Hanco Elenbaas wrote:De Stentor, 9 januari 2006
OG blijft hekkensluiter
Kostbare punten voor DEZ
door NIKHILA
9 JANUARI 2006 - DAMMEN - Denk en Zet deed goede zaken in het degradatieduel in Wapenveld: 9-11 tegen Ons Genoegen. ‘Het was zweten en kromme tenen’, sprak teamleider Jan Willem Hoeve. ‘We staan nu weer net boven de rode streep.’
De derby gold als thuiswedstrijd voor de ploeg uit Hattem. ‘De eigen speelzaal was niet beschikbaar’, aldus Hoeve. De omzetting van het belangrijke duel onderstreepte de vriendschappelijke relatie van de beide clubs. Een contact dat teruggaat tot de jaren dertig. Denk en Zet werd op 12 februari 1936 opgericht, twee dagen later (!) gevolgd door de eerste clubavond van Ons Genoegen.
Denk en Zet, tien jaar geleden gefuseerd met NKGZ uit Hattemerbroek, is dit seizoen in zeker twee opzichten uniek. Het eerste team telt vier spelers uit één familie. En dat is in de lange historie van de landelijke damcompetitie nog nooit eerder voorgekomen.
Bovendien zitten meestal drie vrouwen achter het bord en ook dat is een zeldzaamheid. Christel Hoeve legt de verbinding tussen de beide categorieën. De 15-jarige dochter van de teamleider treedt dit seizoen in de voetsporen van haar talentvolle broers Gert Jan (18) en Florian (17). ‘Ik heb al heel jong dammen geleerd’, vertelt zij. ‘Maar ik speel pas een jaar of vijf in clubverband. Ik ben vorig jaar ook toegelaten tot de landelijke selectie van trainster Nina Hoekman.’
De jongste Hoeve - nog volop in de race voor een podiumplaats bij de Overijsselse jeugd, tussen de jongens welteverstaan - kreeg het in Wapenveld zwaar te verduren. De opsluiting tegen Jacob de Greef pakte verkeerd uit, al had zij haar geroutineerde tegenstander in tijdnood nog bijna te pakken met een meerslagfoefje.
Alie Beekman, in de toptien op de gloednieuwe vrouwenlijst van de KNDB, speelde een bekeken spelletje tegen OG-topscorer Marthy van Houtert, die al snel zijn toevlucht tot een remisebod nam.
De andere kopstukken speelden eveneens een hoofdrol in speelzaal De Rots. Gert Jan Hoeve, de DEZ-speler met veruit de hoogste rating, strikte zijn tegenstander met een geraffineerde lokzet. Ook Nico Lugthart pakte twee punten, maar dat is nauwelijks een verrassing meer. Lugthart blaakt van zelfvertrouwen en verspeelde slechts één puntje op acht partijen. En mikt daarmee op de topscorersprijs in de eerste klasse.
Het tegenoffensief van Ons Genoegen hield de spanning tot 9-9 levend. Astrid van der Stelt onderstreepte de inbreng van de vrouwen in de allesbeslissende partij. De 23-jarige speelster, al drie keer actief op het NK, is sinds kort bij iedereen bekend in de damwereld. Dit na de eervolle aanstelling tot hoofdredactrice van het bondsorgaan Het Damspel. ‘Na de afronding van mijn studie Nederlands werk ik freelance als journalist. Deze functie past daar uitstekend bij en is voor mij ook een uitdaging.’
Van der Stelt had de winst in handen na een bloedstollend tijdnoodgevecht. ‘Na de 50ste zet liep ik weg van mijn bord. Ik had het scoreverloop niet goed meer gevolgd, maar begreep al snel het belang van mijn partij. Ik mocht geen fout meer maken en heb alles extra nauwkeurig doorgerekend.’
Staat mij nog iets van bij dat bij Hijken DTC de familie Koopman ook met 4 achter de borden verschenen zijn: Wim Koopman, Cora Koopman, Berdien Koopman en Anne-Wil Koopman. Dus uniek is het niet meer.