Ingo wrote:Daar was ook niet zo heel veel voor nodig Casper. Wat een bagger tot nu toe. Als de topspelers en speelsters met zo`n instelling blijven spelen zijn er straks niet eens meer sponsors te vinden die € 10.000 op tafel willen leggen voor een WK-match. En maar klagen en denken dat alternatieve tellingen en andere kunstgrepen wonderen verrichten mbt publiciteit en potentiële sponsors.
Vergeet het maar, als de INSTELLING niet veranderd zal er niets veranderen.
Ingo, de eerste twee partijen konden mij ook maar matig boeien. De derde partij heeft een duidelijkere strategische lijn, en ook mooie spelbeelden (wederzijdse kerkhofbezetting; later de combinatie van een klassiekachtig spelbeeld met een wit klaverblad en een minoriteits aanval op de zwarte KV).
Ik weet niet of het al dan niet vermeende saaie spel aan de instelling van de spelers/speelsters ligt. Als je met strategische middelen een overwinning probeert te halen en het komt er niet uit door de kracht van de tegenspeler/speelster, dan LIJKT het vaak dat vechtlust ontbreekt. De vechtlust wordt echter pas zichtbaar bij een fout van de tegenstander.
Je opmerking over de 10,000 US$ is gericht aan Georgiev en Tsjizjow, lijkt het. Maar juist deze twee hebben het hoogste percentage overwinningen op collegagrootmeesters gedurende hun jaren aan de top.
En ook in hun onderlinge partijen over het algemeen veel strijd.
Wel geef ik je gelijk dat de laatste decennia er wat al te veel 34-29*30, 34-30*29*30, 31-27*27 en 32-27*27 te zien is.