HF Algemeen 2010

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Re: HF Algemeen 2010

Post by ildjarn » Thu Dec 31, 2009 13:49

Volgens mij is dat aanwijzen van een vervanger de normale procedure: als iemand afzegt wordt nummer 1 van de reservelijst gevraagd. Lullig dat Limburg daardoor zijn enige plek verliest, maar hier valt de KNDB m.i. niks te verwijten.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Dec 31, 2009 14:13

GuidoB wrote:Welke maatregelen gaat de Limburgse dambond tegen de betreffende speler nemen? Ik zou als provinciaal wedstrijdleider niet blij zijn met zo'n vertegenwoordiger van mijn provincie. Een tijdige afmelding was voor 1 december geweest, bij de provinciale wedstrijdleider. Dan had jij nog iemand anders kunnen aanwijzen. 24 december is niet tijdig, maar vier weken te laat.
Die sanctie zit al besloten in artikel 30.4 van het spel- en wedstrijdreglement:
30.4 Het terugtrekken uit een toernooi op enig moment na de vaststelling en bekendmaking van het wedstrijdrooster ontslaat de teruggetrokken speler niet van de financiële verplichtingen die aan het deelnemen aan dat toernooi verbonden zijn.

Voor Limburg dit jaar het voordeel dat de PLDB geen nota krijgt.

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Thu Dec 31, 2009 16:10

Ik vind het uiterst merkwaardig dat de bond in dit geval zo ondoordacht en lui heeft gehandeld.

Het is overigens ook voor het eerst sinds ik in mijn functie ben (bijna twee jaar) dat de bond zó snel reageert op mijn mailtjes (of werken ze nu ook al met kerst ) en zó strict de regels naleeft. Was één telefoontje of mailtje, met enkele minuten of in het slechtste geval enkele uren, uitstel van een beslissing nou zo moeilijk? Dan had ik op zijn minst nog uitleg gehad over het feit dat wij op grond van regels geen recht hadden op een reserveplek, en dat Brion toch de kosten mag dokken.

Ik ga maar aan de oliebollen.

Alex

Post by Alex » Thu Dec 31, 2009 16:46

Zou het niet handig zijn dat elke bond een reservespeler opgeeft, die automatisch doorschuift als een/de speler van die bind niet kan (om wat voor reden dan ook)? Negen van de tien keer zal die reservespeler niet niet naar de halve finales gaan, maar je krijgt geen situaties als dit.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Thu Dec 31, 2009 17:38

Alex wrote:Zou het niet handig zijn dat elke bond een reservespeler opgeeft, die automatisch doorschuift als een/de speler van die bind niet kan (om wat voor reden dan ook)? Negen van de tien keer zal die reservespeler niet niet naar de halve finales gaan, maar je krijgt geen situaties als dit.
Het zou ook handig zijn om die provinciale wedstrijden geheel los te koppelen van de landelijke wedstrijden. Dan heb je deze situaties ook niet. Het voorstel van de werkgroep was prima. Je kan dan naast plaatsingsrechten ook meteen reserveplaatsen verdelen.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Jan 01, 2010 02:13

Tijn wrote:Ik vind het uiterst merkwaardig dat de bond in dit geval zo ondoordacht en lui heeft gehandeld.

Het is overigens ook voor het eerst sinds ik in mijn functie ben (bijna twee jaar) dat de bond zó snel reageert op mijn mailtjes (of werken ze nu ook al met kerst ) en zó strict de regels naleeft. Was één telefoontje of mailtje, met enkele minuten of in het slechtste geval enkele uren, uitstel van een beslissing nou zo moeilijk? Dan had ik op zijn minst nog uitleg gehad over het feit dat wij op grond van regels geen recht hadden op een reserveplek, en dat Brion toch de kosten mag dokken.

Wie handelt hier nu ondoordacht of lui? Limburg heeft weer eens lak aan de regels en maakt de KNDB allerlei rare verwijten als ze deze wel hanteert. Men probeert een fatsoenlijk toernooi te organiseren, maar heeft te maken met idioten als Martijn van Gortel die denken eventjes iets te kunnen regelen voor de leden van hun bond. Zijn er nog mensen die zich afvragen waarom het onmogelijk is geworden om bestuursleden voor de KNDB te vinden? Wat je ook doet, er komt altijd wel van een of andere kant van dit soort commentaar.

Excuses van Martijn van Gortel voor zijn aantijgingen op dit forum zouden op zijn plaats zijn. Maar dat is vast teveel gevraagd.

Ganesha

Post by Ganesha » Fri Jan 01, 2010 12:16

Hallo Guido, ik ben het geheel met je eens.
Ik kan mij voorstellen dat de
Limburgse dambond hoopt dat zij een vervanger mogen leveren, maar zo is het niet geregeld.
Martijn niet op de hoogte reageert dan wel heel primair. Na rustig nadenken zal ook hij vinden dat hij te grof gereageerd heeft/
Zou mooi zijn een excuus/

Giwdul

Post by Giwdul » Fri Jan 01, 2010 14:42

ildjarn wrote: Volgens mij is dat aanwijzen van een vervanger de normale procedure: als iemand afzegt wordt nummer 1 van de reservelijst gevraagd. Lullig dat Limburg daardoor zijn enige plek verliest, maar hier valt de KNDB m.i. niks te verwijten.
artikel 29.5

Het recht tot deelnemen aan een wedstrijd kan worden verkregen door:
a. het resultaat behaald in een voorafgaande wedstrijd;
b. plaatsing door de Wedstrijdleiding.

artikel 29.6

Deelnemersplaatsen vóór de wedstrijd opengevallen door het zich terugtrekken of het niet
meer speelgerechtigd zijn van één of meer rechthebbenden worden door de Wedstrijdleiding
indien mogelijk opgevuld door in de Wedstrijdvoorwaarden van een voorafgaande fase van
de wedstrijd verruimde promotierechten op te nemen, of anders door plaatsing.
Tijn wrote: Ik werd gedeeld tweede met Gijs Schoenmakers. Mede daarom kon ik niet direct een vervanger voor Brion Koullen aanwijzen en heb ik de KNDB gevraagd tot wanneer ik de tijd heb/had. Anyway, al was ik laatste, ik blijf het verbijsterend vinden dat een provincie met slechts één plek, deze door omstandigheden waar niemand iets aan kan doen, deze meteen kwijt raakt.
Misschien volgend jaar promotierechten bij terugtrekking opnemen in de wedstrijdvoorwaarden?

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Jan 01, 2010 15:49

Giwdul wrote:artikel 29.5

artikel 29.6

Deelnemersplaatsen vóór de wedstrijd opengevallen door het zich terugtrekken of het niet
meer speelgerechtigd zijn van één of meer rechthebbenden worden door de Wedstrijdleiding
indien mogelijk opgevuld door in de Wedstrijdvoorwaarden van een voorafgaande fase van
De vraag is, wat in artikel 29.6 moet worden verstaan onder 'vóór de wedstrijd'. De deadline voor de inschrijving voor de halve finales is 1 december. Ik denk dat 'voor 1 december' wordt bedoeld. Het kan van de KNDB toch niet worden verwacht dat zij, indien er zich iemand eind december terugtrekt, eens rustig de wedstrijdvoorwaarden van de betreffende voorwedstrijd gaan opvragen en, indien een verruimd promotierecht is opgenomen, gaat afwachten of de organisatie nog met een vervanger op de proppen komt. Als de KNDB dit zou doen, krijg je een organisatorische chaos: niemand weet tegen wie hij moet spelen, plaatsen worden niet ingevuld et cetera. Dat wil de KNDB graag voorkomen en daarom stelt zij zo snel mogelijk een vervanger aan.

Giwdul

Post by Giwdul » Fri Jan 01, 2010 22:59

"voor de wedstrijd" zou ik ook graag veranderd zien in voor de indeling bekend is gemaakt.
Daarmee zou artikel 30.1 van kracht zijn in geval van terugtrekken. Spelers die zich terugtrekken voor de helft van het toernooi verliezen dan al hun partijen. Er kan nadat de indeling bekend is gemaakt dan geen aanpassing meer gedaan worden.

Dieter

Post by Dieter » Fri Jan 01, 2010 23:23

GuidoB wrote:
Tijn wrote:Ik vind het uiterst merkwaardig dat de bond in dit geval zo ondoordacht en lui heeft gehandeld.

Wie handelt hier nu ondoordacht of lui? Limburg heeft weer eens lak aan de regels en maakt de KNDB allerlei rare verwijten als ze deze wel hanteert. Men probeert een fatsoenlijk toernooi te organiseren, maar heeft te maken met idioten als Martijn van Gortel die denken eventjes iets te kunnen regelen voor de leden van hun bond. Zijn er nog mensen die zich afvragen waarom het onmogelijk is geworden om bestuursleden voor de KNDB te vinden? Wat je ook doet, er komt altijd wel van een of andere kant van dit soort commentaar.

Excuses van Martijn van Gortel voor zijn aantijgingen op dit forum zouden op zijn plaats zijn. Maar dat is vast teveel gevraagd.
Een vreemde gang van zaken aan de kaak stellen, en dan voor idioot uitgemaakt worden, en dan zou de onbeschoft schrijvende Guido ook nog excuses moeten krijgen van Martijn. Lekker deze discussie.
Overigens voor wie Brion een beetje kent, die meld heus niet af als het niet nodig is want daarvoor speelt hij maar wat graag. Overmacht kan iedereen overkomen en het zou netjes zijn als de gedupeerde bond nog een vervanger zou mogen sturen (is mijn mening). Niets tegen de invallers overigens die ik de plekken van harte gun.

U allen een geweldig 2010 gewenst overigens, inclusief Guido die misschien zijn excuses aan zou moeten bieden voor zijn reactie. En Martijn zou ik willen zeggen, jong had dit toch laten lopen, bij de KNDB tellen provinciale belangen niet meer, dat had je kunnen weten.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sat Jan 02, 2010 00:58

Giwdul wrote:"voor de wedstrijd" zou ik ook graag veranderd zien in voor de indeling bekend is gemaakt.
Daarmee zou artikel 30.1 van kracht zijn in geval van terugtrekken. Spelers die zich terugtrekken voor de helft van het toernooi verliezen dan al hun partijen. Er kan nadat de indeling bekend is gemaakt dan geen aanpassing meer gedaan worden.
En dan maar een halve finale spelen met zeven, of zelfs minder, spelers? Dat lijkt me helemaal niet prettig.

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Jan 02, 2010 09:17

Goedemorgen Dieter,
Het is in deze toch echt Martijn die het heeft over luie bondsbestuurders, niet Guido. Het is Martijn die blijkbaar de regels niet kent. Dat hij in zijn enthousiasme mensen diskwalificeert vind ik niet handig, Guido doet daar een schepje bovenop.
Dat jij nu noemt dat de bond geen oog heeft voor de provinciale belangen vind ik in deze situatie dan ook niet correct.
Er zijn vooraf regels wie iemand vervangt bij terugtrekking. Zo is het nu ook afgehandeld. Er is ook geen Friese vervanger voor Erwin Heslinga?
Dus prima dat jullie oog hebben voor de belangen van Limburg, maar in deze niet van toepassing.
Dat Brion goede redenen zal hebben om zich terug te trekken neem ik zonder meer aan.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat Jan 02, 2010 10:37

Ik ben nog het meest benieuwd of de regels juist zijn toegepast. Het artikel
artikel 29.6

is dermate vaag geformuleerd dat ik geen idee heb hoe je dat zou moeten vaststellen. Zoals Guido al opmerkt moet er als eerste worden vastgesteld wat "voor de wedstrijd" betekent. En wat is de "voorgaande fase" van de halve finales? Is dat in dit specifieke geval het Limburgs kampioenschap? Of horen daar alle provinciale kampioenschappen, en misschien zelfs het NK bij?

Wat zijn "verruimde promotierechten"? Is het gebruikelijk dat in de wedstrijdvoorwaarden van bijvoorbeeld provinciale kampioenschappen iets wordt vermeld over "verruimde promotierechten"? Zo niet, dan is dit een zinloze toevoeging van artikel 29.6. Het is ook vreemd dat er wordt gesproken over "op te nemen". Bedoelt men hiermee soms dat deze verruimde promotierechten met terugwerkende kracht in de wedstrijdvoorwaarden moeten worden opgenomen?

En wat bedoelt men met "plaatsing" door de wedstrijdleiding? Betekent dit dat de wedstrijdleiding geheel naar eigen inzicht een vervanger mag aanwijzen?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sat Jan 02, 2010 11:15

GuidoB wrote:
Giwdul wrote:artikel 29.5

artikel 29.6

De vraag is, wat in artikel 29.6 moet worden verstaan onder 'vóór de wedstrijd'. De deadline voor de inschrijving voor de halve finales is 1 december. Ik denk dat 'voor 1 december' wordt bedoeld. Het kan van de KNDB toch niet worden verwacht dat zij, indien er zich iemand eind december terugtrekt, eens rustig de wedstrijdvoorwaarden van de betreffende voorwedstrijd gaan opvragen en, indien een verruimd promotierecht is opgenomen, gaat afwachten of de organisatie nog met een vervanger op de proppen komt. Als de KNDB dit zou doen, krijg je een organisatorische chaos: niemand weet tegen wie hij moet spelen, plaatsen worden niet ingevuld et cetera. Dat wil de KNDB graag voorkomen en daarom stelt zij zo snel mogelijk een vervanger aan.

Het volgende artikel is ook nog relevant:

33.5.2 Recht tot deelnemen hebben:
a. de uit de laatst gehouden finale gedegradeerde spelers;
b. de spelers die in de laatst gehouden halve finale de derde en vierde plaats in de
eindstand van hun parallelgroep bezetten;
c. twintig spelers, gepromoveerd uit de wedstrijden van de provinciale bonden, in de
artikel 32.1 bepaalde getalsverhouding;
d. de juniorenkampioen van Nederland;
e. één en zo nodig meer spelers ter aanvulling van het deelnemersaantal, na advies
van de Commissie Training en Opleiding, door het Bestuur aan te wijzen.

Plaatsing van aanvullende spelers geschiedt dus door het Bestuur na advies van de Commissie Trianing en Opleiding. Ik weet niet of de reservelijst via dit traject tot stand komt. Het ligt wel voor de hand.
Concluderend: spelers die zich afmelden voor de te spelen wedstrijden worden aangevuld vanuit het Bestuur na advies van de Commissie Training en Opleiding. De aanvulling vindt volgens 33.5.2e niet via de provinciale bond plaats!! Maar het kan inderdaad wat simpeler en meer terugvindbaar worden vastgelegd.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply