KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
ktarinus

Post by ktarinus » Sat Apr 16, 2005 22:35

m wrote:Even voor ktarinus die denkt dat de organisatie de spelers afkraakt: ik schrijf die columns op persoonlijke titel, dus dat heeft verder niets met de organisatie te maken.
De strekking van het stuk is vooral dat het mij ergerde dat de spelers zelf blijkbaar hun sport absoluut niet serieus nemen. Hoe kun je dan nog van topsport spreken?
En natuurlijk krijgen ze te weinig betaald, maar om dan maar niet meer serieus te spelen werkt een neerwaartse spiraal in de hand. Dan zal er nooit meer sponsorgeld komen.

Ik probeer als damliefhebber constant aan leken uit te leggen dat dammen meer is dan een kinderspelletje. Als diezelfde leken dan in de krant moeten lezen dat de Nederlands kampioen meer tijd in de Drie Gezusters heeft doorgebracht dan in de speelzaal achter een dambord is het damspel ook niet meer serieus te nemen.
Duidelijk verhaal.
Ik neem mijn te snelle en kortzichtige conclusie terug..
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Apr 16, 2005 23:32

ktarinus wrote:
m wrote:Even voor ktarinus die denkt dat de organisatie de spelers afkraakt: ik schrijf die columns op persoonlijke titel, dus dat heeft verder niets met de organisatie te maken.
De strekking van het stuk is vooral dat het mij ergerde dat de spelers zelf blijkbaar hun sport absoluut niet serieus nemen. Hoe kun je dan nog van topsport spreken?
En natuurlijk krijgen ze te weinig betaald, maar om dan maar niet meer serieus te spelen werkt een neerwaartse spiraal in de hand. Dan zal er nooit meer sponsorgeld komen.

Ik probeer als damliefhebber constant aan leken uit te leggen dat dammen meer is dan een kinderspelletje. Als diezelfde leken dan in de krant moeten lezen dat de Nederlands kampioen meer tijd in de Drie Gezusters heeft doorgebracht dan in de speelzaal achter een dambord is het damspel ook niet meer serieus te nemen.
Duidelijk verhaal.
Ik neem mijn te snelle en kortzichtige conclusie terug..
Goede zaak dat je er weer bent, Kat.
Het is meteen een stuk minder saai. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Terugenmen hoeft m.i. niet.
2 Meningen kunnen naast elkaar bestaan.
Het is nuttig om elkaar met afwijkende meningen te confronteren.
Michiel denkt er anders over dan ik. Dat is prima. Maar mijn visie is dat de leek denkt dat dammen remise is en dat dammers zuurtjes zijn (ff kort door de bocht).
Daarom is het niet zo erg als er eens een uitspatting is.
Geloof me, de spelers hebben enorme inzet getoond. Dat het geen robots zijn maar mensen, vindt het prubliek juist alleen maar mooi.
Dat Barkel qua topsport niet goed bezig was, snap ik ook wel. Maar Kees bijvoorbeeld drinkt sinds jaaaaren bijna geen druppel meer. Mag de beste jongen ook eens ontspannen?
En de Wiolf is een kleurrijk peroon die met zijn verschijning (en geweldig eerlijk en sympathieke karakter!) het NK enorm opfleurt!
Het Veluwe-achtige moraalgeridder is aan mij niet besteed.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Sat Apr 16, 2005 23:35

We moeten netjes zijn.
We moeten braaf zijn.
We moeten correct zijn.

Want wat zal de buitenwacht wel niet denken?

We moeten gedisciplineerd zijn.
De boog moet altijd gespannen staan.
Er valt geen onvertogen woord.

Want wat zal de buitenwereld wel niet denken?

De buitenwereld denkt:
Dammen is dat niet dat spel dat steeds remise wordt?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 16, 2005 23:57

Kosmos wrote:

De buitenwereld denkt:
De buitenwacht is niet belangrijk Tjalling. Met de buitenwacht hebben we niet zoveel te maken.
We moeten denken aan onszelf, en daarom is het beter dat we onze dromen proberen werkelijkheid te maken en ons niet laten afleiden door zoiets stupides als drankmisbruik.

Image
Kees Thijssen concentreert zich zaterdag op zijn damspel
tijdens de Nederlandse kampioenschappen in Groningen.
Hij won de titel voor de derde keer op rij. ANP-Foto

Dit is een mooie ANP-foto van Kees. Hier zie je die fanatieke jongen van de verhalen van Kees sr., waarin Kees jr. zijn racket kapot slaat nadat hij een tenniswedstrijdje heeft verloren.
Dezelfde jongen die tegen deuren trapte en aan het gillen sloeg toen hij Tjeerd Harmsma liet ontsnappen in Meurs - Hiltex, dit seizoen.
De aanstaande wereldkampioen, die even een halfjaartje van de alcohol moet afblijven.

Klareveld

Post by Klareveld » Sat Apr 16, 2005 23:59

Kosmos wrote:We moeten netjes zijn.
We moeten braaf zijn.
We moeten correct zijn.

De buitenwereld denkt:
Kosmos, het remiseprobleem staat los van het gedrag van de spelers. Die 2 zaken moet je niet met elkaar vermengen.

Openlijk in de pers voortdurend vertellen dat het zo leuk is om lekker te zuipen is slecht voor het imago van dammen als professionele sport. Of er nou wel een remise probleem is of niet. Thijssen moet zich daar van bewust zijn, Barkel ook. Hoe goed hun spel ook is, het spreekt gewoon niet aan als ze zich als tieners gedragen en daar ook nog heel trots op zijn. (Maw: prima als spelers graag zuipen tijdens een toernooi maar ben aub niet zo dom om dat tegen elke journalist breed uit te meten!)

De professionele damsport heeft een aantal (min of meer ongerelateerde) zaken nodig voordat ze kunnen hopen op verbetering van toernooi/sponsor condities:

1. Afrekenen met remise imago door de remise uit te bannen of te beperken

2. Aansprekende kampioenen die zich als ambassadeur opstellen voor de sport
> Juiste omgang met pers
> Betrokkenheid bij besluitvorming in damsport
> ...

3. Bestuurders die duidelijk en goed leiding geven (en niet dat soort ondoorzichtige ge-amateur zoals plaatsvindt bij KNDB en FMJD)

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Apr 17, 2005 00:26

Klareveld wrote:
Kosmos wrote:We moeten netjes zijn.
We moeten braaf zijn.
We moeten correct zijn.

De buitenwereld denkt:

Kosmos, het remiseprobleem staat los van het gedrag van de spelers. Die 2 zaken moet je niet met elkaar vermengen.

Openlijk in de pers voortdurend vertellen dat het zo leuk is om lekker te zuipen is slecht voor het imago van dammen als professionele sport. Of er nou wel een remise probleem is of niet. Thijssen moet zich daar van bewust zijn, Barkel ook. Hoe goed hun spel ook is, het spreekt gewoon niet aan als ze zich als tieners gedragen en daar ook nog heel trots op zijn. (Maw: prima als spelers graag zuipen tijdens een toernooi maar ben aub niet zo dom om dat tegen elke journalist breed uit te meten!)

De professionele damsport heeft een aantal (min of meer ongerelateerde) zaken nodig voordat ze kunnen hopen op verbetering van toernooi/sponsor condities:

1. Afrekenen met remise imago door de remise uit te bannen of te beperken

2. Aansprekende kampioenen die zich als ambassadeur opstellen voor de sport
> Juiste omgang met pers
> Betrokkenheid bij besluitvorming in damsport
> ...

3. Bestuurders die duidelijk en goed leiding geven (en niet dat soort ondoorzichtige ge-amateur zoals plaatsvindt bij KNDB en FMJD)
Neen, Klareveld , ik denk dat je opmerking dat de spelers hun stapgedrag niet breed uit hoeven te meten aan de pers toch op verkeerde veronderstellingen stoelt.

Onverlet blijft dat Jan Timman tegen de pers zei:
"Die schaker (hij noemde een naam) drinkt alleen maar melk. Dat wordt nooit wat."
Heeft de schaakwereld daar last van gehad??? Besef wel dat de lezers in grote meerderheid geen introverte zelfkastijders zijn.

Dus op zich moet je als dammer niet zo bang zijn op dit punt. Het kwetsbare punt is m.i. remise en niet zuipen.
Schakers hebben er geen last van gehad.
Ik denk dat ik toch nog niet tot de dammers doordring:

Laten we eens de schaakwereld bekijken, een wereld wiens imago goed is. Hoge geldprijzen, sponsoren, media-aandacht , bekende personen etc.

Karpov is een valsspeler
Kasparov is een arrogante kwal
Korchnoi is een overloper
Timman is een hoerenloper en zuiplap
Fischer is een megalomane antisemiet

Maar de matches tussen deze waanzinnige dwazen waren briljant.
Fischer - Spasky
Karpov- Korchnoi
Korchnoi - Kasparov
Karpov - Kasparov
Verknipte persoonlijkheden.
Waarom zo spannend? Omdat de personen tegenovergestelde karakters hadden net als bij de legandarische tennisrivaliteit Borg - Macenroe!

Klareveld, je woont toch niet ook op de Veluwe?
Jij vindt Kees toch ook gewoon een frisse kerel met humor, temparament en enorme strijdlust?

Kijk dan dammers.
Vergeet nu eens dat brave!
Strijd
Sensatie
Spanning
Schandalen
Zuipen
Knokken
Op de vuist
Liefde voor het spel neigend naar het waanzinnige

Briljant voor het imago!!!!

There's no scuh thing as bad publicity!~~!~~~~!

In de match Karpov - Korchnoi ging Korchnoi als hij niet aan zet was in een kubus in het publiek zitten omdat hij bang was voor hypnose van een aanhanger van karpov.
Fischer was bang dat de Russen afluisterapparatuur plaatsten in zijn holle kies...

En dan zegt Kees de Jongen:
"Het is zo gezellig in de 3 Zusjes."

Mijn diagnose is:
De damwereld lijdt aan een enorm minderwaardigheidscomplex.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun Apr 17, 2005 00:44

Dat Kees Thijssen een aantal pinten drinkt 's avonds snap ik niet helemaal maar nog wel een beetje. Maar dat Marino Barkel om zes uur 's ochtends ladderzat de kroeg uit komt gerold en een paar uur later (daardoor?) simpel verliest is een vorm van competitievervalsing en meer iets voor een Italiaan tijdens een zomertoernooi.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Apr 17, 2005 00:47

Eric Sanders wrote:Dat Kees Thijssen een aantal pinten drinkt 's avonds snap ik niet helemaal maar nog wel een beetje. Maar dat Marino Barkel om zes uur 's ochtends ladderzat de kroeg uit komt gerold en een paar uur later (daardoor?) simpel verliest is een vorm van competitievervalsing en meer iets voor een Italiaan tijdens een zomertoernooi.
Heerlijk om het toernooi zo op te fleuren....

tantekaatje

Post by tantekaatje » Sun Apr 17, 2005 00:59

Zaterdagavond heb ik het veel genoemde café-restaurant de Drie Gezusters bezocht. Een keurige zaak waar spelers als Hans Jansen en Kees en andere spelers 's avonds kwamen om een biertje te drinken en ook te analyseren. Wat is daar mis mee?
Russen geheelonthouders? Zelf heb ik een aantal malen de hotelkamer mogen bezoeken van Russische topspelers. Nou wat daar allemaal onder de kurk staat wil je niet weten en is ook wel wat sterker dan een biertje.

Ik krijg de indruk dat een aantal damliefhebbers een beetje jaloers zijn op de kampioen. Een advies. Probeer zelf ook in de finale te komen dan kan je de kracht zien en voelen van de terechte kampioen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 17, 2005 01:20

tantekaatje wrote:Ik probeer als damliefhebber constant aan leken uit te leggen dat dammen meer is dan een kinderspelletje. Als diezelfde leken dan in de krant moeten lezen dat de Nederlands kampioen meer tijd in de Drie Gezusters heeft doorgebracht dan in de speelzaal achter een dambord is het damspel ook niet meer serieus te nemen.

Zaterdagavond heb ik het veel genoemde café-restaurant de Drie Gezusters bezocht. Een keurige zaak waar spelers als Hans Jansen en Kees en andere spelers 's avonds kwamen om een biertje te drinken en ook te analyseren. Wat is daar mis mee?
Russen geheelonthouders? Zelf heb ik een aantal malen de hotelkamer mogen bezoeken van Russische topspelers. Nou wat daar allemaal onder de kurk staat wil je niet weten en is ook wel wat sterker dan een biertje.

Ik krijg de indruk dat een aantal damliefhebbers een beetje jaloers zijn op de kampioen. Een advies. Probeer zelf ook in de finale te komen dan kan je de kracht zien en voelen van de terechte kampioen.
Iedereen weet dat Russen in het algemeen verre van geheelonthouders zijn. Maar het vervelende is dat de Russische concurrentie van Kees wel degelijk rookt noch drinkt. Eén keer heb ik Aleksej Tsjizjov alcohol (een cognacje) zien drinken, na afloop van het door hem gewonnen Bijlmertoernooi in 2003.
Reden voor jaloezie op Kees is er niet. Hij heeft er ongeveer tien jaar geleden -tegen de stroom in- voor gekozen om te proberen wereldkampioen te worden. Hij is voor gek verklaard en heeft zich heel veel geneugten moeten ontzeggen om te bereiken wat hij nu behaald heeft. Het zou zonde zijn als hij zich nu zou vergooien aan allerlei ondeugden waarin doorsnee-losers zichzelf verliezen. Ik heb er vertrouwen in dat dat niet zal gebeuren.
De Drie Gezusters is inderdaad een mooie tent. Op zaterdag tot ongeveer twee uur, half drie geopend.

m

Post by m » Sun Apr 17, 2005 09:11

Tjalling, wat heb jij toch met de Veluwe?
Je schrijft:

"Welkom in de wereld van het Veluwedenken.

Het Veluwe-achtige moraalgeridder is aan mij niet besteed."

Even voor jouw informatie, Tjalling: ik ben weliswaar geboren op de Veluwe, maar ben nu toch al heel wat jaartjes een ongelovige Groninger. Maar misschien heb je gelijk, misschien stammen al mijn gedachten nog uit mijn eerste 11 jaartjes op de Veluwe. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Klareveld

Post by Klareveld » Sun Apr 17, 2005 11:02

Kosmos wrote:Neen, Klareveld , ik denk dat je opmerking dat de spelers hun stapgedrag niet breed uit hoeven te meten aan de pers toch op verkeerde veronderstellingen stoelt.
Ik weet het niet. Jij bent op zoek naar de romantische, woeste kampioen en ik vermoed dat de damwereld daar inderdaad wel wat mee zou opschieten. Dat imago krijg je echter niet door voortdurend over je eigen drankgebruik te praten. Laat dat aan anderen over! Houd het subtieler en laat nog wat aan de verbeelding over!

Sommige artikeltjes die ik lees lijken wel te gaan over een kinderkamp waar de jongetjes voor het eerst dronken worden. C'est le ton qui fait la musique.
Kosmos wrote: Dus op zich moet je als dammer niet zo bang zijn op dit punt. Het kwetsbare punt is m.i. remise en niet zuipen.
Klopt. En de combinatie van veel remises en voortdurend over je drankgebruik praten is extra looserig.
Kosmos wrote: Klareveld, je woont toch niet ook op de Veluwe?
Jij vindt Kees toch ook gewoon een frisse kerel met humor, temparament en enorme strijdlust?
Nee, heb niets met de Veluwe te maken!

Kees heeft het in zich om een betere uitstraling te geven aan het dammen. Hij communiceert redelijk, schrijft leuk en komt niet over als een grote nerd! Verder vind ik zijn passie voor het spel een grote pre. Het vloeken als er winst is gemist is, is natuurlijk prachtig!

In zijn omgang met de pers vind ik hem echter nog wat dommig. Het is nog wat bot en 1-dimensionaal. Daar moet aan geschaafd worden.
Kosmos wrote: Mijn diagnose is:
De damwereld lijdt aan een enorm minderwaardigheidscomplex.
Is het wel een complex, Kosmos?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 17, 2005 11:50

De Telegraaf, 17 april 2005

Thijssen prolongeert titel

Van onze dammedewerker

Image

GRONINGEN, zondag
Kees Thijssen (29) heeft voor de derde maal in successie de Nederlandse damtitel op zijn naam gebracht. Een probleemloze remise tegen concurrent Alexander Baljakin was hiervoor voldoende.
De ronde van gisteren ging vooral ook om de strijd om de bovenste vier plaatsen, die recht geven op directe plaatsing voor de finale van volgend jaar. Bovendien speelde een WK-kwalificatie nog een rol van betekenis. Thijssen, Gerard Jansen (WK 2003) en Alexander Baljakin (NK 2004) hadden zich al geplaatst.
Opvallend was de opkomst van Jos Stokkel, die nu een reserveplaats heeft als één van de andere Nederlanders het WK niet zal kunnen spelen. Belangrijk was daarnaast dat via een omweg nog een andere Nederlander zich voor de WK-cyclus kan plaatsen. Van 20 tot en met 26 april wordt in het Poolse Gniezno het Europese kwalificatietoernooi (28 deelnemers) gehouden.

Uitslagen 13e ronde:
Clerc – Messemaker 1-1, Heusdens – Dolfing 0-2, Lemmen – Winkel 1-1, Barkel – G. Jansen 1-1, Baljakin – Thijssen 1-1, Stokkel – Scholma 2-0, H. Jansen – De Voogd 1-1.

Eindstand aan kop:
1. Thijssen 17 punten; 2. H. Jansen 15; 3. G. Jansen 15; 4. Baljakin 15; 5. Stokkel 14; 6. Messemaker 14.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 17, 2005 12:19

http://www.damsportamsterdam.nl/

Gronings dagboek

door Kees Thijssen

zaterdag 16 april, 13e en laatste ronde

Voor de derde keer op rij mag ik me Nederlands kampioen noemen. Een loodzware last valt van mijn schouders, want het was twee weken lang keihard werken en afzien zoals dat bij topsport hoort. De twee punten voorsprong waarmee ik win beschouw ik als de kroon op mijn werk. Later hoor ik o.a. van mijn ouders dat mijn integriteit als topsporter via bepaalde uitingen in twijfel wordt getrokken. Los van het boulevard gehalte, is het te betreuren hoe deze praatjes het dammen als volwaardige topsport afbreuk doen. Het traditionele slotwoord namens de deelnemers wordt dit keer uitgesproken door Auke Scholma. Hij plaats een kritische noot bij het mager uitgevallen prijzengeld én bij de regel dat het aantal gewonnen partijen bepalend is voor de klassering (o.a. Baljakin zakt van de 2de naar de 4e plek). Dat die regel maar snel geschrapt mag worden. Het spelen van (rapide) beslissingspartijen bij gelijk eindigen heeft de voorkeur. Het NK zit erop, Amsterdam en het WK lonken in de verte. Toch neem ik niet meteen afscheid van Groningen. Ik besluit nog 'n nachtje in deze aangename en sfeervolle stad te logeren. We gaan lekker uit eten en stappen met een stelletje bekenden. Heeft u dat genoteerd? Tot ziens!

Damsaurus

Post by Damsaurus » Sun Apr 17, 2005 12:37

Bij deze wil ik Kees van harte feliciteren met zijn titel...toch een klein puntje van kritiek.....

Barkel heeft Thijssen nogal geholpen inzake zijn kampioenschap door als een klein kind in een simpele combinatie te lopen.
Dat Alexander in zo'n, voor zijn doen, eenvoudige combinatie loopt tegen Hans Jansen heeft Kees ook behoorlijk goed gedaan.
Was het anders gelopen, dan was Alexander beslist kampioen geworden.
Nogmaals: geen kritiek aan het adres van Kees, maar het heeft hem wel bepaald meegezeten. En ja, ik had een persoonlijk voorkeur voor Alexander als kampioen, zeker omdat hij vorig jaar genaaid is door zo'n belachelijke regel in het reglement.

Post Reply