KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 03:18

Haagsche Courant, 31 maart 2005

Rob Clerc wil op het NK vooral 'lekker' spelen

door Erik van Leeuwen

ZOETERMEER | Sportcomplex Kardinge in Groningen is van zondag 3 tot en met zaterdag 16 april het decor van het Nederlands kampioenschap dammen. Rob Clerc is de meest ervaren deelnemer aan de nationale titelstrijd. De Zoetermeerder is toe aan zijn dertigste NK.

Image
Rob Clerc: 'De uitstraling van spelers moet beter.'
(foto ANP)

Rob Clerc reist met een nieuwsgierig gevoel naar het hoge noorden af. De dammer van het Schiedamse Van Stigt Thans is benieuwd hoe het met zijn vorm is gesteld. Clerc speelde het afgelopen jaar tien partijen in de ereklasse. "Maar de competitie is niet te vergelijken met een toernooi als een NK, waar je van dag één tot dag veertien fris moet zijn", aldus de achtvoudig Nederlands kampioen, die een jaar geleden zijn laatste grote toernooi afwerkte. "Dat was dus het NK in Huissen, waar ik tweede werd. Dat ik daarna geen toptoernooien meer heb gespeeld, heeft te maken dat er weinig meer zijn in Nederland en in het buitenland en omdat ik gekwakkeld heb met mijn gezondheid. Ik heb zelfs drie weken in het ziekenhuis gelegen. Voor het eerst in al die jaren moest ik een competitiewedstrijd missen." Zijn laatste nationale titel dateert van 2000. Tijd voor een nieuwe titel zou je zeggen, maar Clerc gaat met een andere intentie naar Groningen. "Ik wil vooral lekker spelen. Ik kijk er echt naar uit. Natuurlijk wil ik zo hoog mogelijk eindigen, maar het één hangt nauw met het andere samen."

Favorieten

Ondanks dat hij afgelopen jaar beperkt in actie kwam - van zijn tien competitiepartijen won hij er overigens vier, de andere partijen speelde hij remise - behoort hij opnieuw tot de kanshebbers. "Maar er zijn meer favorieten", benadrukt hij. "Kees Thijssen is misschien wel de belangrijkste kandidaat voor de eindzege. Hij is immers titelverdediger en won ook in 2003. Alexander Baljakin is ook sterk. Een belangrijke outsider is Martin Dolfing. Hij is in 2002 al een keer Nederlands kampioen geweest en nu terug van weggeweest." Clerc pleit als topspeler al enige tijd voor een andere puntentelling bij het dammen. Hij is van mening dat de denksport met de huidige telling ten dode is opgeschreven. "Remises zijn schering en inslag. Daar moet wat aan gebeuren, maar ik heb niet het gevoel dat een andere puntentelling prioriteit heeft bij de dambond. Die houdt zich voornamelijk bezig met het werven van nieuwe leden. Ook belangrijk, maar het topdammen schiet er niets mee op."

Het grote aantal remises is er volgens Clerc een belangrijke oorzaak van dat de populariteit van de damsport de laatste twee decennia flink is gedaald. "Ik speelde in 1975 mijn eerste NK. De jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig was een topperiode, voor alle denksporten overigens. Ook de media hebben een rol gespeeld in de beeldvorming dat een dampartij altijd in een remise eindigt. Na de tweede van twintig WK-partijen staat er al in de krant 'WK-tweekamp weer remise'." Maar om de damsport wat meer kleur te geven, moet er meer gebeuren dan een andere puntentelling, stelt Clerc. "De uitstraling van de spelers moet ook beter. De spelers moeten zich meer bewust van zijn dat ze een voorbeeldfunctie hebben. Het dammen heeft spelers met uitstraling nodig. Daarnaast zou het een goede zaak zijn als er weer eens een Nederlandse wereldkampioen zou komen."

Roots

Dat zou volgens Clerc wel eens op het komende WK, dat in oktober in Amsterdam wordt gehouden, kunnen gebeuren. "Kees Thijssen heeft het in zich om wereldkampioen te worden. Of ik er zelf bij ben? Ik hoop het wel en zal er alles aan doen. In Amsterdam liggen immers mijn roots. Ik ben er geboren en getogen."

Tussen het NK in Groningen en een eventuele WK-deelname in Amsterdam ligt nog een uitdaging voor Rob Clerc te wachten. "Eind april begin mei is de eerste editie van het WK blinddammen in Schiedam. Wereldkampioen Alexander Georgiev, negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov en de oud-wereldkampioenen Anatoli Gantwarg, Alexander Schwarzman en Harm Wiersma doen mee. Het wordt iets aparts. Met twee tegenstanders, twee tijdklokken en een arbiter, maar zonder bord."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 10:41

De Gelderlander, 1 april 2005

Jasper Lemmen stapt over naar Amsterdam

Door ANTON JANSSEN

BEMMEL - Jasper Lemmen ruilt van club. De 19 - jarige dammer uit Bemmel gaat zijn huidige 'werkgever' DAVO uit Tilburg verlaten en speelt met ingang van het volgend seizoen voor topper Amsterdam'80.

Image

Lemmen, die vanaf zondag in Groningen zijn debuut maakt op het Nederlands kampioenschap, is blij met zijn overgang naar de meervoudige landskampioen. "Amsterdam is een interessante en toonaangevende club met veel grootmeesters", zegt Lemmen. "Het is een club die voor het kampioenschap wil gaan. Ze willen hun tiental een jonger aanzien geven. En ik krijg bij mijn nieuwe club betere faciliteiten."

Lemmen doelt onder andere op de trainingen die hij daar gaat volgen onder leiding van zijn toekomstige ploeggenoot Kees Thijssen, de Nederlands kampioen van zowel 2003 als 2004.

Lemmen, opgeleid bij DC Lent, kwam twee seizoenen uit voor DAVO en verlaat de club uit Tilburg met opgeheven hoofd. Hij had een belangrijk aandeel in het handhaven van de club (met onder andere Harm Wiersma) in de ereklasse, het hoogste niveau in Nederland.

DAVO moest twee (nacompetitie)wedstrijden spelen om degradatie naar de hoofdklasse af te wenden. Tegen DVSB Soest én 's Gravenpolder wonnen de Tilburgers met 12-8. In beide duels kwam Lemmen tot winst. Hij versloeg Eric van Dusseldorp en Daaf Kasse en leverde daarmee een belangrijke bijdrage aan het klassebehoud.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 10:48

De Gelderlander, 1 april 2005

Debutant De Voogd onbevangen richting NK

Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG - De plaatsing van Dik de Voogd voor de finale van het NK dammen was de grootste verrassing van de kwalificatiewedstrijden. De pas twintigjarige Culemborger maakte tijdens de halve finales zijn debuut en stootte even onverwacht als doelgericht door naar het sterk bezette eindtoernooi. Hij begint zondag onbevangen aan zijn eerste NK.

Image
Dik de Voogd op het jeugd-WK in Trieste,
december 2003

Aan de vooravond van het NK, dat van 3 tot en met 16 april in Groningen wordt gehouden, maakt De Voogd een ontspannen indruk. "Ik heb geen aspiraties en ga in Groningen mijn vertrouwde spelletje spelen. Qua ratingpunten ben ik de zwakste deelnemer. Ik reken nergens op; elk punt is meegenomen. Ik voel geen druk om te presteren", zegt de speler van Denk en Zet.

Het meedoen past in het groeiproces dat de dammer doormaakt. "Vergeet niet, ik ben de op één na jongste deelnemer en moet nog veel leren. Ik zit ontspannen achter het bord en zie het als voordeel dat ik van zo'n zwaar toernooi veel leer."

De Voogd spiegelt zijn komende optreden graag aan dat tijdens de vijf zware kwalificatieweekeinden: "Je weet dat je op een hoog niveau speelt. Ik ga in Groningen weer mijn eigen weg op het dambord. Prestaties staan niet voorop. Het wordt op het NK nóg zwaarder. Ik tref sterke en ervaren spelers. Als debutant beleef ik zo'n toernooi toch anders."

De Culemborger heeft een passende reactie op de vraag waarin de echte toppers op het NK zich onderscheiden "Ze zijn handiger in tijdnood, kunnen sneller en dieper rekenen en zijn met meer speltypes vertrouwd."

"Spelers als titelverdediger Kees Thijssen, Alexander Baljakin en Rob Clerc zie ik weer hoog eindigen. Martin Dolfing is outsider en clubgenoot Auke Scholma misschien ook. Hij was in de competitie en in de halve finale in vorm."

In de aanloop naar het NK heeft De Voogd zich in speltechnisch opzicht niet extra voorbereid. "Ik heb van Jeroen van den Akker veel gehoord. Hij speelde vijf keer het NK en is dit jaar wegens studie afwezig."

"Jeroen heeft mij praktische tips gegeven. Zijn adviezen zijn waardevol. En het is een voordeel dat Denk en Zet in Scholma en Messemaker nog twee deelnemers op het NK heeft."

Dit seizoen verloopt voor de TU-student Bouwkunde succesvol. De Voogd leverde een belangrijke bijdrage aan het veroveren van de tweede landstitel. Als één van de jongste spelers was hij met vijf winstpartijen en uiteindelijk een score van 'plus twee' een waardevolle basisspeler.

Image Image
Auke Scholma en Bas Messemaker

Voor Auke Scholma wordt het toernooi in Groningen min of meer een thuiswedstrijd. Scholma kwam dit seizoen over naar Denk en Zet en bewees in de competitie zijn kwaliteiten. Met zijn vijfde plaats op het klassement van topscorers (17 punten uit 11 partijen en ongeslagen) maakte de grootmeester zijn faam waar. Het is niet uitgesloten dat Scholma, die in 1995 de Nederlandse titel behaalde, in het komende NK tot een hoge klassering reikt.

Bas Messemaker doet voor de tweede keer mee. De derde deelnemer van Denk en Zet werd als jeugdspeler wereldkampioen bij de aspiranten en vice-Europees kampioen bij de junioren. De weg naar het NK verliep moeizaam. Messemaker toonde zich scherp in de barrage tussen de nummers drie van de halve finalegroepen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 11:03

Dagblad van het Noorden, 1 april 2005

Dolfing heeft 'de doos' geopend

Harm Vonk

Groningen - Na zijn Nederlandse damtitel in 2002 ging het alleen maar bergafwaarts met Martin Dolfing. Terwijl de Groninger (27) verwachtte de stap naar de wereldtop te kunnen maken, stortte hij volledig in. "Ik heb toen een vreselijke knauw gekregen", kijkt Dolfing terug. Nu het NK dammen in zijn eigen stad wordt gehouden, heeft de stadjer alles weer op een rijtje. "Ik heb een redelijke kans om kampioen te worden."

Image
Martin Dolfing heeft iets meer licht tot zichzelf toegelaten.
(c) Foto: Corné Sparidaens

Dolfing staat nog altijd te boek als één van 's lands grootste talenten, maar na zijn nationale titel wist hij er geen raad mee. "Het laatste jaar ben ik als mens veranderd, op het persoonlijke vlak. Ik ben gaan nadenken hoe ik de dingen wil hebben. Ik twijfel nog wel eens over hoe mijn leventje in elkaar zit, maar ik zet nu wel de schouders er onder. Eerder walgde ik van mezelf bij een slecht resultaat, wat stagnerend werkte. Nu ga ik positiever met teleurstellingen om: een teleurstelling kan ook een zegen zijn omdat het zuiverend kan werken. Misschien ben ik er daardoor wel sterker uitgekomen. Het heeft nu niet alleen maar vervelende gevolgen."

"Denksporters hebben de neiging om zichzelf te verwaarlozen, om destructief te leven. Ze denken vaak in nauwe gangen. Ik ben iets ruimer gaan denken. Ik heb de doos een beetje geopend om het wat lichter te krijgen."

Kenmerkend

De 'doos' waar Dolfing in leefde is kenmerkend voor sommige denksporters. Ze verliezen zich zo in hun sport, dat ze soms letterlijk het licht van de dag niet zien. Dan sluiten ze zich op achter het bord of de computer. "Sociale structuur heeft mijn leven niet. In de aanloop naar het NK moet ik dat er in zien te krijgen. Structuur. Nu ga ik vaak te laat naar bed en sta ik te laat weer op."

De nationale titel bezorgde hem niet de doorbraak waar hij op had gerekend. De stap naar de wereldtop bleef immens en het werd een enorme blokkade voor Dolfing. "Ik dacht dat ik er was toen ik Nederlands kampioen werd. Ik besefte toen niet dat ik verder moest. Ik stond stil. De verleiding was te groot om achterover te gaan leunen. Zo van 'het is goed'. Nu zou ik daar beter mee kunnen omgaan."

Ontspannen

De stap voorwaarts die Martin Dolfing heeft gemaakt, komt ook over in zijn persoonlijkheid. Van de schuchtere, nerveuze (bijna wereldvreemde) dammer die hij was in NK's ná zijn titel is weinig meer over. Dolfing oogt ontspannen, praat gemakkelijk en is goedgeluimd. Destructieve uitspraken die hij eerder deed ("Ik probeer mijn leven leuker te maken, nu is het grijs" of "Als mens ontwikkel ik me niet meer, ik heb alles uitgezet"), behoren tot de verleden tijd. Over zijn doelen zegt Dolfing nu: "Ik leef een doelloos leven. Nou ja, ik ben er niet zo nadrukkelijk mee bezig."

Zijn spel past bij zijn karakter, zegt Dolfing. "Ik neem weinig risico's, probeer het overzichtelijk te houden. Ik speel een hoog tempo, want ik heb een vreselijke hekel aan tijdnood. Ik vermijd risico's. De filosofie is simpel, maar dammen ís ook simpel. Of nee, toch niet. Dammen is echt ingewikkeld, maar ik hou het zo liefst mogelijk simpel."

Speels gemak

In de halve finales plaatste Martin Dolfing zich met speels gemak voor de finale. Na zijn zeven overwinningen en twee remises werd hij meteen gebombardeerd tot favoriet voor de nationale titel. In competitieverband (Dolfing komt uit voor het Drentse Hijken) won hij zes keer, deelde vier keer de punten en verloor slechts eenmaal. "Tegen Alexander Presman. Ik overschatte mezelf, kwam in tijdnood, had het mezelf te moeilijk gemaakt en toen wist ik het niet meer. Maar op basis van de prestaties van dit seizoen is het logisch dat ik één van de favorieten ben. Ik verwacht er zelf ook veel van; eindigen bij de eerste vier moet mogelijk zijn. Ik ga in elk geval elke partij aanvallend spelen, ik vind dat ik dat móet doen."

Bovendien heeft Dolfing het voordeel dat hij (net als Auke Scholma uit Baflo) tijdens het toernooi thuis kan eten en slapen. "Ik word niet meer uit mijn omgeving weggeplukt. Tijdens toernooien dat ik in een hotel slaap werd ik zelfs eenzaam. Nu heb ik m'n eigen thuis, die elementen uit mijn omgeving heb ik nodig. Maar het is nog maar de vraag of ik een thuisvoordeel heb. Soms heb je tegenwerkende factoren nodig om goed te kunnen spelen."

Met medewerking van Bert Dollekamp

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 11:31

De Telegraaf, 1 april 2005

Aanval op simultaanrecord Jannes van der Wal

GRONINGEN - Denksporter Erik Hoeksema doet zaterdag in Groningen een aanval op het negen jaar oude wereldrecord denksportsimultaan van Jannes van der Wal. Hoeksema speelt in totaal honderd schaak- en dampartijen.

Image

Hoeksema dient een scoringspercentage van minstens 70 te halen om het record te verbeteren. Van der Wal speelde in 1996, het jaar van zijn overlijden, in Stadskanaal 85 partijen, waarvan hij er 76 won. Vijf partijen eindigden in remise. De wereldrecordpoging gaat vooraf aan het NK dammen, dat van 3 tot 16 april in Groningen zal plaatsvinden.

Image
Bettine Vriesekoop en Jannes van der Wal,
zondag 23 juni 1996 in Stadskanaal, waar
Jannes het wereldrecord simultaan dammen
en schaken verbeterde.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 13:09

Groninger Internet Courant, 1 april 2005

Aanval op simultaanrecord Jannes van der Wal

Denksporter Erik Hoeksema doet zaterdag in Groningen een aanval op het negen jaar oude wereldrecord denksportsimultaan van Jannes van der Wal. Hoeksema speelt in totaal honderd schaak- en dampartijen.

Image
Erik Hoeksema

Hoeksema dient een scoringspercentage van minstens 70 te halen om het record te verbeteren. Van der Wal speelde in 1996, het jaar van zijn overlijden, in Stadskanaal 85 partijen, waarvan hij er 76 won. Vijf partijen eindigden in remise. De wereldrecordpoging gaat vooraf aan het NK dammen, dat van 3 tot 16 april in Sportcentrum Kardinge in Groningen zal plaatsvinden.

Hoeksema is veelvoudig Nederlands kampioen denksporttriatlon en acht zich daarom niet kansloos. ,,Jannes heeft natuurlijk een geweldige prestatie geleverd. Toch moet het mogelijk zijn het record te verbreken. Ik heb vaker op één dag van veel dammers en schakers gewonnen. Nog nooit van zoveel tegelijk, maar het verslaan van vijftig dammers en vijftig schakers moet te doen zijn.’’

Alleen vermoeidheid kan volgens Hoeksema een probleem worden. De denksporter start zijn recordpoging om tien uur ’s ochtends in de kantine van het Harmoniecomplex van de Rijksuniversiteit. Aan het begin van de avond moet duidelijk zijn of hij zich de nieuwe recordhouder mag noemen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 13:24

Friesch Dagblad, 31 maart 2005

Koopman maakt geen fout

Leeuwarden – Sjoerd Koopman heeft woensdagavond in de zevende en voorlaatste ronde van de halve finale van het Fries kampioenschap dammen geen fout gemaakt. De dammer uit Rotsterhaule won van Sietse Nagel uit Leeuwarden.
Junior Klaas Hendrik Leijenaar (Leeuwarden) versloeg Jan Peters (Bolsward) en staat nu alleen op de tweede plaats. Naast Koopman en Leijenaar zijn inmiddels ook Sipke Doller (Haulerwijk), Erwin Heslinga (Leeuwarden) en Taeke Kooistra (Rinsumageest) zeker van een finaleplaats. De beste acht dammers gaan door naar de finale.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 01, 2005 16:08

Algemeen Dagblad, 1 april 2005

De 25 dilemma's van dammer Kees Thijssen

'Van seks ga je toch zweten'
Door Joris Peters

25 dilemma's voor Kees Thijssen (30), al tweemaal Nederlands kampioen dammen.

Image
Kees Thijssen:
"Balkenende is een flapdrol."

Vanaf zondag probeert hij in Groningen voor de derde keer op een rij de titel te veroveren.

1. Opnieuw Nederlands kampioen dammen of een grote zak met geld?
,,Ik wil opnieuw kampioen worden. Ik vind het veel belangrijker om te merken dat ik me verder heb ontwikkeld dan dat ik een bankrekening heb met zes nullen erop. Ik doe het niet voor het geld.''

2. Zwart of wit?
,,Ik wil altijd wit, met die kleur heb ik namelijk een favoriete openingszet. Als ik met zwart moet spelen, weet ik eerlijk gezegd niet goed wat ik moet doen. Je moet dan altijd afwachten hoe je tegenstander handelt en je loopt dan gelijk achter de feiten aan.''

3. Stappen of een avondje tv kijken?
,,Er zijn maar weinig programma's op televisie die me echt kunnen boeien. Ik ga dan liever naar het denksportcafé. Dat is voor mij een avondje stappen.''

4. Monarchie of republiek?
,,Ik zie echt helemaal niks in het koningshuis. Dat is zo'n verouderd instituut. Waar ik me ook zo aan kan storen zijn al die royaltyprogramma's. Er zijn blijkbaar mensen die dat allemaal willen volgen, maar dat is duidelijk niet mijn favoriete bezigheid.''

5. Wereldvrede of een oplossing voor het gat in de ozonlaag?
,,Kijk, het milieu gaat sowieso naar de klote, dus doe dan maar wereldvrede. Als je kijkt naar al dat gedoe tussen de Palestijnen en de Israeliërs en de problemen in Irak: dat moet toch een keer afgelopen zijn.''

6. Thriller of sciencefiction?
,,Het liefst iets van Alfred Hitchcock. Ik ben geen aanhanger van sciencefiction. Doe mij dan maar een goede thriller.''

7. Bellen of sms'en?
,,Altijd bellen! Bellen was er als eerste en ik heb dat sms'en nooit overgenomen. Ik vind die korte berichtjes ook zo onhandig. Dan krijg je van die dingen als: 'schat, zullen we vanavond bloemkool eten?' en dat gaat zo maar door. Eén telefoontje en je bent er ook uit.''

8. Zon, zee en strand of wintersport?
,,Ik wil mooi weer en dat in combinatie met dammen. Dus een toernooi op Curaçao ofzo. Ik snap namelijk niet wat er leuk aan is om alleen maar de hele dag een beetje op het strand te liggen, wat heb je daar nou aan? Maar ik wil ook niet op wintersport, dus ga ik voor de zon. Maar er moet wel dammen bij!''

9. Jazz of klassiek?
,,Het liefst allebei. Ik wissel dat vaak met elkaar af. De laatste tijd luister ik vooral naar jazz, maar daarvoor was het weer klassiek.''

10. Dammen: topsport of denksport?
,,Het is als eerste natuurlijk een denksport, maar op mijn niveau absoluut ook een topsport. Als je alleen al kijkt naar het aantal trainingsuren dat er in gaan zitten. Het is net zo energievretend als andere topsporten. Misschien niet helemaal op fysiek vlak, maar zeker op geestelijk vlak.''

11. Vette hap of een broodje gezond?
,,Ik wil genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgen en niet te eenzijdig eten, dus kies ik meestal voor een broodje gezond. Ik moet toch een beetje op mijn lichaam letten.''

12. Een goed glas wijn of een biertje?
,,Als ik naar het denksportcafé ga, drink ik toch voornamelijk bier. Ik neem heus wel eens een wijntje, maar ik drink toch liever bier.''

13. Het Nederlands elftal in 2006 wereldkampioen of zelf wereldkampioen?
,,Ik wil absoluut zelf wereldkampioen worden. Al dat gedoe over dat voetbal. Ze stellen zo vaak teleur. Op het EK van vorig jaar met de hakken over de sloot door de poule, net winnen van Zweden en kansloos onderuit tegen Portugal. Ik kan daar moeilijk achter staan.''

14. Tatoeage of piercing?
,,Ik heb met allebei helemaal niks, maar dan liever een tatoeage. Iets stoers, een symbool of een draak ofzo.''

15. Wouter Bos of Jan Peter Balkenende?
,,Balkenende is een flapdrol, dus dat is heel simpel. Die man heeft helemaal niks.''

16. Dammen: saai of interessant?
,,Je merkt dat als twee grootmeesters tegen elkaar spelen het bijna altijd een remise wordt. De sport mag dus wel wat opgeleukt worden om dat te voorkomen. Daar zijn ze nu ook mee bezig, maar in principe is dammen heel interessant.''

17. Nova of Barend en Van Dorp?
,,Met iemand als Jan Mulder aan tafel vind ik het een stuk interessanter. Het wordt toch allemaal een stuk leuker gebracht dan bij Nova. Ze hebben bij Barend en Van Dorp vaak ook leukere gasten.''

18. Thuis een dvd kijken of naar de bioscoop?
,,Ik hou niet zo van die drukte in de bioscoop en tegenwoordig heb je ook van die grote blokken reclame van tevoren. Dan kijk ik liever thuis op de bank naar een film.''

19. Glorieus ten onder of een toernooi winnen met veel remises?
,,Het gaat om het resultaat en als ik een toernooi kan winnen op remises, heb ik daar geen enkel probleem mee. Ik kan wel heel mooi spelen en lof krijgen, maar als ik dan toch verlies is dat niet zo bevredigend als gewoon winnen.''

20. Brief of e-mail?
,,Ik vind dat e-mailen echt verschrikkelijk handig. Bij een brief moet je altijd weer enveloppen of postzegels halen. Je kunt die rotzooi nu mooi allemaal achterwege laten.''

21. De BOB of flink dronken worden?
,,Ik heb geen rijbewijs. Maar als ik dat wel had, zou ik nooit de BOB zijn. Als ik de keuze had, zou ik sowieso voor dronken worden gaan.''

22. Krant of tijdschrift?
,,Ik kom altijd zo moeilijk door de krant heen. Het meeste interesseert me ook helemaal niet. Al dat gedoe over politiek. Ik lees dan liever iets dat qua onderwerp wat specifieker is.''

23. Geluk in de liefde of in de gezondheid?
,,Nou, een beetje geluk in de liefde mag wel weer eens komen, haha. Ik weet ook wel dat als je niet gezond bent er van het andere ook niet veel komt. Maar op het gebied van gezondheid heb ik nooit zoveel te klagen.''

24. Aanvallen of verdedigen?
,,Ik vind het mooi om het spel te domineren. Met je troepen naar voren, zeg maar. Dat geeft toch een machtig gevoel.''

25. Seks voor de wedstrijd, ja of nee?
,,Nee, voor mij zeker niet. Dat kost te veel energie, je gaat toch zweten. Ik heb die energie veel te hard nodig bij het dammen.''

Vraagje

Post by Vraagje » Fri Apr 01, 2005 23:27

Rob Clerc wrote:
...

Clerc pleit als topspeler al enige tijd voor een andere puntentelling bij het dammen. Hij is van mening dat de denksport met de huidige telling ten dode is opgeschreven. "Remises zijn schering en inslag."

....

De spelers moeten zich meer bewust van zijn dat ze een voorbeeldfunctie hebben.

...
De pot verwijt de ketel
De meest gehate dammer allertijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 02, 2005 10:00

De Telegraaf, 2 april 2005
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 03, 2005 00:49

De Telegraaf, 2 april 2005

Wereldrecord denksportsimultaan aan diggelen

GRONINGEN - Denksporter Erik Hoeksema heeft zaterdag in Groningen het negen jaar oude wereldrecord denksportsimultaan verbeterd. De vorige recordhouder was Jannes van der Wal. Hoeksema speelde in totaal 92 schaak- en dampartijen.

Het record van Van der Wal stond op 85 partijen. Het record is alleen geldig als een scoringspercentage van 70 gehaald wordt. Het percentage van Hoeksema kwam uit op 80. De denksporter begon om 10.00 uur en was 19.45 uur klaar met dammen en schaken.

Image
Erik Hoeksema
Bart Beijer:
Erik's prestatie is natuurlijk prachtig: 80% uit 92 partijen. Toch denk ik -Jannes gekend hebbend- dat Jannes het er niet mee eens zou zijn geweest en zijn oude vriend vermanend zou hebben toegesproken. Ik hoor op mijn trommelvlies zijn karakteristieke stem kraaien van plezier met iets als: "Ha,ha, 80% uit 92 is minder dan mijn 93% uit 85". Sorry Erik, maar Jannes prestatie dient hier verdedigd te worden!

Image
Bettine Vriesekoop en Jannes van der Wal,
zondag 23 juni 1996 in Stadskanaal, waar
Jannes het wereldrecord simultaan dammen
en schaken verbeterde.

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Sun Apr 03, 2005 12:12

3e Ronde Limburgs Kampioenschap

Uitslagen:
Brion Koullen - Tom Henriquez 2-0
Martijn van Gortel - John Lewkowicz 1-1
Leo Holtman - Gijs Schoenmakers 0-2
Juul Meesters - Marius Coolen 2-0
Randy Cardozo - Olga Kamyshleeva 0-2
Bert Verton - Wim Sanders 2-0
Piet Moerenhout - Johan Willems 2-0
Paul Stevelmans - Dieter van Gortel 0-2
Rob Aartsen - Harry Velraeds 0-2
Nico Verjans - Peter Schellekens 0-2

Stand:
1. Koullen 6
2. Schoenmakers, Verton 5
4. Henriquez, M. van Gortel, Meesters, Kamyshleeva 4
8. Sanders, Lewkowicz, Velraeds, Schellekens, Holtman, D. van Gortel 3
14. Cardozo, Moerenhout, Coolen 2
17. Stevelmans, Willems, Aartsen, Verjans 1

4e ronde:
Bert Verton - Brion Koullen
Olga Kamyshleeva - Gijs Schoenmakers
Tom Henriquez - Dieter van Gortel
Juul Meesters - Martijn van Gortel
Marius Coolen - Wim Sanders
John Lewkowicz - Leo Holtman
Peter Schellekens - Harry Velraeds
Randy Cardozo - Piet Moerenhout
Paul Stevelmans - Nico Verjans
Johan Willems - Rob Aartsen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 03, 2005 20:42

De Telegraaf, 3 april 2005

Louter remises bij start NK dammen

GRONINGEN - De strijd om de nationale damtitel is zondag in Groningen begonnen met louter remises. Titelverdediger Kees Thijssen kwam tegen Jos Stokkel niet verder dan een onbeslist. Ook andere favorieten als Rob Clerc, Gérard Jansen en Aleksandr Baljakin slaagden er niet in een winstpartij te boeken.

Rob Clerc, met 49 jaar de oudste en met dertig toernooideelnames de meest ervaren man, is in Groningen op jacht gegaan naar zijn negende nationale titel. Ron Heusdens wenste daar zondag niet direct aan mee te doen en dwong een puntendeling af. Overigens was Clerc vijf jaar geleden voor het laatst nationaal kampioen.

Groningen. NK. Eerste ronde: Scholma - Hans Jansen 1-1, Thijssen - Stokkel 1-1, Gérard Jansen - Baljakin 1-1, Winkel - Barkel 1-1, Dolfing - Lemmen 1-1, Clerc - Heusdens 1-1, De Voogd - Messemaker 1-1.

MarkKemperman

Post by MarkKemperman » Sun Apr 03, 2005 21:12

--------------------------------------------------------------------------------

Algemeen Dagblad, 1 april 2005

De 25 dilemma's van dammer Kees Thijssen

'Van seks ga je toch zweten'
Door Joris Peters

25 dilemma's voor Kees Thijssen (30), al tweemaal Nederlands kampioen dammen.

Kees Thijssen:
"Balkenende is een flapdrol."

Vanaf zondag probeert hij in Groningen voor de derde keer op een rij de titel te veroveren.

1. Opnieuw Nederlands kampioen dammen of een grote zak met geld?
,,Ik wil opnieuw kampioen worden. Ik vind het veel belangrijker om te merken dat ik me verder heb ontwikkeld dan dat ik een bankrekening heb met zes nullen erop. Ik doe het niet voor het geld.''

2. Zwart of wit?
,,Ik wil altijd wit, met die kleur heb ik namelijk een favoriete openingszet. Als ik met zwart moet spelen, weet ik eerlijk gezegd niet goed wat ik moet doen. Je moet dan altijd afwachten hoe je tegenstander handelt en je loopt dan gelijk achter de feiten aan.''

3. Stappen of een avondje tv kijken?
,,Er zijn maar weinig programma's op televisie die me echt kunnen boeien. Ik ga dan liever naar het denksportcafé. Dat is voor mij een avondje stappen.''

4. Monarchie of republiek?
,,Ik zie echt helemaal niks in het koningshuis. Dat is zo'n verouderd instituut. Waar ik me ook zo aan kan storen zijn al die royaltyprogramma's. Er zijn blijkbaar mensen die dat allemaal willen volgen, maar dat is duidelijk niet mijn favoriete bezigheid.''

5. Wereldvrede of een oplossing voor het gat in de ozonlaag?
,,Kijk, het milieu gaat sowieso naar de klote, dus doe dan maar wereldvrede. Als je kijkt naar al dat gedoe tussen de Palestijnen en de Israeliërs en de problemen in Irak: dat moet toch een keer afgelopen zijn.''

6. Thriller of sciencefiction?
,,Het liefst iets van Alfred Hitchcock. Ik ben geen aanhanger van sciencefiction. Doe mij dan maar een goede thriller.''

7. Bellen of sms'en?
,,Altijd bellen! Bellen was er als eerste en ik heb dat sms'en nooit overgenomen. Ik vind die korte berichtjes ook zo onhandig. Dan krijg je van die dingen als: 'schat, zullen we vanavond bloemkool eten?' en dat gaat zo maar door. Eén telefoontje en je bent er ook uit.''

8. Zon, zee en strand of wintersport?
,,Ik wil mooi weer en dat in combinatie met dammen. Dus een toernooi op Curaçao ofzo. Ik snap namelijk niet wat er leuk aan is om alleen maar de hele dag een beetje op het strand te liggen, wat heb je daar nou aan? Maar ik wil ook niet op wintersport, dus ga ik voor de zon. Maar er moet wel dammen bij!''

9. Jazz of klassiek?
,,Het liefst allebei. Ik wissel dat vaak met elkaar af. De laatste tijd luister ik vooral naar jazz, maar daarvoor was het weer klassiek.''

10. Dammen: topsport of denksport?
,,Het is als eerste natuurlijk een denksport, maar op mijn niveau absoluut ook een topsport. Als je alleen al kijkt naar het aantal trainingsuren dat er in gaan zitten. Het is net zo energievretend als andere topsporten. Misschien niet helemaal op fysiek vlak, maar zeker op geestelijk vlak.''

11. Vette hap of een broodje gezond?
,,Ik wil genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgen en niet te eenzijdig eten, dus kies ik meestal voor een broodje gezond. Ik moet toch een beetje op mijn lichaam letten.''

12. Een goed glas wijn of een biertje?
,,Als ik naar het denksportcafé ga, drink ik toch voornamelijk bier. Ik neem heus wel eens een wijntje, maar ik drink toch liever bier.''

13. Het Nederlands elftal in 2006 wereldkampioen of zelf wereldkampioen?
,,Ik wil absoluut zelf wereldkampioen worden. Al dat gedoe over dat voetbal. Ze stellen zo vaak teleur. Op het EK van vorig jaar met de hakken over de sloot door de poule, net winnen van Zweden en kansloos onderuit tegen Portugal. Ik kan daar moeilijk achter staan.''

14. Tatoeage of piercing?
,,Ik heb met allebei helemaal niks, maar dan liever een tatoeage. Iets stoers, een symbool of een draak ofzo.''

15. Wouter Bos of Jan Peter Balkenende?
,,Balkenende is een flapdrol, dus dat is heel simpel. Die man heeft helemaal niks.''

16. Dammen: saai of interessant?
,,Je merkt dat als twee grootmeesters tegen elkaar spelen het bijna altijd een remise wordt. De sport mag dus wel wat opgeleukt worden om dat te voorkomen. Daar zijn ze nu ook mee bezig, maar in principe is dammen heel interessant.''

17. Nova of Barend en Van Dorp?
,,Met iemand als Jan Mulder aan tafel vind ik het een stuk interessanter. Het wordt toch allemaal een stuk leuker gebracht dan bij Nova. Ze hebben bij Barend en Van Dorp vaak ook leukere gasten.''

18. Thuis een dvd kijken of naar de bioscoop?
,,Ik hou niet zo van die drukte in de bioscoop en tegenwoordig heb je ook van die grote blokken reclame van tevoren. Dan kijk ik liever thuis op de bank naar een film.''

19. Glorieus ten onder of een toernooi winnen met veel remises?
,,Het gaat om het resultaat en als ik een toernooi kan winnen op remises, heb ik daar geen enkel probleem mee. Ik kan wel heel mooi spelen en lof krijgen, maar als ik dan toch verlies is dat niet zo bevredigend als gewoon winnen.''

20. Brief of e-mail?
,,Ik vind dat e-mailen echt verschrikkelijk handig. Bij een brief moet je altijd weer enveloppen of postzegels halen. Je kunt die rotzooi nu mooi allemaal achterwege laten.''

21. De BOB of flink dronken worden?
,,Ik heb geen rijbewijs. Maar als ik dat wel had, zou ik nooit de BOB zijn. Als ik de keuze had, zou ik sowieso voor dronken worden gaan.''

22. Krant of tijdschrift?
,,Ik kom altijd zo moeilijk door de krant heen. Het meeste interesseert me ook helemaal niet. Al dat gedoe over politiek. Ik lees dan liever iets dat qua onderwerp wat specifieker is.''

23. Geluk in de liefde of in de gezondheid?
,,Nou, een beetje geluk in de liefde mag wel weer eens komen, haha. Ik weet ook wel dat als je niet gezond bent er van het andere ook niet veel komt. Maar op het gebied van gezondheid heb ik nooit zoveel te klagen.''

24. Aanvallen of verdedigen?
,,Ik vind het mooi om het spel te domineren. Met je troepen naar voren, zeg maar. Dat geeft toch een machtig gevoel.''

25. Seks voor de wedstrijd, ja of nee?
,,Nee, voor mij zeker niet. Dat kost te veel energie, je gaat toch zweten. Ik heb die energie veel te hard nodig bij het dammen.''

Topdammers hebben media training nodig.

Met verbazing heb ik bovenstaand artikel gelezen wat in een landelijk dagblad heeft gestaan. Kees Thijssen doet in dit artikel ongefundeerde uitspraken over zaken. Hierbij klopt zijn redenering niet altijd en is zijn woordkeuze soms zeer slecht. Ik vind als we met de damsport professioneel naar buiten willen treden dat de (top)dammers zelf eerst is wat aan hun eigen houding moeten doen, voordat men überhaupt aan het spel zelf begint te sleutelen.

Ik wil enkele stukken uit het artikel specifiek benoemen. Als eerste wil ik ingaan op slechte woordkeuze. Het duidelijkste voorbeeld hiervan is: “Balkenende is een flapdrol, …â€?. Het woord “flapdrolâ€? is een regelrechte toespeling op de persoon Balkenende zelf en zegt niets inhoudelijk over zijn politieke ideeën. De journalist heeft met de keus tussen Balkenende en Bos bedoeld om het politiek standpunt van Kees te achterhalen. Hij had daarom beter kunnen beantwoorden dat hij Balkenende geen goed politiek leider vindt met een redenering waarom niet. Misschien was dit te moeilijk voor Kees, omdat uit het artikel blijkt dat hij vrijwel geen interesse heeft in de politiek (zie dilemma 22).

Een voorbeeld van een ongefundeerde uitspraak is de volgende: “Kijk, het milieu gaat sowieso naar de klote, …�. Naast de slechte woordkeuze (“naar de klote�) is deze uitspraak nergens op gebaseerd. Mijn inziens is er geen enkel bewijs dat het milieu (bedoeld wordt de natuur) op geen enkele wijze meer te redden zou zijn.

De journalist geeft twee soortgelijke dilemma’s, te weten “bellen of sms’en?â€? en “brief of e-mail?â€?. De bedoeling van de journalist achter deze dilemma’s is om te achterhalen of Kees liever iemand persoonlijke benaderd of niet. Bellen en een brief schrijven zijn persoonlijker dan een e-mail of een sms sturen. Bij deze twee dilemma’s slaat Kees de plank totaal mis wat betreft zijn redenering. Bij het dilemma “bellen of sms’en?â€? geeft hij aan dat hij liever belt, omdat hij korte berichtjes via de sms onhandig vindt. Hieruit blijkt dat Kees het handig vindt om per telefoon aan zijn geliefde te vragen of ze vanavond bloemkool zullen eten. Ik vind dat dergelijke gesprekken sowieso zinloos zijn en dat dit is ontstaan door de opkomst van de mobiele telefonie. De zinloosheid van dergelijke gesprekken staat los van het medium waarmee gecorrespondeerd wordt. Bij het andere dilemma “brief of e-mail?â€? zegt Kees dat hij e-mail veel handiger vindt, omdat je bij een brief een envelop en een postzegel nodig hebt en dat bij het verzenden van een e-mail deze rotzooi (slechte woordkeuze) niet meer nodig is. Deze redenering raakt kant noch wal. De journalist heeft nooit bedoeld om de (misschien onhandige) materiële kant van een brief te benadrukken ten opzichte van de e-mail.

Een uitspraak van Kees dat hij liever dronken wordt dan dat hij nuchter blijft (dilemma 21) kan nooit goed doen aan het imago van een professionele topdammer. Tevens geeft Kees aan dat hij liever opnieuw kampioen word dan dat hij geld verdient (dilemma 1). Een dergelijke uitspraak doet niet goed aan het verwerven van sponsoren voor de damsport.

Mijn conclusie is dat sommige topdammers media training nodig hebben. Met dergelijke interviews komt het dammen als amateuristische sport over en dat willen wij dammers toch absoluut niet!

drs. M.O. Kemperman
Huissen

Post Reply