Provinciale dambond past samenstelling clubteam aan

Post Reply
Jameson

Provinciale dambond past samenstelling clubteam aan

Post by Jameson » Fri Sep 14, 2007 13:02

Op 7 september heeft het bestuur van DC Dordrecht de volgende verklaring op haar website www.dcdordrecht.nl gepubliceerd:

"Onenigheid tussen de besturen van de provinciale dambond ZHZ en DC Dordrecht over de samenstelling van ons achttal heeft er toe geleid dat het bestuur van DC Dordrecht heeft besloten in het seizoen 2007-2008 af te zien van deelname aan de provinciale clubcompetitie.
Vorig seizoen heeft DC Dordrecht zich geconformeerd aan een besluit van de ALV van ZHZ door, evenals Denk en Zet Hardinxveld/Giessendam twee "gemengde" achttallen af te vaardigen in de hoogste afdeling om zoedoende het competitie element te verbeteren. Echter, door deze nieuwe competitieopzet is de belangstelling van onze clubgenoten voor deelname aan de provinciale clubcompetitie aanzienlijk verminderd met als gevolg dat wij voor het seizoen 2007-2008 slechts 1 achttal (hoofdklasse) en 1 viertal (3e klasse) konden inschrijven.

Het ZHZ bestuur was van mening dat het door ons opgegeven achttal voor de hoofdklasse een te hoge gemiddelde teamrating had en verweet ons "rating damgeweld" te willen inzetten. Vervolgens hebben zij, zonder ruggespraak met het bestuur van DC Dordrecht, eigenhandig de samenstelling van dit team aangepast door Anton Kosior (1287) te vervangen door Cor Leenheer (810), die als reserve voor het viertal was opgegeven.

Deze handelswijze was voor het bestuur van DC Dordrecht onacceptabel. De samenstelling van onze teams beschouwen wij als een verantwoordelijkheid van spelers en bestuur van DC Dordrecht. We kunnen verzekeren dat deze, op basis van de voor het seizoen 2007-2008 beschikbare spelers, op een zorgvuldige manier tot stand is gekomen. Het geeft geen pas dat het ZHZ bestuur meent in te moeten grijpen door eigenhandig via een spelersmutatie de gemiddelde rating van ons achttal te verlagen.

Wij betreuren deze affaire ten zeerste waardoor helaas een aantal van onze clubgenoten zijn gedupeerd die wel graag provinciaal wilde spelen. Wij vertrouwen echter op hun begrip voor dit unaniem tot stand gekomen bestuursbesluit."

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Fri Sep 14, 2007 14:49

Hahahahahaha, dat hoort toch bij sport, dat de een sterker is dan de ander. Wees blij, anders worden het alleen nog maar remises. Zou wel leuk zijn als Hiltex iemand uit het 3e op moet stellen ipv Tsjizjov omdat ze anders te sterk zijn [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Zoiets van: Beste mnr. Tsjizjow, wij hebben besloten dat u niet meer mag dammen. De reden daarvoor is dat u te goed bent [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

kleine trap

Post by kleine trap » Fri Sep 14, 2007 15:24

Ajax-fan wrote:Hahahahahaha, dat hoort toch bij sport, dat de een sterker is dan de ander. Wees blij, anders worden het alleen nog maar remises. Zou wel leuk zijn als Hiltex iemand uit het 3e op moet stellen ipv Tsjizjov omdat ze anders te sterk zijn
Zoiets van: Beste mnr. Tsjizjow, wij hebben besloten dat u niet meer mag dammen. De reden daarvoor is dat u te goed bent
Ik vraag me trouwens af of dit besluit door het hele bestuur van ZHZ is genomen.

Wel weet ik dat DEZ Hardinxveld niet gelukkig was met de ontstane situatie. Er wordt gevraagd aan DEZ om de sterkste spelers over de twee teams te verdelen. Vervolgens komt DC Dordrecht met ongeveer het sterkst mogelijke team. Op zo'n moment lijkt het me dat het verzoek aan Hardinxveld niet eerlijk is.

Misschien is het wel prettig als landelijk spelende verenigingen hun spelers van de landelijke teams niet in mogen zetten in de provinciale competitie. Het is voor een team als Hoornaar of Molenaarsgraaf ook niet echt prettig om tegen die landelijk spelende teams te spelen.

Arjen

Post by Arjen » Fri Sep 14, 2007 22:51

kleine trap wrote:Misschien is het wel prettig als landelijk spelende verenigingen hun spelers van de landelijke teams niet in mogen zetten in de provinciale competitie. Het is voor een team als Hoornaar of Molenaarsgraaf ook niet echt prettig om tegen die landelijk spelende teams te spelen.
Waarom zou dat niet prettig zijn? Het kan ook juist leuk/leerzaam zijn om tegen een sterkere tegenstander te spelen!

Rudyard

Post by Rudyard » Fri Sep 14, 2007 22:59

kleine trap wrote: Ik vraag me trouwens af of dit besluit door het hele bestuur van ZHZ is genomen.

Wel weet ik dat DEZ Hardinxveld niet gelukkig was met de ontstane situatie. Er wordt gevraagd aan DEZ om de sterkste spelers over de twee teams te verdelen. Vervolgens komt DC Dordrecht met ongeveer het sterkst mogelijke team. Op zo'n moment lijkt het me dat het verzoek aan Hardinxveld niet eerlijk is.

Misschien is het wel prettig als landelijk spelende verenigingen hun spelers van de landelijke teams niet in mogen zetten in de provinciale competitie. Het is voor een team als Hoornaar of Molenaarsgraaf ook niet echt prettig om tegen die landelijk spelende teams te spelen.
Ja, als je de luxe hebt om met 2 teams uit te komen ,dan kan je je sterkere spelers verdelen. DCD heeft (had ) maar 1 team.

Los daarvan is het natuurlijk van de zotte , dat je in een competitie meedoet en je niet op je sterkst uit mag komen. In welke sport komt dat nou voor? Bij dat gekke dammen natuurlijk!
Als je besluit om de landelijk spelende spelers niet meer tot de provinciale competite toe te laten (dus zoals het vroeger altijd was) dan krijg je weer het probleem dat je niet genoeg teams c.q spelers hebt. Dat was ooit de reden om de landelijk spelende spelers tot de provinciale competitie toe te laten.
Als je toch eenmaal besloten hebt om de landelijk spelende spelers toe te laten , moet je niet proberen om met allerlei rare kunstgrepen en gekke regeltjes de sterkere spelers het spelen onmogelijk te maken.

Kortom: doordat de wedstrijdleider van ZHZ eigenhandig (zonder overleg met DCD) de opstelling heeft aangepast, Anton Kosior (waarom Anton?)eruit, Cor Leenheer(waarom Cor hoezo?) erin, heeft DCDordrecht besloten om helemaal niet meer in die Mickey Mouse competitie mee te doen. Veel plezier!

aldert

Post by aldert » Fri Sep 14, 2007 23:07

kleine trap wrote:
ik dacht dat de provinciale competitie en de landelijke competitie twee op zich staande competities waren. Hoe kun je dat landelijke spelers verbieden provinciaal te spelen.

Het is verder natuurlijk belachelijk dat een bond de teamsamenstelling ongevraagd aanpakt.

kleine trap

Post by kleine trap » Fri Sep 14, 2007 23:53

Arjen wrote:
kleine trap wrote:Misschien is het wel prettig als landelijk spelende verenigingen hun spelers van de landelijke teams niet in mogen zetten in de provinciale competitie. Het is voor een team als Hoornaar of Molenaarsgraaf ook niet echt prettig om tegen die landelijk spelende teams te spelen.
Waarom zou dat niet prettig zijn? Het kan ook juist leuk/leerzaam zijn om tegen een sterkere tegenstander te spelen!
Blijkbaar is er geklaagd vanuit sommige teams.
En ja als Dordt met 1 team komt, dat ook nog heel sterk is, dan kan ik me toch echt voorstellen dat de teams die normaal gesproken de concurrenten zijn GDC en DEZ Hardinxveld ook hun sterkste team mogen opstellen. Ofwel je wilt een competitie waarin de club wint die het sterkste achttal op de been kan brengen ofwel je wilt een competitie met ongeveer gelijkwaardige teams. Nu lijkt het vlees noch vis.
Blijft wel staan natuurlijk dat het nergens op slaat om dit zonder overleg te doen.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Mon Sep 17, 2007 17:00

Op zijn zachtst gezegd een merkwaardig beleid dat het bestuur van ZHZ voert. Dit is een curieus gevolg van kleindenken en een te grote behoudingsgezindheid. Deze gang van zaken toont m.i. eens te meer de noodzaak aan dat de provinciale bonden in Zuid-Holland eens snel met elkaar om de tafel gaan zitten. Het is overduidelijk dat de drie bonden te klein zijn om elk afzonderlijk nog een voor iedereen interessante clubcompetitie in stand te houden.

Het wordt tijd dat men eens gaat nadenken over de grote voordelen van het volledig samenvoegen van de drie Zuid-Hollandse bonden. Dat biedt een heel aantrekkelijk model voor alle activiteiten. Door de schaalvergroting in de clubcompetitie kan elk team op het voor hun passende niveau spelen. Afstanden hoeven geen probleem te zijn. Er kan eenvoudig met rayons gewerkt blijven worden, gevolgd door play-offs. Voor de hoogste klasse zou ik mij kunnen voorstellen dat misschien wel met een centrale klasse gespeeld gaat worden. Als dat bezwaarlijk wordt gevonden, zijn langere reistijden misschien te compenseren met kortere bedenktijd. Met een beetje creativiteit is overal een oplossing voor te vinden. Op deze manier kunnen clubs als Dordrecht, GDC en DEZ e.d. op volle sterkte een heel interessante provinciale competitie spelen tegen teams als Van Stigt Thans, Den Haag, ODB Haeghe-Z, Constant-Charlois, Damlust, RDC etc.

Overigens kan ik mij nog wel herinneren dat er vroeger gewoon een Zuid-Hollandse competitie was op de doordeweekse avonden met een bedenktijd van 60 zetten in 2 uur. Reizen van Schiedam naar Gorkum, Dordrecht, Rijnsburg e.d. vonden we geen enkel probleem. Kennelijk kan dat tegenwoordig niet meer. Het zij zo, maar dan zoek je naar oplossingen.

Het behoeft geen betoog dat de meerwaarde voor de diverse persoonlijke kampioenschappen evident is en dat alles dan nog los van de bestuurlijke verlichting die een fusie van deze minibondjes zal geven.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Sep 17, 2007 20:25

Leo Mous wrote:Overigens kan ik mij nog wel herinneren dat er vroeger gewoon een Zuid-Hollandse competitie was op de doordeweekse avonden met een bedenktijd van 60 zetten in 2 uur. Reizen van Schiedam naar Gorkum, Dordrecht, Rijnsburg e.d. vonden we geen enkel probleem. Kennelijk kan dat tegenwoordig niet meer. Het zij zo, maar dan zoek je naar oplossingen.
Tijden zijn veranderd Leo. Je hebt daar zelf over geschreven. Vroeger was het ook normaal dat je als twaalfjarige een clubgebouw binnenkwam dat al blauw van de rook stond. Je speelde met tranen in de ogen, maar je speelde wel. De volgende dag mopperde je moeder dat ze je kleren alweer moest wassen. Maar een week later mocht je gewoon weer dammen. Dat zou nu ondenkbaar zijn.

Overigens ben je goed op dreef de laatste tijd!

Angelo de Bruijn

Post by Angelo de Bruijn » Sun Sep 30, 2007 11:31

Blijft natuurlijk heel vreemd dat het bestuur denkt een speler van DDV te kunnen vervangen. Vreemd ook dat dit zomaar geaccepteerd wordt door de ander verenigingen binnen ZHZ.

Verder was het natuurlijk prima dat verenigingen in goed overleg hun teams ongeveer gelijkwaardig in sterkte maakten. Maar deze afspraak lijkt me inderdaad bij 1 sterk team van DDV niet houdbaar voor de andere verenigingen.
Wat ik ook in de discussie mis is dat er ook ander klassen bij ZHZ bestaan, zodat er voor elk team/elk vereniging wel een klasse is met het gewenste niveau, zodat in de hoogste klasse gewoon het sterkste team (in de gewenste samenstelling) kampioen kan worden.

P.S. Zou het bestuur van ZHZ niet gewoon op horen te stappen?
kleine trap wrote:
Arjen wrote:
Blijkbaar is er geklaagd vanuit sommige teams.
En ja als Dordt met 1 team komt, dat ook nog heel sterk is, dan kan ik me toch echt voorstellen dat de teams die normaal gesproken de concurrenten zijn GDC en DEZ Hardinxveld ook hun sterkste team mogen opstellen. Ofwel je wilt een competitie waarin de club wint die het sterkste achttal op de been kan brengen ofwel je wilt een competitie met ongeveer gelijkwaardige teams. Nu lijkt het vlees noch vis.
Blijft wel staan natuurlijk dat het nergens op slaat om dit zonder overleg te doen.

Post Reply