Nationale Competitie 2018-2019

Post Reply
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: Nationale Competitie 2018-2019

Post by Michel Stempher » Wed Dec 05, 2018 08:54

Er hoeft maar één team moeilijk te doen en het wordt 2 maart. Ben
benieuwd hoe ze dit oplossen bij SSS - Het Noorden 2. Kampen gaat in elk geval niet op 2 maart spelen, vanwege de Kamper Damdag.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Dec 05, 2018 08:55

En alles onder de rivieren viert carnaval.

Theo vdHoek

Post by Theo vdHoek » Wed Dec 05, 2018 09:30

Bondsraadsleden die hun BR-lidmaatschap opzeggen of een spoedvergadering bijeenroepen zijn verkeerd bezig.

In een ordentelijke sportbond corrigeer je een verkeerde beslissing van de wedstrijdleiding (= in dit geval het bestuur volgens art. 14 SWR)) door naar de interne rechter te stappen. Artikel 42.1 SWR: "Iedere belanghebbende vereniging (...) kan bij de protestcommissie een protest indienen tegen (...) een beslissing van de wedstrijdleiding".

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Dec 05, 2018 10:15

Een bestuur doet het ook nooit goed.
Een strijd om de hoogste wereldtitel met een Nederlander daarbij, zou voor ons dammers toch een hoogtepunt moeten zijn, waarbij we of lijfelijk aanwezig willen zijn, of het live via internet willen volgen.
Wij zijn niet trots op onze sport.
Stel de WK-finale Nederland – Duitsland voetbal wordt in de Amsterdam Arena gespeeld. Heel veel voetballiefhebbers zouden daar graag bij willen zijn en half Nederland zit achter de buis gekluisterd.
Nee, wij dammers niet. Wij willen liever ons geplande zaterdagse partijtje spelen. Wat kan ons die WK-match schelen.
En natuurlijk, het is uiterst ongelukkig dat de datums van zo’n WK-match heel laat bekend zijn, het is uiterst ongelukkig dat dan een Nationale Competitie zaterdag samenvalt. Het is ongelukkig dat een WK-jeugd ook samenviel met een Nationale Competitie zaterdag.
Maar dit is hèt topsportevenement Dammen in Nederland rond de jaarwisseling. Als we dit als dammers niet meer serieus nemen, wie dan wel?
Het bestuur heeft een maatregel genomen, waarbij alle partijen (en ja daar zal wat onderling overleg over moeten plaatsvinden) mee uit de voeten kunnen. Ik vind het te billijken. Om ook eens een tegengeluid te laten horen..... :D
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Dec 05, 2018 10:23

Theo vdHoek wrote:Bondsraadsleden die hun BR-lidmaatschap opzeggen of een spoedvergadering bijeenroepen zijn verkeerd bezig.

In een ordentelijke sportbond corrigeer je een verkeerde beslissing van de wedstrijdleiding (= in dit geval het bestuur volgens art. 14 SWR)) door naar de interne rechter te stappen. Artikel 42.1 SWR: "Iedere belanghebbende vereniging (...) kan bij de protestcommissie een protest indienen tegen (...) een beslissing van de wedstrijdleiding".
Het probleem is dat in mijn geval ik het volgens velen altijd verkeerd doe. Want stel ik had direct jouw weg bewandeld, als bondsraadslid KNDB, via de protestcommissie om het KNDB bestuur op de vingers te tikken zouden velen hebben gezegd waarom ik er niet in mijn rol als BR lid samen probeer uit te komen met het bestuur.

Een ander praktisch bezwaar is dat de protestcommissie het recht heeft om pas over 6 weken uitspraak te doen, ik zie nergens een mogelijkheid tot een spoedprocedure in de reglementen.

Ook spreken de artikelen in het SWR zich een beetje tegen zo staat in artikel 25.3: "(..) Iedere
organisator moet bij het organiseren van wedstrijden met deze damkalender rekening houden.
De KNDB wijkt alleen in uiterste noodzaak van de damkalender af, en informeert de leden daar-over
meteen. "

Maar staat in 26.3 :
"De wedstrijdleiding mag van het wedstrijdrooster afwijken
a. als de betrokken spelers of teams daarom vragen, of
b. als de wedstrijdleiding dit zelf noodzakelijk vindt.
De wedstrijdleiding stelt dan een andere datum vast, zo mogelijk vóór, en anders zo snel mogelijk
na de oorspronkelijk vastgestelde datum."

Maar ik zie graag dat een vereniging of speler een protest indient bij de protestcommissie. Waarom ik dat als BR-lid precies zou moeten doen weet ik eigenlijk niet zo goed. In mijn rol als BR-lid probeer ik via een andere weg het bestuur deze fout niet te laten maken. Ik snap niet zo goed wat daar mis mee is.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Dec 05, 2018 11:33

Piet Bouma wrote:Een bestuur doet het ook nooit goed.
Een strijd om de hoogste wereldtitel met een Nederlander daarbij, zou voor ons dammers toch een hoogtepunt moeten zijn, waarbij we of lijfelijk aanwezig willen zijn, of het live via internet willen volgen.
Wij zijn niet trots op onze sport.
Stel de WK-finale Nederland – Duitsland voetbal wordt in de Amsterdam Arena gespeeld. Heel veel voetballiefhebbers zouden daar graag bij willen zijn en half Nederland zit achter de buis gekluisterd.
Nee, wij dammers niet. Wij willen liever ons geplande zaterdagse partijtje spelen. Wat kan ons die WK-match schelen.
En natuurlijk, het is uiterst ongelukkig dat de datums van zo’n WK-match heel laat bekend zijn, het is uiterst ongelukkig dat dan een Nationale Competitie zaterdag samenvalt. Het is ongelukkig dat een WK-jeugd ook samenviel met een Nationale Competitie zaterdag.
Maar dit is hèt topsportevenement Dammen in Nederland rond de jaarwisseling. Als we dit als dammers niet meer serieus nemen, wie dan wel?
Het bestuur heeft een maatregel genomen, waarbij alle partijen (en ja daar zal wat onderling overleg over moeten plaatsvinden) mee uit de voeten kunnen. Ik vind het te billijken. Om ook eens een tegengeluid te laten horen..... :D

Als ik een afspraak heb staan met iemand. En iemand anders geeft aan een afspraak te willen maken voor die datum geef ik aan dat ik dan niet kan, ook als ik net wat liever die laatste afspraak alsnog zou inplannen. Als je dit namelijk niet doet ben je totaal onbetrouwbaar.

De KNDB blijkt een totaal onbetrouwbare partij te zijn voor verenigingen, dammers en de damsport.

We praten hier over de nationale competitie van de KNDB. De allersterkste competitie van de wereld. Daar zou de KNDB trots op moeten zijn.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Wed Dec 05, 2018 12:02

Piet Bouma wrote:Stel de WK-finale Nederland – Duitsland voetbal wordt in de Amsterdam Arena gespeeld. Heel veel voetballiefhebbers zouden daar graag bij willen zijn en half Nederland zit achter de buis gekluisterd.
Die vergelijking gaat volkomen mank. Een wk-voetbalfinale duurt anderhalf uur, een wk-dammatch kabbelt twee weken voort. Er zullen maar weinig dammers zijn die alle partijen live volgen. Sowieso is voetbal veel meer een kijksport dan dammen.

Daarnaast zou een competitiedag juist een uitgelezen moment zijn om on-line toeschouwers te trekken. Laat de wk-partij om bijvoorbeeld 14 uur beginnen, en je zult zien dat overal in den lande damteams gezamenlijk de afloop bekijken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Dec 05, 2018 12:22

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Stel de WK-finale Nederland – Duitsland voetbal wordt in de Amsterdam Arena gespeeld. Heel veel voetballiefhebbers zouden daar graag bij willen zijn en half Nederland zit achter de buis gekluisterd.
Die vergelijking gaat volkomen mank. Een wk-voetbalfinale duurt anderhalf uur, een wk-dammatch kabbelt twee weken voort. Er zullen maar weinig dammers zijn die alle partijen live volgen. Sowieso is voetbal veel meer een kijksport dan dammen.

Daarnaast zou een competitiedag juist een uitgelezen moment zijn om on-line toeschouwers te trekken. Laat de wk-partij om bijvoorbeeld 14 uur beginnen, en je zult zien dat overal in den lande damteams gezamenlijk de afloop bekijken.
Natuurlijk gaan alle vergelijkingen met andere sporten mank.
En we lopen hopeloos achter om van dammen een mooie kijksport te maken. Maar we doen het zelf, door zo’n WK-match niet op een voetstuk te plaatsen.

Potverdikkie, 28 jaar geleden liep het in Amersfoort vol met de match Sijbrands-Chizhov. Fantastische commentaarsessies met Mogilianski en Scholma. RTL/Veronique met een damjournaal met Jannes van der Wal als explicateur en Leun Otten als galante presentatrice.
Nee, we zien apen en beren in overleg met andere damverenigingen om eventueel te verplaatsen (en heel veel zullen denk ik wel op 5 januari spelen), 2 maart is er carnaval (begint dat officieel niet op 3 maart?).

Nee Barbertje moet hangen, het bestuur/KNDB is onbetrouwbaar.
Enige, wat ik als KNDB zou doen is ook toestaan voor 2 maart (want er zijn in veel gevallen ook andere mogelijkheden. Niet iedereen speelt halve finales) op een zaterdag de wedstrijd te spelen.
Jongens, laten we eens een beetje creatief zijn in plaats van meteen elkaar in de gordijnen te jagen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Dec 05, 2018 12:52

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:

En we lopen hopeloos achter om van dammen een mooie kijksport te maken. Maar we doen het zelf, door zo’n WK-match niet op een voetstuk te plaatsen.

Potverdikkie, 28 jaar geleden liep het in Amersfoort vol met de match Sijbrands-Chizhov. Fantastische commentaarsessies met Mogilianski en Scholma. RTL/Veronique met een damjournaal met Jannes van der Wal als explicateur en Leun Otten als galante presentatrice.
Nee, we zien apen en beren in overleg met andere damverenigingen om eventueel te verplaatsen (en heel veel zullen denk ik wel op 5 januari spelen), 2 maart is er carnaval (begint dat officieel niet op 3 maart?).

Enige, wat ik als KNDB zou doen is ook toestaan voor 2 maart (want er zijn in veel gevallen ook andere mogelijkheden. Niet iedereen speelt halve finales) op een zaterdag de wedstrijd te spelen.
Jongens, laten we eens een beetje creatief zijn in plaats van meteen elkaar in de gordijnen te jagen.
Je suggereert dat er een verband is tussen die twee zaken, maar dat is er niet. Je kunt ook proberen de match tot een succes te maken zonder last-minute een complete competitieronde te verplaatsen. Sterker, dan is de kans op succes een stuk groter, want nu dammers min of meer gedwongen worden om de match te volgen, zal dat alleen maar averechts werken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Dec 05, 2018 13:48

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote: Die vergelijking gaat volkomen mank. Een wk-voetbalfinale duurt anderhalf uur, een wk-dammatch kabbelt twee weken voort. Er zullen maar weinig dammers zijn die alle partijen live volgen. Sowieso is voetbal veel meer een kijksport dan dammen.

Je suggereert dat er een verband is tussen die twee zaken, maar dat is er niet. Je kunt ook proberen de match tot een succes te maken zonder last-minute een complete competitieronde te verplaatsen. Sterker, dan is de kans op succes een stuk groter, want nu dammers min of meer gedwongen worden om de match te volgen, zal dat alleen maar averechts werken.
Nergens staat dat dammers min of meer gedwongen worden om de match te volgen. We leven in een vrij land Jan Pieter.

Maar nu wordt het wel mogelijk gemaakt dat liefhebbers op een vrije zaterdag daar naar toe kunnen.
Last minute zou bij mij zijn, dat een week van tevoren dit besluit zou vallen.
KNDB bestuur heeft snel gereageerd nu het programma op 1 december bekend werd.
En motiveer eens waarom er geen verband is tussen die twee zaken (ik weet niet eens welke twee zaken je precies bedoelt. De link met voetbal? Of mijn vergelijking dat we hopeloos achter lopen om van dammen een mooie kijksport te maken en dat we dit zelf doen door zo’n match niet op een voetstuk te plaatsen. Of de vergelijking met 28 jaar geleden.).

Goh, jongens. Als we een code oranje hebben of dat de Elfstedentocht wordt gereden (hmm. Piet Paulusma voorspelt een heel strenge winterperiode), zijn we het er allemaal mee eens, dat het programma verplaatst wordt/mag worden. Dan gaan we er heel praktisch mee om.
Nu hebben we een WK-match met een Nederlander (ja weliswaar twaalf partijen, weliswaar zijn er dus meer speeldagen) van onze eigen sport en vinden we het volstrekt belachelijk dat dan een speelronde verplaatst wordt (met nog steeds de mogelijkheid om op 5 januari te spelen).

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Dec 05, 2018 14:08

Piet Bouma wrote: Het bestuur heeft een maatregel genomen, waarbij alle partijen (en ja daar zal wat onderling overleg over moeten plaatsvinden) mee uit de voeten kunnen. Ik vind het te billijken. Om ook eens een tegengeluid te laten horen..... :D
Je gaat eraan ten onder dat veel verenigingen op 2 maart absoluut niet kunnen of willen. Vanwege carnaval of vanwege welke andere reden dan ook. Je bent nu ondanks deze situatie verplicht je te schikken in de wens van de tegenstander als hij niet meer op 5 januari wilt spelen. Er had wel iets meer vrijheid mogen zijn voor verenigingen, want er is nu geen enkele ruimte voor een alternatief. SSS Kampen kan bijvoorbeeld worden gedwongen om de Kamper Damdag maar te laten schieten, iets wat sowieso wel een goed idee is nu de KNDB een evenement plant op deze dag voor zoveel mensen.

Daarbij komt dat er ook nog altijd een datum van de halve finale is tijdens een dag van de WK-match. Dan mag dit ook niet doorgaan.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Dec 05, 2018 14:10

Piet Bouma wrote:En motiveer eens waarom er geen verband is tussen die twee zaken (ik weet niet eens welke twee zaken je precies bedoelt.
Jij suggereert dat het verplaatsen van een competitieronde nu eenmaal de prijs is die we moeten betalen voor een mooie match, maar die zaken staan volkomen los van elkaar. Als er al een noodzaak zou zijn om op 5 januari een matchpartij te plannen -ik ken de overwegingen niet- dan is er in elk geval nog steeds geen noodzaak om een competitieronde te verplaatsen. Dat is een vrije (en onbegrijpelijke) keus.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Dec 05, 2018 14:13

Theo vdHoek wrote:Bondsraadsleden die hun BR-lidmaatschap opzeggen of een spoedvergadering bijeenroepen zijn verkeerd bezig.

De Bondsraad is zelf geen belanghebbende in deze kwestie; dit zijn de verenigingen die deelnemen aan de Nationale Competitie. Voor mij is nu in elk geval wel het vertrouwen in dit bestuur op een goede samenwerking met de Bondsraad weg. De Bondsraad gaf in de meest recente vergadering duidelijk aan dat ze het echt niet zag zitten om de hele ronde te verplaatsen en nu doet het bestuur dit toch. Als het zo omgaat met het belangrijkste orgaan van de KNDB (de Bondsraad cq. Algemene Ledenvergadering dus), weet ik niet wat voor toegevoegde waarde de Bondsraad nog heeft. Laat dit bestuur het maar lekker in zijn eentje uitzoeken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Dec 05, 2018 14:26

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:En motiveer eens waarom er geen verband is tussen die twee zaken (ik weet niet eens welke twee zaken je precies bedoelt.
Jij suggereert dat het verplaatsen van een competitieronde nu eenmaal de prijs is die we moeten betalen voor een mooie match, maar die zaken staan volkomen los van elkaar. Als er al een noodzaak zou zijn om op 5 januari een matchpartij te plannen -ik ken de overwegingen niet- dan is er in elk geval nog steeds geen noodzaak om een competitieronde te verplaatsen. Dat is een vrije (en onbegrijpelijke) keus.
Ik vind het een begrijpelijke keus en daarin verschillen we dus van mening.
Liefhebbers de mogelijkheid bieden om de match - eventueel ter plekke - te volgen.
Een kleine prijs is dan het verplaatsen van een competitieronde, wat met gezamenlijke creativiteit m.i. best valt te regelen.
(Zo zou ik er voorstander van zijn ook andere zaterdagen, als teams dat overeenkomen, voor 2 maart toe te staan).
Enfin, ik probeer gewoon ook de andere kant van de medaille een beetje naar voren te brengen, maar het wordt me
tot dusver niet gemakkelijk gemaakt. :D

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Dec 05, 2018 14:57

De beslistermijn en de kosten-baten afweging kloppen niet.

Welk probleem lossen we met het verschuiven van de KNDB competitie op? Circa 1/3 van de KNDB-leden kan op 1 van de in totaal 12 tot 14 match dagen de match niet fysiek bezoeken en op de rest van de match dagen wel. 2/3 van de KNDB-leden kan samen met de rest van Nederland de match ook op die ene verhinder dag WEL bezoeken. Precies die 2/3 van de KNDB en die rest van Nederland, die de KNDB graag dichter aan de boezem wil drukken.

Als het toch een probleem is dat 1/3 van de KNDB-leden op 1 van de match dagen verhinderd is, zou misschien ook naar andere oplossingen gekeken kunnen worden. Oplossingen, die eventuele lasten leggen bij KNDB, organisatie en betrokken clubs en niet bij clubs die dit extra geregel er niet bij kunnen hebben en prima op 1 of meer van de andere dagen naar de match toe kunnen. Ik meen me een WK 1994 in Den Haag te herinneren waarbij de Haagse clubs hun tegenstanders in de entourage van de WK-match ontvingen. Super leuk! In overleg met noordelijke clubs en hun tegenstanders zouden zo wel eens veel meer ‘hardcore dammende’ toeschouwers geregeld kunnen worden dan met de huidige maatregel.

Aan de andere kant worden er met het verschuiven van de KNDB competitie wel veel problemen geschapen. Problemen voor clubs en problemen voor spelers (bijvoorbeeld buitenlandse spelers met tickets, vakanties etc). En ook ergernissen voor spelers. Ik ontving een berichtje van een clubgenoot die speciaal zijn vakantie zo geboekt had om op 5 januari weer te kunnen spelen. Zonder speelronde op 5 januari zou hij een langere vakantie hebben geboekt.

Als club zitten we ermee dat we de ruimte in onze accommodatie (denksportcentrum) voor het gehele seizoen tevoren met schaak- en bridgebroeders moeten afstemmen. De nu voorgeschreven alternatieve datum in maart werkt alvast niet voor ons omdat alle zalen dan bezet zijn. Daarnaast organiseren we in maart ook ieder jaar het Joop Meure Toernooi ter herinnering aan wijlen onze club-, PNHDB- en KNDB-erevoorzitter en gaan we nu onverwacht concurrentie krijgen van de KNDB competitie. Ik las een vergelijkbaar probleem van SSS Kampen met hun damdag. En zoals SSS en de HDC zullen veel van de aan de competitie deelnemende clubs hiermee ieder hun eigen onverwachte en onnodige logistieke problemen hebben.

Het dwingende karakter van de maatregel op deze adhoc termijn kan dan ook niet. Nu worden de thuis spelende clubs - de clubs die de verplichtingen naar met name hun accommodaties toe hebben en misschien ook wel naar professionele gastspelers - overgeleverd aan de voorkeur van de bezoekende vereniging. Het zou op deze korte termijn redelijker zijn, als clubs in de gelegenheid worden gesteld in overleg op een latere datum te spelen, maar alleen als zij daar allebei de voorkeur aan geven.

En tenslotte: waanzinnig hoeveel e-mails, overleggen en telefoontjes binnen clubs tussen teams, spelers, bestuurders en tussen clubs deze maatregel tot gevolg heeft. Als dit nou ergens over zou gaan en dit de KNDB organisatie zou doen bruisen: geweldig! Maar dit gaat voor heel veel clubs helemaal nergens over. Dit is dan ook geen service maar overlast.

Ik hoop dat we snel tot overeenstemming met onze (drie!) tegenstanders kunnen komen voor gewoon spelen in Haarlem op 5 januari. En ik hoop, dat de WK-match record bezoek zal mogen ontvangen. Heel veel bewondering en lof voor de organisatoren die het voor elkaar gebokst hebben. En het spreekt voor zich dat niet de meeste, maar alle KNDB-leden trots zijn op Roel!
Last edited by Marcel Kosters on Thu Dec 06, 2018 02:06, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Post Reply