WK en remise
-
Sorry voor het niet erbij zetten van de informatie.
Wanneer gaat Henk het schaken van het remisevirus verlossen? Want 'Kandidatentoernooi: louter remises' is natuurlijk een kop die sponsors afschrikt. Wie wil zich nu met een remisespelletje als schaken associeren?
Wanneer gaat Henk het schaken van het remisevirus verlossen? Want 'Kandidatentoernooi: louter remises' is natuurlijk een kop die sponsors afschrikt. Wie wil zich nu met een remisespelletje als schaken associeren?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
- Henk de Witt
Ik ben vrij druk met dammen. Het DUWO Rabobank Damfestival vraagt het hele jaar door tijd, maar is in de laatste twee maanden voor het begint is het een full-time klus. Daarnaast begeleid ik twee jeugdclubs, ben ik wedstrijdleider bij mijn club DOS en het Delflandkampioenschap en coordinator van de nieuwe Damacademie die ik samen met Thijssen en Gantwarg heb opgezet. Dit is geen klaagverhaal, want ik vind het allemaal fantastisch om te doen. Mijn dagen zijn op een heel leuke manier meer dan gevuld.ildjarn wrote:Sorry voor het niet erbij zetten van de informatie.
Met andere woorden, de schakers zullen hun eigen problemen moeten oplossen. En daar acht ik ze heel goed toe in staat. Het schaken staat ook onder druk, zij het minder dramatisch dan het dammen. In de schaakwereld is volop discussie over de noodzaak tot aanpassing. Bobby Fisher is een rare snuiter, maar heeft het regelmatig bij het juiste eind gehad over de ontwikkeling van de schaaksport. Laatst zag ik een interview met hem waarop hij kort en bondig verklaarde dat het klassieke schaak, waarin hij zijn successen heeft behaald, dood is. Als dat waar is dan is het dammen mors- en morsdood, doder dan dood. Fisher is voorstander van het vrij kiezen door de spelers van de opstelling van de stukken op de achterste rij. Daarmee zou de theorie, die veel bepalender is dan bij het dammen, voorlopig het nakijken hebben en het spel veel van zijn onvoorspelbaarheid terugkrijgen. Gek idee? Van de Fisherklok snapten veel mensen eerst ook niet veel, nu wordt meer en meer met het Fishersysteem gespeeld, ook in de damwereld.
Hoe dan ook, het schaken telt meer beoefenaren dan het dammen en gemiddeld ligt het intellectuele niveau van het kader een stuk hoger. Laten wij ons daarom maar bekommeren om het arme dammen, de schakers kunnen hun eigen peultjes wel doppen.
-
-
Rein Halbersma wrote: http://www.uvt.nl/faculteiten/feb/onder ... k/damspel/
Mooi initiatief. Ik hoop dat het onderwerp vaak gekozen zal worden door de studenten en ben erg benieuwd naar de resultaten.Aankondiging op de genoemde site wrote:"Iedereen heeft wel eens een potje dammen gewonnen, en iedereen heeft wel eens verloren. Toch zit er meer in dit spelletje dan je denkt. Professionele dammers spelen vaak remise. Dit lijkt het spel minder aantrekkelijk te maken. Weet jij hoe je het damspel nieuw leven in kunt blazen?"
Misschien ook nog deze links opnemen bij de informatie?
Wat betreft geopperde ideeen: http://www.ericsdamsite.com/Remisevirus.htm
Wat betreft resultaten in toernooien: http://toernooibase.kndb.nl/indexgoed.php