NK 2009 in Huissen, 8-18 april 2009

Post Reply
Jameson

Post by Jameson » Tue Apr 14, 2009 21:31

Image
Vissers-Derkx

Boudewijn Derkx speelde hier 48...14-19

Een mooi slot van de partij had kunnen zijn 48...13-18! 49.39-34 14-20! 50.25x14 3-9 51.14x3 24-30 52.3x32 30x48.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 14, 2009 21:52

Hanco Elenbaas wrote:Ook de NRC heeft Roel Boomstra ontdekt.
Prachtig, dat die nieuwe opleiders gelijk een deel van het succes claimen....
Hoe lang zijn Clerc en Keurentjes eigenlijk in dienst bij de KNDB?
Duidelijk wordt uit het artikel wel dat Roel Boomstra zijn eigen weg kiest. Laat ie dat maar mooi blijven doen!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 14, 2009 22:24

Overigens - miereneuker, die ik soms ben - blijf ik aanmerkingen houden op de stand getoond op de officiële website.
Plek 11, Martijn Vissers, Plek 12, Wim v.d. Kooij.
Het reglement schrijft voor: bij gelijk aantal punten, volgende criterium saldo plus- en minremises. Dat is allebei volgens mijn berekeningen 0.
Dus samen op plek 11.

Nu gaat het maar om plek 11 en 12 (nou ja, het is wel plek 11 en 12 van Nederland!), maar het zou wat onhandig zijn, dat aan het eind van de rit zoiets foutief op de topplaatsen staat.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 14, 2009 22:39

Piet Bouma wrote:
Duidelijk wordt uit het artikel wel dat Roel Boomstra zijn eigen weg kiest. Laat ie dat maar mooi blijven doen!
Succes heeft vele vaders, maar als je het artikel in Trouw van afgelopen zaterdag leest, zie je dat het niet ten onrechte is dat Clerc en vooral Krajenbrink een deel van het applaus krijgen. Dankzij het papierwerk van Krajenbrink is geregeld dat allerlei coaches tegen redelijke vergoeding de talenten kunnen begeleiden, en dat er voor trainers en begeleiders (voor dambegrippen) ongekende mogelijkheden zijn ontstaan. Misschien had Roel Boomstra het ook zonder die begeleiding gered, maar waarschijnlijk is het zo toch een stuk makkelijker.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Apr 14, 2009 23:01

Piet Bouma wrote: (...) - miereneuker, die ik soms ben - (...)
Het is mierenneuker, Piet, en niet miereneuker. Zelfs als je met 1 mier neukt, in plaats van met meerdere mieren, dan ben je volgens de huidige spellingregels een mierenneuker.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 14, 2009 23:04

Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote:
Succes heeft vele vaders, maar als je het artikel in Trouw van afgelopen zaterdag leest, zie je dat het niet ten onrechte is dat Clerc en vooral Krajenbrink een deel van het applaus krijgen. Dankzij het papierwerk van Krajenbrink is geregeld dat allerlei coaches tegen redelijke vergoeding de talenten kunnen begeleiden, en dat er voor trainers en begeleiders (voor dambegrippen) ongekende mogelijkheden zijn ontstaan. Misschien had Roel Boomstra het ook zonder die begeleiding gered, maar waarschijnlijk is het zo toch een stuk makkelijker.
Hanco, natuurlijk heb je gelijk.
Het is prachtig dat de KNDB allerlei faciliteiten heeft gekregen/gecreëerd.
Maar ik hoor liever uit Roel's mond zelf die waardering voor trainers en faciliteiten, dan dat onze coaches zichzelf op de borst slaan.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 14, 2009 23:07

Eric van Dusseldorp wrote:
Het is mierenneuker, Piet, en niet miereneuker. Zelfs als je met 1 mier neukt, in plaats van met meerdere mieren, dan ben je volgens de huidige spellingregels een mierenneuker.
Heb jij al eens tegelijkertijd met meer mieren geneukt Eric?
Ik hou het op miereneuker.
Er is ook maar een zonnekoning.

composite

Post by composite » Tue Apr 14, 2009 23:21

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Heb jij al eens tegelijkertijd met meer mieren geneukt Eric?
Ik hou het op miereneuker.
Er is ook maar een zonnekoning.
Werk jij ze dan een voor een af, Piet? En dat er maar een zonnekoning is, zegt in dit verband ook al niet zoveel. Die kan best een heleboel mieren tegelijk hebben geneukt. Sterker nog: het is nou juist een karakteristiek van mierenneukers dat zij voortdurend mieren aan het neuken zijn. Het is dus mierenneuker.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Apr 14, 2009 23:52

Piet Bouma wrote:Maar ik hoor liever uit Roel's mond zelf die waardering voor trainers en faciliteiten, dan dat onze coaches zichzelf op de borst slaan.
Hoe kom je erbij dat de coaches zichzelf op de borst slaan? Heb je quotes van Rob Clerc of Rik Keurentjes waaruit dat blijkt? Ik kan ze niet vinden in de diverse artikelen. Er staat wel diverse keren dat zij recentelijk zijn aangesteld door de dambond, maar nergens lees je dat zij zeggen dat het succes van Roel hun succes is. Ook op TV heb ik hen niet horen zeggen dat zij verantwoordelijk zijn voor het succes van Roel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 15, 2009 09:58

http://www.gelderlander.nl/sport/denksp ... 818711.ece

De Gelderlander, woensdag 15 april 2009 | 08:46

Roel Boomstra is ook maar een mens

Image
Roel Boomstra heeft even geen oog voor de damschijven.
foto Marcel Antonisse/ANP

HUISSEN - Adel verplicht, ook al ben je nog maar een kind. En dus kreeg Roel Boomstra gisteren in de analyseruimte van het Huissense 't Koelhuis een sneer van Frits Luteyn nadat deze de 16-jarige koploper van het NK dammen vrij eenvoudig een punt afhandig had gemaakt: 'Ik vind het maar een zielige remise voor wit.'

Voor alle duidelijkheid: Boomstra had deze negende speelronde de lichte schijven.

Boomstra voelde zich niet geroepen te reageren op de niet bepaald vleiende opmerking van zijn 39 jaar oudere (!) opponent. " Normaal gesproken ben ik sterker dan hij, maar ik bereikte deze keer helemaal niets. Ik heb het gewoon niet handig gespeeld, we waren de hele partij gelijkwaardig en ik stond op het eind zeker niet beter."

Hij is gelukkig dus ook maar een mens. Je zou er bijna aan twijfelen na alle geluiden van de voorbije weken. Kenners uit de damsport kwamen superlatieven te kort om de tiener uit Emmen te kenschetsen. Termen als 'fenomeen', 'supertalent' en 'wonderkind' vlogen over de geblokte borden. Een enkeling maakte zelfs de vergelijking met Ton Sijbrands en Harm Wiersma, de beste dammers die Nederland ooit heeft gekend.

Boomstra zelf haalt er de schouders bij op. "Ze roepen maar. Een wonderkind ben ik niet. Een talent, ja. De nieuwe Sijbrands of Wiersma? Grappig dat ze dat zeggen, maar ook niet meer dan dat. Het is nergens op gebaseerd."

Of het zou de razendsnelle vlucht van zijn nog prille carrière moeten zijn. Boomstra is na Wiersma (13 jaar) en Sijbrands (15) de jongste debutant op een NK en kan beide iconen dit jaar voorbij streven als jongste kampioen ooit. Sijbrands was 17 toen hij in 1967 de nationale titel greep, een record. "Het is niet iets waar ik me mee bezig houd, met de titel inmiddels wel. Ik dacht in het begin dat dat niet realistisch zou zijn, maar ik weet nu dat het wel tot de mogelijkheden behoort."

Met dank aan moeder Annemieke, die vond dat haar hoogbegaafde zoon het wel erg makkelijk had op school en daarom een hobby voor hem zocht die zijn geest zou prikkelen. Even zag het er naar uit dat Boomstra zou gaan schaken. " Ik had me via een boekje de spelregels eigen gemaakt, maar toen ik me bij een club meldde, wilden ze me eerst alle regels bijbrengen die ik inmiddels dus al kende. Daar had ik geen trek in", schampert de VWO 5-leerling.

Hij verschoof zijn interesse naar de damschijven, bij DVSB in zijn toenmalige woonplaats Soest. "Daar ging het er niet zo gestructureerd aan toe. Ik mocht bijvoorbeeld meteen een partijtje spelen. Dat liep uiteraard voor geen meter, maar het gaf me wel direct plezier en interesse in het spelletje."

En al snel kwam het talent in hem bovendrijven. Boomstra reeg bij de jeugd de successen aan elkaar en won zo'n beetje alle denkbare (inter)nationale titels. Tussendoor, in 2004, baarde hij opzien door als elfjarige tijdens een simultaan als enige de toenmalige wereldkampioen Alexander Georgiev op remise te houden.

Amper vijf jaar later is hij in dienst van Hijken DTC en een van de best scorende spelers in de ereklasse, het hoogste clubniveau in Nederland. Tevens wordt hij vanuit de nationale dambond KNDB individueel begeleid door bondscoach Rob Clerc en jeugdtrainers Johan Krajenbrink en Alexander Baljakin. "Ik stop gemiddeld twintig uur per week in het dammen en dat betaalt zich uit. Waarmee ik niet wil zeggen dat anderen er minder voor doen of laten dan ik. Ik wil gewoon heel graag slagen in mijn tak van sport, ooit de beste zijn. Het liefst van de hele wereld, maar laat ik beginnen met Nederland", lacht Boomstra, die door zijn halve 'mispeer' van gisteren tegen Luteyn aan kop van het NK gezelschap heeft gekregen van drie man: Boudewijn Derkx, Sven Winkel en titelverdediger Ron Heusdens.

De jongeling wordt er niet warm of koud van. " Zelfs als ik nu geen punt meer zou pakken, kan ik terugkijken op een geslaagd toernooi. Ik was vooral benieuwd of ik als 16-jarige al iets te zoeken had tussen al deze goede, volwassen spelers. Het antwoord op die vraag heb ik inmiddels al: op dit niveau hoor ik thuis."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 15, 2009 10:03

De Gelderlander, woensdag 15 april 2009 | 09:14

Boomstra krijgt gezelschap aan kop

Image
Jeroen van den Akker deelde gisteren in de negende ronde van het NK dammen de punten met
Hans Jansen en vindt zichzelf op de ranglijst voorlopig terug op de tiende plaats.
foto Bert Beelen

HUISSEN - De levendige negende ronde van het Nederlands kampioenschap dammen in Huissen bracht veel interessante partijen en veel beslissingen. Van de vier winnaars deden Sven Winkel, Boudewijn Derkx en Ron Heusdens goede zaken. Ze nestelden zich naast de verrassende jongeling Roel Boomstra aan de kop van het klassement.

Heusdens heeft het nadeel van een minremise; de regerend kampioen staat daardoor vierde. Het leidende kwartet, met 11 punten uit 9 partijen, voelt de hete adem van DV Huissen-coryfee Alexander Baljakin, Kees Thijssen en Hein Meijer. Die staan slechts een puntje achter en zijn zeker niet kansloos in de resterende vier ronden.

De ronde van gisteren werd gekenmerkt door veel strijd en risico's. Dat gold niet voor het bord van Boomstra. De partijopzet tegen Frits Luteyn was evenwichtig en leidde tot een vroege puntendeling. Daarna kwamen de achtervolgers op stoom. Winkel noteerde als eerste winst. De Arnhemmer verraste debutant Jochem Zweerink, in een stelling met wederzijds dam, met een winnend slagmechanisme.

In het prestigeduel tussen Heusdens en Pim Meurs investeerde laatstgenoemde, in dienst van DV Huissen, weer veel bedenktijd. Dat brak hem in de tijdnoodfase op. De titelhouder profiteerde optimaal.

Derkx speelt een sterk kampioenschap. Hij gaat niet gebukt onder de al enkele dagen durende maagklachten. De speler uit Geldermalsen leefde gisteren op een rol beschuit en appelsap. Zijn spel leed er niet onder want Martijn Vissers ging in de beslissende fase onderuit. Hein Meijer verzilverde zijn centrumoverwicht op Wim van der Kooij.

De partijen tussen de toppers Baljakin en Thijssen en tussen Jeroen van den Akker en Hans Jansen eindigden onbeslist.

Uitslagen ronde 9: Wim van der Kooij-Hein Meijer 0-2, Kees Thijssen-Alexander Baljakin 1-1, Roel Boomstra-Frits Luteyn 1-1, Pim Meurs-Ron Heusdens 0-2, Jeroen van den Akker-Hans Jansen 1-1, Sven Winkel-Jochem Zweerink 2-0, Martijn Vissers-Boudewijn Derkx 0-2.

Stand (inclusief plusremises): 1. Winkel, Derkx en Boomstra 11 punten, 4. Heusdens 11, 5. Baljakin 10, 6. Thijssen en Meijer 10, 8. Meurs 9, 9. Luteyn 9, 10. Van den Akker 7, 11. Vissers 7, 12. Van der Kooij 7, 13. Zweerink 7, 14. Jansen 6.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 15, 2009 10:09

Telegraaf, 15 april 2009

Vier koplopers bij NK dammen

Van onze dammedewerker

HUISSEN, woensdag
De negende ronde van het NK dammen heeft een opmerkelijke verandering tot gevolg gehad. Koploper Roel Boomstra kreeg gezelschap van drie andere titelkandidaten na een uiterst productieve ronde. Boomstra en Luteijn deelden snel de punten in een theoretische variant.

Op veel andere borden stond de partij in vuur en vlam. Titelverdediger Ron Heusdens vocht als een leeuw tegen high potential Pim Meurs en bereikte in een sluw speltype een voordelig middenspel dat hij voortreffelijk afrondde. Sven Winkel profiteerde van een onnauwkeurigheid in het middenspel van debutant Jochem Zweerink en verzilverde een voordelig macro-eindspel op combinatieve wijze. Voormalig jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx onderstreepte zijn intenties door debutant Martijn Vissers na een productieve aanval te verslaan. De vierde winstpartij kwam op naam van Hein Meijer, die Wim van der Kooij magistraal onderuithaalde. Kees Thijssen deelde moeizaam de punten met Alexander Baljakin.

Met nog vier ronden te gaan is het onmogelijk een voorspelling te geven over de speler die de beste titelkansen heeft. De strijd is ongekend fel en de nieuwe kampioen plaatst zich voor het WK in Brazilië.

Uitslagen dammen: NK Mannen, Huissen:
Negende ronde: Van der Kooij - Meijer 0-2, Thijssen - Baljakin 1-1, Boomstra - Luteijn 1-1, Meurs - Heusdens 0-2, Van den Akker - Jansen 1-1, Vissers - Derkx 0-2, Winkel - Zweerink 2-0. Stand: 1. Boomstra, Derkx, Heusdens, Winkel (11), 5. Baljakin, Meijer, Thijssen (10), 8. Luteijn (9), 9. Meurs (8), 10. Van den Akker, Van der Kooij, Vissers, Zweerink (7), 14. Jansen (6).

Nescio

Post by Nescio » Wed Apr 15, 2009 10:42

Op veel andere borden stond de partij in vuur en vlam. Titelverdediger Ron Heusdens vocht als een leeuw tegen high potential Pim Meurs en bereikte in een sluw speltype een voordelig middenspel dat hij voortreffelijk afrondde.
Ik geloof dat ik in meer dan de helft van de verslagen de term "High Potential" voorbij komt zetten als het over Pim meurs gaat. Ietwat overdreven vaak en erg a-creatief om dat steeds maar weer te doen.

Vandaag de topper tussen Derkx en Heusdens. Ik ben benieuwd wat voor speltype er gaat volgen.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Voorpost

Post by Voorpost » Wed Apr 15, 2009 11:14

Jameson wrote:Image
Vissers-Derkx

Een mooi slot van de partij had kunnen zijn 48...13-18! 49.39-34 14-20! 50.25x14 3-9 51.14x3 24-30 52.3x32 30x48.
Volgens mij is hier enige gelijkenis met de partij Thijssen-Derkx uit het NK 2008. Ik heb het niet na kunnen trekken maar er staat mij iets van bij dat een broodnodige zet van Kees toen niet ging vanwege een vergelijkbaar zetje. Derkx kreeg als gevolg daarvan enorm (winnend?) voordeel!

Jameson

Post by Jameson » Wed Apr 15, 2009 11:29

Voorpost wrote:
Jameson wrote:Image
Vissers-Derkx

Volgens mij is hier enige gelijkenis met de partij Thijssen-Derkx uit het NK 2008. Ik heb het niet na kunnen trekken maar er staat mij iets van bij dat een broodnodige zet van Kees toen niet ging vanwege een vergelijkbaar zetje. Derkx kreeg als gevolg daarvan enorm (winnend?) voordeel!
Image
Thijssen-Derkx, NK 2008

Inderdaad, dat was deze stand, Kees mocht geen 41.39-34 spelen wegens 41...14-20 42.25x3 24-30 43.3x32 30x39.

Hij speelde toen 41.47-41 en kwam nog met remise weg.

Post Reply