27ste Open Damkampioenschap van Amersfoort, 17-20 oktober

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 27, 2007 00:38

Algemeen Dagblad, zondag 21 oktober 2007
http://www.ad.nl/utrecht/sport/article1763681.ece

Dammer Ben Provoost is in Amersfoort Russen te slim af

Door PETER POS

AMERSFOORT - Eigenlijk kwam Ben Provoost op de slotdag van het 27e open damkampioenschap van Amersfoort geen moment in de problemen in zijn partij tegen de Wit Rus Alexander Bulatov.
Provoost had aan een remise genoeg om de eindzege te pakken. ,,Daarom heb ik geen enkel initiatief genomen en toen Bulatov een fout maakte was het simpel voor me om de wedstrijd uit te spelen, glunderde de 22-jarige student maatschappijleer na zijn fraaie toernooiwinst.

Provoost was de terechte winnaar vond iedereen, maar hij had wel een zeer gunstig programma. Al nuanceerde hij dat zelf enigszins. ,,Alleen in de eerste ronde had ik het heel makkelijk. Daarna volgden er vier taaie tegenstanders waar je punten tegen kunt verspelen. Dat deed ik niet, daardoor hoefde ik in mijn laatste twee partijen niet te winnen.

Het toernooi in Amersfoort werd volgens het Zwitserse systeem gespeeld, wat inhoudt dat je telkens tegen een gelijkwaardige tegenstander moest spelen. Provoost kreeg pas in de zesde en zevende speelronde een echt zware tegenstander (Baljakin en Bulatov), maar had toen zon grote voorsprong dat hij alleen maar voor de remise hoefde te gaan en dat lukte hem betrekkelijk eenvoudig. ,,De geluksfactor speelde natuurlijk een rol, toch voelde het heel goed om die Russen te slim af te zijn.

Zo tevreden als Provoost over zijn toernooizege was, zo tevreden waren de organisatoren Marcel Everloo (toernooidirecteur) en Cees Strooper (voorzitter van ADG) over het verloop van het evenement. Everloo: ,,Alles is perfect verlopen, ik heb geen wanklank gehoord. Strooper: ,,Tot het laatste moment bleef het spannend, dat was perfect.

In Amersfoort was het deelnemersveld minder sterk dan vorig jaar, met slechts twee grootmeesters (Baljakin en Bulatov) en vier meesters. Strooper had daarvoor wel een verklaring. ,,Vorig jaar hadden we hier zeven grootmeesters, maar dat kwam toen doordat het WK in Nederland werd gehouden en een paar afvallers hierheen kwamen. Nu hadden we ook de concurrentie van het toernooi in Amsterdam waar veel goede spelers aanwezig waren. Maar eigenlijk vind ik het niet zo erg. We hadden hier een ideale mix tussen top, midden en overige goden.

Strooper en Everloo speelden overigens zelf ook mee. Waar Strooper iets onder zijn kunnen presteerde (23e, terwijl hij als negende geplaatst was), daar deed Everloo het goed met zijn 29e plaats. ,,Ik ben redelijk tevreden over mijn eigen spel, al heb ik hier en daar nog wat punten laten liggen, aldus Everloo. ,,Ik begon prima, daarna werd ik ver terug geworpen in de middenmoot, het had beter gekund, vond Strooper.

De beste regionale speler werd uiteindelijk Andrew Tjon A Ong van DVSB. De Maarssenaar eindigde als vijfde en kreeg daarnaast de prijs voor de mooiste combinatie in het eindspel. Daar was Tjon A Ong nog het meest blij mee. ,,In de partij tegen Bé Eggens had ik op het einde vijf mogelijkheden om te zetten. Vier daarvan zouden onherroepelijk leiden tot een nederlaag. Bij de vijfde leek het ook dat ik zou verliezen, maar kon ik uiteindelijk een hele serie maken en dat lukte me.

Tjon A Ong komt graag naar Amersfoort. ,,Deze toernooien zijn goed om in het ritme te blijven, de afstand is goed te doen en bovendien ken ik hier iedereen goed. Vorig jaar mocht ik me na het ADG-toernooi meester noemen en dat was natuurlijk helemaal leuk.

Tjon A Ong heeft overigens mooie plannen voor de toekomst. ,,Samen met DVSB-voorzitter Evert Davelaar organiseer ik volgend jaar een toernooi in Thailand. Dat is voor ons een hele mooie uitdaging.

Strooper en Everloo kunnen de buren uit Soest indien nodig prima uitleggen hoe een toernooi georganiseerd kan worden. Dat hebben ze dit weekeinde wel bewezen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 27, 2007 04:59

<center> Andrew Tjon A Ong - Bé Eggens 2-0
4de ronde ADG 2007 na 27...12-17
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle> <PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right"> <PARAM NAME="position" VALUE="WMWP26273233353738394042434548BP03060813141516171819232425"> <PARAM NAME="notation" VALUE="33280812272218273221234139341627423741324339324334304334400725340702192302072329353034250734[/damweb_position]
</center>

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 29, 2007 18:16

De Stad Amersfoort, 22 oktober 2007
http://www.stadamersfoort.nl/index.php/ ... id]=159559

Ben Provoost overtuigend winnaar

Image

AMERSFOORT - Slechts twee remises liet hij toe. Dat was tegen de twee Alexanders: Baljakin en Bulatov. Maar van de overige tegenstanders maakte hij Zeeuws spek. Ben Provoost heeft zich dus in zeven ronden Zwitsers volledig waargemaakt tijdens de 27e editie van het Amersfoorts damkampioenschap. De Zeeuw werd op de slotdag door de remise tegen Alexander Bulatov onbereikbaar voor de concurrentie en overtuigend winnaar. En dat tussen het geweld van verschillende (internationale) meesters en grootmeesters.

Tweede plek dus voor Alexander Bulatov, die, evenals Alexander Baljakin en Boudewijn Derkx evenveel wedstrijdpunten bij elkaar verzamelden. Maar het digitale brein was onvermijdelijk en wees uit dat de Wit Rus één weerstandpuntje meer had verzameld dan Baljakin.

Ook op de slotdag werd nog fel gestreden om de punten, alhoewel bij sommigen de moeheid duidelijk herkenbaar was. Maar de toernooiwinnaar wilde daarvan niets weten, ging er tegen Bulatov nog eens goed voor zitten, deed het uiteraard rustig aan en verbrak elke complicatie die de Wit-Rus wilde inbrengen. Provoost hield de gehele partij zijn hoofd koel, maakte geen misstap en haalde de finish met een verdiend gelijkspel.

Heel wat meer show voerden Alexander Baljakin en Cock van Wijk op. Er ontstond flankspel waarbij het initiatief bij de Arnhemmer bleef. Ook al ontweek van Wijk bijtijds de dreigingen die Baljakin in zijn stelling had gebracht, tegen een dubbelcombinatie had de Kockengenaar geen goed verweer meer.

Andrew Tjon A Ong werd door de partijzege op Ton Bollebakker de beste tienpunter. Vanuit een positioneel gevecht voerden beiden de spanningen op. De Hilversummer nam (te) veel risico's en moest uiteindelijk toezien dat hij slachtoffer werd van één van de vele dreigingen die de DVSB'er in zijn stelling had gevlochten.

Peter Frans Koops verschalkte Dick Roelofs in een flankaanval. In het late middenspel werd de DVSB'er zoveel gedwongen zetten opgelegd dat hij niet meer in zijn spel kwam. De Bunschoter dammer maakte hier dankbaar gebruik van. DVSB-speler Jelmer Martens werd slachtoffer van een damzet tegen Jaap van Hierden. De Voorthuizer dammer had daarna geen moeite meer om de winst naar zich toe te halen. Wim Martin had zijn dag niet, zag dat vanuit flankspel zijn rechtervleugel voorlopig aan banden werd gelegd, maar zag het einde versneld aankomen door een damcombinatie van Roep Bhawanibhiek.

Harry de Waard herstelde zich van de nederlaag uit de vorige ronde en drong Jan van Oosterhout steeds meer terug in zijn eigen verdedigingslinie. Op lange termijn bezweek de Brabander onder het positionele geweld.

Cees Strooper forceerde in het middenspel schijfwinst tegen Frans Teijn en was het voor de ADG-preses daarna een kwestie van tijd en techniek.
Enige verbale krachttermen had Theo Schimmel nodig om zijn eigen teleurstelling te uiten. Na een goede opbouw tegen Guno Grune blunderde de DVSB'er (nu voor de 3e keer) in dit kampioenschap.
Amersfoorter Henk Smits heeft elke ronde de rode lantaarn mogen dragen. Het zoeken daarbij naar het eerste punt heeft hem niet geholpen en verloor dus al zijn partijen!

Alle overige duels remise met daarbij de aantekening dat tijdens de partij tussen Evert v.d. Pol en Rende Brouwer zij letterlijk met elkaar laveerden. Eerst kwam de Hierdenaar beter te staan in de stelling maar het initiatief werd door v.d Pol overgenomen. Op het moment dat de Barnevelder in een gunstige eindfase een winnende combinatieve wending overzag sloeg Brouwer toe met een venijnige remisetruc!

Ronde 7
Ben Provoost - Alexander Bulatov 1-1; Alexander Baljakin - Cock van Wijk 2-0; Boudewijn Derkx - Teun van de Krol 2-0; Jelle Groeneveld - Rob van Eijk 0-2; Andrew Tjon A Ong - Ton Bollebakker 2-0; Anko Baksoellah - Mari v Ballegooijen 0-2; Rende Brouwer - Evert van de Pol 1-1; Adrie de Lange - Aldert van Eck 1-1; Peter Frans Koops - Dick Roelofs 2-0; Jaap van Hierden jr - Jelmer Martens 2-0; Wim Martin - Roep Bhawanibhiek 0-2; Harry de Waard - Jan van Oosterhout 2-0; Frans Teijn - Cees Strooper 0-2; Bé Eggens - Marcel Everloo 1-1; Jaap van Walsem - Wim Bor 1-1; Jan Terpstra - Rein Losekoot 1-1; Frits Stuger - Hans de Vast 1-1; Henk Smits - Piet Schep 0-2; Guno Grune - Theo Schimmel 2-0; Arjen Timmer - Sander Neutel 1-1; Leopold Sekongo - Theo Dijkstra 1-1.

Eindstand:
1.Ben Provoost MF 7 - 12; 2.Alexander Bulatov GMI 11(64) 3.Alexander Baljakin GMI 11(63) 4.Boudewijn Derkx MF 11(58) 5.Andrew Tjon A Ong MF 10(60) 6.Rob van Eijk 10(59) 7.Mari v Ballegooijen 10(54) 8.Teun van de Krol 9(62) 9.Cock van Wijk 9(57) 10.Ton Bollebakker 8(61) 11.Adrie de Lange 8(51) 12.Aldert van Eck 8(51) 13.Rende Brouwer 8(51) 14.Peter Frans Koops 8(49) 15.Arjen Timmer 8(49) 16.Roep Bhawanibhiek 8(46) 17.Jaap van Hierden jr 8(42) 18.Theo Dijkstra 7(60) 19.Anko Baksoellah 7(55) 20.Leopold Sekongo MI 7(52) 21.Harry de Waard 7(51) 22.Jelle Groeneveld 7(51) 23.Cees Strooper 7(50) 24.Sander Neutel 7(47) 25.Evert van de Pol 7(41) 26.Jelmer Martens 6(54) 27.Wim Martin 6(50) 28.Bé Eggens 6(47) 29.Marcel Everloo 6(47) 30.Frans Teijn 5(49) 31.Rein Losekoot 5(44) 32.Wim Bor 5(43) 33.Dick Roelofs 5(43) 34.Jan van Oosterhout 5(41) 35.Piet Schep 5(40) 36.Jan Terpstra 5(38) 37.Guno Grune 5(37) 38.Hans de Vast 5(37) 39.Frits Stuger 5(36) 40.Jaap van Walsem 4(37) 41.Theo Schimmel 3(35) 42.Henk Smits 0(37).

Post Reply