Publiceer uitslag bondsraadsverkiezingen

Dolly's brother

Re: Publiceer uitslag bondsraadsverkiezingen

Post by Dolly's brother » Sat Jul 20, 2019 15:15

Attachments
Stemmen per provincie.JPG
Stemmen per provincie.JPG (84.81 KiB) Viewed 10991 times
Clubs die gestemd hebben.JPG
Clubs die gestemd hebben.JPG (131.69 KiB) Viewed 10991 times
Uitslag na hertelling.JPG
Uitslag na hertelling.JPG (86.61 KiB) Viewed 10991 times

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jul 20, 2019 21:23

Dieter wrote:
Sat Jun 29, 2019 11:55
Het lijkt er sterk op dat Jac alleen de 27 stemmen van Cema/DVZ heeft gekregen (ledenaantal van de vereniging) en dat de stemmen van de andere verenigingen ergens onder het tapijt terecht zijn gekomen. Ik heb dit op de jaarvergadering van de PLDB aangesproken omdat ik er van uit ging dat de andere PLDB verenigingen niet op Jac gestemd zouden hebben, dat bleek gelukkig niet waar.
In het overzicht van clubs staat CEMA/DVZ niet genoemd Dieter.
Zijn de stemmen vanuit het verre Limburg te laat in Veenendaal binnengekomen?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Alex

Post by Alex » Sun Jul 21, 2019 11:03

Piet Bouma wrote:
Sat Jul 20, 2019 21:23
Dieter wrote:
Het lijkt er sterk op dat Jac alleen de 27 stemmen van Cema/DVZ heeft gekregen (ledenaantal van de vereniging) en dat de stemmen van de andere verenigingen ergens onder het tapijt terecht zijn gekomen. Ik heb dit op de jaarvergadering van de PLDB aangesproken omdat ik er van uit ging dat de andere PLDB verenigingen niet op Jac gestemd zouden hebben, dat bleek gelukkig niet waar.
DC Den Haag zie ik ook niet in de lijst staan, terwijl de secretaris wel stemmen heeft verzameld.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jul 21, 2019 12:45

Alex wrote:
Sun Jul 21, 2019 11:03
Piet Bouma wrote:
Dieter wrote:
DC Den Haag zie ik ook niet in de lijst staan, terwijl de secretaris wel stemmen heeft verzameld.
Dit is wel merkwaardig. Twee spelers, die denken dat hun verenigingen stemmen ingeleverd hebben en niet in het overzicht voorkomen.
Den Haag is een grote club met zo'n 40 leden. Als die allemaal op Frits Luteyn hebben gestemd (mijn favoriet) dan ontstaat er een andere uitslag.
Dieter en Alex, kunnen jullie nagaan of jullie secretaris de stemmen tijdig bij het Bondsburo hebben ingediend?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Alex

Post by Alex » Sun Jul 21, 2019 15:37

Piet Bouma wrote:
Sun Jul 21, 2019 12:45
Alex wrote:
Piet Bouma wrote:

Dit is wel merkwaardig. Twee spelers, die denken dat hun verenigingen stemmen ingeleverd hebben en niet in het overzicht voorkomen.
Den Haag is een grote club met zo'n 40 leden. Als die allemaal op Frits Luteyn hebben gestemd (mijn favoriet) dan ontstaat er een andere uitslag.
Dieter en Alex, kunnen jullie nagaan of jullie secretaris de stemmen tijdig bij het Bondsburo hebben ingediend?
De kans dat er vanuit DC Den Haag op Luteijn is gestemd, acht ik nihil.

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Sun Jul 21, 2019 19:06

Piet Bouma wrote:
Alex wrote:
Piet Bouma wrote:

Piet, ik ben toevallig die secretaris van CEMA/De Vaste Zet.
De stemming hebben wij destijds op de ledenvergadering ter tafel gebracht, en algeheel hebben we besloten dat wij onze stemmen aan de enige Limburgse kanididaat (Hannen) zouden geven. Deze 27 stemmen heb ik ingevuld op het formulier, en dit formulier is een dag later opgestuurd naar het bondsbureau.
Aangezien onze vergadering plaatsvond op 30 april jl. was dat ruim voor verstrijken van de inleverdatum (uit mijn hoofd 2e week mei).
Te laat is dus geen optie. Hooguit het zoek raken van de stemmen.
In ons geval heeft het overigens geen invloed op de uitslag, met 27 stemmen meer was Hannen alsnog niet vekozen, maar heft geeft wel aan dan niet-digitaal stemmen achterhaald is.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Jul 21, 2019 19:49

Dammend Tilburg, een grote vereniging met twee leden die samen deze verkiezingen hebben georganiseerd, heeft niet gestemd? Uitermate vreemde zaak.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Jul 21, 2019 21:28

Piet Bouma wrote:
Alex wrote:
Piet Bouma wrote:

Den Haag heeft 37 stemmen uitgebracht. Ze staan niet op het overzicht vermeld.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jul 22, 2019 14:03

Inmiddels heb ik vanochtend een mailtje gekregen van de secretaris van MTB Hoogeveen, dat ook hun 89(!) stemmen niet zijn meegenomen.
Hij stuurde de mail (met de uitslag) van 10 mei gericht aan stembureau KNDB (maar volgens hem wel aan het e-mail adres bondsbureau@kndb.nl verstuurd) mee. Ook weer opnieuw door hem naar bondsbureau gestuurd.
Misschien ergens gehaakt in mailbox (ongewenste email, spambox) of toch niet aangekomen?

Duidelijk is dus dat de stemmen van
CEMA/De Vaste Zet 27
Den Haag 37
MTB Hoogeveen 89

niet in de uitslag zijn verwerkt.

Misschien dat er nog meer verenigingen zijn, waarvan de stemmen niet mee zijn geteld (Guido, suggereerde Damclub Tilburg bijv.).
Ik denk dat het handig is dat deze verenigingen zich melden bij het bondsbureau (en het misschien hier ook even plaatsen). Dan kan de bondsraad met voorbereidingscommissie een en ander eens goed evalueren.
Edit: Inmiddels van de secretaris van Dammend Tilburg doorgekregen dat zij niet gestemd hebben.
Last edited by Piet Bouma on Mon Jul 22, 2019 15:25, edited 1 time in total.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Jul 22, 2019 14:09

Dank voor het publiceren van de uitslagen per provincie. Zoals te verwachten was, is er over het algemeen gestemd op een kandidaat uit de eigen provincie. Dit valt vooral op bij Van de Veen die de bulk van zijn stemmen (154) haalde in Overijssel, en Masselink die 164 stemmen kreeg uit Gelderland. Anderen die minder stemmen kregen, haalden ook bijna al hun stemmen uit de eigen provincie. Van der Sloot in Friesland, Van de Broeke in Zeeland, Pronk in Zuid-Holland. Een uitzondering is Theo van den Hoek. Theo heeft natuurlijk ook meer landelijke bekendheid als voormalig KNDB-voorzitter. Opvallend is wel dat hij in zijn thuisprovincie Noord-Brabant aanzienlijk minder stemmen kreeg dan in Zuid-Holland. Marcel Kosters haalde ook overal wat stemmen, wat uiteraard te maken heeft met zijn bekendheid vanwege de actie rond de Chinese dambordjes. In zijn thuisprovincie Noord-Holland had hij geduchte concurrentie van Martin van Dijk. Beide haalden daar 112 stemmen. Het stemmen op een kandidaat van de eigen provincie was uiteraard nadelig voor kandidaten uit dunbevolkte provincies respectievelijk provincies met weinig leden.

Zoals ik eerder al stelde, verdient het stemmen via de clubbesturen geen herhaling. Uit de cijfers, maar ook uit uitlatingen van een enkele clubbestuurder kan worden afgeleid dat vele clubs collectief op een kandidaat hebben gestemd. Niet goed, stemmen is een individuele zaak. Bovendien hebben nogal wat clubs niet gestemd. De leden van deze clubs zijn van hun stemmogelijkheid beroofd, al zal van aantal wel de stem zijn meegeteld vanwege een dubbel clublidmaatschap. De werkgroep die deze verkiezingsprocedure had bedacht, was vooral beducht voor een zeer lage opkomst. Die vrees is terecht gebleken. Het kunstmatig opleuken van de opkomstcijfers is echter geen oplossing.

Het is beter om te analyseren waar de apathie vandaan komt.

Het zoekraken van de stemmen van Den Haag en De Vaste Zet is een merkwaardig incident, maar niet meer dan een incident. Moet natuurlijk wel uitgezocht worden.

Dieter

Post by Dieter » Mon Jul 22, 2019 19:17

De secretaris van Cema/DVZ heeft de stemmen op tijd en op de correcte manier uitgebracht . Als Hoogeveen en Den Haag ook correct hebben ingeleverd dan vraag ik me toch echt wel af hoeveel meer verenigingen zich nog gaan melden.
Hoe moeilijk kan het zijn, of is de samenstelling van de BR nu in elk geval zo gegaan is zoals de bedoeling was met een beetje manipuleren hier en daar. Mijn complimenten dan.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Jul 23, 2019 13:34

Dieter wrote:
Mon Jul 22, 2019 19:17
De secretaris van Cema/DVZ heeft de stemmen op tijd en op de correcte manier uitgebracht . Als Hoogeveen en Den Haag ook correct hebben ingeleverd dan vraag ik me toch echt wel af hoeveel meer verenigingen zich nog gaan melden.
Dit lijkt me toch langzamerhand meer dan een incident, zoals ik eerder veronderstelde. Het was me al opgevallen dat ook Hoogeveen niet voorkwam op de uitslagenlijst. Over Dammend Tilburg zijn twijfels geuit.

Overigens ga ik absoluut niet uit van enige kwade wil. Alleen al het feit dat manipulatie snel aan het licht zou komen, maakt dit onwaarschijnlijk.

Er viel me nog iets op. Groningen leverde meer stemmen dan er volwassen KNDB-leden zijn. Ik vermoed dat de clubbesturen ook voor jeugdleden hebben gestemd. Dit zal dan ook elders zijn gebeurd. Waren hier geen regels voor? Bijvoorbeeld een leeftijdsgrens van 16 of 18 jaar? Je kunt toch geen welpen en pupillen laten stemmen voor de bondsraad lijkt me.

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Tue Jul 23, 2019 14:52

Ik heb inmiddels een mailtje ontvangen vanuit het bondsbureau.
Men doet al het mogelijke om e.e.a. af te handelen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Jul 23, 2019 17:42

Inmiddels heeft de secretaris van MTB Hoogeveen bevestiging gekregen, dat zijn e-mail wel tijdig
bij het bondsbureau binnengekomen. Helaas zijn de stemmen - met excuses - niet meegeteld.
Het maakt geen verschil voor de uitslag want alle stemmen zijn gegaan naar de gekozen bondsraadsleden.
@Henk de Witt. De clubs mochten met al hun leden stemmen volgens de procedure op de KNDB-site.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Jul 24, 2019 07:09

Piet Bouma wrote:
Tue Jul 23, 2019 17:42
Inmiddels heeft de secretaris van MTB Hoogeveen bevestiging gekregen, dat zijn e-mail wel tijdig
bij het bondsbureau binnengekomen. Helaas zijn de stemmen - met excuses - niet meegeteld.
Het maakt geen verschil voor de uitslag want alle stemmen zijn gegaan naar de gekozen bondsraadsleden.
@Henk de Witt. De clubs mochten met al hun leden stemmen volgens de procedure op de KNDB-site.
Het Bondsbureau gaat de nog niet verwerkte stemmen van zowel DC Den Haag als van Hoogeveen nog verwerken. Met de stemmen van zowel DC Den Haag als Hoogeveen worden de % van gestemde verenigingen en leden resp. 63 en 62. Bijna 2/3 van verenigingen en leden hebben gebruik gemaakt van hun stemrecht. Voorwaar een goed resultaat. Bij individuele leden en verenigingen leeft de Bondsraad niet altijd even sterk.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Post Reply