Op zich denk ik dat je er altijd voor moet zorgen dat een provinciaal kampioen zich plaatst.Paul Wijninga wrote:Wel heel erg kort door de bocht.GuidoB wrote:
Groningen. De nummer 2 was dit jaar Bert Dollekamp, rating 1177. Met alle respect, maar niet echt een speler voor in de halve finales. Het aantal deelnemers was 10 (dat gaat nog), de gemiddelde rating 1104 (een enorm zwak kampioenschap dus). Ik heb geen onderzoek gedaan naar de jaren voor 2008, maar ik denk niet dat je verhaal helemaal klopt.
Verder loop je wel erg hard vooruit op de dingen waar de commissie nog mee aan de slag moet. Een andere opzet zou toch ook kunnen betekenen dat zich meer dan 1 speler uit Groningen zou kunnen plaatsen voor de halve finales?
Bert was gedeeld nummer twee met Danny Staal en Martijn de Jong. Beiden 1280 spelers. Op dit moment vindt nog een herkamp plaats.
Het is maar hoe je er naar kijkt...de twee onderste spelers hebben een rating van 713 en 698. Dat zorgt ook wel voor een laag gemiddelde....
Ik reageerde vooral omdat je enkel bezorgdheid toonde over de grote provincies. Voor Groningen ligt het heel simpel. Als de kampioen al niet eens meer rechtstreeks geplaatst wordt, zal het voor geen enkele speler met ambitie nog een aantrekkelijk toernooi zijn. Betekent dat het laatste fatsoenlijke toernooi van deze kleine bond ook af sterft. DAT noem ik pas een probleem.
Besef ook dat door de afgeslankte halve finale en het vervallen van een flink aantal hangplekken, een aantal spelers sneller terugvalt naar de provinciale kampioenschappen.
Dat betekent dat bijvoorbeeld een provincie Gelderland in principe een veel 'sterker' kampioenschap zal krijgen.
Het provinciale kampioenschap wordt in aantal provincies 'opgewaardeerd' met als gevolg dat ook daar spelers met "halve finale niveau" zich niet zullen plaatsen.