Die is wel heel verrassend anders Bennie! Niet zo gek dat dat in de partij gemist wordt.Voorpost wrote:Na afloop van een toernooi doe je thuis vaak vervelende ontdekkingen. Zo ook nu weer. Een van die vervelende ontdekkingen is de volgende:
Deze stand komt uit de vierde ronde tussen:
Wit: Niek Kuijvenhoven
Zwart: Bennie Provoost
Hoewel ik in tegenstelling tot Kees Thijssen wél gewend ben om vroeger dan twaalf uur op te staan was mijn energie die middag op. Ik heb weinig tot niets gezien in die partij en kwam hier op het idee om het fraaie offer 24... 14-20? 25. 15x24 23-29? te spelen. De reden lijkt duidelijk: controle krijgen aan mijn linker vleugel en hopen dat de witte schijven aan de rand zwak worden. Ik realiseerde me wel dat wit wel eens tempidruk zou kunnen krijgen maar ik was toch redelijk optimistisch over de zwarte stand! Niek hielp me echter uit de droom en speelde het sterke 26. 42-38?! 29x20 27. 33-29! ik had nu totaal overzien dat 27... 20-25?? niet mocht en besloot tot het defensieve 17-21 met slecht maar m.i. houdbaar spel. Tot mijn grote verbazing kon Niek die weelde niet aan en maakte enkele zetten later een enorme misrekening en trok ik alsnog aan het langste eind. Nu ik net mijn partijen in de computer invoer is het digitale brein onverbiddelijk en geeft een fraaie combinatie voor wit aan na het zwarte 25... 23-29 aan. Ziet u welke?
Het was trouwens wel heel erg opvallend hoe weinig iedereen zag tijdens en na de vierde ronde. Ikzelf liep in een simpel doorbraakje tegen Gerbrand Hessing en gaf op in remisestand omdat ik de remise niet kon vinden en dacht dat het volledig uit was. Kees Thijssen (die inderdaad wat slaapproblemen had ) was ook niet in topvorm, na zijn verprutste eindspel tegen Bennie in de ochtend werd de partij tegen Macadou plichtmatig afgewerkt. Maar ook Kees zag later op de dag helemaal niks meer dus, als de verbeteringen in de analyse al aangegeven moeten worden door Tara Kisoensingh en Menno de Block Normaal gesproken mag ik me in de handjes knijpen als ik bij de (groot)meesteranalyses nog net begrijp waar het over gaat