Bestuursbeleid

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Dec 05, 2008 01:58

groenteboer wrote:Ik begin de indruk te krijgen dat de meesten hier denken dat het volledig inzetten op de breedtesport (dus niet op de dieptesport) hand in hand gaat met de media-aandacht.
De meesten denken dat nog wel volgens jou. Kun je misschien enkele personen noemen bij wie je dat idee hebt?
Ik kan het in elk geval niet zijn, want ik heb het wel over breedtesport gehad, maar over media-aandacht heb ik niets gezegd, simpelweg omdat ik dat wel leuk, maar niet zo belangrijk vind. Het bridgen krijgt nog minder aandacht dan het dammen, maar terwijl het ledenaantal van de dambond kelderde, groeide de bridgebond als kool.

Zelf heb ik ook een tijdje gedacht dat het ledenverlies bij de KNDB te wijten was aan het gebrek aan publiciteit en andere, externe ontwikkelingen, zoals de opkomst van televisie, internet, de 24-uursekonomie, toenemende mobiliteit etc. De bridgers bewijzen echter dat er wel degelijk een markt bestaat voor een clubavondje denksport, ook wanneer geen krant of tv aandacht aan die sport besteedt. Als het maar niet zo'n suf gebeuren is waarbij je vier uur lang zwijgend over het bord gebogen zit, en waar potentiele leden ook nog wijsgemaakt wordt dat ze alleen maar goed bezig zijn wanneer ze hard studeren.
groenteboer wrote:En hoe doe je dat?? Door een fatsoenlijk salaris te geven aan de dammers die zich 40 uur per week inzetten voor de sport. En door fatsoenlijke geldprijzen op te stellen. Dan ook nog even contact met iemand die goede connecties heeft in de zakenwereld(sponsorcontracten) en iemand die goede connecties heeft in de media en de media-aandacht komt vanzelf wel.
Al meer dan 30 jaar proberen dammers de pot met goud aan te boren, maar sponsoring beperkt zich nog steeds tot de lokale middenstand en een enkele dammer-ondernemer. Het heeft geen enkele zin om dure plannen te lanceren als je niet tegelijk heel concreet aangeeft waar het benodigde geld vandaan moet komen.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Fri Dec 05, 2008 12:34

Jan Pieter wrote:
groenteboer wrote:Ik begin de indruk te krijgen dat de meesten hier denken dat het volledig inzetten op de breedtesport (dus niet op de dieptesport) hand in hand gaat met de media-aandacht.
De meesten denken dat nog wel volgens jou. Kun je misschien enkele personen noemen bij wie je dat idee hebt?
Er is inderdaad niet iemand hier op het forum die dat duidelijk heeft laten blijken. Wel gingen er twee verhaallijnen door dit topic: 1. de publiciteit, 2. volledige inzet op de breedtesport. Ik heb in dat geval gewoon duidelijk gemaakt dat er geen misverstand moet komen dat volledige inzet op de breedtesport stimulerend werkt voor de publiciteit.
Jan Pieter wrote:
groenteboer wrote:En hoe doe je dat?? Door een fatsoenlijk salaris te geven aan de dammers die zich 40 uur per week inzetten voor de sport. En door fatsoenlijke geldprijzen op te stellen. Dan ook nog even contact met iemand die goede connecties heeft in de zakenwereld(sponsorcontracten) en iemand die goede connecties heeft in de media en de media-aandacht komt vanzelf wel.
Al meer dan 30 jaar proberen dammers de pot met goud aan te boren, maar sponsoring beperkt zich nog steeds tot de lokale middenstand en een enkele dammer-ondernemer. Het heeft geen enkele zin om dure plannen te lanceren als je niet tegelijk heel concreet aangeeft waar het benodigde geld vandaan moet komen.
Dat heb ik al heel concreet uitgelegd. Door iemand met zeer goede connecties in het bedrijfsleven ''in dienst te nemen'' die dan voor megasponsorcontracten zorgt..

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Dec 06, 2008 01:31

groenteboer wrote:Dat heb ik al heel concreet uitgelegd. Door iemand met zeer goede connecties in het bedrijfsleven ''in dienst te nemen'' die dan voor megasponsorcontracten zorgt..
Als dat concreet is, dan is het ook heel concreet om te zeggen dat de KNDB iemand in dienst moet nemen die de balletjes van de lotto kan voorspellen. Luchtfietserij.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sat Dec 06, 2008 17:06

Kosmos wrote:
Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote: Conclusie: het bestuur vertegenwoordigt de balangen van de spelers niet.
Een kans voor de nieuwe voorzitter om deze elitaire houding te veranderen in een meer democratische houding.
Kosmos nog aan toe! Wikipedia: "In een democratie is de voltallige bevolking soeverein en is alle autoriteit gebaseerd op de (minstens theoretische) instemming van het volk." Wie is hier nu elitair? Het primaire belang van topspelers lijkt mij geld. Dat krijgen ze alleen als ze iets te bieden hebben waar vraag naar is. Dat bepalen zij niet maar de betaler(s). En dat zijn de recreatiespelers (vertegenwoordigd door het bestuur). Maar dat zou natuurlijk best een andere telling kunnen zijn als het bestuur het zicht op de werkelijkheid heeft verloren.
Je hebt kennelijk het manifest niet gelezen. Vragen de topspelers vooral om geld? Nee, Klaas. Media-aandacht, wat denk je daarvan?
Jij wilt dat recreanten bepalen met welke regels de toppers spelen? Waanzinnig.
Je bent gewoon weer bezig met je favoriete hobby: Mij vliegen afvangen.
Och toch, was ik weer ietsje te kritisch? Hoe klein kan de kosmos zijn? Het is aan de toppers zelf om zich te vervreemden. Het klootjesvolk kan best zonder de toppers hoor.
Flow with the Go

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Dec 06, 2008 19:10

Klaas van der Laan wrote: Het is aan de toppers zelf om zich te vervreemden. Het klootjesvolk kan best zonder de toppers hoor.
In elke sport worden de topspelers gekoesterd.
Alleen in de damwereld zijn er kennelijk nog lieden die denken dat je het zonder toppers wel redt.....
Heaven is no location, but a state of mind

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Dec 06, 2008 20:05

Kosmos wrote:
Klaas van der Laan wrote: Het is aan de toppers zelf om zich te vervreemden. Het klootjesvolk kan best zonder de toppers hoor.
Alleen in de damwereld zijn er kennelijk nog lieden die denken dat je het zonder toppers wel redt.....
Maar den wel toppers die uitstraling hebben en dus frequent winnen. Geen wereldkampioen mag, uitzonderingen daargelaten, remise spelen tegen de nummer 150 van de wereld.
Anders maar liever de breedtesport.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Dec 06, 2008 20:20

Jaap van Galen wrote:Geen wereldkampioen mag, uitzonderingen daargelaten, remise spelen tegen de nummer 150 van de wereld.
Waarom mag dat eigenlijk niet?
Het is juist de charme van het damspel, dat dat af en toe wel gebeurt.

Neem Evert van der Pol, ex-clubgenoot van jou en nummer 32594 van de wereld. Speelt in Thailand een nipte remise tegen tienvoudig wereldkampioen Tsjizjov.

Natuurlijk lukt dat Evert slechts in 1 op de 10 partijen tegen deze grootmeester. Ware dit 8-10 van de 10 keer, dan had het damspel een probleem. Nu niet.

Laat het damspel dit soort charmes behouden. Je krijgt dammers echt niet terug naar de club als je een systeem invoert waarbij de sterkste speler per definitie altijd wint. Het probleem is juist, en dat is hier meerdere malen betoogd, de afkalving aan de onderkant. En die afkalving roep je geen halt toe door een systeem in te voeren waarin het krachtsverschil tussen spelers scherper tot uiting komt.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Dec 06, 2008 20:51

Het beste middel voor ledenaanwas is werkloosheid.
Wat dat betreft moet Hanco niet zo raar doen tegen de bankiers die de economie om zeep hebben geholpen...
Heaven is no location, but a state of mind

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Dec 07, 2008 11:08

Kosmos wrote:
Maar dan moeten die toppers wel HUN spel spelen. Je spuwt in de hand die je voedt en je schiet op de kip met de gouden eieren. Het klootjesvolk blijft HUN spel toch wel spelen hoor. Regionale recreatiebonden hebben in Groningen al meer leden dan de provinciale bond. Wat is elite zonder grauwe massa? Er is al veel te lang op het verkeerde paard van uiterlijk vertoon gewed. En nu komen we er achter dat de keizer helemaal geen kleren aan heeft.
Flow with the Go

groenteboer

Post by groenteboer » Sun Dec 07, 2008 11:10

Jan Pieter wrote:
groenteboer wrote:Dat heb ik al heel concreet uitgelegd. Door iemand met zeer goede connecties in het bedrijfsleven ''in dienst te nemen'' die dan voor megasponsorcontracten zorgt..
Als dat concreet is, dan is het ook heel concreet om te zeggen dat de KNDB iemand in dienst moet nemen die de balletjes van de lotto kan voorspellen. Luchtfietserij.
Hoezo is het een loterij om zo'n gast aan te nemen?? Deze persoon kent veel hoge pieten (of is er zelf één) in het bedrijfsleven, dus het onderhandelen zal veel, maar dan ook veel gemakkelijker verlopen.

Dit is tenminste nog een poging om de damsport te redden. (ik geef het ook een goede kans). Als het aan personen als Klaas van der Laan ligt is de damsport liever vandaag dan morgen helemaal uitgestorven... Zonder toppers kan je namelijk geen sport hebben. Lijkt me vrij logisch.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Dec 07, 2008 11:29

Het proces is juist andersom. Dammen kreigt weinig publiciteit omdat er simpelweg niets te melden is. Uitgezonderd het stoppen van een grootmeester, het verslapen in treinen en onderlinge ruzies. Of een 90 jarige die een grootmeester klopt in een simultaan. Dammen ruikt naar spruitjes, verstandelijke handicaps en duffigheid. Wat een geluk dat er weinig in de media komt

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Sun Dec 07, 2008 11:33

overigens kent de damwereld genoeg mensen met ruime contacten in hogere lagen. Waar denk je een nog machtiger man te vinden?

groenteboer

Post by groenteboer » Sun Dec 07, 2008 12:28

rijmer wrote:overigens kent de damwereld genoeg mensen met ruime contacten in hogere lagen. Waar denk je een nog machtiger man te vinden?
Noem eens een paar mensen?? Zetten deze mensen zich ook in voor de damsport of is het pure schijn??

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Dec 07, 2008 12:29

rijmer wrote:overigens kent de damwereld genoeg mensen met ruime contacten in hogere lagen. Waar denk je een nog machtiger man te vinden?
Als hij nou eens lid werd van een club en dagelijks kwam kijken bij het NK, moet je zien hoe er voortaan gesponsord wordt:

<center>Image

groenteboer

Post by groenteboer » Sun Dec 07, 2008 12:33

Fred van Amersfoort wrote:Het proces is juist andersom. Dammen kreigt weinig publiciteit omdat er simpelweg niets te melden is. Uitgezonderd het stoppen van een grootmeester, het verslapen in treinen en onderlinge ruzies. Of een 90 jarige die een grootmeester klopt in een simultaan. Dammen ruikt naar spruitjes, verstandelijke handicaps en duffigheid. Wat een geluk dat er weinig in de media komt
Wat is dit nou voor grote onzin..

Waarom kwam de match Sijbrands-Tsjizjow dan wel groots op de televisie?? Omdat de mensen van die omroep gestoord waren en dachten dat dammen iets anders was? Lijkt me niet he.. Zou het zo kunnen zijn dat er toen iemand was die goede contacten in de mediawereld had?? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Post Reply