Nationale Competitie 2018-2019

Post Reply
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: Nationale Competitie 2018-2019

Post by Michel Stempher » Tue Dec 04, 2018 16:15

Het bestuur is helemaal krankjorum geworden. Onderstaande e-mail belandde zojuist in mijn mailbox:
KNDB-bestuur wrote:Best bondsraadslid,

Daar het bestuur ervan uitgaat dat de meeste leden van de KNDB er trots op zijn en uitkijken naar het evenement waarin een Nederlander gaat strijden om de hoogst haalbare titel in het dammen, heeft het KNDB bestuur (bij wijze van hoge uitzondering) besloten dat de speelronde van de Nationale Competitie van 5 januari 2019 wordt verschoven naar 2 maart 2019.

In goed overleg mogen en kunnen verenigingen met nadrukkelijk wederzijds goedvinden besluiten hun wedstrijd te blijven spelen op 5 januari. Indien verenigingen hier niet in goed overleg uitkomen dan is de datum 2 maart 2019 bindend.

Het verplaatsen van deze ronde geeft ruimte aan alle betrokken partijen én het stelt alle dammers in staat om te komen kijken bij dit prachtige evenement, zowel op locatie(s) als online via de website.

Vriendelijke groet,
Ebbo de Jong
voorzitter KNDB
Hierop heb ik mijn conclusies getrokken middels de onderstaande e-mail:
Michel Stempher wrote:Beste KNDB-bestuur,

Hiervan schrik ik. Het was duidelijk dat er binnen de Bondsraad geen enkel draagvlak was voor een dergelijke maatregel.

Ik trek me dan ook per direct terug uit de Bondsraad. Met dit bestuur kan ik niet langer meer samenwerken.

Met vriendelijke groet,
Michel Stempher
Ik was best nog wel geweest voor een compromis (dus dat de betrokkenen hun partij op een ander moment mogen spelen), maar dit is compleet debiel. Veel verenigingen hebben al lang hun data vastliggen + sommige spelers hebben hun vlucht al geregeld. Dit kun je nu echt niet maken en door verenigingen ook nog eens het laatste woord te geven zadel je ze met de problemen op, die je door je eigen onkunde creëert.

We kunnen de Bondsraad beter opheffen als het bestuur dit instituut rücksichtslos opzijzet.
Last edited by Michel Stempher on Tue Dec 04, 2018 16:53, edited 2 times in total.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Tue Dec 04, 2018 16:17

Beste Allen,

Een hele ronde 1 maand voor tijd verzetten terwijl alle clubs (en spelers!!) in land al allemaal verplichtingen en afspraken over die ronde hebben gemaakt kan echt NOOIT!

Zaalbeschikbaarheid, Zaalhuur, agenda vrijgehouden, afspraken over deelnamen. Dit gaat zo bizar veel werk kosten van elke club om ALLES opnieuw te regelen 1 maand voor tijd met alle kosten en energie van dien. Ik schaam mij dat ik bondsraadslid van de KNDB ben.

Ik stem hierbij in voor het uitroepen van een nieuwe BR-vergadering. Als 4 andere dat ook doen dan zal het bestuur verplicht zijn deze binnen 4 weken te laten plaatsvinden en kunnen we deze bizarre beslissing nog terugdraaien.

Met vriendelijke groet,
Bondsraadslid KNDB Thijs van den Broek
Bovenstaande mail heb ik vanmiddag gestuurd naar het bestuur en de bondsraad. Hopelijk kan een dergelijk besluit nog op tijd teruggedraaid worden.

EricvanDusseldorp
Real name: Eric van Dusseldorp

Post by EricvanDusseldorp » Tue Dec 04, 2018 16:41

Bovendien is 2 maart al de dag van de nacompetitie...

Inderdaad een krankzinnig ad hoc-besluit.

frank teer

Post by frank teer » Tue Dec 04, 2018 16:47

2 partijen op één dag moet toch kunnen ...... :lol:

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Tue Dec 04, 2018 16:59

EricvanDusseldorp wrote:Bovendien is 2 maart al de dag van de nacompetitie...
Inderdaad een krankzinnig ad hoc-besluit.
Eens. Bizar.

Alex

Post by Alex » Tue Dec 04, 2018 16:59

Nacompetitie gaat naar 16 maart zie ik...

Krankzinnig besluit, gewoon allemaal op 5 januari spelen!

corboot

Post by corboot » Tue Dec 04, 2018 17:21

Gewoon op 5 januari spelen. Competitieverloop (kampioenschap/degradatie} kan beïnvloed worden als enkele wedstrijden op 2 maart zouden worden gespeeld.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Dec 04, 2018 17:31

Dit wordt ook leuk voor mijn thuisclub SSS Kampen tegen Het Noorden 2... Het Noorden organiseert de match mede, terwijl SSS op 2 maart de Kamper Damdag organiseert. Ik heb mijn clubgenoten in Kampen geadviseerd om een officieel bezwaar te overwegen. Dit is dodelijk voor de damdag. Dit bestuur is compleet de weg kwijt.

Jan Meenks
Real name: Jan Meenks

Post by Jan Meenks » Tue Dec 04, 2018 17:48

Alleen de eerste zin van de heer Ebbo de Jong deugt al van geen kanten. Hierin wordt namelijk impliciet gesuggereerd dat wie tegen dit voorstel is (zoal mogelijk) er niet trots op zou zijn dat er een Nederlander om de WK titel strijdt.

Ik heb toch voor de zekerheid even op de kalender gekeken maar vandaag is het 4 december en niet 1 april.

wim martin

Post by wim martin » Tue Dec 04, 2018 19:22

De gele hesjes maar uit de kast halen ?

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Dec 04, 2018 20:10

Had dat eerder gezegd, ik was afgelopen weekend in Frankrijk.... :lol:

frank teer

Post by frank teer » Tue Dec 04, 2018 21:26

2 maart is een onmogelijkheid ten zuiden van de rivieren. CARNAVAL. Dan kan je echt geen zaal huren als je het niet meer dan een jaar van te voren regelt. En mocht het al kunnen ..... het spelen met carnavalsmuziek op de achtergrond, zeg maar op de voorgrond, is niet voor iedereen een pretje 8)

VibeMan

Post by VibeMan » Tue Dec 04, 2018 21:32

Het lijkt mij duidelijk geen juiste beslissing van het bestuur. Ze hebben nog kort de tijd om met een ander voorstel te komen.
Ik zou zeggen, laat de betrokkenen vooruitspelen voor de WK-match. Overigens als de tegenstanders hier niet mee instemmen, dan maar een reglementair verlies voor Hijken.

De gehele NC van 5 januari 2019 verplaatsen naar 2 maart 2019 is absolute waanzin. Het bestuur leek op de juiste weg, maar met zulke beslissingen neemt het de bondsraad niet serieus. De bondsraad heeft immers in de afgelopen jaren 3x een signaal afgegeven dat vooruitspelen/wedstrijden verplaatsen voor andere evenementen niet ok vindt. De vooruitspeel regeling is niet voor niets afgeschaft. Onlangs kreeg WSDV nog 0 op he request. Dit is naar mijn mening, meten met 2 maten.

Ik heb de voorzitter vandaag even telefonisch gesproken, volgens de voorzitter heeft het bestuur er 2 uur over gedaan om tot dit besluit te komen en was het geen makkelijk besluit. Enige partijen waren er bij gebaat om te spelen in de weekenden. In het algeheel belang van de damsport/breedtesport is dit besluit door het bestuur genomen aldus de voorzitter.

Ik heb het advies meegegeven om het besluit te heroverwegen en met een andere oplossing te komen. Dit om de relatie met de bondsraad nog enigzins goed te houden. Dat lijkt me meer in het belang van de damsport, dan de WK-Match an Sich.

@michel stempher, om nu direct uit de bondsraad te stappen lijkt me geen juiste optie, maak nu gebruik van je stem in de bondsraad om het bestuur een ander besluit te laten nemen....

wim martin

Post by wim martin » Tue Dec 04, 2018 23:14

Ik heb het advies meegegeven om het besluit te heroverwegen en met een andere oplossing te komen. Dit om de relatie met de bondsraad nog enigzins goed te houden. Dat lijkt me meer in het belang van de damsport, dan de WK-Match an Sich
[/quote]

Dat lijkt me een zeer verstandig advies dat ik van harte onderschrijf.
Een wijs bestuurder als Ebbo zal toch bij nader inzien tot de conclusie kunnen komen dat de consequenties van het gewraakte besluit verder strekken dan in eerste aanleg gedacht.

Nescio

Post by Nescio » Wed Dec 05, 2018 08:48

Ik zal voor de grap mijn vrouw mededelen dat ik op 5 januari de hele dag thuis blijf en meerdere uren alleen maar naar een scherm ga kijken (ga ik overigens uiteraard niet doen), en op 2 maart een extra zaterdag weg ben en wie weet ook nog op 16 maart, indien noodzakelijk. Ik denk niet dat dat een gezellig gesprek gaat worden... :D

Zaterdag 2 maart voor voor een deel van het land de laatste zaterdag van de voorjaarsvakantie. Ook dit kan invloed hebben op de beschikking van spelers.

Verder hebben sommige clubs te maken met meerdere teams. Als nu de ene tegenstander welwillend is om om 5 januari te spelen en de ander niet? Dan ontstaan er weer kosten.

Frappant is dat op 5 januari Van Stigt Thans en WSDV tegenover elkaar staan, twee clubs die onlangs gedupeerd werden. Ik ben vooral benieuwd hoe die met deze situatie omgaan.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Post Reply