'Wilde' bonden

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

'Wilde' bonden

Post by Henk de Witt » Mon Aug 04, 2008 10:25

Hey Klaas, even wat vragen over de Oost-Groningse bond. Kun jij daar wat meer over vertellen? Hoeveel clubs, hoeveel leden? Doet men ook aan promotie of is het een sterk naar binnen gerichte club?

En Tjalling, in Friesland is er toch ook een dergelijke 'wilde' bond?

Ik ben geboren en getogen in de stad Groningen. Op mijn 13e begon ik met dammen. Ik geloof dat ik de naam Noorder Dambond wel eens had gehoord, maar de contacten met de provinciale KNDB-bond waren nihil, ik kende ook niemand van de ND persoonlijk. Ik las er ook nooit iets over in de krant.
Dat veranderde eind jaren zestig, ik was toen een jaar of 20. Douwe de Jong had mij secretaris gemaakt van 'De Goede Zet'. Ik geloof dat ik dat zo'n twee jaar ben geweest. Een volslagen mislukking wegens verregaande onrijpheid, maar dit terzijde. In mijn functie als secretaris vroeg Douwe de Jong mij mee te gaan naar een fusiebespreking tussen de Provinciaal Groninger Dambond en de Noorder Dambond. Een bizarre ervaring. Ten eerste leerde ik daar dat de Noorder Dambond ruim 800(!!) leden had. De PGD had er ruim 200. Ongelooflijk. Verder werd ik getroffen door het feit dat beide bonden als kemphanen tegenover elkaar stonden. Van een serieuze poging om tot elkaar te komen was geen sprake. De Noorder Dambond viel dood op een dubbeltje contributieverhoging. Het leek wel of deze mensen mentaal nog in de crisisjaren dertig leefden, terwijl we toch al een behoorlijke welvaartsgolf achter de rug hadden.
Aan de kant van de PGD viel mij de starheid op, belichaamd door Douwe de Jong. Toen nog een jonge man, maar zeer rigide en dogmatisch in zijn denken. Douwe had wel een heel arsenaal sluwe bestuurlijke trucjes om zijn doel te bereiken, daarin was hij wel creatief. Maar hier werkte dat dus helemaal niet. Later sprak ik er met hem over en vroeg waarom de PGD niet wat flexibeler was en bijvoorbeeld een overgangsfase voorstelde waarin voor dammers van de Noorder Dambond een aparte contributieregeling zou gelden.
Ook was de PGD streng wat betrof het noteren van de partij en het spelen met de klok. Blijkbaar gebeurde het een noch het ander altijd. Later speelde ik een keer een inhaalpartij voor het provinciaal Gronings Kampioenschap bij een clubje van de Noorder Dambond en zag ik met eigen ogen hoe het er toeging:
'Jannes, 'n potje damm'n? Of wost mitain biljart'n?'
'Is goud jong, eerst maor 'n potje damm'n'.
'Mit of zunder klokke?'
'Zunder, 'k wor zenuwachtig van dat ding.'
Eigenlijk de informele damcultuur die nu door veel vooruitstrevende dammers wordt bepleit. Laat mensen in de lagere regionen toch lekker dammen! De verplichting om te noteren en met klok te spelen schept voor sommigen een enorme drempel. Maar Douwe en consorten waren streng.

Enfin, daarna heb ik van fusiebesprekingen en trouwens de Noorder Dambond nooit meer iets gehoord. Bestond de Oost-Groningse Dambond toen ook al of is het een afsplitsing van de Noorder Dambond?

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Mon Aug 04, 2008 14:27

In Fryslân is een grote wilde bond.
Ik weet er niet veel vanaf, mischien kan Nagelslag meer vertellen.

Zelf heb ik ook de visie dat de bond aantrekkelijk moet zijn voor zoveel mogelijk dammers. Daarom heb ik een schriftelijk voorstel ingediend bij Ben Smeenk om het Nk rapide op te waarderen. Spelen op 3 of meer zaterdagen en net als bij sneldammen alle jeugdcategorieën en categorie B en C.
Dit ter vervanging van de anti-sociale nationale beker, dat voor een veel te selecte, elitaire groep dammers is, die al met clubs kunnen strijden in de nationale competitie. Lijkt mij een uitstekende methode om meer mensen een aantal leuke damdagen te bezorgen. Je zou nog een categorie wilde dammers toe kunnen voegen! Wat vind joe daarvan, Calcoppo?
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Mon Aug 04, 2008 17:50

Kosmos wrote:In Fryslân is een grote wilde bond.
Of: Fryslân is een grote wilde bond.

Op de site:
http://home.hetnet.nl/~i.bruinsma/zwhdambond/index.html
is flink wat meer over de 'wilde ZWH-dambond' te vinden.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Mon Aug 04, 2008 20:55

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:In Fryslân is een grote wilde bond.
Of: Fryslân is een grote wilde bond.

Op de site:
http://home.hetnet.nl/~i.bruinsma/zwhdambond/index.html
is flink wat meer over de 'wilde ZWH-dambond' te vinden.
Dank, heren Piet en Kosmos.
Piet, wat betekent ZWH? En wat is de reden van deze aparte bond? Contributie?

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Mon Aug 04, 2008 21:06

Bijna 300 leden, die ZWH-bond (is het Zuid-West Hoek?), verdeeld over 19 clubs. West-Holland heeft niet zo heel veel meer leden.
Er zitten wel enkele 'dunne' clubjes bij.

Merkwaardig toch, bestaan er weinig contacten tussen ZWH en PFDB?

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Wilde bonden

Post by Klaas van der Laan » Mon Aug 04, 2008 21:54

In Groningen zijn naast de officiële PGD twee "wilde bonden" (NoorderDB -ca. boven lijn Groningen-Delfzijl en OostGrD -ca. onder lijn Groningen-Winschoten). Hans van der Nap is al zo'n 10 jaar bezig met een jubileumboek over het provinciale dammen waarin ook de geschiedenis van de andere bonden wordt opgenomen. Hoewel al jaren hoogzwanger is het nog vrij onduidelijke wanneer deze olifantendracht beeindigt wordt.

De laatste 10 jaar zijn (uiteindelijk wel) zeer serieuse pogingen met vergaande handreikingen vanuit de PGD geweest voor samenwerking vooral met de NDB. Zo mogen wilde NDB-leden/teams "gratis" meedoen met PGD-competities. Zo is er een jaarlijkse massa(nou ja?)kamp. De voorzitter van de NDB is ook voorzitter van de PGD-club. Maar de redding kwam te laat, waarschijnlijk door de ver doorgeschoten vergrijzing. De behoefte is niet veel meer dan een wekelijks avondje schuiven in het dorpshuis met borreltje, balletje, geintje en op tijd weer thuis.

Bij OGD (waarbij ik nu dus om -ook- dezelfde redenen lid ben van de plaatselijke DC Meeden, en het bevalt prima) zijn zo'n 8 clubs met samen een 12tal viertallen. (Waarschijnlijk is de NDB ietsje groter) Het dammen is nauwelijks te vergelijken met de KNDB. Van keiharde sport is geen enkele sprake. Er is wel rivaliserende strijd maar het moet wel gezellig blijven met praatje tussendoor. Het niveau is gemiddeld ca rating 1000. De sterkste spelers zijn Herman Mulder, Arthur Kalverboer en tot voor kort Martin Dolfing.
Enkele opmerkelijke gebruiken:
* Bij bondscompetitie geeft iedereen elkaar als begroeting eerst een hand
* Bij afbreken (bv omdat het lokaal om ruim 23.00 uur sluit) wordt de uitslag van de overblijvende stand door een technische (nou ja?) commissie bepaald (meestal remise). Daarover kan ook niet worden gediscussieerd, en het komt nogal eens voor dat de werkelijke waarde anders is.
* Speeltempo is 50z/90min + 15min voor rest. Sommigen noteren niet en spelen toch op de klok.
* Tot voor kort was het de bedoeling dat teams op sterkte zitten. (clubkampioen op bord 1). Hierdoor moet je bijna altijd tegen dezelfde speler. Maar de laatste paar jaar komen taktische opstellingen ook voor.
* De contributie is maar een paar tientjes per jaar.
* Er is nauwelijks organisatie. De stand van de bondscompetitie is vaak niet bekend. Er zijn geen scheidsrechters en er is weinig spelregelkennis. Een enkele keer bespreekt het bestuur een protest met meestal een vredelievende uitspraak.
* Als er iemand verhinderd is wordt de bondswedstrijd zonodig in onderling overleg (soms maanden) verschoven.
* Leden komen elke clubavond (met plezier). Voor de eerste drie van de onderlinge (met handicapregeling) zijn er toch wel aantrekkelijk waardebonnen.
* Er is weinig theoriekennis. Er zijn hoofdzakelijk twee strategiën: Klassiek of Wild West.

Deze progressieve bonden lopen hiermee dus voorop ten opzichte van de KNDB.
Flow with the Go

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Mon Aug 04, 2008 21:56

Henk de Witt wrote:Bijna 300 leden, die ZWH-bond (is het Zuid-West Hoek?), verdeeld over 19 clubs. West-Holland heeft niet zo heel veel meer leden.
Er zitten wel enkele 'dunne' clubjes bij.

Merkwaardig toch, bestaan er weinig contacten tussen ZWH en PFDB?
ZWH is inderdaad Zuid-West-Hoek.

In de PFDB competitie speelt een ZWH-damteam (toppers van de ZWH-teams! mee).
De clubs spelen volgens mij een competitie met massakampen, d.w.z. dat ze met alle leden tegen elkaar uitkomen (bij een overtal worden geloof ik een paar spelers van het andere team buiten mededinging bij het ondertalteam gevoegd, of de "overtalclub" komt met minder spelers uit).
Een aantal clubs, bijv. Joure en TOG Koudum zijn vroeger wel lid geweest van de PFDB.
Het gezelligheidsgebeuren (ala Noorderdambond!) staat wat meer op de voorgrond.
Mijn schoonvader en een oom zijn lid van DOS Easterein (staat p/a Wommels op de site - hoe is het mogelijk!: Wommels en Easterein zijn een beetje water en vuur).
De afdracht aan de PFDB en de KNDB is m.i. een struikelpunt. Men vindt dat er per lid veel teveel wordt betaald.
Organisatiekosten van de ZWH-dambond zijn vrijwel nihil, dus dat scheelt flink wat in de penningen.

Overigens is de hele contributieafdracht ook in samenhang met dubbele leden (ik geloof dat Maarten Kolsloot dit in het verleden heeft aangezwengeld) wel een punt van discussie geweest in de Bondsraad.
Er is zelfs een strominkje geweest dat voorstander was spelers, die niet nationaal (Nationale competitie en andere nationale wedstrijden) spelen, een lager contributiebedrag te laten betalen.
Ook wilde de Bondsraad inventariseren wat een lid bij de diverse provinciale bonden betaald. Tot dusver is dat nog niet boven tafel gekomen.

De meeste contacten tussen spelers ZWH-dambond en PFDB-spelers zijn er op het traditionele damtoernooi (1e zaterdag van januari) in Woudsend.
Nog steeds een topper onder de eendagstoernooien (in de jaren zestig soms wel boven de 300 deelnemers).
Ik geloof niet dat er van officiele zijde (PFDB en/of KNDB) pogingen ondernomen worden, om de ZWH-dambond bij de KNDB onder te brengen.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Tue Aug 05, 2008 13:30

Klaas en Piet, hartelijk dank voor de uitgebreide informatie!

We kunnen hier wel iets van leren, althans dat is mijn eerste reactie. Bij DOS Delft hadden we jarenlang het beleid dat leden automatisch lid van de KNDB moesten zijn, iedereen betaalde dezelfde contributie. Daar zijn we vanaf gestapt. We hebben nu ook een aantal leden die geen KNDB-lid zijn en een lagere contributie betalen.
In de laagste klasse van het Delflandkampioenschap spelen bovendien enkele recreanten. Zij betalen geen contributie. Zij spelen een paar partijen per avond met versneld tempo zonder noteren.
Er zijn plannen om in het nieuwe seizoen een vrouwencompetitie te starten met vier of vijf vrouwen, allen recreanten. Vooralsnog zullen zij geen contributie betalen.
Bij de Surinaamse vereniging Sranti wordt recreatief gedamd. Enkele Sranti-dammers doen vaak mee aan sneldamtoernooien bij DOS zoals met pasen en kerst.
Ik denk dat deze mengvorm waardevol is, recreanten verlagen de drempel van het clubleven. Ze nemen ook regelmatig familie en vrienden mee.

Je ziet dus eigenlijk geleidelijk een mengvorm ontstaan tussen de KNDB-cultuur en het informelere, op recreatie en gezelligheid gerichte dammen zoals jullie dat beschrijven van de wilde bonden. Ik denk dat deze mengvorm waardevol is, recreanten verlagen de drempel van de damclub. Ze nemen ook regelmatig familie en vrienden mee.

Fred Versteeg doet iets soortgelijks in Den Haag met ODB/Haeghe Z. Daar kent men zogenaamde 50 cent leden. Mensen die per keer dat ze op de club komen 50 eurocent betalen. Fred maakt ze geloof ik wel allemaal KNDB-lid. Maar dat heeft volgens mij te maken met zijn ambitie om in KNDB-verband de grootste vereniging te worden. Een ambitie waarin hij dacht ik inmiddels glansrijk is geslaagd.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Tue Aug 05, 2008 13:32

Ik bedacht me ineens iets. Zou je kunnen zeggen dat DOS een 'half wilde' club is geworden?

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Tue Aug 05, 2008 13:56

Henk de Witt wrote:Ik bedacht me ineens iets. Zou je kunnen zeggen dat DOS een 'half wilde' club is geworden?
Wilde je soms het Wilde Westen worden?
Heaven is no location, but a state of mind

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re:

Post by Frans de Jonge » Fri Jul 09, 2010 06:28

Piet Bouma wrote:
Henk de Witt wrote:Bijna 300 leden, die ZWH-bond (is het Zuid-West Hoek?), verdeeld over 19 clubs. West-Holland heeft niet zo heel veel meer leden.
Er zitten wel enkele 'dunne' clubjes bij.

Merkwaardig toch, bestaan er weinig contacten tussen ZWH en PFDB?
ZWH is inderdaad Zuid-West-Hoek.

In de PFDB competitie speelt een ZWH-damteam (toppers van de ZWH-teams! mee).
De clubs spelen volgens mij een competitie met massakampen, d.w.z. dat ze met alle leden tegen elkaar uitkomen (bij een overtal worden geloof ik een paar spelers van het andere team buiten mededinging bij het ondertalteam gevoegd, of de "overtalclub" komt met minder spelers uit).
Een aantal clubs, bijv. Joure en TOG Koudum zijn vroeger wel lid geweest van de PFDB.
Het gezelligheidsgebeuren (ala Noorderdambond!) staat wat meer op de voorgrond.
Mijn schoonvader en een oom zijn lid van DOS Easterein (staat p/a Wommels op de site - hoe is het mogelijk!: Wommels en Easterein zijn een beetje water en vuur).
De afdracht aan de PFDB en de KNDB is m.i. een struikelpunt. Men vindt dat er per lid veel teveel wordt betaald.
Organisatiekosten van de ZWH-dambond zijn vrijwel nihil, dus dat scheelt flink wat in de penningen.

Overigens is de hele contributieafdracht ook in samenhang met dubbele leden (ik geloof dat Maarten Kolsloot dit in het verleden heeft aangezwengeld) wel een punt van discussie geweest in de Bondsraad.
Er is zelfs een strominkje geweest dat voorstander was spelers, die niet nationaal (Nationale competitie en andere nationale wedstrijden) spelen, een lager contributiebedrag te laten betalen.
Ook wilde de Bondsraad inventariseren wat een lid bij de diverse provinciale bonden betaald. Tot dusver is dat nog niet boven tafel gekomen.

De meeste contacten tussen spelers ZWH-dambond en PFDB-spelers zijn er op het traditionele damtoernooi (1e zaterdag van januari) in Woudsend.
Nog steeds een topper onder de eendagstoernooien (in de jaren zestig soms wel boven de 300 deelnemers).
Ik geloof niet dat er van officiele zijde (PFDB en/of KNDB) pogingen ondernomen worden, om de ZWH-dambond bij de KNDB onder te brengen.
Toch bizar dat er niets lijkt te gebeuren.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jos van der Geest
Posts: 28
Joined: Sun May 16, 2010 04:40
Location: Castricum

Re: 'Wilde' bonden

Post by Jos van der Geest » Fri Jul 09, 2010 11:50

Ik weet, omdat ik bij Damvereniging de Broeikas (in Akersloot) speel (en dat is een wilde club) dat ongeveer de helft van de leden niet noteert. Een enkeling speelt ook nog zonder klok. Men is daar dus vrij in. Ook bij externe competitie is er geen noteer plicht.
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: 'Wilde' bonden

Post by Frans de Jonge » Fri Jul 09, 2010 12:00

Jos van der Geest wrote:Ik weet, omdat ik bij Damvereniging de Broeikas (in Akersloot) speel (en dat is een wilde club) dat ongeveer de helft van de leden niet noteert. Een enkeling speelt ook nog zonder klok. Men is daar dus vrij in. Ook bij externe competitie is er geen noteer plicht.
Moet toch ook kunnen! Je hebt pure reacreatiedammers, de meer ambtieuze recreatiedammers enzovoorts. Het gaat toch om spelvreugde en die beleeft iedereen weer anders.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Jos van der Geest
Posts: 28
Joined: Sun May 16, 2010 04:40
Location: Castricum

Re: 'Wilde' bonden

Post by Jos van der Geest » Fri Jul 09, 2010 19:38

Frans de Jonge wrote:
Jos van der Geest wrote:Ik weet, omdat ik bij Damvereniging de Broeikas (in Akersloot) speel (en dat is een wilde club) dat ongeveer de helft van de leden niet noteert. Een enkeling speelt ook nog zonder klok. Men is daar dus vrij in. Ook bij externe competitie is er geen noteer plicht.
Moet toch ook kunnen! Je hebt pure reacreatiedammers, de meer ambtieuze recreatiedammers enzovoorts. Het gaat toch om spelvreugde en die beleeft iedereen weer anders.
Het is zelfs zo, althans in de laatste ronde extern, dat er een klok kapot was, geen reserve was en de partij dus zonder klok werd afgewikkeld op een van de onderste borden.

Misschien kan de kndb iets met deze wilde cq recreatiedammers, maar er moet wel een wil zijn om als bond in te kunnen schikken naar een aantal wensen van die clubs.
Tenslotte zouden die leden wel de meerwaarde van de kndb moeten zien om van wild naar geregistreerd club te willen gaan. Ook in eerdere topics al aangegeven, kndb afdracht aan geld speelt daar ook een grote rol in denk ik.
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

DJNASI
Posts: 107
Joined: Mon Apr 18, 2005 15:28

Re: 'Wilde' bonden

Post by DJNASI » Thu Jul 15, 2010 03:41

Ik zat vandaag de rating lijsten op de kndbsite eens te bestuderen.
Ik vond het schrikbarend om te zien dat de pgb, een schamele 68 rating spelers heeft!!!
Daarnaast is er een b-lijst, waar heel maar dan ook heel veel mensen op staan die geen kndb lid meer zijn.........
Mischien dat hier iets mee gedaan kan worden......

Post Reply