piet Bouma wrote:En gaat die Bondsraad eens een vergadering uitschrijven waarbij maar één agendapunt op de rol staat: Hoe krijgen we weer meer dammende leden bij de KNDB? :shock:
Mee eens, het ontwikkelen en uitvoeren van een deltaplan !
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Oct 27, 2010 22:48

Piet Bouma wrote:En gaat die Bondsraad eens een vergadering uitschrijven waarbij maar één agendapunt op de rol staat: Hoe krijgen we weer meer dammende leden bij de KNDB? :shock:
En wat gaan we in die vergadering bespreken dan? Probleem is: niemand heeft een idee hoe we dit voor elkaar moeten krijgen. Ik niet, maar ook jij niet. KNDB-bestuur dan? Allemaal zeer welwillend, ben ik van overtuigd, maar ook geen idee. Als iemand een goed idee had, dan had hij of zij er al lang iets mee gedaan. Er zijn in het verleden al pogingen gedaan, maar helaas geen enkele poging gebaseerd op een goed idee.

Ik ben het met je eens dat het erg zinnig is om hierover na te denken. Maar dat doen we al. Jij, toen je dit onderwerp weer onder het stof vandaan haalde. Ik, toen ik je bericht las. Maar helaas, nog steeds geen idee.

Incapabel? Absoluut. Maar zijn er in de damwereld wel mensen die capabel genoeg zijn om het dammen te redden?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Oct 27, 2010 23:17

GuidoB wrote:[Probleem is: niemand heeft een idee hoe we dit voor elkaar moeten krijgen. Ik niet, maar ook jij niet.
Guido, je daagt me uit.
Frans heeft het over een deltaplan.

Ik wil wel eens een poging wagen om binnen een maand een stuk van zo'n 10 kantjes te schrijven, hoe we dat zouden moeten doen.
Zonder onderzoek van ledenuitstroom, leeftijdsopbouw en ledenverloop etc. van Jaap (dus mogelijk met vooringenomen conclusies over die uitstroom en ledenopbouw). Jammer, maar het is niet anders.

Ik weet nu al dat iedereen er op zal gaan schieten en sommige zaken als complete onzin zal gaan beschouwen. En er zal ook onzin tussen zitten. Maar je verschuilen achter geen idee gaat me te ver. Iedereen moet volgens mij ideeen hebben waar het aan ligt dat dammen niet meer populair is, en hoe je dat tij zou kunnen keren.

Zou jij die tien kantjes ook willen schrijven. Kunnen we eens vergelijken! :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Oct 27, 2010 23:59

Bouma, als je oorzaken wilt hebben waarom mensen stoppen met dammen kun je dat beter aan mij vragen dan aan flapdrol Guido B. Zelf ben ik gestopt, mede door jullie voortdurende gezeik over hoe alles beter zou moeten in de damwereld. Dit zonder dat ik ook maar 1 dammer ken die door jullie is gaan dammen. Bij iedere club tref je dit soort types. Lullen en maar lullen maar op de clubavond zie je ze niet en na een vlokje sneeuw blijven ze weken binnen. Misschien vergis ik me maar dat lijkt me sterk.

Post Reply