Jan Pieter wrote:Henk de Witt wrote:In Delft is al in een vroeg stadium gekozen voor een oplossing van het remiseprobleem via hervorming van de puntentelling en niet via een spelregelverandering.
Maar is deze keus nog vatbaar voor argumenten Henk, of heeft hij inmiddels de status van een geloofsartikel (= dogma) gekregen?
Wij doen niet aan geloofsartikelen, insinuaties in die richting missen elke grond. De keuze voor puntentellingshervorming ipv spelregelverandering is steeds uitgebreid en met kracht van argumenten gemotiveerd. Binnen die keuze worden de resultaten voortdurend geëvalueerd en dat leidt ook regelmatig tot aanpassingen. In tegenstelling tot de gang van zaken bij de officiële bonden, waar amateurs de wijsheid in pacht denken te hebben en palaveren over het schillen van appeltjes en peertjes, over miniplusjes en miniminnetjes, worden in Delft topgrootmeesters geconsulteerd, waaronder de besten ter wereld. Lijkt me toch een gedegen, moderne aanpak.
(À propos Dieter, ben jij al bezig met een enquete tegen het miniplusje?).
Jan Pieter wrote:Als ik het goed begrepen heb, is een hervorming van de puntentelling zelfs voor veel Delftse tellers niet de ideale uitkomst. Als ze het spel opnieuw konden uitvinden, zouden ze een andere oplossing kiezen voor het remiseprobleem.
Dit laatste is wel interessant als het als vraag zou zijn geformuleerd. Zouden wij voor een andere oplossing kiezen als we het spel opnieuw konden uitvinden? Eerlijk gezegd zou ik het niet weten. Het is moeilijk om je los te maken van het damspel zoals het zich heeft ontwikkeld. Ik zou het -met de kennis van nu- wel zonde vinden om vanwege het remiseprobleem het eindspel te verarmen. Het mooie aan de Delftse telling vind ik juist dat het eindspel wordt verrijkt in plaats van verarmd.
Over de détails wordt voortdurend gediscussieerd. Zelf heb ik hier de discussie aangezwengeld of je binnen de Delftse telling de remise niet geheel kunt uitbannen. Ook is er een levendige discussie gaande over de waardering van de klassieke winst (10-0) ten opzichte van de hoogste puntenoverwinning (9-1). Dit alles lijkt me heel gezond. Een verademing ook in vergelijking met discussies binnen de KNDB waar ongestraft de grootste domheden over dit onderwerp kunnen worden uitgekraamd.
Jouw conclusie dat uit de voortgaande discussie onder 'Delftse tellers' blijkt dat ze de telling zelf niet ideaal vinden, is -met alle respect- een vorm van verbale manipulatie. Sijbrands schreef een keer een serie over Piet Roozenburg met als onderkop 'De zoektocht naar de waarheid in het damspel'. Dan ga je toch ook niet zeggen: 'Blijkbaar vond Roozenburg het damspel zelf niet ideaal?' Jij legt wel vaker verbanden die slaan als een knuppel op een slagroomgebakje. Dat is jammer en niet nodig.
Jan Pieter wrote:Dat ze toch voor Delfts opteren, is omdat ze hopen daarmee zowel de behoudende als de veranderingsgezinde dammer binnenboord te houden.
Dit speelt ongetwijfeld mee, maar is toch wat te kort door de bocht. Zie wat ik boven schreef over verrijking versus verarming van het eindspel.
Jan Pieter wrote:De weerstand is zo massief dat invoering van Delfts slechts plaats kan vinden naast de bestaande spelvorm. Een algemene invoering zal onvermijdelijk leiden tot ledenverlies en/of een scheuring in de damwereld. En als het dan toch niet mogelijk is om iedereen mee te krijgen, wordt het dan geen tijd om het Delftse compromis te vervangen door een echte oplossing? Een belangrijk argument voor Delfts is dan immers vervallen.
Die weerstand is helemaal niet zo massief. Dat is een beeld dat een paar luidruchtige, orthodoxe remisegelovigen hebben opgeroepen. De meeste dammers zijn aardige zij het wat stoffige, conservatief ingestelde wezens. Sommigen zullen wat tegensputteren als de puntentelling wordt aangepast. Echter, in no time zijn ze er aan gewend en is er helemaal niets aan het handje. Geloof me, ik ben ervaringsdeskundige op dit gebied.
Dat de invoering tot ledenverlies zou leiden is mijns inziens ook onjuist. Mijn club DOS maakte juist een enorme groei door in de tijd dat de Delftse telling werd ingevoerd. Natuurlijk is er geen direct verband tussen beide zaken. Een indirect verband is er mijns inziens wel degelijk. Een enthousiaste club mensen die veranderingen durft door te voeren heeft meer aantrekkingskracht dan een uitgebluste club die elke verandering schuwt. Uiteraard zullen enkele orthodoxe remisegelovigen stoppen. Maar is dat een groot verlies? Ik denk het niet. Er zal juist veel positieve kracht vrijkomen. Modernisering van de KNDB zit er mijns inziens voorlopig echter helemaal niet in. De goeden niet te na gesproken, ik waardeer hun uithoudingsvermogen, maar de bondsraad zit vol met bangerdjes. Je vraagt je soms af wat doen die daar? Je zou haast Bolkestein parafraseren 'DE BONDSRAAD IS NIET VOOR BANGE MENSEN, U WORDT GEACHT LEIDING TE GEVEN'. Maar helaas, er is bijna geen kader. De bond zal dan ook geleidelijk verder achteruit sukkelen, treurig maar waar.
Dat de bond zou scheuren is ook zo'n argument waar bangelijk uitgevallen dambestuurders gevoelig voor zijn. Jan Pieter, denk nou eens na! Denk je nou heus dat wanneer in het NK met de puntenoverwinning zou worden gespeeld, met steun van Nederlandse kampioenen als Kees Thijssen, Rob Clerc en Erno Prosman en op de achtergrond vrijwel de hele wereldtop, dat de bond zou scheuren? Dat geloof je toch zelf niet? Dammers zijn vooral met hun eigen spelletje bezig, die maken zich daar echt niet druk om. En wie moet de nieuwe bond trekken, er is al haast geen kader. Welke vereniging zou besluiten uit de KNDB te gaan en daarmee uit de nationale competitie? Bangmakerij, echt waar, volkomen onzin. Hooguit zal iemand als Dieter van Gortel een poging wagen en enkele tientallen individuen meekrijgen. En dan weer de vraag, is dat een verlies? Zo'n bondje zou geen enkele levensvatbaarheid hebben. Bovendien zouden ze zichzelf als remisebondje profileren tegenover een KNDB die juist moderniseert en aan aantrekkingskracht wint. Heb je wel er wel eens aan gedacht dat zo'n 'scheuring' misschien zelfs een zegen voor de damwereld kan zijn? Niet zo bang zijn Jan Pieter!
Jan Pieter wrote:...de (gelijkwaardige) remise totaal uitbannen. Binnen Nieuw-Delfts zou je dan kunnen denken aan het afschaffen van de 5-5 uitslag. Hebben de spelers evenveel materiaal op het bord, dan wordt het 6-4.
Hier gaat het mij om, als je dat op een goede manier zou kunnen bereiken, is het probleem opgelost. Of dat via het fortuna-principe moet, is voor mij de vraag. Uit diverse reacties heb ik inmiddels begrepen dat daar nogal wat haken en ogen aan kleven. Bij 5-5 dan maar een dobbelsteen met alleen de cijfers 6 en 4 opgooien? Geintje. Hoewel...
Het valt me net te binnen, dat jouw idee om bij remise een barrage te spelen met versneld tempo misschien iets is. De kans dat bij nieuw-Delfts vluggertjes in remise eindigen is nog veel kleiner dan bij langzame partijen. Stel dat een partij in 5-5 eindigt en de spelers moeten vluggeren. Zo gauw een vluggertje wordt gewonnen (dat kan ook met 6-4 zijn) wordt de uitslag van de langzame partij 6-4.