KNDB Beker 2010

Post Reply
Arjen

Re: KNDB Beker 2010

Post by Arjen » Mon May 17, 2010 14:31

Ik heb wat vragen: wat moet het speeltempo dan worden in de toekomst?
En wat zijn de consequenties hiervan voor de verdere opzet van de NC?
Kortere partijen zouden ook moeten betekenen: meerdere wedstrijden op 1 dag.
Ik ga tenminste niet 2 uur reizen om bijvoorbeeld maximaal 2 uur te dammen!
Vervolgvraag: hoe moet dat enigszins praktisch worden georganiseerd?

Kortom: het is makkelijk om dit voor te stellen, maar moeilijk om uit te voeren voor de NC.
Voor de KNDB-bekercompetitie lijkt me dit bijzonder goed geschikt en zeer aantrekkelijk!

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Mon May 17, 2010 15:03

Voor de NC is mijn eerste suggestie van 3 zaterdagen van 3 ronden en 1 zaterdag met 2 ronden misschien iets te scherp. Aan de anderen kant is 5x2 en 1x1 weer te kort. Dan speel je maximaal 4 uren. Dat zou je nog iets kunnen oprekken door een ook een sneldamronde bij te plakken.

Drie ronden (zes uren spelen) kan wel alleen moet je dan 7 uren reserveren. Met andere woorden: 11:00 beginnen en 18:00 stoppen. Normaal gesproken moet je in 2,5 uur overal zo'n beetje kunnen zijn. Naar Heerenveen toe lijkt me dat voor geen enkel team een probleem. Zowel per auto als per OV is Heerenveen perfect te bereiken.

Qua organiseren hoeft het niet anders te zijn dan nu. Alle speelronden liggen al klaar. Dag 1: ronde 1-2-3. Dag 2: Ronde 4-5-6 etc. Dag 3: ronde 7-8-9; Finale dag: 10-11 met prijsuitreiking.

Als tempo zou 30 + 0.30 kunnen of 50 + 0.10. Maar goed, dat is misschien al teveel in detail. De hamvraag is of er genoeg interesse is om het op te starten. Voor het komende seizoen is het misschien te vroeg al zouden we er niet moeten terugdeinzen om het in kleinere omvang op 2 zondagen te proberen. Ook zouden er twee 'semi-zondagen' kunnen worden uitgekozen als 2e Paasdag en 2e Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Goede Vrijdag. Gewoon kijken hoe het gaat, waar aangescherpt moet worden etc. etc.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon May 17, 2010 17:32

Arjen wrote:Ik heb wat vragen: wat moet het speeltempo dan worden in de toekomst?

Kortom: het is makkelijk om dit voor te stellen, maar moeilijk om uit te voeren voor de NC.
Voor de KNDB-bekercompetitie lijkt me dit bijzonder goed geschikt en zeer aantrekkelijk!
Waarom zo negatief zonder reden?
Je steldt eerst allemaal vragen waar makkelijk antwoord op gegeven kan worden en veel mogelijkheden voor zijn en daarna is je conclusie dat dit niet te realiseren is in de nationale competitie. Ik hou persoonlijk niet van dat doemdenken en zeker niet als het onterecht is! Wat heeft elk clubteam nodig om dit uit te voeren? : 10 damborden, 200 witte schijven 200 zwarte schijven, (was ook al nodig bij het verouderde systeem) en daarnaast 10 digitale klokken (heeft al bijna elke club en anders word het tijd om het aan te schaffen want fisher is in opkomst) en verder 10 dammers niet te vergeten (niet onbelangrijk).
Arjen WAT is het probleem dan? (geen notatieblaadjes zeggen want die ben ik vergeten)
Ik zal ook maar even antwoord geven op de vragen.
speeltempo kan over gediscussieerd worden maar iniedergeval minder dan nu (dat is al een stap in de goede richting) de plannen die al genoemd zijn spreken mij aan. Maar bijvoorbeeld 10 +0.10 en dan 5 rondes zou naar mijn mening ook al een heel goed tempo om de damsport wat spectaculairder te maken en meer leden aan te trekken! Want 10+0.10 maakt naar mijn mening dammen echt een sport. (het remise probleem voor zo ver dat een probleem zou zijn is hiermee ook in een keer verholpen)
het is makkelijk praktisch te organiseren je hoeft alleen maar tegen de 20 dammende dammers te zeggen dat ze de schijven opnieuw op het bord zetten. verder zie ik op het eerste gezicht geen problemen en als die er nog wel zijn is daar wel een oplossing voor te vinden.

Ganesha

Post by Ganesha » Mon May 17, 2010 17:45

Ik zal dan wel een doemdenker zijn en conservatief, maar ik vind de 11 wedstrijden
per jaar in de NC prima. Hoeft zeker niet versneld te worden.
Voor Thijs, de NC is het enige onderdeel waarbij ik hoor dat bijna iedereen daar
tevreden over is. Zijn ook veel spelers die hieraan mee doen en het aantal teams groeit bijna jaarlijks.
Vernieuwen om het vernieuwen zit ik niet op te wachten. Mocht de meerdeheid van de NC deelnemers dit anders zien dan hoor ik het wel/ of het bestuur van de KNDB.

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Mon May 17, 2010 18:48

Haha, 'ik hoor wel van het KNDB-bestuur'... sure.

Ik zeg: http://www.youtube.com/watch?v=qzTZ76vhnKk

The Lionking
Real name: Martijn de Leeuw

Post by The Lionking » Mon May 17, 2010 18:57

Het gaat hier over het promoten van dammen als sport, maar dammen is wel een denksport!

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Mon May 17, 2010 19:03

Laat de post nu niet verzanden in een discussie over de NC. Dat is de grand-slam van de KNDB. Het is veel beter te beginnen met één van de Challenger-toernooien zoals de beker. Anders wordt het weer een over en weer gezemel van jewelste en slaan de discussie en het creatief (mee)denken weer helemaal dood.

Arjen

Post by Arjen » Mon May 17, 2010 19:13

thijs van den broek wrote:
Arjen wrote:Ik heb wat vragen: wat moet het speeltempo dan worden in de toekomst?

Waarom zo negatief zonder reden?
Je steldt eerst allemaal vragen waar makkelijk antwoord op gegeven kan worden en veel mogelijkheden voor zijn en daarna is je conclusie dat dit niet te realiseren is in de nationale competitie. Ik hou persoonlijk niet van dat doemdenken en zeker niet als het onterecht is!
(...)
Arjen WAT is het probleem dan?
Volgens mij heb ik enkele vragen gesteld die zeer praktisch zijn en constructief in de discussie.
Daarnaast kun je me niet van doemdenken beschuldigen, Thijs. Ik zeg nergens dat dit niet te realiseren is!
Douwe Edelenbos wrote:Laat de post nu niet verzanden in een discussie over de NC. Dat is de grand-slam van de KNDB. Het is veel beter te beginnen met één van de Challenger-toernooien zoals de beker. Anders wordt het weer een over en weer gezemel van jewelste en slaan de discussie en het creatief (mee)denken weer helemaal dood.
Daar sluit ik me volledig bij aan. Hervorming van de NC is (nu) niet nodig, laten we experimenteren in de bekercompetitie!

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon May 17, 2010 19:15

Ganesha wrote:Ik zal dan wel een doemdenker zijn en conservatief, maar ik vind de 11 wedstrijden
per jaar in de NC prima. Hoeft zeker niet versneld te worden.
Voor Thijs, de NC is het enige onderdeel waarbij ik hoor dat bijna iedereen daar
tevreden over is. Zijn ook veel spelers die hieraan mee doen en het aantal teams groeit bijna jaarlijks.
Vernieuwen om het vernieuwen zit ik niet op te wachten. Mocht de meerdeheid van de NC deelnemers dit anders zien dan hoor ik het wel/ of het bestuur van de KNDB.
Je klinkt teminste niet als een doemdenker!
Op de eerste plaats betwijfel ik je punt dat iedereen tevreden is want ik hoor van heel veel mensen andere geluiden dus dat vind ik wel raar. Daarnaast vind ik het ook vreemd dat je deze tijd prima vind want ik sta geloof niet alleen in het punt dat 6 uur voor één potje abnormaal is. Mensen vragen welleens hoelang ik over één potje doe. ik geef meesal het antwoord dat dat enorm verschild. dan vragen ze hoelang ik over een potje in de gewone competitie doe en als ik dan 4 uur zeg slaan ze helemaal achterover en vragen ze met grote ogen. OVER ÉÉN POTJE?? ja dat klopt antwoord ik dan. en dan zeggen ze altijd vind je dat niet saai dan 4 uur voor één potje ik zou dat saai vinden hoor! De jeugd zit hier niet op te wachten!! Maar ja als nog meer dan de helft van de KNDB dammers het belangrijker vind om zo door te gaan om zelf maar het meeste plezier te hebben (vooral oudere valt me op) dan zal de KNDB idd afsterven. Jammer genoeg zijn veel dammers zo dat ze hun eigen plezier en favoriete speeltempo boven het belang van de damsport achten maar miss is dit ook wel dammerseigen.
Nog even over wat de spelers in de nationale competitie hier van vinden: er is als ik het goed heb ook al een enquete geweest over dit onderwerp en daar kwam volgens mij uit dat minder dan de helft nog voor dit systeem was dus dat is ook geen sterk argument (en dan zijn de spelers die geen NC spelen om deze reden niet eens meegeteld!) van het bestuur van de KNDB kun je op dit punt jammer genoeg weinig verwachten.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon May 17, 2010 19:21

Mooi Arjen, mooi om te zien dat je bent gedraaid en nu vind dat dit wel te realiseren is!
Ik ben het (alweer) eens met Douwe dat ik miss te snel wil (maar ja zo is jeugd :wink: ) Laten we eerst maar zorgen dat de
kndb-beker veranderd word voordat we aan de NC beginnen.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon May 17, 2010 19:24

thijs van den broek wrote:Mooi Arjen, mooi om te zien dat je bent gedraaid en nu vind dat dit wel te realiseren is!
Ik ben het (alweer) eens met Douwe dat ik miss te snel wil (maar ja zo is jeugd :wink: ) Laten we eerst maar zorgen dat de
Heel verstandig, al sta ik ook open voor een dynamischer opzet van de NC.
Om eerlijk te zijn vind ik het ook geen sport, hooguit ouwelullensport, 1 potje van meer dan 4 uur, vreselijk.
Het is inderdaad geen sport als je tijd hebt om bij anderen te gaan kijken. Ik heb totaal geen sportgevoel bij het slakdammen, maar wel bij rapide-dammen en sneldammen.
Heaven is no location, but a state of mind

Arjen

Post by Arjen » Mon May 17, 2010 19:37

thijs van den broek wrote:Mooi Arjen, mooi om te zien dat je bent gedraaid en nu vind dat dit wel te realiseren is!
Sorry Thijs, maar jij mag mij vertellen waar je me hebt zien draaien...heb ik niet gedaan!
Wanneer iets moeilijk te realiseren is, wil dat nog niet zeggen dat het onmogelijk is...

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon May 17, 2010 20:02

Arjen wrote:
Sorry Thijs, maar jij mag mij vertellen waar je me hebt zien draaien...heb ik niet gedaan!
Wanneer iets moeilijk te realiseren is, wil dat nog niet zeggen dat het onmogelijk is...
Het was eerst niet en toen benadrukte je dikgedrukt dat het wel te realiseren is terwijl je daarvoor zat te klagen dat voorstellen makkelijk is maar het in de praktijk niet lukt. Redelijk draaien naar mijn mening

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon May 17, 2010 20:07

thijs van den broek wrote:
Arjen wrote:
Het was eerst niet en toen benadrukte je dikgedrukt dat het wel te realiseren is terwijl je daarvoor zat te klagen dat voorstellen makkelijk is maar het in de praktijk niet lukt. Redelijk draaien naar mijn mening
Je weet het zo te draaien dat Arjen draait.
Alles draait: De Aarde, de Zon, de Maan de ballerina, de dansende pauw en de draaimolen: allemaal draaien ze om hun as. Elk atoom draait om zijn as en de Melkweg draait om zijn as, zelfs de hele Kosmos draait en Arjen draait wel eens met zijn duimen. Koifman draaide vroeger de schijven als hij zette.

Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=IdjTkBVZmmI&NR=1
Last edited by Kosmos on Mon May 17, 2010 22:17, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon May 17, 2010 21:52

Het is geen tijd meer voor draaien, maar tijd om met de billen bloot te gaan.
Er zijn nog zestien teams, die a.s. zaterdag de 2e ronde spelen:
Zoranet Zwolle, Het Noorden,  MTB Hoogeveen, Middelburg, Witte van Moort, RDC Rijnsburg, Bezint Eer Gij Begint, IJmuiden, TDV, Dammers Uit Oost, Damcombinatie Fryslân, ADG, Van Stigt Thans, Micone, Ons Genoegen Utrecht, DV VBI Huissen.
Als spelers/teams geen vertrouwen meer hebben in de KNDB, dan misschien wat burgerlijke ongehoorzaamheid? :D
A la het idee van onze Kosmos:
Teams loten zelf poules van 4, zetten klokken op 20 minuten Fischer + 10 seconden.
Na drie rondes:
Halve finales tussen de winnaars. Daarna finale + troostfinale.
Een prachtige middag rapidddammen.
Kom op Douwe even organiseren (volgens mij doen TDV en Dammers uit Oost wel mee). Nog dertien teams om over te halen!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply