De meesten denken dat nog wel volgens jou. Kun je misschien enkele personen noemen bij wie je dat idee hebt?groenteboer wrote:Ik begin de indruk te krijgen dat de meesten hier denken dat het volledig inzetten op de breedtesport (dus niet op de dieptesport) hand in hand gaat met de media-aandacht.
Ik kan het in elk geval niet zijn, want ik heb het wel over breedtesport gehad, maar over media-aandacht heb ik niets gezegd, simpelweg omdat ik dat wel leuk, maar niet zo belangrijk vind. Het bridgen krijgt nog minder aandacht dan het dammen, maar terwijl het ledenaantal van de dambond kelderde, groeide de bridgebond als kool.
Zelf heb ik ook een tijdje gedacht dat het ledenverlies bij de KNDB te wijten was aan het gebrek aan publiciteit en andere, externe ontwikkelingen, zoals de opkomst van televisie, internet, de 24-uursekonomie, toenemende mobiliteit etc. De bridgers bewijzen echter dat er wel degelijk een markt bestaat voor een clubavondje denksport, ook wanneer geen krant of tv aandacht aan die sport besteedt. Als het maar niet zo'n suf gebeuren is waarbij je vier uur lang zwijgend over het bord gebogen zit, en waar potentiele leden ook nog wijsgemaakt wordt dat ze alleen maar goed bezig zijn wanneer ze hard studeren.
Al meer dan 30 jaar proberen dammers de pot met goud aan te boren, maar sponsoring beperkt zich nog steeds tot de lokale middenstand en een enkele dammer-ondernemer. Het heeft geen enkele zin om dure plannen te lanceren als je niet tegelijk heel concreet aangeeft waar het benodigde geld vandaan moet komen.groenteboer wrote:En hoe doe je dat?? Door een fatsoenlijk salaris te geven aan de dammers die zich 40 uur per week inzetten voor de sport. En door fatsoenlijke geldprijzen op te stellen. Dan ook nog even contact met iemand die goede connecties heeft in de zakenwereld(sponsorcontracten) en iemand die goede connecties heeft in de media en de media-aandacht komt vanzelf wel.