In Memoriam

Post Reply
henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

In Memoriam Remon Gadjradj

Post by henk stoop » Thu Jun 16, 2022 16:59

De altijd vriendelijke Limburgse dammer Remon Gadjradj (*30-4-1962 / †14-6-2022) is dinsdag plotseling overleden.
Sterkte voor de nabestaanden.
Rust in Vrede.
288474403_5209261822442457_2086713353665901928_n.jpg
288474403_5209261822442457_2086713353665901928_n.jpg (1021.43 KiB) Viewed 7171 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Remon Gadjradj

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Jun 18, 2022 02:09

Hierbij de rouwkaart van onze goede vriend Remon Gadjradj.
We zullen hem erg missen en willen hierbij de familie en vrienden condoleren en heel veel sterkte toewensen.
Wat de info over de crematieplechtigheid betreft: Als u deze zou willen bijwonen, kunt u het beste contact met de familie opnemen
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Jun 18, 2022 11:07

Eddy Janssen shared a post.International Draughts

Mijn beste vriend Remon.
Ik kan nog altijd niet geloven dat je er niet meer bent.
We hebben samen enorm toffe momenten meegemaakt.
Einde april hebben we nog heerlijk van Nederlands Limburg genoten en jouw 60ste verjaardag gevierd. Helaas kon ik er op het feest zelf niet bij zijn.
Begin april waren we in Heerlen samen met Dennis Joosten. Ik ben jullie dankbaar voor jullie steun bij het overlijden van mijn vader op 28 maart. Bedankt.
En nu, ja nu, ben je er zelf niet meer. Ik zal je nooit meer zien of spreken. Voor mij een bliksemslag uit de hemel.
Jij was een gouden kerel. Intelligent met het hart op de juiste.plaats.
Ook steeds positief niettegenstaande de vele zware momenten in jouw leven.
Bedankt dat ik jouw vriend mocht zijn. Bedankt voor alles Remon.
Rust in vrede. Ik zal je nooit vergeten mijn vriend.
Veel sterkte aan jouw dochter en zoon, Shirley en Remco, Henriette van de Water en aan jouw familie.
Eddy Janssen
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

Re: In Memoriam

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Aug 04, 2022 12:42

Bron: srherald.com

Heengaan voormalig topdammer Norden ‘groot verlies voor dammerij’
Guillano Bruce21 juli 2022

Image
Ramon Norden (l) tijdens een partij tegen Rinaldo Kemnaad. Norden, die in 1978 nationaal damkampioen werd is op 16 juli op 79-jarige leeftijd overleden. Foto: Guno Burleson

“Een groot verlies voor de Surinaamse dammerij.” Zo omschrijft de Surinaamse Dambond (SDB) het heengaan van Ramon Norden. De voormalig landskampioen overleed afgelopen zaterdag en is vandaag gecremeerd. Hij werd 79 jaar. Collega’s uit de damwereld reageren verslagen op zijn heengaan, maar geen van ze is zo aangeslagen als Guno Burleson. De Internationaal Grootmeester (GMI) en regerend landskampioen heeft Norden van dichtbij gekend.

De twee zaten bij dezelfde vereniging (Suriname Tulip) en hadden regelmatig contact. “Ik heb nog een foto bij me van hem die ik in maart thuis bij hem schoot ten behoeve van herregistratie bij de club,” zegt Burleson over zijn damcollega en vriend die de laatste tijd met gezondheidsproblemen kampte en zijn laatste levensjaren in een bejaardentehuis doorbracht. Hij beschrijft Norden als ‘iemand die heel aardig was in de omgang met andere dammers.’

Maar de voormalig damkampioen was ook fel wanneer het moest. “Hij was een felle tegenstander van oneerlijke wedstrijdpraktijken,” zegt Burleson. Hij haalt zich voor de geest hoe Norden na een damomkoopschandaal in 1991 middels een artikel in een lokaal dagblad voorstellen deed om frauduleuze wedstrijdpraktijken tegen te gaan.

Mentor
Voor Burleson was Norden tegelijk een mentor. “Ik heb hem een paar keer benaderd voor oefenwedstrijden en hij stond elke keer klaar voor me,” aldus de regerend kampioen. Norden adviseerde zijn clubgenoot ook dikwijls welke tactieken hij moest toepassen om zijn tegenstanders te verslaan.

“Hij was altijd een trouw mens en is onze damclub ook altijd trouw gebleven,” zegt Burleson over Norden die jarenlang lid van Suriname Tulip is geweest en daarvoor ook voor Naks uitkwam. “Een oersterke damkampioen heeft ons verlaten.”

Norden speelde vanwege fysieke ongemakken de laatste jaren niet zo vaak meer, maar in zijn actieve jaren stond hij in Surinaamse damkringen bekend als een doorgewinterde dammer en één van de besten van zijn tijd. Zijn beste periode kende hij in de jaren zeventig, met het hoogtepunt van zijn damcarrière in 1978 toen hij nationaal kampioen werd.

Norden mocht daardoor Suriname vertegenwoordigen op het WK van datzelfde jaar in Italië waar hij in de voorronde bleef steken. Hij dwong tijdens het toernooi vier remises af van zijn tegenstanders en eindigde in zijn poule van tien spelers zelfs boven de thuisspelende Italiaan Roberto Simonelli.

Voor het laatst deed Norden in 2018 mee aan het nationaal kampioenschap. Hij is één van de dammers die, in verband met de viering van zeventigste jaardag van de dambond in april gehuldigd werd voor zijn bijdrage aan de damsport in Suriname.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Willem van den Berg

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Aug 08, 2022 23:52

Bron: Facebookgroep International Draughts

Andrew Tjon A Ong
Vandaag bereikte ons het trieste nieuws, dat onze goede damvriend Willem v.d. Berg is overleden. Ik kende Willem al heel lang. We hebben in 1986 in Nijmegen Open voor het eerst tegen elkaar gespeeld. Het was de enige keer, dat ik me verslapen had tijdens Nijmegen Open en te laat achter het bord verscheen. Willem wilde van mijn tijdachterstand profiteren en speelde snel, maar trapte daardoor juist zelf snel in een zetje en verloor. We zijn daarna altijd goede vrienden gebleven. Hij heeft ook nog met veel plezier meegedaan aan mijn toernooi Thailand Open. Vorig jaar tijdens Nijmegen Open was hij één van mijn grootste klanten bij mijn boekenstand. Zelfs terwijl hij aan het spelen was, kwam hij tussendoor even een damboekje kopen. Ik zal hem heel erg missen. Ik wil hierbij zijn familie en vrienden condoleren en heel veel sterkte toewensen. We zullen Willem nooit vergeten🙏

Image
Image
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Cees Westland

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Aug 24, 2022 22:13

Bron: UPDB-sammen.nl

Image
Image
Image

Cees Westland overleden
30 juli 2022

Na twee maanden in het ziekenhuis gelegen te hebben is vannacht ons zeer gewaardeerde clubgenoot Cees Westland op 70-jarige leeftijd overleden.
Wij wensen zijn vrouw Henny, dochters Sonja en Petra, zoon Fred, alle (schoon)familie en kleinkinderen heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Op 12 jarige leeftijd damde Cees al bij onze damclub Zenderstad uit IJsselstein. Naast lid van IJsselstein was Cees ook jaren lid van NDG Nieuwegein. Cees was een bescheiden maar sterke dammer, in het seizoen 2019-2020 was Cees nog onze ongeslagen clubkampioen! Met zijn onnavolgbare, en meestal de theorie aan zijn laars lappende boeiende spel kon Cees van iedereen winnen.

Altijd vrolijk en belangstellend betekende Cees heel veel voor onze damvereniging. Cees vervulde vele functies, enkele jaren ook als voorzitter, maar bleef het liefst op de achtergrond. Als gastheer/vrijwilliger van onze speellokatie de “Oase” zorgde Cees samen met Henny altijd voor de drankjes en hapjes en alles rond het speellokaal. Cees hield bijzonder van de gezelligheid rond het dammen.

We zullen je ontzettend missen Cees!

Namens de leden van Zenderstad
Ed Kok

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Harry Doomernik

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Sep 22, 2022 23:46

Vanmiddag kregen we het trieste bericht, dat mijn zeer goede damvriend Harry Doomernik is overleden.

Image

Hier het bericht, gestuurd door zijn dochter Denise:
"Lieve allemaal, vanmiddag om 14.28 uur is Harry overleden in het bijzijn van Annie en zijn kinderen.
We hebben fijn afscheid kunnen nemen en hij is rustig heengegaan."

Nadere info volgt nog.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Harry Doomernik

Post by Andrew Tjon A Ong » Wed Sep 28, 2022 15:04

Hierbij de rouwkaart van Harry Doomernik
Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Peter Bronstring

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Oct 01, 2022 20:06

In Memoriam: Peter Bronstring
Image
Image

[door Dre Verheggen]
In de nacht van 29 op 30 September is Peter Bronstring op 77 jarige leeftijd in zijn woonplaats Heerlen overleden.

Dit was plotseling want afgelopen dinsdag speelde hij nog een wedstrijd voor de veteranencompetitie die hij winnend afsloot. Het was niet geheel onverwachts want Peter was al jaren ziek.

In het begin van dit millennium verhuisde Peter van Leiden naar Heerlen vanwege zijn liefde voor Anne. Hier in Limburg pakte hij zijn oude hobby's weer op en werd in 2008 behalve lid van Eureka ook lid van Raes Damclub Maastricht. Hij speelde daar onderlinge competitie maar werd vooral lid om landelijke competitie te kunnen spelen. Bij de onderlinge was het voor hem even slikken want hij werd in de B-poule geplaatst. Hij bleef elk jaar vertellen dat hem dit een trauma had opgeleverd.

Jaarlijks genoot hij van het Brunssumtoernooi, dat was voor hem het hoogtepunt van de zomer en hij keek er elk jaar reikhalzend naar uit. Wat miste hij het toen het niet doorging als gevolg van de corona.

Peter damde zonder theorie te bestuderen of de computer te raadplegen. Hij had een stevige verdedigingsstijl zich eigen gemaakt maar bleef loeren op fouten van de tegenstander om dan toe te slaan. Zelfs toen zijn gezondheid minder werd bleef hij dammen. Hij wilde nooit medelijden van zijn clubgenoten en was en bleef een optimistische man die genoot van de dingen die hij wel kon en accepteerde wat hij niet meer kon. Tot het einde toe bleef hij grapjes maken tegen zijn teamgenoten en ook in de auto had hij altijd veel plezier. Hij gaf lyrische beschouwingen over het mooie Duitsland als er een uitwedstrijd via Duitsland naar de Achterhoek gemaakt moest worden.

Ook andere sporten interesseerde hem volop, zelf heeft hij voetbalcompetitie gespeeld en ook fietsen door het Heuvelland was aan hem besteed. Op zijn Gazelle met een "gold" accu maakte hij tochten naar Valkenburg, Schin op Geul en fietste uiteindelijk weer naar Heerlen. Toen hij dit niet meer kon schonk hij de fiets aan een dammer die geen groot inkomen had.

Behalve dammen was Peter ook bestuurlijk actief. Toen de PLDB in een bestuursvacuüm dreigde te komen nam hij de uitdaging aan om de voorzittershamer in handen te nemen. Jarenlang heeft hij als een goede kruidenier op de PLDB winkel gepast.

We verliezen in Peter een fijne damvriend en zullen zijn aanwezigheid heel erg gaan missen en wij wensen Anne en verdere familie heel veel sterkte toe om dit verlies te kunnen verwerken.

Peter bedankt en rust in vrede.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Ton van Meerten

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Oct 06, 2022 14:04

Henk van der Heijden:
En alweer is er een Brabantse dammer overleden. Het gaat hierbij om Ton van Meerten. Ton was lid van HED en is 74 jaar geworden.
Op 30 september is Ton na een kort ziekbed overleden.
Ton was geen groot dammer, maar was wel een trouw lid van HED (Heijmans Excelsior Damvereniging).
R.I.P. Ton.

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Sjaam Biekram

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Oct 13, 2022 02:15

Bron: Facebookgroep "International Draughts"

Andrew Tjon A Ong:
Triest nieuws. Afgelopen maandag is onze goede damvriend Shijam (Sjaam) Biekram plotseling overleden. Een groot verlies voor de damwereld, zijn nieuwe club DC Prins Alexander Rotterdam en natuurlijk voor zijn familie en vrienden. Gecondoleerd allemaal en we wensen zijn familie en vrienden heel veel sterkte om dit verlies te verwerken. Dit jaar had Sjaam nog Baarn Open en Rotterdam Open gespeeld en hij had net de 1e en 2e ronde ( 1 oktober jl.) van de Nationale Competitie voor zijn nieuwe club gespeeld. We zullen hem allen vreselijk missen. Rust zacht Sjaam🙏

Image
Image
Het was altijd heel gezellig in de luxe villa, die ik huurde in Hoogeveen, waar we met een grote groep Surinaamse spelers in logeerden. Vlnr Johan Alidarso, Cyril Sluisdom, Sjaam Biekram, Ratan Ganeshie en op de achtergrond Radjen Kalloe

Image
Elke avond werden de gespeelde partijen onder de loep genomen, met vlnr
Cyril Sluisdom, Sjaam Biekram en Ratan Ganeshie

Image
Met Ratan Ganeshie in de groep hadden we elke dag lekker Surinaams eten. Hier stonden Andrew Tjon A Ong en Sjaam Biekram op het punt om er van te gaan smullen
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

henk stoop
Posts: 1131
Joined: Sun Nov 02, 2003 00:02

In Memoriam Viacheslav Shchegolev

Post by henk stoop » Thu Oct 13, 2022 21:59

Oud wereldkampioen Viacheslav Shchegolev Is afgelopen zondag overleden.
Bron: FMJD
shchegolev.jpg
shchegolev.jpg (97.63 KiB) Viewed 5146 times

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam Vyacheslav Shchegolev

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Oct 14, 2022 02:24

Bron: Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong is with Michel Stempher and Andrew Tjon A Ong.

International Draughts
R.I.P
Vyacheslav Shchegolev
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

User avatar
Andrew Tjon A Ong
Posts: 2621
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:04
Location: Maarssen

In Memoriam: Geert Berends

Post by Andrew Tjon A Ong » Fri Oct 14, 2022 20:28

Bron: Damvereniging VBI Huissen/ Facebookgroep International Draughts
Steven Tjong

*International Draughts *
Geert Berends 1957-2022
14/10/2022

Diep bedroefd hebben wij kennis genomen van het overlijden van
GEERT BERENDS
echtgenoot van Annelies van Bon
Geert was meer dan 50 jaar lid van onze damvereniging en hij heeft zich jarenlang belangeloos ingezet voor onze damclub. Hij was onder meer jarenlang secretaris en penningmeester en hield zich zeer actief bezig met de jeugd.
In de damsport was hij een geduchte tegenstander. Hij werd onder andere vijfde bij het jeugd-WK en haalde de NK-finale bij de senioren.
Jouw grenzeloze optimisme en sociale betrokkenheid zullen we nooit vergeten.
We zullen je enorm missen. Rust zacht Geert.
Wij wensen zijn vrouw Annelies en de naaste familie veel sterkte om dit grote verlies te verwerken.
Bestuur en leden van Damvereniging VBI
Huissen, 12 oktober 2022

Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

EricvanDusseldorp
Posts: 80
Joined: Wed Jan 03, 2018 16:53
Real name: Eric van Dusseldorp

Re: In Memoriam Vyacheslav Shchegolev

Post by EricvanDusseldorp » Mon Oct 17, 2022 05:15

Iemand komt op Het Nederlands met een leuke fotocollage rond Vyacheslav Shchegolev. https://www.youtube.com/watch?v=kcLliUeHhrg
In de negende minuut zien we de voormalig wereldkampioen tijdens zijn reis in India. Tijdens een Thailand Opentoernooi had hij de 'Singhs' leren kennen wat hem op een uitnodiging kwam te staan om in India te komen trainen. Speltechnisch liep het op niets uit - De Singhs zijn nooit echt geïnteresseerd geweest in dammen - maar het schijnt er wel gezellig geweest te zijn.

Ook de tweede keer dat ik Shchegolev uitnodigde had hij veel pret met de Singhs, getuige de nachtelijke braspartijen in zijn hotelkamer.

Post Reply