Nieuwe opzet HF NK
Nieuwe opzet HF NK
Nieuw voorstel
voor de opzet van de Halve Finales Kampioenschap van Nederland
1.De Halve Finales van het Kampioenschap van Nederland worden voortaan (= met ingang van 2011) gespeeld in vier regionaal gespreide groepen. In elke groep zijn twee finaleplaatsen te verdienen.1
2.De Halve Finales worden gespeeld met maximaal 96 spelers: maximaal 24 spelers per groep.
3.Het deelnemersveld is als volgt samengesteld:
a)de terugvallers uit de voorafgaande NK-finale (9);
b)de nummers 3 t/m 5 uit de voorafgaande HF-groepen 2 (12);
c)de junioren- en de vrouwen-kampioen van Nederland (2);
d)de provinciale kampioenen (13);
e)aangevuld tot 96 deelnemers met spelers via geheel vrije inschrijving (als er te veel vrije inschrijvers zijn, vallen degenen met de laagste rating af).
4.De indeling van de groepen gebeurt door het KNDB-bestuur, dat ervoor zorgt dat:
alle groepen zo veel mogelijk dezelfde omvang hebben;
alle groepen qua speelsterkte gelijkwaardig zijn, o.a. door een evenwichtige verdeling van de teruggevallen finalisten over de vier groepen;
spelers binnen deze randvoorwaarden zo veel mogelijk in de regio van hun eigen voorkeur worden ingedeeld.
5.Er wordt gespeeld volgens Zwitsers systeem (9 ronden).
6.Er wordt gespeeld op de (vijf) zaterdagen die traditioneel voor de halve finales in de damkalender staan. Op de eerste vier zaterdagen worden twee ronden per dag gespeeld, op de slotdag één ronde3.
7.Het speeltempo bedraagt 1 uur + 1 minuut per gespeelde zet (Fischer-tempo)4.
8.Het KNDB-bestuur regelt de lokale organisatie en wedstrijdleiding voor elk van de vier regiogroepen.
9.De inschrijfgelden voor de deelnemerscategorieën b, c en e worden zodanig vastgesteld dat de organisatiekosten van de halve finales voor de bond budget-neutraal zijn. De deelnemers van de categorieën a en d (teruggevallen finalisten en provinciale kampioenen) betalen geen inschrijfgeld.
Voor de reiskosten van de deelnemers geldt een omslagregeling5.
De werkgroep is van mening dat met dit voorstel optimaal recht wordt gedaan aan de overwegingen en de opdracht van de Bondsraad. Onze verwachting is dat er voor de halve finales-nieuwe-stijl (mede door de regionale spreiding en de concentratie op de zaterdagen i.p.v. de huidige zaterdag+zondag) een grote belangstelling zal bestaan bij top- en subtopspelers, aanstormende talenten en anderen die in het deelnemen aan zo’n toernooi een uitdaging zien.
Wij zijn ervan overtuigd dat dit voorstel de sportieve en publicitaire aantrekkelijkheid van de halve finales van het Kampioenschap van Nederland, vanuit een perspectief van top- èn breedtesport, verhoogt, en daarmee een positieve impuls aan de damsport in Nederland kan geven.
Februari 2010
Guido van den Berg,
Eric van Dusseldorp,
Theo van den Hoek
voor de opzet van de Halve Finales Kampioenschap van Nederland
1.De Halve Finales van het Kampioenschap van Nederland worden voortaan (= met ingang van 2011) gespeeld in vier regionaal gespreide groepen. In elke groep zijn twee finaleplaatsen te verdienen.1
2.De Halve Finales worden gespeeld met maximaal 96 spelers: maximaal 24 spelers per groep.
3.Het deelnemersveld is als volgt samengesteld:
a)de terugvallers uit de voorafgaande NK-finale (9);
b)de nummers 3 t/m 5 uit de voorafgaande HF-groepen 2 (12);
c)de junioren- en de vrouwen-kampioen van Nederland (2);
d)de provinciale kampioenen (13);
e)aangevuld tot 96 deelnemers met spelers via geheel vrije inschrijving (als er te veel vrije inschrijvers zijn, vallen degenen met de laagste rating af).
4.De indeling van de groepen gebeurt door het KNDB-bestuur, dat ervoor zorgt dat:
alle groepen zo veel mogelijk dezelfde omvang hebben;
alle groepen qua speelsterkte gelijkwaardig zijn, o.a. door een evenwichtige verdeling van de teruggevallen finalisten over de vier groepen;
spelers binnen deze randvoorwaarden zo veel mogelijk in de regio van hun eigen voorkeur worden ingedeeld.
5.Er wordt gespeeld volgens Zwitsers systeem (9 ronden).
6.Er wordt gespeeld op de (vijf) zaterdagen die traditioneel voor de halve finales in de damkalender staan. Op de eerste vier zaterdagen worden twee ronden per dag gespeeld, op de slotdag één ronde3.
7.Het speeltempo bedraagt 1 uur + 1 minuut per gespeelde zet (Fischer-tempo)4.
8.Het KNDB-bestuur regelt de lokale organisatie en wedstrijdleiding voor elk van de vier regiogroepen.
9.De inschrijfgelden voor de deelnemerscategorieën b, c en e worden zodanig vastgesteld dat de organisatiekosten van de halve finales voor de bond budget-neutraal zijn. De deelnemers van de categorieën a en d (teruggevallen finalisten en provinciale kampioenen) betalen geen inschrijfgeld.
Voor de reiskosten van de deelnemers geldt een omslagregeling5.
De werkgroep is van mening dat met dit voorstel optimaal recht wordt gedaan aan de overwegingen en de opdracht van de Bondsraad. Onze verwachting is dat er voor de halve finales-nieuwe-stijl (mede door de regionale spreiding en de concentratie op de zaterdagen i.p.v. de huidige zaterdag+zondag) een grote belangstelling zal bestaan bij top- en subtopspelers, aanstormende talenten en anderen die in het deelnemen aan zo’n toernooi een uitdaging zien.
Wij zijn ervan overtuigd dat dit voorstel de sportieve en publicitaire aantrekkelijkheid van de halve finales van het Kampioenschap van Nederland, vanuit een perspectief van top- èn breedtesport, verhoogt, en daarmee een positieve impuls aan de damsport in Nederland kan geven.
Februari 2010
Guido van den Berg,
Eric van Dusseldorp,
Theo van den Hoek
Heaven is no location, but a state of mind
Re: Nieuwe opzet HF NK
De discussie over de nieuwe opzet van de HF NK is gevoerd in de draad NK 2010. Voor de overzichtelijkheid maak ik even een nieuwe draad aan.
De wedstrijdleider van het Fries kampioenschap heeft inmiddels bekendgemaakt dat de nummers 1 en 2 van het FK 2010 zich kwalificeren voor de HF NK 2011. Dit lijkt me niet juist. Volgens het voorstel plaatst alleen de kampioen zich.
De wedstrijdleider van het Fries kampioenschap heeft inmiddels bekendgemaakt dat de nummers 1 en 2 van het FK 2010 zich kwalificeren voor de HF NK 2011. Dit lijkt me niet juist. Volgens het voorstel plaatst alleen de kampioen zich.
-
- Real name: Michel Stempher
Ik sprak de wedstrijdleider van het Overijssels kampioenschap hier ook al op aan. Hij zei dat de nummers 1 en 2 van het Overijssels Kampioenschap zich ''plaatsen''. Maar in het voorstel staat toch echt alleen de kampioen. Het lijkt me verstandig dat de KNDB hier snel duidelijkheid over geeft aan de provinciale bonden.Kosmos wrote:De discussie over de nieuwe opzet van de HF NK is gevoerd in de draad NK 2010. Voor de overzichtelijkheid maak ik even een nieuwe draad aan.
-
Ons voorstel was: de nrs. 1 en 2.groenteboer wrote:Ik sprak de wedstrijdleider van het Overijssels kampioenschap hier ook al op aan. Hij zei dat de nummers 1 en 2 van het Overijssels Kampioenschap zich ''plaatsen''. Maar in het voorstel staat toch echt alleen de kampioen. Het lijkt me verstandig dat de KNDB hier snel duidelijkheid over geeft aan de provinciale bonden.Kosmos wrote:De discussie over de nieuwe opzet van de HF NK is gevoerd in de draad NK 2010. Voor de overzichtelijkheid maak ik even een nieuwe draad aan.
Het aanvankelijke voorstel was: alleen de nrs. 1. Kennelijk is het niet verbeterd. Het lijkt een foutje.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Er schijnen 3 amendementen inegdiend te zijn:
Amendement 1: De provinciale nummers twee verkrijgen eveneens recht op deelname aan de halve finale. De deelnamerechten van de nummers 1 en 2 kunnen niet worden doorgeschoven. De nummers 2 doen mee op eigen kosten. Voor 15, tegen 0, blanco 0. Het amendement is aangenomen.
Amendement 2: In de halve finale wordt voortaan gespeeld met een tempo van 80 minuten plus 1 minuut per zet. Voor 7, tegen 6, blanco 2. Het amendement is aangenomen.
Amendement 3
Het bestuur krijgt, rekening houdend met een maximum aantal deelnemers van 96, de bevoegdheid een ratinggrens te definiëren waarbeneden een inschrijving niet automatisch wordt aanvaard. Na het eerste jaar wordt met de bondsraad geëvalueerd. De open inschrijving sluit op 1 november 2010.
Voor 13, tegen 1, blanco 1. Het amendement is aangenomen.
Mooie boel is dat.Amendement 2: In de halve finale wordt voortaan gespeeld met een tempo van 80 minuten plus 1 minuut per zet. Voor 7, tegen 6, blanco 2. Het amendement is aangenomen
Er wordt helemaal geen rekening mee gehouden dat er twee partijen op 1 dag gespeeld worden.
Het tempo 60 + 1 is al erg traag, maar dit wordt weer slakdammen.
Wordt er met 7 tegen 6 even doorgeramd bij een armoedig quorum... met als slap argument dat de FMJD dit tempo aanhoudt.
Net zoiets als dat je tegen voorbehoedsmiddelen bent, omdat de paus dat ook is.
Wie hoort er nou voorop te lopen, de KNDB of de FMJD? De KNDB natuurlijk, laat de FMJD maar volgen.
80 + 1, nee, dat wordt me te gortig, dat is echt slakdammen, een tempo waar je bloed van gaat stilstaan...
dan ga ik liever wat anders doen.
-
Dit bewijst maar weer eens hoe conservatief de bondsraad is, ik vind het belagelijk dat dit Amendement er door is gekomen. We leven in de 21ste eeuw alles gaat sneller waarom moet de damsport dan stil staan?!. Er is maar een punt waar de KNDB niet op stilstaat en dat is de ledenwinst want daar gaan ze (mede door dit soort dingen) flink op achteruit. En zoals Kosmos al begreep is het natuurlijk een flut argument dat de fmjd deze tijd ook toepast. Het is geen uitdagende en aantrekkelijke tijd voor de jeugd van nu. (het systeem is natuurlijk wel heel hoopgevend jammer dat de conservatieve bondsraad het dan nog even besmeurt)Kosmos wrote:Mooie boel is dat.Amendement 2: In de halve finale wordt voortaan gespeeld met een tempo van 80 minuten plus 1 minuut per zet. Voor 7, tegen 6, blanco 2. Het amendement is aangenomen
Er wordt helemaal geen rekening mee gehouden dat er twee partijen op 1 dag gespeeld worden.
Wordt er met 7 tegen 6 even doorgeramd bij een armoedig quorum... met als slap argument dat de FMJD dit tempo aanhoudt.
Wie hoort er nou voorop te lopen, de KNDB of de FMJD? De KNDB natuurlijk, laat de FMJD maar volgen.
80 + 1, nee, dat wordt me te gortig, dat is echt slakdammen, een tempo waar je bloed van gaat stilstaan...
Ze willen gewoon dat je even veel tijd krijgt als een eeuw geleden. In feite betreft het hier geen stilstand, maar achteruitgang. Je krijgt eigenlijk meer tijd dan vroeger, want er is ontzettend veel meer openingsklennis, er zijn computerprogramma's om je mee voor te bereiden en toch wordt het spel niet sneller gemaakt!thijs van den broek wrote:Dit bewijst maar weer eens hoe conservatief de bondsraad is, ik vind het belagelijk dat dit Amendement er door is gekomen. We leven in de 21ste eeuw alles gaat sneller waarom moet de damsport dan stil staan?!. Er is maar een punt waar de KNDB niet op stilstaat en dat is de ledenwinst want daar gaan ze (mede door dit soort dingen) flink op achteruit. En zoals Kosmos al begreep is het natuurlijk een flut argument dat de fmjd deze tijd ook toepast. Het is geen uitdagende en aantrekkelijke tijd voor de jeugd van nu. (het systeem is natuurlijk wel heel hoopgevend jammer dat de conservatieve bondsraad het dan nog even besmeurt)Kosmos wrote:Mooie boel is dat.Amendement 2: In de halve finale wordt voortaan gespeeld met een tempo van 80 minuten plus 1 minuut per zet. Voor 7, tegen 6, blanco 2. Het amendement is aangenomen
In alle andere takken van sport wordt dat wel gedaan om het spel aantrekkelijker te maken...
De KNDB maakt zich met zo'n speeltempo belachelijk: een ouderwetse bond voor oude mannen, totaal niet sexy.
Het is toch wel treurig dat een groot liefhebber als ik het dammen eigenlijk maar een saaie bedoening ga vinden.
Maarja, suf lekker verder.
- wellnesswrotter
Er is mij van deelnemers uit Salou bevestigd dat het tempo aldaar 1 uur 20 min + 1 min per zet was.
Ook dit is een trager tempo dan 50 zetten in 2 uur (na 50 zetten heb je 10minuten meer).
Tenzij er natuurlijk geen tijd bijkomt na de 50.
Dit ben ik vergeten te vragen. Answers any one
Wanneer gaat de KNDB nou eens inzien dat er sneller gedamt moet worden om de sport aantrekkelijker te maken?
Ook dit is een trager tempo dan 50 zetten in 2 uur (na 50 zetten heb je 10minuten meer).
Wanneer gaat de KNDB nou eens inzien dat er sneller gedamt moet worden om de sport aantrekkelijker te maken?
Je hoeft niks te vragen, uit de formulering blijkt dat de minuut er steeds bij blijft komen.wellnesswrotter wrote:Er is mij van deelnemers uit Salou bevestigd dat het tempo aldaar 1 uur 20 min + 1 min per zet was.
En dan klaagt een Mous (interesting, but always wrong) over de dammende jeugd... die te weinig zou doen ....
Haijtink houdt alle moderniteit tegen met zijn bekrompen visie en de bondsraad ligt in coma.
Ik heb zelf 1000 keer meer vertrouwen in de nieuwe generatie (inclusief oudere jongeren om met Koot en Bie te spreken) dan in de oude bokken inclusief onze voorzitter, die onze sport als een stel ayatollahs benaderen: paleo-conservatief (om met Enait te spreken), angstig voor vernieuwingen en jaloers op de jeugd (same old suit since 1962).
Wat een generatiekloof! Jongeren staan open voor ideeën, zijn dynamisch, hebben grappige praatjes en bruizen veel meer. Ze zijn daadkrachtig en intelligent genoeg. Lang leve de jeugd!
Winst in speeltijd bij het tempo 1 uur 20 min + 1 min per zet is er eerst bij de langere partijen. Bij 75 zetten heb je per speler 25 minuten minder bedenktijd, dus is de partij 50 minuten korter dan het tempo 50 zetten in 2 uur (maximale speelduur partij 5 uur 10 minuten).wellnesswrotter wrote:Er is mij van deelnemers uit Salou bevestigd dat het tempo aldaar 1 uur 20 min + 1 min per zet was.
In Zeeland hanteren we bij de bekerwedstrijden viertallen al een paar jaar het tempo 0 uur 50 minuten + 1 minuut per zet en dat naar alle tevredenheid. Dan ben je wel van die lange partijen af ... Bij een partij van 75 zetten duurt die maximaal 4 uur 10 minuten.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Daar wordt wel rekening mee gehouden, want de langste partijen zullen ook na dit amendement nog altijd aanzienlijk sneller afgelopen zijn dan bij het traditionele speeltempo. En dat partijen van 50 zetten iets meer tijd kunnen vergen, is voor de duur van een ronde niet van belang.Kosmos wrote:Er wordt helemaal geen rekening mee gehouden dat er twee partijen op 1 dag gespeeld worden.
Van mij had het ook nog wel wat sneller gemogen (1 uur + 1 minuut per zet vind ik niet onaardig), maar toch zie ik dit als stap in de goede richting. 90% van de partijen telt minder dan 60 zetten, maar vaak wordt hier wel nagenoeg de volle 6 uur voor gebruikt. Dat zal nu maximaal 4 uur en 40 minuten worden, en dat is toch een flinke versnelling.
Wat ik ook altijd een ramp voor het publiek vind, is dat er na 50 zetten opeens een uur bedenktijd bij komt. Op het hoogtepunt van de partij gaan spelers wandelen, in alle rust een broodje eten, en vervolgens eens een half uur nadenken over één zet. Daar ben je zo ook van verlost.
Ze verhogen de bedenktijd zomaar even met 20 minuten. Bij deze beslissing houdt men geen rekening met dat er 2 partijen op een dag gespeeld worden.Jan Pieter wrote:Daar wordt wel rekening mee gehouden, want de langste partijen zullen ook na dit amendement nog altijd aanzienlijk sneller afgelopen zijn dan bij het traditionele speeltempo. En dat partijen van 50 zetten iets meer tijd kunnen vergen, is voor de duur van een ronde niet van belang.Kosmos wrote:Er wordt helemaal geen rekening mee gehouden dat er twee partijen op 1 dag gespeeld worden.
Van mij had het ook nog wel wat sneller gemogen (1 uur + 1 minuut per zet vind ik niet onaardig), maar toch zie ik dit als stap in de goede richting. 90% van de partijen telt minder dan 60 zetten, maar vaak wordt hier wel nagenoeg de volle 6 uur voor gebruikt. Dat zal nu maximaal 4 uur en 40 minuten worden, en dat is toch een flinke versnelling.
Wat ik ook altijd een ramp voor het publiek vind, is dat er na 50 zetten opeens een uur bedenktijd bij komt. Op het hoogtepunt van de partij gaan spelers wandelen, in alle rust een broodje eten, en vervolgens eens een half uur nadenken over één zet. Daar ben je zo ook van verlost.
Dat je er geen uur bij krijgt na 50 zetten is inderdaad winst.
Deze winst zit hem toch echt in het Fischer-systeem en niet in het geven van 20 minuten extra.
De nieuwe opzet heeft ook na de BR vergadering van gisteren geen veranderingen meer ondergaan.
Het nieuwe kwalificatie toernooi voor het NK (halve finale mag je het natuurlijk zeker niet meer noemen al doet het bestuur dat wel) zal na een jaar geevalueerd worden.
Johan Krajenbrink kreeg aan het einde van de vergadering spreektijd en er volgde een buitengewoon gemotiveerd en soms zelfs haast emotioneel betoog, bestuur en bondraad hoorde aan. Het was haast aanstootgevend dat er vervolgens totaal niets is gedaan. het enige is dat op voordracht van een van de raadsleden het bestuur is opgedragen er alles aan te moeten doen om de verstoorde verhoudingen tussen Bestuur/bondsraad enerzijds en Topspelers/trainers/technisch dierecteur anderzijds actief moet proberen te herstellen.
Dat die verhoudingen extreem slecht zijn is in ieder geval iedereen duidelijk geworden.
Op de vergadering waren ook bondscoach Rob Clerc, en de topspelers Jeroen vd Akker en Sven Winkel aanwezig. Persoonlijk heb ik mij enorm op zitten winden (ingehouden woede dat wel) over het gegeven dat een aantal raadsleden meenden lacherig te moeten doen over deze delegatie. De minachting voor de professionals in onze organisatie is stuitend en kan mij enorm boos maken.
In de afsluiting en na afloop vielen de uitspraken dat er al vele aanmeldingen zouden zijn voor het nieuwe toernooi, ik reken er op dat we zeer snel de namen te zien krijgen van de voorlopige inschrijving. ik hoorde kort voor mijn vertrek dat met name enkele bestuurders en BR leden op die snelle lijst staan, Een voorlopige deelnemers lijst op de KNDB site of hier maakt duidelijk welke spelers het nieuwe systeem steunen door deel te nemen. Volgens alles kom je er niet met 1100 rating, heel benieuwd naar die dammers die ruim een half jaar vooraf inschrijven.
Het nieuwe kwalificatie toernooi voor het NK (halve finale mag je het natuurlijk zeker niet meer noemen al doet het bestuur dat wel) zal na een jaar geevalueerd worden.
Johan Krajenbrink kreeg aan het einde van de vergadering spreektijd en er volgde een buitengewoon gemotiveerd en soms zelfs haast emotioneel betoog, bestuur en bondraad hoorde aan. Het was haast aanstootgevend dat er vervolgens totaal niets is gedaan. het enige is dat op voordracht van een van de raadsleden het bestuur is opgedragen er alles aan te moeten doen om de verstoorde verhoudingen tussen Bestuur/bondsraad enerzijds en Topspelers/trainers/technisch dierecteur anderzijds actief moet proberen te herstellen.
Dat die verhoudingen extreem slecht zijn is in ieder geval iedereen duidelijk geworden.
Op de vergadering waren ook bondscoach Rob Clerc, en de topspelers Jeroen vd Akker en Sven Winkel aanwezig. Persoonlijk heb ik mij enorm op zitten winden (ingehouden woede dat wel) over het gegeven dat een aantal raadsleden meenden lacherig te moeten doen over deze delegatie. De minachting voor de professionals in onze organisatie is stuitend en kan mij enorm boos maken.
In de afsluiting en na afloop vielen de uitspraken dat er al vele aanmeldingen zouden zijn voor het nieuwe toernooi, ik reken er op dat we zeer snel de namen te zien krijgen van de voorlopige inschrijving. ik hoorde kort voor mijn vertrek dat met name enkele bestuurders en BR leden op die snelle lijst staan, Een voorlopige deelnemers lijst op de KNDB site of hier maakt duidelijk welke spelers het nieuwe systeem steunen door deel te nemen. Volgens alles kom je er niet met 1100 rating, heel benieuwd naar die dammers die ruim een half jaar vooraf inschrijven.
-
- Real name: Michel Stempher
Het lijkt me verstandig dat de KNDB snel een voorlopige deelnemerslijst plaatst, zoals dat wordt gedaan bij het NK-Rapid. Dit kan andere mensen weer aansporen om zich ook op te geven.Dieter wrote:De nieuwe opzet heeft ook na de BR vergadering van gisteren geen veranderingen meer ondergaan.
Staan de echte toppers ook op de lijst of doen er nu alleen maar subtoppers mee aan dit toernooi?