opzetjes en inzendingen KC
opzetjes en inzendingen KC
Hein Wilsens vraagt in Hoofdlijn om een paar motieven te verwerken in een compositie, de KC genoemd.
In de draad over partijproblematiek is de precieze vraag terug te lezen? (Of kan Nico Leemberg dat hier nog eens posten?)
Hieronder kunnen we elkaar helpen met het bewerken van de lastige opgaven.
In de draad over partijproblematiek is de precieze vraag terug te lezen? (Of kan Nico Leemberg dat hier nog eens posten?)
Re: opzetjes en inzendingen KC
In het tweede thema moet je een dam offeren en daarna tot de motiefstand komen. Drie damoffers in totaal dus.
Kan iemand mij helpen met onderstaande stand? Er moeten nog wat witte schijven bij...
Kan iemand mij helpen met onderstaande stand? Er moeten nog wat witte schijven bij...
KH / mei 2010
Deze zal wel vaker ingestuurd worden Hein...
Dit motief wil ik bewerken zonder de cliché-slag 49x20.
In Turbo Dambase Compositions staan een paar bewerkingen op dit motief. Uiteraard kom ik daarbij de naam van Jan Scheijen ook tegen. Een slag vanaf 49 ligt inderdaad wel erg voor de hand. De bewerkingen in TDC zijn allemaal simpel en voor de hand liggend. Het is me een raadsel hoe je op dit motief een mooie en originele compositie zou moeten bouwen. Ik kom niet verder dan simpele 'gatenkazen': een paar zwarte schijven die overduidelijk de witte slagroute vormen, ingeleid door wat simpele gevers. Maargoed, het is dan ook wel weer een uitdaging om toch iets moois te zoeken!Krijn wrote:
KH / mei 2010
Deze zal wel vaker ingestuurd worden Hein...
Dit motief wil ik bewerken zonder de cliché-slag 49x20.
-
Ja Hein is een mooie, hij gaat dammen notabene en laat ons zitten met onbewerkbare motieven, voor mij althans.
Een oplossing voor Krijn´s overtal
Maar ja de halve dam op 7.
Arjen bestaan er al problemen op het klaverblaadjes motief?
Ik om niet verder dan de volgende
Maar het moet minimaal en 11x11 zijn.
Een oplossing voor Krijn´s overtal
Maar ja de halve dam op 7.
Ja, die bestaan Christian. Ik vond er 6 in TDC, waarvan 1 voldoet aan de voorwaarden (12x12 van Max Douwes). Ik ben voorzichtig met het posten van diagrammen, want het lijkt me niet de bedoeling dat we hier mogelijke inzendingen moeten publiceren. Dan maaien we het gras voor de voeten van Hein weg!? Tenzij hij er geen problemen mee heeft natuurlijk (hé, woordspeling)! Wel kunnen we bewerkingsideeën uitwisselen etc. Ook voor het 3x3-motief geldt: lastig bewerkbaar, vooral omdat zwart aan zet is.
Christian van der Schaaf wrote: Ja Hein is een mooie, hij gaat dammen notabene en laat ons zitten met onbewerkbare motieven, voor mij althans.
Toch een mooie vondst.
Zo zit je al op 11 x 10, wie weet gaat het wonder toch geschieden...
Last edited by Kosmos on Thu May 20, 2010 17:38, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Nu weet ik weer waarom ik bijna nooit een poging doe om iets te maken...
-
Dat kan nog net, voor mijn vertrek naar... (nee, niet naar Salou, helaas)Krijn wrote:Hein Wilsens vraagt in Hoofdlijn om een paar motieven te verwerken in een compositie, de KC genoemd.
-
Ik heb er een 11 x 11 van gemaakt en het motief wat scherper/dieper gemaakt (ik weet niet of dat toegestaan is dus nog geen wonder)Kosmos wrote:Christian van der Schaaf wrote: Ja Hein is een mooie, hij gaat dammen notabene en laat ons zitten met onbewerkbare motieven, voor mij althans.
Toch een mooie vondst.
Zo zit je al op 11 x 10, wie weet gaat het wonder toch geschieden...
Geen verdieping van het motief, dus niet thematisch, maar wel een aardig probleem, m.i.:
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
in een miniatuurtje.
Wouter Ludwig 21-05-2010
lijkt me dat dit wel te bewerken is naar wat groters gezien de ruimte op de bovenste vier rijen...
Wouter Ludwig 21-05-2010
lijkt me dat dit wel te bewerken is naar wat groters gezien de ruimte op de bovenste vier rijen...
Ah.. ga je eindelijk weer eens componeren, Ludwig?Giwdul wrote:in een miniatuurtje.
Wouter Ludwig 21-05-2010
Het is mijn eerste creatie in 8 jaar. Gelukkig kostte het me maar vijf minuutjes...
Wie weet
Wie weet
Niet zeuren over zwarts laatste zet: het is een compositie, er is geen laatste zwarte zet.