WK 2005 te Amsterdam

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 10, 2005 14:43

verslagman wrote:Fijn dat de Volkskrantverhalen zo goed en kritisch worden gelezen! Ik hoop nog veel echte dammers te ontmoeten op het WK die mij precies uitleggen hoe alles in elkaar zit, net zoals dat afgelopen vrijdag het geval was. Het gaat hier natuurlijk wel over het damspel, een complexe sport waar eigenlijk niemand iets over mag zeggen.

Als Ton Sijbrands de dagelijkse verslaggeving voor de Volkskrant weer op zich wil nemen dan zeg ik mijn erebaan meteen op. Want ... een erebaan is het.

Als iemand anders mijn werk over wil nemen dan raad ik aan een open sollicitatie te sturen naar de sportredactie van de Volkskrant.
Goed zo Egbert! Mogen Paul Oudshoorn en/of Hein Meijer ook solliciteren, met jou als referentie? Of sta je je baan alleen af aan Ton Sijbrands?

Van_Hanegem

Post by Van_Hanegem » Mon Oct 10, 2005 15:04

Kees Thijssen in De Gelderlander:
"Dammen is uit de tijd. Iedereen snapt het als een balletje erin gaat of als een pijltje het bord mist.
Maar een stand op een dambord is moeilijk te bevatten: we snappen het zelf soms niet eens."

verslagman

Post by verslagman » Mon Oct 10, 2005 15:18

Ik sta mijn erebaan alleen direct af aan Ton Sijbrands. Verder aan helemaal niemand. Maar in Nederland mag iedereen overal op solliciteren zou ik denken, altijd en overal.

Verder doe ik gewoon alles wat in mijn mogelijkheden ligt om van de damsport eerlijk verslag te doen, op een manier dat iedereen met algemene interesse in sport het kan volgen.
verslagman

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 10, 2005 15:31

verslagman wrote:Ik sta mijn erebaan alleen direct af aan Ton Sijbrands. Verder aan helemaal niemand. Maar in Nederland mag iedereen overal op solliciteren zou ik denken, altijd en overal.

Verder doe ik gewoon alles wat in mijn mogelijkheden ligt om van de damsport eerlijk verslag te doen, op een manier dat iedereen met algemene interesse in sport het kan volgen.
Maar jouw mogelijkheden zijn zeer beperkt Egbert, ondanks dat ik graag geloof dat je alles doet wat in jouw beperkte mogelijkheden ligt! Als je graag over dammen wil schrijven doe dat dan bijvoorbeeld op dit forum, de ideale plek daarvoor, hoewel je er geen 'eer' voor moet terugverwachten.

Voor jou is het een erebaan, naast je andere banen en liefhebberijen. Voor topdammers met een minimuminkomen zou die baan niet een erebaan zijn, maar een belangrijk extra inkomen bovenop hun minimumloontje.
Voor de lezers van de Volkskrant zou het fijn zijn als ze geïnformeerd worden door iemand die veeeel beter weet waar hij het over heeft dan jij. En voor het dammen is het grote voordeel daarnaast dat zo'n topdammer veel meer vrije tijd heeft dan jij, en ook veel meer aanzien, waardoor veel meer ruimte zal worden vrijgemaakt in de Volkskrant.
Ik meen het werkelijk dat je door dat 'erebaantje' een sta-in-de-weg bent voor meer publiciteit voor het dammen. Verder lijk je me een prima kerel, dus ik hoop dat je inziet dat ik dit schrijf met goede bedoelingen.

Braintag

Post by Braintag » Mon Oct 10, 2005 15:48

Hanco Elenbaas wrote:
verslagman wrote:Ik sta mijn erebaan alleen direct af aan Ton Sijbrands. Verder aan helemaal niemand. Maar in Nederland mag iedereen overal op solliciteren zou ik denken, altijd en overal.

Maar jouw mogelijkheden zijn zeer beperkt Egbert, ondanks dat ik graag geloof dat je alles doet wat in jouw beperkte mogelijkheden ligt! Als je graag over dammen wil schrijven doe dat dan bijvoorbeeld op dit forum, de ideale plek daarvoor, hoewel je er geen 'eer' voor moet terugverwachten.

Voor jou is het een erebaan, naast je andere banen en liefhebberijen. Voor topdammers met een minimuminkomen zou die baan niet een erebaan zijn, maar een belangrijk extra inkomen bovenop hun minimumloontje.
Voor de lezers van de Volkskrant zou het fijn zijn als ze geïnformeerd worden door iemand die veeeel beter weet waar hij het over heeft dan jij. En voor het dammen is het grote voordeel daarnaast dat zo'n topdammer veel meer vrije tijd heeft dan jij, en ook veel meer aanzien, waardoor veel meer ruimte zal worden vrijgemaakt in de Volkskrant.
Ik meen het werkelijk dat je door dat 'erebaantje' een sta-in-de-weg bent voor meer publiciteit voor het dammen. Verder lijk je me een prima kerel, dus ik hoop dat je inziet dat ik dit schrijf met goede bedoelingen.
Wanneer die Sijbrands eens wat beknopter leert schrijven, wat meer punten en minder komma's zet en het strooien met bijvoegelijke naamwoorden aan anderen over laat dan mag hij meer stukjes gaan schrijven. Jammer dat topdammers geen topschrijvers zijn. Aan Wiersma zal de redacteur ook altijd een flinke kluif hebben. Maar voorlopig lees ik liever van Hattem.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 10, 2005 15:52

Braintag wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Wanneer die Sijbrands eens wat beknopter leert schrijven, wat meer punten en minder komma's zet en het strooien met bijvoegelijke naamwoorden aan anderen over laat dan mag hij meer stukjes gaan schrijven. Jammer dat topdammers geen topschrijvers zijn. Aan Wiersma zal de redacteur ook altijd een flinke kluif hebben. Maar voorlopig lees ik liever van Hattem.
Sijbrands is een uitstekende damjournalist. Vergis je niet!

Braintag

Post by Braintag » Mon Oct 10, 2005 15:56

Eric van Dusseldorp wrote:
Braintag wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Maar jouw mogelijkheden zijn zeer beperkt Egbert, ondanks dat ik graag geloof dat je alles doet wat in jouw beperkte mogelijkheden ligt! Als je graag over dammen wil schrijven doe dat dan bijvoorbeeld op dit forum, de ideale plek daarvoor, hoewel je er geen 'eer' voor moet terugverwachten.

Sijbrands is een uitstekende damjournalist. Vergis je niet!
Het taalgebruik in zijn rubrieken en in "dammen" vond ik altijd storend wollig.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Oct 10, 2005 16:01

Interessant, de discussie wie damjournalist bij de Volkskrant zou moeten zijn.

Maar wat vinden jullie van deze quote in de Gelderlander:

„ Op sommige dagen spelen we zelfs twee partijen”, zegt Thijssen niet zonder afschuw. „ Dat doe je op een zomertoernooi maar toch niet op een WK? ’ s Morgens om negen uur word je aan het bord verwacht, dat betekent om half acht op.
Er zijn dagen dat ik wel eens om negen of tien uur op sta, maar half acht...”

Als Thijssen nu ook eens uit zou leggen dat dit kan betekenen dat hij twaalf uur achter het dambord zit. Dat dit een enorme mentale en emotionele belasting kan zijn in deze topwedstrijd.
Nee, hij heeft het er alleen over dat ie om half acht zijn nest uit moet.
Driekwart van de Nederlanders staat eerder op en heeft dan ook een flinke werkdag.

Is er iemand, die Thijssen begeleidt in de PR?

Dieter

Post by Dieter » Mon Oct 10, 2005 16:11

Ik betwijfel of de lezers van welke krant dan ook zitten te wachten op al te technische verslagen van topdammers. Belangrijk bij verslaggeving van welke sport dan ook is dat er prettig leesbaar geschreven is en bij voorbaat een pakkende kop of een straffe uitspraak die mensen tot discussieren brengt. Verslaggeving moet de sfeer weergeven en duidelijk maken of de kwaliteit van de sportwedtrijd een bepaald niveau haalt. De rol van Sijbrands had moeten zijn dat hij op de deelnemerslijst had gestaan van dit WK, zijn deelname alleen al had zonder twijfel diverse achtergrond verhalen en extra aandacht van de pers met zich meegebracht, als actieve topsporter moet je geen verslaggever willen zijn en heb je hooguit een collumn en zoals bij onze sport een rubriek.

Erbert doet het daarom volgens mij heel goed en gezien deze discussie is hij zeker goed bezig, ik hoop dat door zijn artikelen mensen de stap zetten om met eigen ogen te gaan mee beleven wat er daar allemaal gebeurt bij dit tot nu toe toch prachtige WK.

De stunt van Kees voor de eerste ronde heeft (onbedoeld?, als Amsterdammer de weg kwijt raken in Amsterdam is wel humor) in elk geval voor een flink stuk extra aandacht in de pers gezorgd en het is toch weer altijd zo dat gewoon dammen zonder bijzonderheden moeilijk pakkend gemaakt kan worden voor het grote publiek. De rustig winnende Gerard Janssen blijft wat dat betreft toch een moeilijk geval om over te schrijven.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 10, 2005 16:16

Piet Bouma wrote:Interessant, de discussie wie damjournalist bij de Volkskrant zou moeten zijn.

„ Op sommige dagen spelen we zelfs twee partijen”, zegt Thijssen niet zonder afschuw. „ Dat doe je op een zomertoernooi maar toch niet op een WK? ’ s Morgens om negen uur word je aan het bord verwacht, dat betekent om half acht op.

Als Thijssen nu ook eens uit zou leggen dat dit kan betekenen dat hij twaalf uur achter het dambord zit. Dat dit een enorme mentale en emotionele belasting kan zijn in deze topwedstrijd.
Driekwart van de Nederlanders staat eerder op en heeft dan ook een flinke werkdag.

Meerdere personen Piet:
<center>
IT'S ALRIGHT MA (I'M ONLY BLEEDING)

Darkness at the break of noon
Shadows even the silver spoon
The handmade blade, the child's balloon
Eclipses both the sun and moon
To understand you know too soon
There is no sense in trying.

Pointed threats, they bluff with scorn
Suicide remarks are torn
From the fool's gold mouthpiece
The hollow horn plays wasted words
Proves to warn
That he not busy being born
Is busy dying.

Temptation's page flies out the door
You follow, find yourself at war
Watch waterfalls of pity roar
You feel to moan but unlike before
You discover
That you'd just be
One more person crying.

So don't fear if you hear
A foreign sound to your ear
It's alright, Ma, I'm only sighing.

As some warn victory, some downfall
Private reasons great or small
Can be seen in the eyes of those that call
To make all that should be killed to crawl
While others say don't hate nothing at all
Except hatred.

Disillusioned words like bullets bark
As human gods aim for their mark
Made everything from toy guns that spark
To flesh-colored Christs that glow in the dark
It's easy to see without looking too far
That not much
Is really sacred.

While preachers preach of evil fates
Teachers teach that knowledge waits
Can lead to hundred-dollar plates
Goodness hides behind its gates
But even the president of the United States
Sometimes must have
To stand naked.

An' though the rules of the road have been lodged
It's only people's games that you got to dodge
And it's alright, Ma, I can make it.

Advertising signs that con you
Into thinking you're the one
That can do what's never been done
That can win what's never been won
Meantime life outside goes on
All around you.

You lose yourself, you reappear
You suddenly find you got nothing to fear
Alone you stand with nobody near
When a trembling distant voice, unclear
Startles your sleeping ears to hear
That somebody thinks
They really found you.

A question in your nerves is lit
Yet you know there is no answer fit to satisfy
Insure you not to quit
To keep it in your mind and not fergit
That it is not he or she or them or it
That you belong to.

Although the masters make the rules
For the wise men and the fools
I got nothing, Ma, to live up to.

For them that must obey authority
That they do not respect in any degree
Who despise their jobs, their destinies
Speak jealously of them that are free
Cultivate their flowers to be
Nothing more than something
They invest in.

While some on principles baptized
To strict party platform ties
Social clubs in drag disguise
Outsiders they can freely criticize
Tell nothing except who to idolize
And then say God bless him.

While one who sings with his tongue on fire
Gargles in the rat race choir
Bent out of shape from society's pliers
Cares not to come up any higher
But rather get you down in the hole
That he's in.

But I mean no harm nor put fault
On anyone that lives in a vault
But it's alright, Ma, if I can't please him.

Old lady judges watch people in pairs
Limited in sex, they dare
To push fake morals, insult and stare
While money doesn't talk, it swears
Obscenity, who really cares
Propaganda, all is phony.

While them that defend what they cannot see
With a killer's pride, security
It blows the minds most bitterly
For them that think death's honesty
Won't fall upon them naturally
Life sometimes
Must get lonely.

My eyes collide head-on with stuffed graveyards
False gods, I scuff
At pettiness which plays so rough
Walk upside-down inside handcuffs
Kick my legs to crash it off
Say okay, I have had enough
What else can you show me?

And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head in a guillotine
But it's alright, Ma, it's life, and life only.

Copyright © 1965; Special Rider Music
</center>

Dieter

Post by Dieter » Mon Oct 10, 2005 16:16

Piet Bouma wrote:Interessant, de discussie wie damjournalist bij de Volkskrant zou moeten zijn.

PR is al sinds jaar en dag het ondergeschoven kindje in de damwereld, inderdaad verschrikkelijk storend

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Oct 10, 2005 16:17

Er zijn dagen dat ik wel eens om negen of tien uur op sta, maar half acht...
Dit is inderdaad geen handige uitspraak van Kees als hij wil dat dammen als topsport wordt gezien.
Of de ironie is te goed verstopt...
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

verslagman

Post by verslagman » Mon Oct 10, 2005 16:23

Zo weinig vaardigheden heb ik nou ook weer niet, Hanco. En een sta-in-de-weg voor de publiciteit van het dammen voel ik me al helemaal niet. Ik zorg er juist voor dat er regelmatig over dammen geschreven wordt door telkens de redactie actief te benaderen. Laten we er maar over ophouden.
verslagman

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Mon Oct 10, 2005 17:02

Dat Afrikanen omsingelen maar beter aan Schwarzman over kunnen laten en zelf maar beter kunnen gaan aanvallen bewijst de volgende stand toch wel een beetje.
Image
Wordt dit dan de eerste winst voor Clerc tegen Diakite?
Ba heeft er al iets meer kaas van gegeten Image maar ook hier staat wit beter.
Image
Last edited by Ajax-fan on Mon Oct 10, 2005 17:16, edited 3 times in total.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Mon Oct 10, 2005 17:10

Ajax-fan wrote:Zelfs grootmeesters trappen in simpele zetjes:
Image
In een betere stand voor wit, lijkt mij, speelt Kirzner 33-28?? tegen Ba.
Hmm 17-21 wordt eerst nog gespeeld door zwart...en 25 staat nog op 20.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Post Reply