NK Dammen 2008

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 18, 2008 17:03

De Telegraaf, vr 18 apr 2008, 16:29

Heusdens grijpt macht bij dammen

door onze Telesportredactie

Image

AMSTERDAM - Dammer Ron Heusdens heeft voor het eerst in zijn carrière het nationaal kampioenschap bij de senioren gehaald. De Schiedammer won in een lang tric-trac eindspel van Pim Meurs en werd daardoor onbereikbaar voor de concurrentie.
Alexander Baljakin herstelde zich door een fraaie winst op Boudewijn Derkx, maar de voormalige Witrus heeft aan winst op Heusdens in de slotronde onvoldoende. Bij gelijk eindigen beslist het aantal winstpartijen eerst en deze zijn in het voordeel voor Heusdens.

Een opmerkelijk slotoffensief komt daarnaast op naam van Jeroen van den Akker, die in tijdnood van Sven Winkel won en nog oprukte naar de vierde plaats. De verslagen kampioen Kees Thijssen kwam in dit toernooi nog steeds niet tot winst en herhaald een minder overtuigend optreden, zoals bij het laatste WK in Hardenberg. Auke Scholma speelde een opmerkelijk tijdnoodduel tegen Anton van Berkel, waarbij in de slotfase allerlei miraculeuze offers en tegenoffers de partij in remise deed eindigen.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Apr 18, 2008 17:06

Eric van Dusseldorp wrote:Onderling resultaat is het allerslechtste criterium.
Als dat belangrijk is, wordt een topduel niet een vierpuntenwedstrijd, maar meer dan dat. 2-0 of 0-2 met een bonus voor de winnaar bij gelijkeindigen. Eigenlijk het effect van een zespuntenwedstrijd. Klopt het wat ik zeg?

Dan krijg je de snelle remises weer terug in topduels. De gevaren zijn domweg te groot om er vol in te gaan. Bij een nederlaag is het toernooi immers min of meer naar de knoppen.

Ron, gefeliciteerd!
Een ronde voor het einde van het toernooi al kampioen, dat had ik vantevoren nooit kunnen bedenken.
1) Plusjes
2) Aantal overwinningen
3) SB
4) Onderling resultaat

2, 3 en 4 ter vervanging van loting. Alleen plusjes zijn eerlijk. Alle spelers vinden het oneerlijk dat het aantal overwinningen telt.
Eric, waarom niet het initiatief nemen als bondsraad om de zuurverdiende plusjes ook echt mee te tellen in plaats van de reactionaire FMJD te volgen? Als Nederland plusjes op 1 zet, zal de FMJD spoedig volgen als ze verstandig zijn.

Het beste is trouwens
1) Plusjes
2) Sneldammen; bij remise biedbarrage
Heaven is no location, but a state of mind

Nescio

Post by Nescio » Fri Apr 18, 2008 17:16

Ron, Schiedam is trots op je! Nu op naar het Europees kampioenschap, het Wereldkampioenschap en de Olympische gouden medaille! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Apr 18, 2008 17:57

Nescio wrote:Ron, Schiedam is trots op je! Nu op naar het Europees kampioenschap, het Wereldkampioenschap en de Olympische gouden medaille! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Zeg, Nescio, vind jij die Ron nou niet een nog raarder figuur dan den uitvreter? (Ik houd wel van rare mensen.) In ieder geval grappiger!
Heaven is no location, but a state of mind

Alex

Post by Alex » Fri Apr 18, 2008 17:59

Iemand is pas echt raar als ie normaal is en iemand is pas echt normaal als ie raar is [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 18, 2008 18:15

RTV Rijnmond, 18 april 2008

Ron Heusdens NK kampioen dammen

Image

Ron Heusdens is vrijdag in Emmeloord Nederlands kampioen dammen geworden.

De Schiedammer is na de twaalfde speelronde niet meer in te halen door de concurrentie. Baljakin en Meijer kunnen nog wel in punten op gelijke hoogte komen, maar
de twee hebben dan minder overwinningen geboekt.
Heusdens won vrijdag met 2-0 van Pim Meurs en is voor het eerst Nederlands kampioen.
Binnenkort op RTV Rijnmond een uitgebreid interview met Ron Heusdens.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 18, 2008 18:25

NOC*NSF, 18 april 2008

Nationale damtitel Ron Heusdens

EMMELOORD (ANP) - Ron Heusdens heeft één ronde voor het einde de nationale damtitel veiliggesteld. De denksporter versloeg in de twaalfde ronde Pim Meurs en is daardoor niet meer te achterhalen voor zijn achtervolgers.

Hein Meijer en Alexander Baljakin kunnen in de laatste speelronde nog op gelijke hoogte komen met Heusdens. In dat geval wordt gekeken naar het aantal overwinningen en dan komt Heusdens als beste tevoorschijn. Hij won nooit eerder de nationale damtitel.

(18 april 2008)
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 18, 2008 18:33

UPC Live, 18.04.2008 - 16:46

Draughtsnieuws

Image

Eerste damtitel voor Heusdens

Ron Heusdens heeft voor het eerst in zijn carrière de Nederlandse damtitel veroverd. Hij won vrijdag in Emmeloord in de twaalfde en voorlaatste ronde van Pim Meurs en kwam op zestien punten. Alexander Baliakin en Hein Meijer kunnen in punten nog gelijk komen, maar leggen het dan alsnog af op het aantal gewonnen partijen.
De afgelopen vijf jaar ging Kees Thijssen met de titel aan de haal. Hij evenaarde daarmee het record van legende R.C. Keller, die van 1936 tot en met 1940 de titel greep. Thijssen staat momenteel negende op het NK.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Apr 18, 2008 18:35

Hanco Elenbaas wrote:Na slaan naar 43 zie ik nog niet hoe het wint. Waar is Jan Pieter?
Sinds afgelopen zaterdag zit ik in Marokko, zodat ik het NK slechts beperkt heb kunnen volgen, helaas. Wel groots van Ron om een ronde voor het einde al kampioen te zijn, zeker na zijn dramatische nederlaag tegen Hein. Van harte gefeliciteerd, Ron!!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 18, 2008 18:46

<center>Image
Omroep Flevoland, 18 april 2008

Emmeloord - Heusdens Nederlands kampioen dammen

Ron Heusdens is vrijdagmiddag in theater 't Voorhuys in Emmeloord Nederlands kampioen dammen geworden.

Met 16 punten en nog één partij te spelen is de 45-jarige dammer uit Schiedam niet meer te achterhalen voor de andere deelnemers.

De kans bestaat nog dat Alexander Baljakin op evenveel punten komt. In een direct duel kan Baljakin zaterdag met 2-0 winnen en op gelijke hoogte komen met Heusdens, maar die heeft meer overwinningen op zijn naam staan.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Apr 18, 2008 18:51

Die Ron, dan toch ineens Nederlands kampioen. Ron, van harte gefeliciteerd!!
En natuurlijk ook mijn goede damvrienden van Van Stigt Thans gefeliciteerd! Wat een seizoen.

Zusje

Post by Zusje » Fri Apr 18, 2008 18:53

[img]images/smilies/new_multi.gif[/img] [img]images/smilies/new_multi.gif[/img] YEAH GOED GEDAAN RON!!!!!!! [img]images/smilies/new_smilie_colors1.gif[/img]
het is je gegund!!!! [img]images/smilies/new_bdaysmile.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 18, 2008 19:09

Sportweek, 18-apr-2008 16:46

Eerste damtitel voor Heusdens

Image

Ron Heusdens heeft voor het eerst in zijn carrière de Nederlandse damtitel veroverd. Hij won vrijdag in Emmeloord in de twaalfde en voorlaatste ronde van Pim Meurs en kwam op zestien punten. Alexander Baliakin en Hein Meijer kunnen in punten nog gelijk komen, maar leggen het dan alsnog af op het aantal gewonnen partijen.

De afgelopen vijf jaar ging Kees Thijssen met de titel aan de haal. Hij evenaarde daarmee het record van legende R.C. Keller, die van 1936 tot en met 1940 de titel greep. Thijssen staat momenteel negende op het NK.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 18, 2008 19:12

Image

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Re: Eerste Internationaal meester resultaat

Post by Luteijn » Fri Apr 18, 2008 19:38

Jaap van Galen wrote:
Kosmos wrote:Gantwarg besteedt volgens mij te weinig aandacht aan tactiek...
Jaap van Galen wrote: Het lijkt er soms wel eens op of je als topdammer het meest afhankelijk bent van wat tegenstanders zich tegen jou willen veroorloven. De instelling van je tegenstander, je eigen tactiek om je tegenstander uit te lokken en "toevallige" blunders lijken bijna meer een basis voor het eindresultaat dan je eigenlijke spelkracht.
Vandaar je pleidooi voor tactische trainers?
Ik ben nog steeds benieuwd naar je antwoord.
Beste Jaap

Zelf ben ik een theoreticus. Ik vind theorie belangrijk. Tegenwoordig geloof ik niet meer in openingstheorie als knock-out mechanisme. Wel vind ik, dat elke topspeler schema's achter de hand moet hebben om te spelen in elke gangbare stelling. Dat is letterlijk de opvatting van Gantwarg. Hij weigert verbanden te leggen met de opening. Hij verplaatst stukken vrijelijk over het bord. Elk van deze situaties zou kunnen ontstaan, vandaag, morgen of nooit. Een topspeler moet in elk van deze hypothetische stellingen weten wat de mogelijkheden zijn. Hij moet weten wat de leidende tactische wendingen zijn. Daarna moet hij de boel gewoon uitrekenen.

Het doet mij pijn aan de ogen, als een topspeler in een gewone stelling kort na de opening een half uur rekent. Dat hoort tijdverspilling te zijn. Als hij zijn huiswerk had gedaan, dan had hij geweten, wat hij daar moet doen. Het gevolg is naderhand een tijdnoodfase, waarin goed werk door haast verloren gaat. Misschien zijn grootmeesters ook net mensen. Zelf speel ik de openingen altijd snel om wat tijd over te houden voor de verschrikkelijke fase tussen de veertigste en vijftigste zet, waar ik geen raad mee weet. Ik ben altijd erg blij met tegenstanders, die in conclaaf gaan in de opening, dan kan ik hun tijd nog eens rustig nadenken over de consepten. Dat half uurtje neem ik dus in de tijd van mijn tegenstander.

Tijdens het tournooi werd voor zover ik kan nagaan zelden op afbraak gespeeld. Het is m.i. speltechnisch gezien een buitengewoon succesvol tournooi geweest. De meeste deelnemers zijn verdedigingskunstenaars. Slechte stellingen worden gewoon overleefd. Het is niet helemaal duidelijk, waarom Baljakin opeens als een waanzinnige op winst is gaan spelen. Hij had het tournooi immers onder controle. De concurrentie verloor er lustig op los. Gisteren en vandaag speelde hij ogenschijnlijk onzinnige systemen en wisselde winst af met verlies. Ron Heusdens is daardoor reeds een ronde voor het einde kampioen. Hij zal blij zijn. Inderdaad heb ik weinig echt bijzondere dingen van hem gezien. Alleen de later verloren partij tegen Hein Meijer was grote klasse.

Een echte professional bereid zich op een dergelijk tournooi voor. Hij weet hoe zijn tegenstanders spelen. Hij verzamelt wat 'stones in the pocket'. Hij is de hele partij aanwezig. Zelf had ik wat dat betreft wat ongelukjes. Enerzijds ben ik buitengewoon kwetsbaar voor tactische wendingen. Ook zit ik met mijn handen in het haar als er in het late middenspel gerekend moet worden. De tweemaal twee partijen op een dag zijn voor iemand van mijn leeftijd gewoon niet meer te doen. Dank zij een goede voorbereiding had ik in de meeste partijen tijd over om mijn zwakke punten een beetje weg te poetsen. Tegen Kees Thijssen een uur besteed aan de laatste vijf/tien zetten voor de tijdcontrole.

CONCLUSIE

Iemand, die wat wil in het Nederlands kampioenschap dient over de volgende eigenschappen te beschikken cq. deze te lenen van zijn coach:

1. Vastberadenheid
2. Attentie gedurende de hele partij.
3. Zijn tegenstanders van haver tot gort kennen.
4. Op tijd naar bed gaan.
5. Tactisch sterk zijn.
6. Schema's kennen.

Als je dat allemaal hebt, dan kun je je geluk dwingen.

Post Reply