Jeugdleiderscongres

jati2000

Re: Jeugdleiderscongres

Post by jati2000 » Tue Apr 20, 2010 20:47

Bespreek dan DamXL ook gelijk.
Daar gebeurt ook erg weinig mee.

corboot

Post by corboot » Tue Apr 20, 2010 22:22

mountain wrote:Hoi Cees
Mag ik enigzins aansluitend aan dit verhaal gelijk een goedbedoeld advies geven? Gebruik de jeugddamdag wat meer in de publiciteit, volgens mij 1 van de meest aansprekende dagen in het jeugddammen en publicitair gebeurd er weinig tot niets mee. Ik kan bijvoorbeeld niets vinden over afgelopen zaterdag.
Niet bedoeld om negatief te doen maar om mee te denken he ! (je weet wie het zegt)
Afgelopen zaterdag een geslaagde jeugddamdag meegemaakt, hulde voor de organisatie!
Helaas heb ik nog geen verslag ergens zien staan, weet iemand of het al wel ergens te vinden is?
Op de jeugdsite damZ is een aankondiging voor de halve finale schooldammen voor teams a.s. zaterdag geplaatst (de programmaboekjes), helaas door mij niet goed te openen.

Mike

Post by Mike » Tue Apr 20, 2010 23:05

corboot wrote: Afgelopen zaterdag een geslaagde jeugddamdag meegemaakt, hulde voor de organisatie!
Helaas heb ik nog geen verslag ergens zien staan, weet iemand of het al wel ergens te vinden is?
Op de jeugdsite damZ is een aankondiging voor de halve finale schooldammen voor teams a.s. zaterdag geplaatst (de programmaboekjes), helaas door mij niet goed te openen.
Voor de Jeugddamdag heb ik meerdere landelijke en regionale kranten/omroepen een bericht gestuurd, maar helaas geen reacties. Met het verslag ben ik bezig, deze zal waarschijnlijk morgen op DamZ staan. Voor een kort overzicht verwijs ik naar http://www.damschoolnicokonijn.nl.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 20, 2010 23:37

corboot wrote:Op de jeugdsite damZ is een aankondiging voor de halve finale schooldammen voor teams a.s. zaterdag geplaatst (de programmaboekjes), helaas door mij niet goed te openen.
Tip: Met cursor op link gaan staan. Rechter muisknop. Vervolgens: Doel opslaan als
(ergens opslaan op computer) en daarna Openen.
Dan moet het goed gaan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

kneeltje

Post by kneeltje » Wed Apr 21, 2010 10:34

jati2000 wrote:Bespreek dan DamXL ook gelijk.
Daar gebeurt ook erg weinig mee.
DamZ, DamXL en WikiPinky worden besproken. Wat WikiPinky is? Moet je naar Rosmalen komen, dan krijg je het te horen....

Dieter

Post by Dieter » Wed Apr 21, 2010 11:52

Ledenwinst is het doel maar met de manier waarop komt het de komende jaren alleen nog maar tot een veel groter ledenverlies.
De provinciale kampioenschappen hebben hun functie verloren en provinciale organisaties worden steeds zwakker. De KNDB werkt dit in de hand en haalt zodoende de poten onder de eigen stoel vandaan.
Halve finale's jeugd met open inschrijving wil niets anders zeggen dat dammen maar een spelletje moet worden in plaats van sport. Plaatsen hoeft niet meer, als je kunt schuiven kun je meedoen. Een wanhoopsdaad om te komen tot ledenwinst met averechtse gevolgen.

kneeltje

Post by kneeltje » Wed Apr 21, 2010 12:40

Dieter wrote:Ledenwinst is het doel maar met de manier waarop komt het de komende jaren alleen nog maar tot een veel groter ledenverlies.
De provinciale kampioenschappen hebben hun functie verloren en provinciale organisaties worden steeds zwakker. De KNDB werkt dit in de hand en haalt zodoende de poten onder de eigen stoel vandaan.
Halve finale's jeugd met open inschrijving wil niets anders zeggen dat dammen maar een spelletje moet worden in plaats van sport. Plaatsen hoeft niet meer, als je kunt schuiven kun je meedoen. Een wanhoopsdaad om te komen tot ledenwinst met averechtse gevolgen.
Dieter,
Ik vind het erg spijtig dat je op deze manier maar blijft ageren tegen de plannen. En dat, zo vertelde je op de BR vergadering van 7 november, eigenlijk alleen tegen de open inschrijving bent. Het plan wat we gemaakt hebben behelst veel en veel meer dan alleen de open inschrijvingen die zeker voor Limburg juist positief zijn. Stel dat (en daar hoop ik echt op) dat de vaste zet Geleen met een jeugdafdeling begint en een talentje heeft die dezelfde leeftijd als Jitse heeft: Die kan op de huidige manier nooit een halve finale spelen!
Ik hoop, Dieter, dat je op 15 mei aanwezig zult zijn. Ik wil je graag overtuigen van de noodzaak van onze plannen. Want, laten we eerlijk zijn, het gaat zo slecht met het (jeugd) dammen dat er iets gedaan moet worden. Afgelopen zaterdag in Harderwijk: 5 inschrijvingen bij de welpen.... Om te huilen zo'n slechte opkomst.

Dieter

Post by Dieter » Wed Apr 21, 2010 12:53

kneeltje wrote:
Dieter wrote:Ledenwinst is het doel maar met de manier waarop komt het de komende jaren alleen nog maar tot een veel groter ledenverlies.
Dieter,
Ik vind het erg spijtig dat je op deze manier maar blijft ageren tegen de plannen. En dat, zo vertelde je op de BR vergadering van 7 november, eigenlijk alleen tegen de open inschrijving bent. Het plan wat we gemaakt hebben behelst veel en veel meer dan alleen de open inschrijvingen die zeker voor Limburg juist positief zijn. Stel dat (en daar hoop ik echt op) dat de vaste zet Geleen met een jeugdafdeling begint en een talentje heeft die dezelfde leeftijd als Jitse heeft: Die kan op de huidige manier nooit een halve finale spelen!
Ik hoop, Dieter, dat je op 15 mei aanwezig zult zijn. Ik wil je graag overtuigen van de noodzaak van onze plannen. Want, laten we eerlijk zijn, het gaat zo slecht met het (jeugd) dammen dat er iets gedaan moet worden. Afgelopen zaterdag in Harderwijk: 5 inschrijvingen bij de welpen.... Om te huilen zo'n slechte opkomst.
exact en nu in Limburg LK jeugd ZEVEN spelers in alle klassen tesamen en dan nog met twee dammers die geen verenigingslid zijn!!!
Het "op deze manier van ageren" van mij zoals je het noemt, is bezorgdheid vanuit vele jaren van ervaring in meerdere sporten. Er gebeuren vast en zeker veel prima zaken en de beleving van de mensen die er mee bezig zijn is perfect. Maar een aantal zaken gaan fundamenteel verkeerd. Heel jammer dat ik dat kennelijk niet over kan brengen.

kneeltje

Post by kneeltje » Wed Apr 21, 2010 13:09

kneeltje wrote:Het "op deze manier van ageren
Dit heb ik zo geformuleerd omdat je al eerder op de site van de PLDB een stuk hebt geschreven waar mijn tenen van opkromden. (is dit goed Nederlands?) Ik had echter met Rob afgesproken hier niet op te reageren om ook alle tegenstanders van "het plan" hun zegje te laten doen.

Verder heb ik het zo gesteld omdat jouw eerste stukje mijns inziens elke onderbouwing mist. Waar baseer je de opmerking Halve finale's jeugd met open inschrijving wil niets anders zeggen dat dammen maar een spelletje moet worden in plaats van sport op? Dezelfde spelers zullen meedoen, aangevuld met spelers die net de boot gemist zouden hebben in de oude opzet. Denk je nu echt dat er veel spelers met het niveau van Pietje Puk zuillen meedoen?

Maar mag ik jouw naam noteren voor 15 mei?

Dieter

Post by Dieter » Wed Apr 21, 2010 13:32

kneeltje wrote:
kneeltje wrote:Het "op deze manier van ageren
Dit heb ik zo geformuleerd omdat je al eerder op de site van de PLDB een stuk hebt geschreven waar mijn tenen van opkromden. (is dit goed Nederlands?) Ik had echter met Rob afgesproken hier niet op te reageren om ook alle tegenstanders van "het plan" hun zegje te laten doen.

Verder heb ik het zo gesteld omdat jouw eerste stukje mijns inziens elke onderbouwing mist. Waar baseer je de opmerking Halve finale's jeugd met open inschrijving wil niets anders zeggen dat dammen maar een spelletje moet worden in plaats van sport op? Dezelfde spelers zullen meedoen, aangevuld met spelers die net de boot gemist zouden hebben in de oude opzet. Denk je nu echt dat er veel spelers met het niveau van Pietje Puk zuillen meedoen?

Maar mag ik jouw naam noteren voor 15 mei?
Als ik ook maar het kleinste gevoel van nut in mijn komst zou zien was ik zeker aanwezig. Maar helaas ik denk dat ik dit feestje maar aan mij voorbij moet laten gaan.

De gemiste onderbouwing wil ik nog wel even aanleveren al was ik eigenlijk voornemens vooral kort te blijven.
Per definitie is een halve finale en elke wedstrijd waar het woord finale in voorkomt in mijn beleving een event waarvoor men zich moet plaatsen. Plaatsingstoernooien horen verder thuis ondere de vleugels van provinciale organisaties dat geeft die organisatie waarde, belang en maakt het wedstrijdsysteem tot een ladder die beklommen moet worden. De open inschrijving is dodelijk voor het niveau van KNDB wedstrijden. het stelt niets meer voor om er te spelen het is gewoon een zaak van aanmelden en je bent erbij. Halve finale is dan ook volstrekt onjuist maar moet kwalificatie toernooi zijn. De KNDB steelt de rol van de provincie. Jeugd die met hun ouders naar de vroegere halve finale gingen dat stelde iets voor. Daar kwam trots bij kijken van zowel jeugd als ouders. Inderdaad kan nu elke pietje puk inschrijven, kunnen dammen is niet van belang want zo is het gebracht op de bondsraad, zonder enige beperking. Dat moet straks ook wel want in de provincie zijn er geen wedstrijden meer waar die beginners kunnen starten. Het provinciale en club kader gaat verloren en zo zijn er nog tal van zaken. Helaas moet er ook weer gewerkt worden. Genoeg stof tot nadenken, achteraf na genomen besluiten. En laat ik duidelijk zijn. Ik hoef van niemand gelijk te krijgen, sterker nog ik hoop geen gelijk te krijgen. Maar ik WEET dat ik gelijk grijg en wel door vadertje tijd. Want de damwereld is net als het echte leven. Het is een kaartenhuis, het kan een prachtig bouwwerk zijn of heel eenvoudig maar een kleine onvoorzichtigheid of fout en het lazerd in elkaar.

kneeltje

Post by kneeltje » Wed Apr 21, 2010 13:59

kneeltje wrote:Plaatsingstoernooien horen verder thuis ondere de vleugels van provinciale organisaties dat geeft die organisatie waarde, belang en maakt het wedstrijdsysteem tot een ladder die beklommen moet worden
Met 7 spelers in 4 leeftijdscategorien in bvb Limburg kun je dit toch niet menen? Ik ben het met je eens dat het zo zou moeten, maar daar heeft de KNDB simpelweg te kort leden voor. het liefst zou ik, net als Groenteboer eerder voorstelde, ook kwartfinales spelen. (Maar laten we daar over gaan praten als er een aanzienlijke ledenwinst geboekt is.)
kneeltje wrote:Inderdaad kan nu elke pietje puk inschrijven
Wat ik net ook al stelde: zal dat gaan gebeuren? Welnee. Elke jeugdleider weet dat als een jeugdlid geen punten kan behalen op een toernooi dat hij hem of haar niet moet inschrijven. Het gaat er om dat degene die in het huidige systeem buiten de boot vallen een eerlijke kans te geven. Voorbeeld: Utrecht heeft een gouden lichting gehad met een viertal jeugdleden uit IJsselstein. Er kon er echter telkens maar 1 naar een halve finale. Drie kanshebbers om de finale te halen mochten niet meedoen.
kneeltje wrote:Dat moet straks ook wel want in de provincie zijn er geen wedstrijden meer waar die beginners kunnen starten
En daarom wil ik zo graag dat je naar het congres komt. We bieden de provincies middels DamZ dagen juist wel een kans om te starten met beginners. Daar zijn alle hervormingen nu voor bedoeld! Jammer dat dit niet gesnapt wordt.....

Dieter

Post by Dieter » Wed Apr 21, 2010 16:22

kneeltje wrote:
kneeltje wrote:Plaatsingstoernooien horen verder thuis ondere de vleugels van provinciale organisaties dat geeft die organisatie waarde, belang en maakt het wedstrijdsysteem tot een ladder die beklommen moet worden
Met 7 spelers in 4 leeftijdscategorien in bvb Limburg kun je dit toch niet menen? Ik ben het met je eens dat het zo zou moeten, maar daar heeft de KNDB simpelweg te kort leden voor. het liefst zou ik, net als Groenteboer eerder voorstelde, ook kwartfinales spelen. (Maar laten we daar over gaan praten als er een aanzienlijke ledenwinst geboekt is.)
kneeltje wrote:Inderdaad kan nu elke pietje puk inschrijven
Wat ik net ook al stelde: zal dat gaan gebeuren? Welnee. Elke jeugdleider weet dat als een jeugdlid geen punten kan behalen op een toernooi dat hij hem of haar niet moet inschrijven. Het gaat er om dat degene die in het huidige systeem buiten de boot vallen een eerlijke kans te geven. Voorbeeld: Utrecht heeft een gouden lichting gehad met een viertal jeugdleden uit IJsselstein. Er kon er echter telkens maar 1 naar een halve finale. Drie kanshebbers om de finale te halen mochten niet meedoen.
kneeltje wrote:Dat moet straks ook wel want in de provincie zijn er geen wedstrijden meer waar die beginners kunnen starten
En daarom wil ik zo graag dat je naar het congres komt. We bieden de provincies middels DamZ dagen juist wel een kans om te starten met beginners. Daar zijn alle hervormingen nu voor bedoeld! Jammer dat dit niet gesnapt wordt.....
Graag wel beter quoten a.u.b. nu worden mijn woorden die van jou en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Het gegeven dat haast geen jeugd meer deelneemt aan het LK is het directe gevolg van de nieuwe regelgeving. prov. kampioenschap verleden tijd dus.
Wat het pietje puk verhaal betreft, open inschrijving is open inschrijving en zonder provinciale wedstrijden verwordt het nationale dammen tot de vervanging van de provinciale wedstijden. De bedoeling was misschien wel anders maar op de BR vergadering is dit 100% pro ook zo gebracht.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Apr 21, 2010 16:42

Dieter wrote:Het gegeven dat haast geen jeugd meer deelneemt aan het LK is het directe gevolg van de nieuwe regelgeving. prov. kampioenschap verleden tijd dus.
2009, 10 deelnemers. 4 aspiranten, 6 pupillen.
2010, 9 deelnemers. 2 junioren, 2 aspiranten, 5 pupillen.

Eerdere jaren zijn niet te vinden op ToernooiBase.

kneeltje

Post by kneeltje » Wed Apr 21, 2010 16:47

Het gegeven dat haast geen jeugd meer deelneemt aan het LK
Is dat een gegeven??? Kan je in de toekomst kijken dan? Ik heb met de Pasen twee fantastische dagen mogen doorbrengen in Landgraaf (HF pupillen )en heb daar toch andere berichten gehoord. Dit jaar is gewoon nog volgens de oude methode gespeeld.

Wat het pietje puk verhaal betreft, open inschrijving is open inschrijving en zonder provinciale wedstrijden verwordt het nationale dammen tot de vervanging van de provinciale wedstijden. De bedoeling was misschien wel anders maar op de BR vergadering is dit 100% pro ook zo gebracht.

Kun je me dan vertellen welk nut een provinciale voorwedstrijd heeft met de volgende gegevens:
Fries welpen kampioenschap: 4 deelnemers, 2 plaatsen
Noord Hollands welpenkampioenschap: 4 deelnemers, 2 plaatsen
Welpen kampioenschap van Midden Holland: 5 deelnemers (2 deden er maar 1 dag vd twee mee) 5 plaatsen
welpenkampioenschap van de WHDB: 1 deelnemer, 1 plaats

En ik kan nog wel doorgaan. Er zijn ledenwinnende activiteiten nodig in de provincie. Broodnodig zelfs. Door de DamZ dagen willen we daar de provinciale bonden mee ondersteunen.

VibeMan

Post by VibeMan » Wed Apr 21, 2010 23:58

kneeltje wrote:Het gegeven dat haast geen jeugd meer deelneemt aan het LK
Is dat een gegeven??? Kan je in de toekomst kijken dan? Ik heb met de Pasen twee fantastische dagen mogen doorbrengen in Landgraaf (HF pupillen )en heb daar toch andere berichten gehoord. Dit jaar is gewoon nog volgens de oude methode gespeeld.

Kun je me dan vertellen welk nut een provinciale voorwedstrijd heeft met de volgende gegevens:
Fries welpen kampioenschap: 4 deelnemers, 2 plaatsen
Noord Hollands welpenkampioenschap: 4 deelnemers, 2 plaatsen
Welpen kampioenschap van Midden Holland: 5 deelnemers (2 deden er maar 1 dag vd twee mee) 5 plaatsen
welpenkampioenschap van de WHDB: 1 deelnemer, 1 plaats

En ik kan nog wel doorgaan. Er zijn ledenwinnende activiteiten nodig in de provincie. Broodnodig zelfs. Door de DamZ dagen willen we daar de provinciale bonden mee ondersteunen.
Dan valt het in Overijssel nog wel mee dus.....

http://www.podb.nl/index.php?option=com ... Itemid=115

7 junioren
8 aspiranten
24 pupillen
8 welpen

Voor de dammers die 15 mei niet naar het jeugdleiderscongres gaan, beveel ik de WR Poging Kloksimultaan van Marino Barkel aan.
Er kunnen nog ca. 20 deelnemers inschrijven voor het evenement. Toeschouwers zijn ook van harte welkom!

http://fmjd.org/bb3/viewtopic.php?f=65&t=2805

Post Reply