Dambestuurders, uitzonderingen daargelaten, laten hen onwelgevallige cijfers van zich afglijden als water van een eendenrug. Tweetiende promille (dit is 0,2% gedeeld door 100, oftewel 0,0002%) van de Nederlanders damt nog. Veel dambestuurder willen niets weten van dit cijfer. Zij houden zich ziende blind en horende doof. Een struisvogel zou zich ook van dit mechanisme bedienen, zegt men, maar dat is een mythe. De struisvogel wil toch wel graag weten wat zich rondom hem afspeelt. En dan beslissen of hij stil blijft staan, dan wel tot enige vorm van actie overgaat.
Tot dusver ben ik weinig succesvol in mijn realiteitsoffensief. 'Andere sporten gaan ook achteruit', zegt de fatalist, 'Het is de tijdgeest, niets aan te doen.' 'We moeten blijven dammen zoals onze grootvaders deden', zegt de conservatief. 'Aanpassen van de damsport aan de moderne tijd zou verraad zijn aan onze voorvaderen die dit mooie spel hebben gecreëerd.' 'We hebben goud in handen',zegt de luchtfietser. 'Gewoon een kwestie van de damsport beter verkopen en vooral dambordjes verspreiden.'
Laten we eens een ander beeld schetsen van het ledental van de KNDB. Alle dammers in Nederland, 3.500 in getal, kunnen worden gehuisvest in het dorp Westerhaar dat 5.000 inwoners telt. Dan zou Westerhaar kampen met forse leegstand. En de rest van Nederland zou ook leeg zijn, leeg van dammers wel te verstaan. Hebt u dat beeld voor ogen?
Waarom Westerhaar? Toeval, volkomen willekeurig gekozen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Enfin, dit is een poging om weer eens een frisse start maken wat betreft het ledental. Aanleiding is natuurlijk de publicatie van het ledental per 1 juli 2019. Vers van de pers. De cijfers wijzen wederom in één richting: naar beneden.
https://docs.google.com/file/d/1blr7Zmz ... rm=minimal
PS. Ik had het document van het ledental hier direct willen publiceren, maar dit lukt me niet. Wie weet hoe dit moet?