WK plaats te koop

Post Reply
Fred van Amersfoort

WK plaats te koop

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jul 21, 2010 22:18

Wiebe van der Wijk heeft een keuzeplaats voor het WK 2011 gekregen. Maar liefst elf jaar geleden behaalde hij de titel jeugdwereldkampioen om vervolgens vijf jaar lang geen damschijf te beroeren. De FMJD verloor natuurlijk al aan geloofwaardigheid door de aquariumsoap maar deze actie toont aan dat de damwereld echt in en in verrot en corrupt is.

Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Re: WK plaats te koop

Post by Bonja » Wed Jul 21, 2010 22:21

Fred van Amersfoort wrote:Wiebe van der Wijk heeft een keuzeplaats voor het WK 2011 gekregen. Maar liefst elf jaar geleden behaalde hij de titel jeugdwereldkampioen om vervolgens vijf jaar lang geen damschijf te beroeren. De FMJD verloor natuurlijk al aan geloofwaardigheid door de aquariumsoap maar deze actie toont aan dat de damwereld echt in en in verrot en corrupt is.
Tsja Fred had je vroeger maar beter je best moeten doen!!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Jul 21, 2010 23:10

Van de KNDB-site:
Persbericht
Emmeloord, 21 juli 2010
Wiebe van der Wijk uit Emmeloord neemt deel aan het GIBO Groep WK Dammen 2011

Tijdens de persconferentie van woensdag 21 juli 2010 maakte IJsbrand Haven, voorzitter van stichting Aanzet bekend dat Wiebe van der Wijk deel gaat nemen aan het WK Dammen 2011. Van der Wijk krijgt de sponsorplaats toegewezen. Hoofdsponsor GIBO Groep was er vanaf het begin voorstander van dat Van der Wijk deze plaats zou gaan innemen.

Er heeft daarna maandenlang overleg plaatsgevonden tussen de KNDB en het bestuur van stichting Aanzet. Uiteindelijk moest de zaak voorgelegd worden aan de FMJD (werelddambond). Deze besliste unaniem dat Van der Wijk deel kan nemen. Stichting Aanzet en GIBO Groep waren daar zeer tevreden over. En uiteraard betekende dat voor Van der Wijk een enorme opluchting. Hij gaat zich nu intensief voorbereiden op het GIBO Groep WK Dammen 2011.

Wiebe van der Wijk was in 1999 wereldkampioen bij de jeugd. Hij heeft een FMJD-titel: FM. (Meester Federatie). Hij heeft een rating van 2200. Na een speelpauze van vijf jaar begon Van der Wijk afgelopen seizoen weer te dammen bij Tamek Damkring Marknesse. Inmiddels is hij ook trainer van de jeugd van DC Emmeloord. Van der Wijk werd op 3 april 2010 sneldamkampioen van Friesland. Hij liet topspelers zoals Anton Schotanus en Tjalling Goedemoed achter zich. Wiebe van der Wijk is een conditioneel fitte en mentaal sterke speler. Dat zijn voorwaarden om het ruim drie weken durende evenement goed te kunnen doorstaan. Bovendien is hij representatief en kan de media goed te woord staan.

Stichting Aanzet laat de regionale promotie en publiciteit prevaleren. Dit is ook van groot belang voor hoofdsponsor GIBO Groep, de gemeenten Urk en Noordoostpolder, de provincie Flevoland en de vele regionale subsponsors.

Hoewel de deelname van Van der Wijk haaks staat op het topsportbeleid van de KNDB wil stichting Aanzet benadrukken dat het haar beslissing is, die ruimschoots voldoet aan de criteria van de FMJD. Belangrijk bij de uiteindelijk beslissing was welk aspect het zwaarst woog: het sportieve of het publicitaire?

Behalve Wiebe van der Wijk staat reeds de deelname vast van de huidige wereldkampioen Alexander Schwarzman (Rusland), Alexander Georgiev (Rusland), Mark Podolski (Duitsland), Alexander Baljakin (Nederland), Jean Marc Ndjofang (Kameroen), Mor Seck (Senegal), Ndiaga Samb (Senegal) en Moussa Camara (Guinee). De overige van de in totaal twintig deelnemers, moeten zich het komend halfjaar via voorwedstrijden zien te plaatsen.

Alex Boxum van GIBO Groep en Wiebe van der Wijk hebben de bevestiging van Wiebe's deelname schriftelijk vastgelegd.

Stichting Aanzet doet verder nog een oproep voor sponsoring aan de bedrijven uit de gemeenten Noordoostpolder en Urk.
Heaven is no location, but a state of mind

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Thu Jul 22, 2010 12:34

Bonja wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Wiebe van der Wijk heeft een keuzeplaats voor het WK 2011 gekregen. Maar liefst elf jaar geleden behaalde hij de titel jeugdwereldkampioen om vervolgens vijf jaar lang geen damschijf te beroeren. De FMJD verloor natuurlijk al aan geloofwaardigheid door de aquariumsoap maar deze actie toont aan dat de damwereld echt in en in verrot en corrupt is.

De Telegraaf schrijft hier ook niet echt positief over en zeker niet over de kndb/fmjd (anti-raclame voor de damsport)
http://www.telegraaf.nl/telesport/72263 ... =telesport

Het is idd raad zoals Bonja al zei dat als je vroeger je best hebt gedaan dat je dan 11 later nog een wk-sponsorplaats kan krijgen. Eigelijk zou je daar je hele leven je best voor moeten doen.

wibor

Post by wibor » Thu Jul 22, 2010 13:35

thijs van den broek wrote:
Bonja wrote:

De Telegraaf schrijft hier ook niet echt positief over en zeker niet over de kndb/fmjd (anti-raclame voor de damsport)
http://www.telegraaf.nl/telesport/72263 ... =telesport

Het is idd raad zoals Bonja al zei dat als je vroeger je best hebt gedaan dat je dan 11 later nog een wk-sponsorplaats kan krijgen. Eigelijk zou je daar je hele leven je best voor moeten doen.
Ik zie niet in waarom dit niet moet kunnen. Ik denk dat we blij mogen zijn dat er sponsoren zijn die het WK in Nederland willen ondersteunen. Dat ze er dan op deze manier iets voor terug krijgen heb ik geen moeite mee. Ik vrees dat als er een geldschieter bij Wiersma of Sijbrands aan de deur had gestaan met een flinke geldpot zij er ook geen moeite mee zouden hebben met een keuze plaats.

Trouwens bij een keuze plaats maakt de organisatie uit wie die plaats krijgt. Dat heeft dan niets met plaatsing te maken.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Jul 22, 2010 13:51

Het is natuurlijk prachtig voor Wiebe van der Wijk dat hij de gelegenheid krijgt om een WK te spelen. Maar iemand die nog nooit een NK heeft gespeeld hoort daar wat mij betreft niet voor in aanmerking te komen. De organisatie heeft natuurlijk groot gelijk dat ze deze mogelijkheid aangrijpen. Maar de FMJD zou zich wel eens achter de oren mogen krabben of dit nu werkelijk is wat ze met die sponsorplaatsen nastreven.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Jul 22, 2010 13:53

Ik heb liever dat een sponsor bepaalt wie deelneemt, dan een stelletje bobo's in een achterkamertje.

Daarnaast is het een aardige manier om Wiebe voor de damsport te behouden :wink:

Wiebe haalt misschien vijf punten minder dan een Pim Meurs dus met die antireclame valt het wel mee. Elke fysiek fitte subtopper kan in een WK over 19 rondes makkelijk 15 punten halen. Gewoon geconcentreerd naar remise hakken en op tijd naar bed.

Wiebe, gefeliciteerd!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Jul 22, 2010 14:09

Bert Zwart wrote:Ik heb liever dat een sponsor bepaalt wie deelneemt, dan een stelletje bobo's in een achterkamertje.
Wie vindt dat niet? Ik heb liever dat er helemaal geen inmenging is van sponsors en bestuurders in wie er aan een WK meedoen. Op een WK horen spelers te staan die hun plaatsing zelf hebben afgedwongen.

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Jul 22, 2010 14:40

Wieger Wesselink wrote:
Bert Zwart wrote:Ik heb liever dat een sponsor bepaalt wie deelneemt, dan een stelletje bobo's in een achterkamertje.
Wie vindt dat niet? Ik heb liever dat er helemaal geen inmenging is van sponsors en bestuurders in wie er aan een WK meedoen. Op een WK horen spelers te staan die hun plaatsing zelf hebben afgedwongen.
Het organiseren van een WK kan niet zonder sponsoren. En die sponsoren moeten we wel wat te bieden hebben.
Exposure kan de dampsort nauwelijks bieden, we komen zelden op TV en ook steeds minder in de krant. Iets wat we nog wel aan te bieden hebben is de sponsorplaats. Echter, door het constante gezeur hierover weten we ook die sponsors weg te jagen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Jul 22, 2010 16:02

Als het werkelijk zo van belang is om exposure te krijgen door deelname van een lokaal belangrijke speler kun je ook gewoon een invitatietoernooi houden. Goed voorbeeld is Zeeland waar men Provoost al lang geleden indeelde. Hij heeft die belofte van talentvol ook later bewezen. Verder vind ik ook dat er wel een verschil is tussen bijvoorbeeld Van der Wijk of een grootmeester met vele dienstjaren. Dat scheelt objectief gezien 200 ratingpunten. En wat is dan precies de extra uitstraling die Van der Wijk inbrengt? Als Maurice de Hond dit gaat onderzoeken dan komt hij tot de conclusie dat Wiebe wereldberoemd is maar vooral in Hasselt, Blokzijl en het winkelcentrum van Emmeloord. Wat is dan exposure? Levert het extra toeschouwers op? Levert het extra sponsoren op en zo ja welke bedragen? En wat gaan we doen als volgend jaar Sesamstraat hoofdsponsor wordt, gaan we dan aan Pino vragen de keuzeplaats in te vullen? Mag Yolante in 2018 meedoen als hoekvlag omdat Wesley daardoor beter gaat spelen? Het is een hellend vlak. Simpel te voorkomen door bij keuzeplaatsen voorwaarden te stellen zoals een GMI norm of een bepaalde rating.

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Jul 22, 2010 16:20

Fred van Amersfoort wrote:Als het werkelijk zo van belang is om exposure te krijgen door deelname van een lokaal belangrijke speler kun je ook gewoon een invitatietoernooi houden. Goed voorbeeld is Zeeland waar men Provoost al lang geleden indeelde. Hij heeft die belofte van talentvol ook later bewezen. Verder vind ik ook dat er wel een verschil is tussen bijvoorbeeld Van der Wijk of een grootmeester met vele dienstjaren. Dat scheelt objectief gezien 200 ratingpunten. En wat is dan precies de extra uitstraling die Van der Wijk inbrengt? Als Maurice de Hond dit gaat onderzoeken dan komt hij tot de conclusie dat Wiebe wereldberoemd is maar vooral in Hasselt, Blokzijl en het winkelcentrum van Emmeloord. Wat is dan exposure? Levert het extra toeschouwers op? Levert het extra sponsoren op en zo ja welke bedragen? En wat gaan we doen als volgend jaar Sesamstraat hoofdsponsor wordt, gaan we dan aan Pino vragen de keuzeplaats in te vullen? Mag Yolante in 2018 meedoen als hoekvlag omdat Wesley daardoor beter gaat spelen? Het is een hellend vlak. Simpel te voorkomen door bij keuzeplaatsen voorwaarden te stellen zoals een GMI norm of een bepaalde rating.
Wat mij betreft mogen Pino (WK dammen) en Yolanthe (hoekvlag WK voetbal) inderdaad meedoen onder de geschetste voorwaarden.
Bij sponsoring van Walt Disney hoort een WK-deelname van Goofy, reken maar dat het publiek trekt!
Creatief idee, Yolanthe als cornervlag, heb je een bepaalde kledingstijl in gedachten?
Last edited by Kosmos on Thu Jul 22, 2010 17:08, edited 1 time in total.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Jul 22, 2010 16:48

Ik ga voor de naakte cornervlaag maar ik heb liever niet dat ze er ook iets bij zegt. Yolante moet gewoon in de hoek staan en als iemand haar ergens voor nodig heeft kan dit via Wesley besproken worden. Je kunt dus niet zo maar ongevraagd tegen de hoekvlag swaffelen. Tenzij je als sponsor 2 keuzeplaatsen opeist, dan zijn er wellicht toch mogelijkheden. Het beste WK deelnemersveld krijg je waarschijnlijk door de winnaar een jaar lang gratis hoekvlagswaffelen aan te bieden. Leeuwarden lijkt mij een goede speelstad maar het kan ook in Beemte-Broekland.

Kosmos

Post by Kosmos » Thu Jul 22, 2010 17:06

Fred van Amersfoort wrote:Ik ga voor de naakte cornervlaag maar ik heb liever niet dat ze er ook iets bij zegt. Yolante moet gewoon in de hoek staan en als iemand haar ergens voor nodig heeft kan dit via Wesley besproken worden. Je kunt dus niet zo maar ongevraagd tegen de hoekvlag swaffelen. Tenzij je als sponsor 2 keuzeplaatsen opeist, dan zijn er wellicht toch mogelijkheden. Het beste WK deelnemersveld krijg je waarschijnlijk door de winnaar een jaar lang gratis hoekvlagswaffelen aan te bieden. Leeuwarden lijkt mij een goede speelstad maar het kan ook in Beemte-Broekland.
Ik denk toch dat de FIFA eisen zal dat Sepp Blatter onbeperkt mag cornervlagswaffelen.
Yolanthe moet wel wat aan, want ze is vlag en vlaggen horen te wapperen, zoals elk weldenkend mens weet.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Jul 22, 2010 18:19

Als ik mij goed herinner was Wiebe destijds ook op een dubieuze manier deelnemer geworden aan het jeugdWK en werd als volkomen outsider wereldkampioen. De paring speelde daarbij dacht ik een grote rol. Hij heeft toen niet tegen de toppers gespeeld. Is Herman Spanjer soms ook toevallig weer terug uit Australië?
Flow with the Go

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Jul 22, 2010 18:30

Klaas van der Laan wrote:
Als ik mij goed herinner was Wiebe destijds ook op een dubieuze manier deelnemer geworden aan het jeugdWK en werd als volkomen outsider wereldkampioen. De paring speelde daarbij dacht ik een grote rol. Hij heeft toen niet tegen de toppers gespeeld. Is Herman Spanjer soms ook toevallig weer terug uit Australië?
Zelfs Klaas houdt van polariseren tegenwoordig.

Post Reply