Vergadering Bondsraad 6 maart 2010
Re: Vergadering Bondsraad 6 maart 2010
Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers want de spelers die nu aanwezig zijn in Tallin (Kees Thijssen,Martin Dolfing,Pim Meurs en Ron Heusdens) hebben al besloten niet aan deze tombola mee te doen.
Zwitsers systeem lijkt mij ook bedenkelijk. Er is waarschijnlijk gekozen voor 4 groepen die regionaal verspeeld worden ofzo?Dieter wrote:Er waren 15 BR leden aanwezig.Ganesha wrote:Hallo Eric, ik was vooral nieuwsgierig. Dacht dat het nu niet ging om Quorum.
Het voorstel m.b.t. de aanpassin halve finale naar een deels open toernooi passeerde zonder veel discussie. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de laatste belangrijke daad van deze raad is geweest dat ze in een mum van tijd een zeer succesvol toernooi van de KNDB overboord heeft gezet. Wat er voor in de plaats komt moet zijn succes eerst nog maar eens bewijzen. Doel van het bestuur is vier groepen van ca. 24 spelers met een niveau drempel (het minimum niveau is onzeker). Ik was de enige tegenstemmer en voelde veel meer voor de argumenten van Johan Krajenbrink, maar helaas de democratie besliste anders. Negatieve gevolgen volgens mij: kwalitatief duidelijke achteruitgang door lagere niveau inschijvingen. Verkorte speelduur werkt ook niet mee. Zwitsers systeem is een duidelijk grotere geluksfactor. De noodzaak om provinciaal te spelen vervalt, je kunt je immers gewoon open inschrijven. Enige verschil is dan dat je moet betalen voor je deelname de prov. kampioenen hoeven dat niet. Verder is het nu zo dat als de top van de provincie zich open inschrijft er een Prov.kampioenschap gaat overblijven waar Jan Jodokus met 923 rating ook kampioen kan worden en die mag dan weer deelnemen aan de HF.
Persoonlijk vind ik dat de halve finale verleden tijd is en dat de nieuwe formule anders moet heten. Noem het maar kwalificatie toernooi voor het NK. Halve finale is ongepast, gewoon een open toernooi, een soort zomertoernooi maar dan in de winter.
Nog een vraag: Wat waren de argumenten van Krajenbrink?
Heaven is no location, but a state of mind
Dat doet me denken aan een paar gesprekken uit de halve finales van dit jaar. Toen bekend werd dat ze deze nieuwe opzet wilden gaan invoeren, vroegen een aantal spelers zich af waarom de betrokken spelers (finale deelnemers/halve finale deelnemers) niet naar hun mening werd gevraagd. Nu lijkt het er op dat dit misschien wel slim was geweest. De nieuwe opzet moet, als ik het goed begrijp, er voor zorgen dat er weer meer sterke spelers aan de halve finales gaan mee doen, maar op deze manier doen er alleen maar minder mee en lijkt het dus niet echt te werken. Als vooraf alle deelnemers (en eventueel potentiele deelnemers) was gevraagd of ze ook met de nieuwe opzet zouden meedoen, had je zo kunnen peilen of het ook daadwerkelijk het doel bereikt wat ze er mee willen bereiken, namelijk een sterkere halve finale/finale.pieter wrote:Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers want de spelers die nu aanwezig zijn in Tallin (Kees Thijssen,Martin Dolfing,Pim Meurs en Ron Heusdens) hebben al besloten niet aan deze tombola mee te doen.
Dat is een kant van de zaak en je hebt wel gelijk.Ajax-fan wrote:Dat doet me denken aan een paar gesprekken uit de halve finales van dit jaar. Toen bekend werd dat ze deze nieuwe opzet wilden gaan invoeren, vroegen een aantal spelers zich af waarom de betrokken spelers (finale deelnemers/halve finale deelnemers) niet naar hun mening werd gevraagd. Nu lijkt het er op dat dit misschien wel slim was geweest. De nieuwe opzet moet, als ik het goed begrijp, er voor zorgen dat er weer meer sterke spelers aan de halve finales gaan mee doen, maar op deze manier doen er alleen maar minder mee en lijkt het dus niet echt te werken. Als vooraf alle deelnemers (en eventueel potentiele deelnemers) was gevraagd of ze ook met de nieuwe opzet zouden meedoen, had je zo kunnen peilen of het ook daadwerkelijk het doel bereikt wat ze er mee willen bereiken, namelijk een sterkere halve finale/finale.pieter wrote:Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers want de spelers die nu aanwezig zijn in Tallin (Kees Thijssen,Martin Dolfing,Pim Meurs en Ron Heusdens) hebben al besloten niet aan deze tombola mee te doen.
De andere kant is: Waarom zijn de spelers zelf zo weinig betrokken dat ze geen enkele invloed uitoefenen op het besluitvormingsproces? Ik hoor niks van de spelers. Ook in de bondsraad laten ze hun stem niet horen! Hebben ze een cursus democratie nodig soms?
-
Hoewel ik deze reactie(s) wel kan begrijpen snap ik het niet helemaal.Ajax-fan wrote:Dat doet me denken aan een paar gesprekken uit de halve finales van dit jaar. Toen bekend werd dat ze deze nieuwe opzet wilden gaan invoeren, vroegen een aantal spelers zich af waarom de betrokken spelers (finale deelnemers/halve finale deelnemers) niet naar hun mening werd gevraagd. Nu lijkt het er op dat dit misschien wel slim was geweest. De nieuwe opzet moet, als ik het goed begrijp, er voor zorgen dat er weer meer sterke spelers aan de halve finales gaan mee doen, maar op deze manier doen er alleen maar minder mee en lijkt het dus niet echt te werken. Als vooraf alle deelnemers (en eventueel potentiele deelnemers) was gevraagd of ze ook met de nieuwe opzet zouden meedoen, had je zo kunnen peilen of het ook daadwerkelijk het doel bereikt wat ze er mee willen bereiken, namelijk een sterkere halve finale/finale.pieter wrote:Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers want de spelers die nu aanwezig zijn in Tallin (Kees Thijssen,Martin Dolfing,Pim Meurs en Ron Heusdens) hebben al besloten niet aan deze tombola mee te doen.
Volgens mij was al sinds de vorige bondsraadsvergadering (november 2009) duidelijk dat de bondsraad mogelijk deze richting uit zou gaan. Er is een topspelervertegenwoordiging (Sven Winkel en Jeroen v.d. Akker dacht ik zo), die met de KNDB overlegd.
Dan had toch al eerder ongevraagd dit signaal bij de KNDB neergelegd kunnen worden? Reacties na een besluit is mosterd na de maaltijd.
Ten tweede. Dezelfde vier topspelers, spelen al een aantal jaren met veel genoegen(?) allerlei open toptoernooien met Zwitsers systeem. Zelfs EK’s (2006 en 2008). Nooit een signaaltje afgegeven dat zulke tombola-toernooien eigenlijk niet de voorkeur verdienen?
Wat ik veel spijtiger vind is dat die provinciale kampioenschappen nu wel op de helling kunnen. Waren de afgevaardigden van de provincies wel tevreden met dit halfslachtige compromis (twee plaatsen vanuit de provinciale kampioenschappen en voor de rest open inschrijving met een ratinggrensje)? Of waren de (Friese) tegenstanders niet aanwezig?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Spijker op zijn kop!Piet Bouma wrote:Hoewel ik deze reactie(s) wel kan begrijpen snap ik het niet helemaal.Ajax-fan wrote:Dat doet me denken aan een paar gesprekken uit de halve finales van dit jaar. Toen bekend werd dat ze deze nieuwe opzet wilden gaan invoeren, vroegen een aantal spelers zich af waarom de betrokken spelers (finale deelnemers/halve finale deelnemers) niet naar hun mening werd gevraagd. Nu lijkt het er op dat dit misschien wel slim was geweest. De nieuwe opzet moet, als ik het goed begrijp, er voor zorgen dat er weer meer sterke spelers aan de halve finales gaan mee doen, maar op deze manier doen er alleen maar minder mee en lijkt het dus niet echt te werken. Als vooraf alle deelnemers (en eventueel potentiele deelnemers) was gevraagd of ze ook met de nieuwe opzet zouden meedoen, had je zo kunnen peilen of het ook daadwerkelijk het doel bereikt wat ze er mee willen bereiken, namelijk een sterkere halve finale/finale.pieter wrote:Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers want de spelers die nu aanwezig zijn in Tallin (Kees Thijssen,Martin Dolfing,Pim Meurs en Ron Heusdens) hebben al besloten niet aan deze tombola mee te doen.
Volgens mij was al sinds de vorige bondsraadsvergadering (november 2009) duidelijk dat de bondsraad mogelijk deze richting uit zou gaan. Er is een topspelervertegenwoordiging (Sven Winkel en Jeroen v.d. Akker dacht ik zo), die met de KNDB overlegd.
Dan had toch al eerder ongevraagd dit signaal bij de KNDB neergelegd kunnen worden? Reacties na een besluit is mosterd na de maaltijd.
Ten tweede. Dezelfde vier topspelers, spelen al een aantal jaren met veel genoegen(?) allerlei open toptoernooien met Zwitsers systeem. Zelfs EK’s (2006 en 2008). Nooit een signaaltje afgegeven dat zulke tombola-toernooien eigenlijk niet de voorkeur verdienen?
Wat ik veel spijtiger vind is dat die provinciale kampioenschappen nu wel op de helling kunnen. Waren de afgevaardigden van de provincies wel tevreden met dit halfslachtige compromis (twee plaatsen vanuit de provinciale kampioenschappen en voor de rest open inschrijving met een ratinggrensje)? Of waren de (Friese) tegenstanders niet aanwezig?

Ja, ik begrijp ook niet helemaal waarom er niet meer reacties te zijner tijd zijn gekomen. In het damspel (vorig jaar ergens) werd toen naar meningen gevraagd over de nieuwe opzet en toen had ik daarop gereageerd. Toen ik daarna hoorde dat er maar iets van 13 (?) mensen hadden gereageerd, waarvan de meeste geen deelnemer zijn, was ik wel een beetje verbaasd. Toen begon ik me toch wel af te vragen of het nu zo raar is dat ik daarop reageerde. Maar waarom er zo weinig gereageerd word weet ik ook niet, maar ik denk dat als je het recht op de man vraagt je meer reacties krijgt.Piet Bouma wrote:Hoewel ik deze reactie(s) wel kan begrijpen snap ik het niet helemaal.Ajax-fan wrote:Dat doet me denken aan een paar gesprekken uit de halve finales van dit jaar. Toen bekend werd dat ze deze nieuwe opzet wilden gaan invoeren, vroegen een aantal spelers zich af waarom de betrokken spelers (finale deelnemers/halve finale deelnemers) niet naar hun mening werd gevraagd. Nu lijkt het er op dat dit misschien wel slim was geweest. De nieuwe opzet moet, als ik het goed begrijp, er voor zorgen dat er weer meer sterke spelers aan de halve finales gaan mee doen, maar op deze manier doen er alleen maar minder mee en lijkt het dus niet echt te werken. Als vooraf alle deelnemers (en eventueel potentiele deelnemers) was gevraagd of ze ook met de nieuwe opzet zouden meedoen, had je zo kunnen peilen of het ook daadwerkelijk het doel bereikt wat ze er mee willen bereiken, namelijk een sterkere halve finale/finale.pieter wrote:Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers want de spelers die nu aanwezig zijn in Tallin (Kees Thijssen,Martin Dolfing,Pim Meurs en Ron Heusdens) hebben al besloten niet aan deze tombola mee te doen.
-
Inderdaad mosterd naar de maaltijd.
Van de 15 aanwezigen stemden 12 vóór. Er was één tegenstemmer (Dieter) en twee onthoudingen (Erik v.d. Weerdhof en Eric Sanders). Ook de vertegenwoordiger van de topspelers stemde vóór. Evenals Vermeulen en Bosselaar, aanvankelijke tegenstanders.
De topspelers hadden nog recht op een tweede vertegenwoordiger (naast Ivens) in de bondsraad, maar niemand had/heeft zin. Dan moet ook niemand zeuren. De democratie heeft gezegevierd.
Soms moeten dingen gewoon worden doorgezet en dat gaan we nu maar eens doen.
Van de 15 aanwezigen stemden 12 vóór. Er was één tegenstemmer (Dieter) en twee onthoudingen (Erik v.d. Weerdhof en Eric Sanders). Ook de vertegenwoordiger van de topspelers stemde vóór. Evenals Vermeulen en Bosselaar, aanvankelijke tegenstanders.
De topspelers hadden nog recht op een tweede vertegenwoordiger (naast Ivens) in de bondsraad, maar niemand had/heeft zin. Dan moet ook niemand zeuren. De democratie heeft gezegevierd.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Geheel mee eens, Eric. Als mensen niet de kans grijpen om invloed uit te oefenen dan moet je achteraf niet klagen. Zeker dat er niet naar je geluisterd wordt, terwijl je niet gezegd heb!
Ben wel benieuwd of het sterkere halve finales oplevert.
Niemand die zin had om....Eric van Dusseldorp wrote:Inderdaad mosterd naar de maaltijd.

Wie heeft zin om naar zo'n stel lamlendelingen te luisteren? Klagen in hun damrubrieken en tegen elkaar, maar als het gaat om grotemensenwerk is men absent...
Brrrrr...
Pieter en Piet zijn beide niet op de hoogte en roepen maar wat.Piet Bouma wrote:Hoewel ik deze reactie(s) wel kan begrijpen snap ik het niet helemaal.Ajax-fan wrote:Dat doet me denken aan een paar gesprekken uit de halve finales van dit jaar. Toen bekend werd dat ze deze nieuwe opzet wilden gaan invoeren, vroegen een aantal spelers zich af waarom de betrokken spelers (finale deelnemers/halve finale deelnemers) niet naar hun mening werd gevraagd. Nu lijkt het er op dat dit misschien wel slim was geweest. De nieuwe opzet moet, als ik het goed begrijp, er voor zorgen dat er weer meer sterke spelers aan de halve finales gaan mee doen, maar op deze manier doen er alleen maar minder mee en lijkt het dus niet echt te werken. Als vooraf alle deelnemers (en eventueel potentiele deelnemers) was gevraagd of ze ook met de nieuwe opzet zouden meedoen, had je zo kunnen peilen of het ook daadwerkelijk het doel bereikt wat ze er mee willen bereiken, namelijk een sterkere halve finale/finale.pieter wrote:Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers want de spelers die nu aanwezig zijn in Tallin (Kees Thijssen,Martin Dolfing,Pim Meurs en Ron Heusdens) hebben al besloten niet aan deze tombola mee te doen.
Het bestuur heeft de vertegenwoordiging van de topspelers al bij het begin van dit proces gevraagd naar hun mening over de halve finale. De reactie was dat zij de halve finale niet als de topsport beschouwden waarvan zij de vertegenwoordiging waren, maar net een niveautje lager. Zij hadden daarom geen mening over de halve finales. Nu is besloten de halve finale nog minder als topsport te zien en ook minder sterke spelers toe te laten. Geheel in de lijn die onze topspelers ook zien.
Ik heb Ron een paar weken geleden nog persoonlijk gevraagd wat hij van de nieuwe opzet van de halve finale vond. Zijn reactie was dat hij er niets mee te maken had, omdat hij toch nooit meer zou terugvallen naar de halve finales. Niks besluit over een tombola, maar gewoon te goed voor de halve finales. Ja Pieter, dat kan natuurlijk ook.
-
Ja en nee, vermoed ik.Ganesha wrote: (...)
Het gemiddelde niveau (rating) zal iets lager zijn, door de inschrijving van relatief zwakkere spelers.
Maar er zullen meer sterke spelers meedoen. Spelers die zich nooit konden plaatsen omdat ze de pech hadden in een kleine, maar qua top sterke damprovincie te wonen.
Uiteindelijk zullen er meer kwalitatief hoogwaardige partijen gespeeld worden. En strijd tot de laatste ronde. De oude situatie dat iemand in de laatste twee rondes aan remises voldoende had om zich te plaatsen voor de finale, bestaat (bijna) niet meer. (Bijna), want een speler die in de nieuwe opzet de eerste zeven rondes wint, zal aan twee remises wel genoeg hebben. Maar dan heeft hij ook wel wat gepresteerd!
Meer strijd, meer spanning, meer hoogwaardige partijen... ik verheug me bij voorbaat al op de eerstvolgende halve finales.
http://www.ericsdamsite.com
Guido, volgens mij ben jij degene die hier niet goed op de hoogte is. Namens de topspelers zitten Jeroen/Sven in de topsport commissie waar ook Johan Krajenbrink, Rob Clerc Tanya Chub en Theo van de Hoek inzitten, volgens mij ook Friso Fennema. Deze commissie heeft een advies uitgebracht over het voorstel van de Halve Finale. Verrassend genoeg was dit advies NEGATIEF!
Daarnaast heeft Johan Krajenbrink als ik me niet vergis ook nog een erg duidelijke brief richting de bondsraad/bestuur geschreven om uit te leggen dat het voorstel compleet belachelijk is.
Hoezo beweren dat er vanuit de topspelers niks gedaan is? Het lijkt erop dat zowel het bestuur als de bondsraad zich niks van onze mening aantrekt! Het enige dat er gebeurd is dat er niet wordt geluisterd en de mensen in de bondsraad de HF omtoveren in een loterij!
Ik hou het hierbij, het zal vast een leuke HF worden zonder alle toppers. Taferelen als de halve bondsraad in de Finale van het NK zijn niet uitgesloten, hoera!
Daarnaast heeft Johan Krajenbrink als ik me niet vergis ook nog een erg duidelijke brief richting de bondsraad/bestuur geschreven om uit te leggen dat het voorstel compleet belachelijk is.
Hoezo beweren dat er vanuit de topspelers niks gedaan is? Het lijkt erop dat zowel het bestuur als de bondsraad zich niks van onze mening aantrekt! Het enige dat er gebeurd is dat er niet wordt geluisterd en de mensen in de bondsraad de HF omtoveren in een loterij!
Ik hou het hierbij, het zal vast een leuke HF worden zonder alle toppers. Taferelen als de halve bondsraad in de Finale van het NK zijn niet uitgesloten, hoera!
Jammer dat pas nu de tegenstanders zich laten horen. Hoe de houding van Jeroen en Sven is geweest weet ik niet maar Johan was in elk geval heel duidelijk en voor mijn gevoel sprak hij mede namens anderen. (Kosmos ik zal de brief nog opzoeken en vandaag plaatsen). Echter Theo v.d. Hoek en Frank Teer wilden het toch anders en de belangen van de provincie wordt ondergeschikt gemaakt. Helaas vond ik in de BR geen medestanders nadat ik wel de eerste opzet van november had kunnen voorkomen. De stellingname van Krajenbrink leverde alleen een korte een-twee op tussen Fred en mij maar ook Fred bleef bij zijn twijfelende voorkeur.pieter wrote:Guido, volgens mij ben jij degene die hier niet goed op de hoogte is. Namens de topspelers zitten Jeroen/Sven in de topsport commissie waar ook Johan Krajenbrink, Rob Clerc Tanya Chub en Theo van de Hoek inzitten, volgens mij ook Friso Fennema. Deze commissie heeft een advies uitgebracht over het voorstel van de Halve Finale. Verrassend genoeg was dit advies NEGATIEF!
Wat ik altijd erg betreur in dit soort van ontwikkelingen is dat er een commissie op onderzoek uitgaat en dat vooraf al vaststaat dat het anders moet. De optie dat het bestaande wel eens het beste kan zijn wil men bij voorbaat niet zien. Helaas is dat een houding waar ik Guido en Theo in elk geval vaak op betrap. Het heeft ons nu op een maandagavond in Utrecht even de prachtige halve finales gekost.
Democratie is ook niet alles, het werkt alleen als iedereen zich ook laat horen, zoals het nu gaat gooien we naar mijn mening onze eigen ruiten in.
En kosmos, Friesland stemde voor en als ik me niet vergis met de vermelding dat in Friesland onderzocht was hoe de meningen bij de spelers waren. Inmiddels weet ik van een aantal spelers uit jullie mooie provincie dat hun nooit iets gevraagd is, jou wel misschien?
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Geen topspelers meer? Betekent dit dat Sijbrands, Prosman, G. Jansen, Clerc, Wiersma, Krajenbrink en Wesselink voortaan wegblijven?pieter wrote:Leuk hoor zo'n finale zonder topspelers
Anders gezegd: waar hebben we het over? Het NK is al jaren zwaar gedevalueerd. De lijst met afwezigen zou hooguit iets langer kunnen worden.