Wieger Wesselink wrote:Een technisch vraagje: is de hardware in staat om twee witte schijven van elkaar te onderscheiden? Of is het zo dat er precies vier verschillende typen stukken worden herkend, namelijk witte schijf, witte dam, zwarte schijf en zwarte dam? Dit lijkt me van invloed op de robuustheid van de software.
En wat wordt er precies aan de software doorgegeven? Is dat een lijst van 50 velden met voor elk veld de inhoud daarvan (waarbij uit oogpunt van efficiëntie slechts de verschillen tussen opeenvolgende lijsten worden doorgegeven)?
Hallo Wieger, volgens mij heb je het precies begrepen. Bij de omzetting van de herkenning van de frequentie een individueel stuk naar de toekenning van een identiteit aan het stuk (één van de vier genoemden) worden wel licht van elkaar verschillende frequenties per stuk gebruikt. Dus zou je ook individueel stukken kunnen herkennen.
Het lichte frequentieverschil is er omdat stukherkenning niet alleen van invloed is op de stabiliteit van de software, maar ook van de hardware. Een leuke anekdote hierover: Toen wij in de zomer 1998, na uitgebreid testen met handgemaakte kernen voor in de stukken, de eerste levering van kernen uit de fabriek kregen, sloeg ons hele systeem op hol. De fabrieksmatig gemaakte kermen voor pionnen bleken exact gelijk in frequentie. Gevolg was dat de pionnen elkaar, als stemvorken, gingen beïnvloeden en vervuilde informatie doorkwam. De logische oplossing was toen om ook alle pionnen licht in frequentie te laten verschillen. Dat betekende echter wel dat wij zo'n 500 sets schaakstukken met foutieve boorgaten hadden. Dat was even hard balen en toen extra hard doorwerken want onze eerste grote opdracht was om de Olympiade in de herfst van '98 van een systeem met 328 borden te voorzien. Dat is gelukt.
M.b.t. de claim van Shahcom op exclusiviteit voor internetspel. Inderdaad totale onzin. DGT borden en klokken worden al jarenlang voor dit soort toepassingen gebruikt en een patent claimen op al bekende technologie is onmogelijk.
DGT schaakborden zijn inzetbaar op belangrijke online speelsites als PlayChess, FICS, ICC, Chess21 enz. Als er door beide spelers met DGT borden en DGT klokken gespeeld wordt, vindt op de server een synchronisatie van tijden plaats.
Dat zou dus volgens Schahcom allemaal illegaal zijn! Gek dat Schacom, met naar eigen zeggen zijn exclusieve patentclaim op internetspel, daar dan nog nooit tegen geprotesteerd heeft. Als je de tienduizenden dollars die je moet investeren in een wereldwijd patent als zinvol zou willen beschouwen, dan laat je zoiets toch niet zomaar gebeuren?
Ik ben in de afgelopen jaren wel vaker vreemdsoortige claims van Schahcom aangelopen.
Het meest veelzeggende is waarschijnlijk dan men via het internet de schaakborden te koop aanbiedt, maar dat wij, natuurlijk belangstellend naar de gebruikte technologie, maar liefst 6 pogingen tot bestelling moesten doen voordat het tot een levering kwam. Probeer het zelf maar.
Wie beide bordtechnologieën wil bekijken, komt het best een keer bij ons in Enschede langs. Wel even bellen voor de tijd! 053 4305195.
Even nog over de complexiteit van de omzetting van bordposities naar correcte notatie. Ik ben wel blij dat de KNDB deze kant als verantwoordelijkheid heeft. De presentatie software (van TASC) heb ik één keer in actie gezien, ongeveer 10 jaar geleden in Leeuwarden. Voor zover ik toen heb kunnen waarnemen en ook van de KNDB (en destijds van TASC) heb begrepen heeft deze toen goed gefunctioneerd.