WK 2009 in Rio de Janeiro, Brazilië, mei-juni 2010
-
- Real name: Alexander Presman
In de lijst die FMJD naar de nationale dambonden heeft verzonden (dus redelijk officieel neem ik aan) staat:
1 Champion du Monde Scharzmann Alexander GMI Russia
2 Challenger Georgiev Alexander GMI Russia
3 Organisation Tchizov Alexeï GMI Russia
4 Sponsoor Meurs Pim MI Netherlands
. . . . . . . . .
De complete lijst vind je in bijlage.
. . . . . . . . .
De complete lijst vind je in bijlage.
- Attachments
-
- particpants WC seniors 2009.pdf
- (27.04 KiB) Downloaded 244 times
-
- Real name: Michel Stempher
-
Waarschijnlijk een toeval maar ik heb net de allernieuwste lijst ontvangen.
Registrations World Championship 2009
5 Panamerican zone 1 Pierre Ricardo MI Haïti
6 Panamerican zone 2 Bifolco Humberto Brésil
7 Panamerican zone 3 Brandao Joao Batista Brésil
8 Panamerican zone 4 Sadiek John MI Surinam
9 Panamerican zone 5 Almanzar Miguel St Domingue
10 Panamerican zone 6 Forbin Frantz Guadeloupe
11 Confédération Américaine Silva Alan Brésil
12 Championnat Afrique 1 Ndjofang Jean Marc GMI Cameroun
13 Championnat Afrique 2 N'diaye Macoudou GMI Sénégal
14 Championnat Afrique 3 Samb Ndiada GMI Sénégal
15 Championnat Afrique 4 Nije Cheick Mf Gambia
16 Championnat Afrique 5 Dramé Sadibou Mali
17 Championnat Afrique 6 Camara Moussah MI Guinée
18 Championnat Afrique 7 Kouogueu Léopold GMI Cameroun
19 Championnat Afrique 8 Kone Adama Burkina Faso
20 Championnat Afrique 9 Dieng Souleymane Mauritanie
21 Asian Championship 1 Erdenebileg Dul Mongolie
22 Asian Championship 2 Zheng Ce Chine
23 Asian Championship 3 Singh Bapinder Inde
24 Reserve Louis Alix Haïti
25 Reserve Kemnaad Rinaldo Surinam
26 Europe (ex Asia) Di Giacommo Roberto Italia
27 Championnat Europe 1 Valneris Guntis GMI Latvia
28 Championnat Europe 2 Virni Vadim GMI Germany
29 Championnat Europe 3 Vatoutin Evgueni GMI Bélarus
30 Championnat Europe 4 Boujinski Edvard GMI Lithuania
31 Europe-Russia Guetmanski Alexander GMI Russia
32 Europe-Latvia Vipulis Raimonds GMI Latvia
33 Europe-Lithuania Domchev Alexei GMI Lithuania
34 Europe-Poland Adamaczek Marius Mf Poland
35 Europe-Belarussia Tolchikau Andreï MI Belarussia
36 Europe-Ukraine Anikeiev Youri GMI Ukraine
37 Europe-Pays-Bas Heusdens Ron GMI Netherlands
38 Europe-France Delmotte Gilles Mf France
39 Europe-Italia Macali Daniele Italia
40 Europe-Estonia Utmaa Arno Mf Estonia
41 Zonal Europe 1 Kalmakov Andreï GMI Russia
42 Zonal-Europe 2 Thijssen Kees GMI Netherlands
43 Zonal-Europe 3 Ivanov Artem MF Ukraine
44 Zonal-Europe 4 Lognon Oscar MI France
45 Zonal-Europe 5 Friesen Jacob Germany
46 Zonal-Europe 6 Aliev Eldar MF Azerbaidjan
47 Confédération Américaine Paul Joseph Léon USA
48 FMJD Place Baljakin Alexander GMI Netherlands
Of zie bijlage.
Registrations World Championship 2009
5 Panamerican zone 1 Pierre Ricardo MI Haïti
6 Panamerican zone 2 Bifolco Humberto Brésil
7 Panamerican zone 3 Brandao Joao Batista Brésil
8 Panamerican zone 4 Sadiek John MI Surinam
9 Panamerican zone 5 Almanzar Miguel St Domingue
10 Panamerican zone 6 Forbin Frantz Guadeloupe
11 Confédération Américaine Silva Alan Brésil
12 Championnat Afrique 1 Ndjofang Jean Marc GMI Cameroun
13 Championnat Afrique 2 N'diaye Macoudou GMI Sénégal
14 Championnat Afrique 3 Samb Ndiada GMI Sénégal
15 Championnat Afrique 4 Nije Cheick Mf Gambia
16 Championnat Afrique 5 Dramé Sadibou Mali
17 Championnat Afrique 6 Camara Moussah MI Guinée
18 Championnat Afrique 7 Kouogueu Léopold GMI Cameroun
19 Championnat Afrique 8 Kone Adama Burkina Faso
20 Championnat Afrique 9 Dieng Souleymane Mauritanie
21 Asian Championship 1 Erdenebileg Dul Mongolie
22 Asian Championship 2 Zheng Ce Chine
23 Asian Championship 3 Singh Bapinder Inde
24 Reserve Louis Alix Haïti
25 Reserve Kemnaad Rinaldo Surinam
26 Europe (ex Asia) Di Giacommo Roberto Italia
27 Championnat Europe 1 Valneris Guntis GMI Latvia
28 Championnat Europe 2 Virni Vadim GMI Germany
29 Championnat Europe 3 Vatoutin Evgueni GMI Bélarus
30 Championnat Europe 4 Boujinski Edvard GMI Lithuania
31 Europe-Russia Guetmanski Alexander GMI Russia
32 Europe-Latvia Vipulis Raimonds GMI Latvia
33 Europe-Lithuania Domchev Alexei GMI Lithuania
34 Europe-Poland Adamaczek Marius Mf Poland
35 Europe-Belarussia Tolchikau Andreï MI Belarussia
36 Europe-Ukraine Anikeiev Youri GMI Ukraine
37 Europe-Pays-Bas Heusdens Ron GMI Netherlands
38 Europe-France Delmotte Gilles Mf France
39 Europe-Italia Macali Daniele Italia
40 Europe-Estonia Utmaa Arno Mf Estonia
41 Zonal Europe 1 Kalmakov Andreï GMI Russia
42 Zonal-Europe 2 Thijssen Kees GMI Netherlands
43 Zonal-Europe 3 Ivanov Artem MF Ukraine
44 Zonal-Europe 4 Lognon Oscar MI France
45 Zonal-Europe 5 Friesen Jacob Germany
46 Zonal-Europe 6 Aliev Eldar MF Azerbaidjan
47 Confédération Américaine Paul Joseph Léon USA
48 FMJD Place Baljakin Alexander GMI Netherlands
Of zie bijlage.
- Attachments
-
- participants WC seniors 2009.pdf
- (28.84 KiB) Downloaded 226 times
-
Meerdere documenten zijn inmiddels gepubliceerd op http://fmjd.org.
Re: Wk Rio de Janeiro 2009
Harm heeft het ook aan Marcos gevraagd, maar die ging in zijn respons aan deze vraag voorbij.Ganesha wrote:Mij verbaasd het dat Harm het niet aan Lelio Marcos vraagt. Als ik het goed van Hanco begrijp zijn zij vrienden.Kosmos wrote:Als we het toch over de reglementen hebben.
Waarom staat Pim meurs op de deelnemerslijst?
Harm Wiersma vertelde me gister dat hij zowel bij de FMJD als de KNDB om opheldering heeft gevraagd, maar men weigert om met een fatsoenlijk antwoord te komen...
Hebben mensen wel door hoe slecht zulke acties voor je karma zijn? Voor Meurs en co zullen de gevolgen van deelname aleen maar negatief zijn.
Het zou natuurlijk kunnen dat vanwege het Karma, Pim deze plaats heeft ontvangen!
Het is dus een sponsorplaats, nuja ze zoeken het ook maar uit, karma regelt het uiteindelijk wel.
Heaven is no location, but a state of mind
Ik mocht een e-mail ontvangen van Frank Teer, secretaris van de FMJD. Volgens Teer heeft Wiersma hem niks gevraagd over de sponsorplaats die Pim meurs heeft gekregen.
De organiserende federatie van een WK toernooi, of het nu het algemene wk is, het vrouwen wk of een jeugd wk, heeft sinds een aantal jaren recht om een tweetal plaatsen zelf toe te wijzen.
Dit is om het aantrekkelijker te maken voor een federatie om een wk toernooi te organiseren en een mogelijkheid om extra sponsoring te krijgen.
De Braziliaanse federatie heeft op grond van haar eigen overwegingen besloten voor deze twee plaatsen niet spelers uit Brazilie uit te nodigen maar Alexei Tchizjov en Pim Meurs, een besluit waarvoor de FMJD noch de KNDB ter verantwoording hoeft te worden geroepen en zeker niet door Harm.
-
Wel wat kort door de bocht van Frank. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Kosmos wrote:Ik mocht een e-mail ontvangen van Frank Teer, secretaris van de FMJD. Volgens Teer heeft Wiersma hem niks gevraagd over de sponsorplaats die Pim meurs heeft gekregen.
De organiserende federatie van een WK toernooi, of het nu het algemene wk is, het vrouwen wk of een jeugd wk, heeft sinds een aantal jaren recht om een tweetal plaatsen zelf toe te wijzen.
Dit is om het aantrekkelijker te maken voor een federatie om een wk toernooi te organiseren en een mogelijkheid om extra sponsoring te krijgen.
De Braziliaanse federatie heeft op grond van haar eigen overwegingen besloten voor deze twee plaatsen niet spelers uit Brazilie uit te nodigen maar Alexei Tchizjov en Pim Meurs, een besluit waarvoor de FMJD noch de KNDB ter verantwoording hoeft te worden geroepen en zeker niet door Harm.
Formeel niks op aan te merken natuurlijk.
Maar uit het oogpunt van publiciteit is het best handig te weten, wie het WK sponsort (Betaalt Meurs het aquarium??? [img]images/smilies/icon_question.gif[/img] ) en wat anders de overwegingen geweest zijn om Pim Meurs namens de organisatie een sponsorplaats aan te bieden.
De situatie van Chizhov (organisatieplaats) is overduidelijk. Een tienvoudig wereldkampioen wil je er graag bij hebben.
Dit situatie rond Pim is veel diffuser.
Waarom bijvoorbeeld niet Harm een sponsorplaats gegeven??? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Hanco Elenbaas
Juist wél door Harm! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Het is een goede zaak dat Harm namens De Telegraaf het naadje van de kous wil weten. Als Frank Teer aanstaande donderdag bijvoorbeeld opnieuw gaat sjoemelen tijdens de recordpoging van Ton Sijbrands, wil ik dat graag in de krant lezen of op de website van De Telegraaf terugvinden.Kosmos wrote:Ik mocht een e-mail ontvangen van Frank Teer, secretaris van de FMJD. Volgens Teer heeft Wiersma hem niks gevraagd over de sponsorplaats die Pim meurs heeft gekregen.
Maar Tjalling, Frank Teer is toch niet de FMJD? Als Harm het niet gevraagd heeft aan Frank, betekent dat toch niet dat hij Harry Otten of Frits Luteijn hier niet over aangeschoten heeft?
-
-
- Hanco Elenbaas
Sinds Harm Wiersma op een vergadering van de FMJD een stembiljet verscheurde om zijn ongenoegen kenbaar te maken over een door het FMJD-bestuur geplande actie, is hij niet erg populair meer bij de bobo's van de FMJD ("kruimelfederatie") en wordt hij zoveel mogelijk overal buiten gehouden.Douwe Edelenbos wrote:het meest opvallende aan het mailbericht van Frank Teer is 'en zeker niet door Harm'.
Trouw, 20 mei 2003
Wiersma in voetspoor Fortuyn
door Rob Velthuis
De werelddamfederatie trekt van klucht naar crisis. Preses Van Beek wordt 'illegaal' herkozen; een dag later is hij 'illegaal opgevolgd'. De vraag is nu of door 'Judas' Wiersma sprake is van een schisma of een nieuwe eenheid.
ZWARTSLUIS - Harm Wiersma had er voor de zekerheid in zijn auto nog even het landenvademecum van de Trouw Almanak op nageslagen. Het bevestigde zijn mening dat Wales geen zelfstandig land is en derhalve geen stemrecht kan hebben in de FMJD, de internationale damfederatie.
,,Wales kwam dit weekeinde tijdens ons congres opeens uit de lucht vallen, kennelijk om een stem voor Van Beek te winnen'', aldus de oud-wereldkampioen. ,,Ik heb nog nooit van een dammer uit Wales gehoord, ik weet niet eens of het spel er wel wordt gespeeld.''
De kwestie rond het stemrecht van Wales was een van de meningsverschillen die de Fries had met het FMJD-bestuur, waarvan hij zelf formeel deel uitmaakte. Toen Wiersma na twintig uur chaotisch vergaderen demonstratief het stembiljet van Wales verscheurde, was de zoveelste crisis binnen de kruimelfederatie een feit.
Net als twee jaar geleden was de vergadering van de FMJD een klucht zonder weerga. Destijds voelde FMJD-voorzitter Wouter van Beek zich het slachtoffer van een 'Russisch complot'. Zelf was hij in Moskou wegens familieomstandigheden afwezig, toen hij door een Russische motie werd afgezet.
Die motie werd vooral gesteund door landen die hun contributie niet hadden betaald en volgens de statuten dus geen stemrecht hadden.
Van Beek werd weer op de troon gehesen toen het hele bestuur dreigde op te stappen. Maar nu afgelopen weekeinde in Zwartsluis zijn herverkiezing aan de orde was, bleek het volgen van de statuten weer een probleem.
De Nederlandse preses werd zaterdag herkozen; zondag kwamen vertegenwoordigers van elf (van de achttien aanwezige) landen met een motie: de verkiezing zou onreglementair zijn geweest. Engeland en Wales hebben geen stemrecht omdat ze geen zelfstandig lid zijn; Senegal had de financiële bijdrage niet voldaan en Rusland stemde met twee federaties (de topspelers hebben onlangs een eigen organisatie gevormd) dubbel.
Wat volgde was een eindeloze discussie, zonder dat de motie in stemming werd gebracht. Van Beek dacht het meningsverschil te beëindigen door zijn functie ter beschikking te stellen. Toen Wiersma, die weigerde achter de bestuurstafel zitting te nemen, het stembiljet van Wales verscheurde, schorste Van Beek de vergadering.
Wiersma: ,,Hij is met zijn medestanders vertrokken. Aangezien we met een meerderheid overbleven, hebben we doorvergaderd.''
De Oekraïner Sjovkoplias, een met dollars wapperende en de steun van IOC-lid Sergei Boebka schermende tegenkandidaat van Van Beek, werd alsnog tot preses gekozen; Wiersma accepteerde de functie van vice-voorzitter, zij het ad-interim.
Van Beek sprak net als twee jaar geleden van een voorbereide coupe en noemde Wiersma, die in de FMJD een functie had als sponsorwerver, een Judas. ,,Ik heb hem ontslagen.''
Twee partijen beschuldigen elkaar nu van onreglementair handelen; volgens Wiersma is er een nieuw bestuur, volgens Van Beek maakt de Fries deel uit van een alternatieve bond.
Wiersma, tot voor kort LPF-parlementariër, meent dat er een einde moet komen aan de opeenvolgende crises, die tot gevolg hebben dat belangrijke zaken voor de ontwikkeling van de damsport blijven liggen.
De oud-wereldkampioen noemt de oprichting van een belangenvereniging van topdammers, die tijdens het congres tot stand had moeten komen, de mondiale verspreiding van de sport en het brengen van eenheid in de Russische federatie(s). ,,Laten we ons bezig houden met dringende zaken die moeten worden uitgevoerd.''
,,Ik ben destijds de politiek ingegaan met de wens om dingen in de wereld wat normaler te laten verlopen; er zijn in de maatschappij te veel scheve verhoudingen. Dat zie ik ook in mijn sport, daarom neem ik nu een Pim Fortuyn-achtige houding aan, ik stel dingen aan de kaak die niet kloppen, ik laat niet over me heen lopen. Als je als sport serieus wilt worden genomen, moet je als bestuur wel volgens de reglementen handelen'', aldus Wiersma.
,,Het is niet onze bedoeling de boel overhoop te halen, onze intentie is niet een afsplitsing. Kennelijk wordt ons nu de zwarte piet toegeschoven. Wij vinden dat er binnen drie maanden een nieuwe algemene vergadering moet worden uitgeschreven. Als ik dan steun krijg, wil ik een rol spelen in de ontwikkeling van het dammen. Al zal dat bij gebrek aan middelen niet makkelijk zijn.''
© Trouw 2009, op dit artikel rust copyright.
Friesch Dagblad, dinsdag, 20 mei 2003
Machtsstrijd in Werelddambond
Wiersma hekelt beschuldigingen over ‘Judasrol’
Zwartsluis – De werelddambond (FMJD) is in een machtsstrijd beland nu de zittende voorzitter Wouter van Beek terug is getreden en Harm Wiersma uit Goutum door het grootste deel van de landen aangesteld is als interim-voorzitter. Van Beek spreekt van een ‘Judasrol’ van Wiersma. De Fries is ziedend. ,,Een bijzonder kwalijke opmerking.’’
SIJBE JOOSTEMA
Harm Wiersma was woedend over de Judas-opmerking, die door het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) uit de mond van Van Beek werd opgetekend. ,,Ik heb het ANP een mailtje gestuurd om de laster te stoppen.’’
De FMJD viel zondag op het congres in Zwartsluis uiteen door de tweespalt die volgens Van Beek met opzet veroorzaakt werd door Wiersma en zijn Oost-Europese handlangers. Van Beek was zaterdag pas als voorzitter gekozen, maar volgens Wiersma en consorten op een ongeoorloofde wijze. Zo zouden er stemmen van Wales gebruikt zijn om Van Beek aan een meerderheid te helpen. Van Beek ging niet akkoord met nieuwe verkiezingen en trad af.
De vergadering kreeg volgens Wiersma daarna wel degelijk een officieel vervolg: ,,De meerderheid van deze vergadering hebben de Oekraïner Ivan Sjovkoplias gekozen tot nieuwe voorzitter.’’ Dit was volgens de Goutumer in overeenstemming met de reglementen en de statuten. Van Beek verzocht om een nieuwe vergadering over twee maanden. Hij erkent de uitkomst van de vergadering niet. Wiersma vindt dat belachelijk: ,,De landen zijn de leden van de wereldbond en het gaat om democratie. Op de achtergrond gaat het erom wie het nu voor het zeggen heeft’’, omschrijft Wiersma. De oud-wereldkampioen werd voorlopig aangesteld als interim-voorzitter: ,,Het is nu ook de vraag wie de prijzen gaat uitdelen bij het WK.’’
,,Ik heb Wiersma maandag ontslagen uit zijn bestuursfunctie’’, beweert Van Beek. ,,Hij moest sponsors werven voor de FMJD’’, licht Van Beek toe. ,,Ik heb nog geen dubbeltje gezien van Wiersma.’’
Wiersma vindt het allemaal bespottelijk. ,,In de periode dat ik bij de LPF zat, was er geen sprake van een soort werkovereenkomst met de dambond. Dus kunnen ze me niet ontslaan. Ik doe alles voor niets. Ze mogen blij zijn dat er mensen zijn die de bestuursfuncties op zich willen nemen.’’
De machtsstrijd is bijna onverkwikkelijk aan het worden. De oud-parlementariër voor de LPF schaarde zich achter de niet onbemiddelde Oekraïner Sjovkoplias toen die volgens Van Beek met een zak geld rammelde. Sjovkoplias hield het congres voor een fiks bedrag, van naar verluidt 25.000 euro, in de FMJD te storten.
Leerzaam voor de damwereld deze opmerking.Je moet de mensen het gevoel geven dat ze met iets groots aan de gang zijn en dat kunnen ze goed in de schaakwereld en slecht in de damwereld. Ik moet toegeven dat ik hier veel geleerd heb van mijn vroegere Spaanse baas. Heb altijd waardering voor iederéén zijn idëen en werk, want morgen kan je hem nodig hebben.
Kees Thijssen op Copacabana
WK in aquarium op Copacabana
door Gep Leeflang. uit: de Stentor, zaterdag 26 september 2009 | 12:44 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 26 september 2009 | 13:09
Hij moet proberen om al die dames in bikini vooral niet te zien. Dat wordt een zware opgave, denkt Kees Thijssen. De vijfvoudig damkampioen van Nederland neemt over enkele weken deel aan het WK in Brazilië. De speelzaal: een enorm 'aquarium' op het strand van de Copacabana.
Na achterafhotelletjes in steden als Moskou en Abidjan en een enkele iets meer in het oog springende WK-locatie, wil de organisatie van Rio de Janeiro 2009 vanaf 20 oktober alle voorgaande wereldkampioenschappen doen vergeten. Veel energie steken in een toernooi dat door anderhalve man en een paardenkop wordt bezocht, dat zag organisator Lélio Marcos niet zitten. Om grote aantallen toeschouwers te trekken (hij rekent op anderhalf miljoen), liet hij een 'geacclimatiseerd akoestisch aquarium' ontwerpen. Een op het strand geplaatste glazen bak van 34 meter lang, vijf meter breed en 2,70 meter hoog, waarin 48 grootmeesters uit vijf werelddelen om de wereldtitel strijden.
Kees Thijssen verslikte zich bijkans toen hij via een internetfilmpje zag waar hij gaat spelen. Geluidsdicht en klimatologisch in orde, zo werd de speelzaal gepresenteerd. ,,Maar ik zal me dus ook volledig moeten afsluiten voor al die dames in bikini die nieuwsgierig een kijkje nemen'', beseft hij. Iedere afleiding kost punten. Een slordige vijf uur per partij zwoegen tegen de sterkste spelers ter wereld, bekeken door tropische schoonheden die zich verbaasd afvragen waarom de mannen in die glazen kooi zo stoïcijns over hun bord gebogen blijven... Een WK-toernooi is sowieso al loodzwaar, vindt Thijssen; het vergt een enorme krachtsinspanning. ,,Als dammers klagen we weleens dat er zo weinig mensen op wedstrijden afkomen'', beseft Thijssen, ,,maar dit zou weleens te veel kunnen zijn.''
De Diemense vrijgezel, die in de Nederlandse hoofdklasse net als de Letse WK-deelnemer Vipulis uitkomt voor Apeldoorn, beschouwt zichzelf tijdens het WK als een outsider. Toen hij van 2002 tot 2007 vijf keer op rij Nederlands kampioen werd, was de vraag wanneer hij zou doorstoten naar het mondiale erepodium. Doet hij dat uitgerekend in Brazilië, dan treedt hij in het voetspoor van wijlen Jannes van der Wal, die in 1982 de wereldtitel greep in Sao Paolo. Ook toen werd dat overigens omlijst door Braziliaanse schones; pikante foto's van kampioen Jannes met een wulpse dame doken op in de Panorama.
Kees Thijssen(34) twijfelt of hij op dit moment al in staat is tot zo'n machtsgreep. ,,Met spelers als Schwarzman, Georgiev, Tsjizjov en Valneris is de bezetting razendsterk'', weet hij. ,,Je moet eerst maar eens door de poulefase heen komen. En zelf heb ik op dit moment niet mijn absolute topniveau. Ik zit in een soort tussenfase, ben als het ware in aantocht. Om die échte top te bereiken, moet je dingen doen die je niet echt leuk vindt. Dagelijks minstens vier tot vijf uur intensief trainen, dat heb je nodig. Met relatief weinig inspanning kan ik bij de beste tien eindigen, maar voor de top drie moet je echt dag en nacht met dammen bezig zijn, zoals bijvoorbeeld Ton Sijbrands dat doet. Ik kan ook best een paar dagen overslaan, maar daarmee kom je er niet. Ik schijn te behoren tot de generatie Y; wij hebben nooit voor ons bestaan hoeven knokken. Russen bijvoorbeeld wel. Zij kunnen die ultieme inspanning telkens wel opbrengen. Een Rus als Tsjizjov denkt ook onder grote tijdsdruk tien tot twintig zetten vooruit. Dat is de buitencategorie, die tegenstanders niet onnodig met remise laat ontsnappen. Mijn eigen dossier zit helaas te vol met verspeelde overwinningen. Foutloos rekenen, shoot to kill, als je die penalty krijgt moet de bal erin! Anders word je nooit wereldkampioen.''
door Gep Leeflang. uit: de Stentor, zaterdag 26 september 2009 | 12:44 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 26 september 2009 | 13:09
Hij moet proberen om al die dames in bikini vooral niet te zien. Dat wordt een zware opgave, denkt Kees Thijssen. De vijfvoudig damkampioen van Nederland neemt over enkele weken deel aan het WK in Brazilië. De speelzaal: een enorm 'aquarium' op het strand van de Copacabana.
Na achterafhotelletjes in steden als Moskou en Abidjan en een enkele iets meer in het oog springende WK-locatie, wil de organisatie van Rio de Janeiro 2009 vanaf 20 oktober alle voorgaande wereldkampioenschappen doen vergeten. Veel energie steken in een toernooi dat door anderhalve man en een paardenkop wordt bezocht, dat zag organisator Lélio Marcos niet zitten. Om grote aantallen toeschouwers te trekken (hij rekent op anderhalf miljoen), liet hij een 'geacclimatiseerd akoestisch aquarium' ontwerpen. Een op het strand geplaatste glazen bak van 34 meter lang, vijf meter breed en 2,70 meter hoog, waarin 48 grootmeesters uit vijf werelddelen om de wereldtitel strijden.
Kees Thijssen verslikte zich bijkans toen hij via een internetfilmpje zag waar hij gaat spelen. Geluidsdicht en klimatologisch in orde, zo werd de speelzaal gepresenteerd. ,,Maar ik zal me dus ook volledig moeten afsluiten voor al die dames in bikini die nieuwsgierig een kijkje nemen'', beseft hij. Iedere afleiding kost punten. Een slordige vijf uur per partij zwoegen tegen de sterkste spelers ter wereld, bekeken door tropische schoonheden die zich verbaasd afvragen waarom de mannen in die glazen kooi zo stoïcijns over hun bord gebogen blijven... Een WK-toernooi is sowieso al loodzwaar, vindt Thijssen; het vergt een enorme krachtsinspanning. ,,Als dammers klagen we weleens dat er zo weinig mensen op wedstrijden afkomen'', beseft Thijssen, ,,maar dit zou weleens te veel kunnen zijn.''
De Diemense vrijgezel, die in de Nederlandse hoofdklasse net als de Letse WK-deelnemer Vipulis uitkomt voor Apeldoorn, beschouwt zichzelf tijdens het WK als een outsider. Toen hij van 2002 tot 2007 vijf keer op rij Nederlands kampioen werd, was de vraag wanneer hij zou doorstoten naar het mondiale erepodium. Doet hij dat uitgerekend in Brazilië, dan treedt hij in het voetspoor van wijlen Jannes van der Wal, die in 1982 de wereldtitel greep in Sao Paolo. Ook toen werd dat overigens omlijst door Braziliaanse schones; pikante foto's van kampioen Jannes met een wulpse dame doken op in de Panorama.
Kees Thijssen(34) twijfelt of hij op dit moment al in staat is tot zo'n machtsgreep. ,,Met spelers als Schwarzman, Georgiev, Tsjizjov en Valneris is de bezetting razendsterk'', weet hij. ,,Je moet eerst maar eens door de poulefase heen komen. En zelf heb ik op dit moment niet mijn absolute topniveau. Ik zit in een soort tussenfase, ben als het ware in aantocht. Om die échte top te bereiken, moet je dingen doen die je niet echt leuk vindt. Dagelijks minstens vier tot vijf uur intensief trainen, dat heb je nodig. Met relatief weinig inspanning kan ik bij de beste tien eindigen, maar voor de top drie moet je echt dag en nacht met dammen bezig zijn, zoals bijvoorbeeld Ton Sijbrands dat doet. Ik kan ook best een paar dagen overslaan, maar daarmee kom je er niet. Ik schijn te behoren tot de generatie Y; wij hebben nooit voor ons bestaan hoeven knokken. Russen bijvoorbeeld wel. Zij kunnen die ultieme inspanning telkens wel opbrengen. Een Rus als Tsjizjov denkt ook onder grote tijdsdruk tien tot twintig zetten vooruit. Dat is de buitencategorie, die tegenstanders niet onnodig met remise laat ontsnappen. Mijn eigen dossier zit helaas te vol met verspeelde overwinningen. Foutloos rekenen, shoot to kill, als je die penalty krijgt moet de bal erin! Anders word je nooit wereldkampioen.''
- Hanco Elenbaas