DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Michel Stempher » Mon Jun 11, 2018 21:51

Jan Pieter wrote:
Michel Stempher wrote:Ook herken ik mij niet in geluiden dat we nog steeds zo gesloten als wat zijn.
Tijdens de vergadering van 2 juni is jullie meegedeeld dat de beschikbare budgetruimte is opgesoupeerd door twee KNDB-medewerkers die out-of-control zijn. Dat is tamelijk schokkend nieuws dat alle KNDB-leden aangaat. Van de meeste bondsraadleden horen we echter niets en jij meldt op 2 juni slechts 'Ook heeft hij [Ebbo] bepaalde zaken waar het bestuur tegenaan loopt in de samenwerking met de Technisch Directeur en de bondsdirecteur benoemd.' Veel verhullender kun je het niet formuleren. Ik heb daar in elk geval niets bijzonders in gelezen.

Op 8 juni schrijft Frans: "En als we dan horen dat er zonder ruggespraak met de voorzitter weer een langdurige contractuele verplichting is aangegaan " Dat is voor de forumlezers het eerste signaal dat er iets is misgegaan. Als diverse mensen hierop vragen om meer duidelijkheid reageert Thijs (die altijd zo voor openheid zegt te zijn) met: "Er is inderdaad iets heel aparts aan de hand, maar of het in belang is van de KNDB om dat hier allemaal te schrijven is een tweden." Na nog wat meer getrek van de forumlezers meldt Frans op 9 juni: "De technische staf kan zelf geen contractuele verplichtingen afsluiten. Maar het Bestuur heeft dit waarschijnlijk gemandateerd naar de directeur van het Sportcluster." En na nog meer doorvragen liggen vandaag dan eindelijk de namen van de betrokkenen op tafel.

En dan snap jij het verwijt van geslotenheid niet?
De Technisch Directeur en de Bondsdirecteur, dat is toch al duidelijk dat het om Krajenbrink en De Vries gaat? Die namen staan gewoon online, maar ik vind het meer correct om over de functie te praten dan om op de man te spelen. Voortaan zal ik bij dergelijke posts in elk geval eenmalig de naam even noemen.

Maar goed, ik weet niet precies waar het bestuur allemaal tegenaan loopt. Feit is dat de voorzitter (Ebbo de Jong) heel erg kwaad is op bepaalde mensen (hij benoemde het niet letterlijk maar duidelijk is dat dit over de Technisch Directeur (Johan Krajenbrink) en/of de Bondsdirecteur (Arjan de Vries) moet gaan. Hij vertelde heel duidelijk dat er in de periode dat hij (de voorzitter) op vakantie was van alles is gebeurd achter zijn rug om door toedoen van de bovenstaande mensen of door een van hen.

Mijn eigen interpretatie is dat deze zelfde personen ook het vorige bestuur hebben genaaid met dit machtspelletje. Maar dit alles is dus gebaseerd op het verhaal van de voorzitter. De Technisch Directeur was voor de verandering een keer niet aanwezig op de Bondsraadsvergadering; enkele voorgaande keren zag ik hem wel. Mogelijk voelde hij al aan dat hij een lading aan kritiek over zich heen zou krijgen.

Er gaat op termijn (volgens mij was het december dit jaar maar bind me er niet aan vast) een vernieuwd directiecontract komen waarover de Bondsraad te zijner tijd geïnformeerd zal worden. Ik mag hopen dat dergelijke machtspelletjes van dit soort idioten dan helemaal niet meer kunnen. Kennelijk kunnen ze niet omgaan met het mandaat dat ze hebben gekregen van het bestuur. Ik vind het jammer dat ze nog niet zijn weggestuurd vanwege verwijtbaar handelen, maar ik weet dus niet in hoeverre dat mogelijk is.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Jun 11, 2018 22:29

Michel Stempher wrote:De Technisch Directeur en de Bondsdirecteur, dat is toch al duidelijk dat het om Krajenbrink en De Vries gaat?
Op zich wel, maar jouw post van 2 juni leek zo onschuldig dat ik hem al lang vergeten was toen ik op 8 juni las dat er dingen ernstig misgingen. Ik heb dus geen moment die link gelegd, en anderen volgens mij ook niet.
Michel Stempher wrote:Mijn enige alternatief was om onmiddellijk een motie van wantrouwen in te dienen
Nee, doe dat nou niet. De bondsraad lijkt wel een rechter die alleen maar vrijspraak of de doodstraf kent, maar daar zitten vele smaken tussen. Je kunt het bestuur in een motie ook oproepen iets te doen, bijvoorbeeld alles in het werk te stellen om de urenuitbreiding ongedaan te maken, en om te onderzoeken wat voor maatregelen genomen kunnen worden tegen de betrokken medewerkers.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon Jun 11, 2018 22:42

Jan Pieter wrote:
Michel Stempher wrote:Mijn enige alternatief was om onmiddellijk een motie van wantrouwen in te dienen
Nee, doe dat nou niet. De bondsraad lijkt wel een rechter die alleen maar vrijspraak of de doodstraf kent, maar daar zitten vele smaken tussen. Je kunt het bestuur in een motie ook oproepen iets te doen, bijvoorbeeld alles in het werk te stellen om de urenuitbreiding ongedaan te maken, en om te onderzoeken wat voor maatregelen genomen kunnen worden tegen de betrokken medewerkers.
volledig mee eens.
Het probleem is dat de bondsraad nog veel te weinig weet om een motie in te dienen dat het bestuur ergens toe moet zetten. Bijvoorbeeld kan het best in onderliggend contract zitten dat bepaalde gelden uit Team NL alleen gebruikt mogen worden voor urenuitbreiding van de technische staf. Wat dan? Zolang er geen volledige duidelijkheid is over zaken (bijvoorbeeld ook of Damz rechten wel echt tot de KNDB horen of er überhaupt subsidie aanvraag voor ingediend kan worden etc etc) kun je van een bondsraadslid niet verwachten dat hij op de gok maar een motie ergens over in gaat dienen. of wel?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Jun 11, 2018 23:01

playforstacks wrote:En juist daarom zie ik dit project als mogelijk laatste initiatief om wat van dammen te maken. En het zou kunnen dat dit echt een begin van iets "nieuws" is.
Waarom dan?
Omdat als dit echt groot wordt jonge kinderen straks niet hun clubavond hebben op plaatselijk damclub maar online op een mooie platform DamZ!. Ja gelukkig heel erg ver weg van de damwereld en de clubavond. Stel het wordt zo groot dat daar straks op momenten duizenden kinderen tegelijk dammen? dan heb je een basis om vanuit daar interessante "clubavonden" te gaan regelen voor alleen jeugd- nog steeds hopelijk zo ver mogelijk van die hele damwereld. Een aantal jaar later kun je op een zelfde manier de oudere jeugd gaan bedienen. In de tussentijd vallen alle oude dammers dan met bosjes weg en zou er de hoop kunnen ontstaan om dan met de opbouw van een nieuwe leeftijdpiramide echt wat te gaan doen aan bijvoorbeeld het imago probleem waar jij het over hebt.

Zeggen dat we helemaal niks moeten ondernemen of alleen beetje schrijven op forum en ruzie maken (want het word altijd ruzie als je ook maar iets wil veranderen in de damsport) totdat het imago probleem is opgelost. Is dat je alternatief Henk ? Of denk jij serieus de damwereld nog te kunnen overtuigen met argumenten? Dat laatste zou wel bijzonder naïef zijn ook al bewonder ik je strijdvaardigheid zeker wel.
Sympathieke post Thijs. Het streven naar aparte jeugdclubs is ook al langere tijd een idee van Frans de Jonge. Ook van Jaap van Galen overigens. Ik meen dat Henk Stroetinga in Groningen ook een aparte jeugdclub heeft op de school waar hij werkt. Het idee is goed. De uitwerking wel een probleem omdat er haast geen vrijwilligers zijn. En bovendien is het natuurlijk een heel lange weg om op die manier een gezonde bond op te bouwen. Maar zoals ik al vaker heb betoogd, met die bond wordt het niets meer, dus misschien moeten we de illusie van een levensvatbare bond laten varen en genoegen nemen met mooie initiatieven op lokaal niveau. In Delft was me dat destijds aardig gelukt al zeg ik het zelf. Leuke jeugdclub, gemengde club met ongeveer 30% vrouwen, regelmatig clubavonden met zo'n veertig mensen, contacten met buurt- en clubhuizen, scholen, een groep recreanten rond de club die regelmatig aan toernooien deelnamen, goede contacten met politiek en media, toptoernooien zonder al die deprimerende remises. Echt een totaal andere sfeer dan je doorgaans aantreft. Lijkt misschien op borstklopperij, maar dat is het niet. Helaas hebben de traditionele dammers tijdens mijn ziekte de oude orde hersteld. Het is nu weer een lullig in zichzelf gekeerd clubje. Zonder enig perspectief. Heel jammer, maar dat is voor mij niet de essentie. Duidelijk is aangetoond dat het anders kan. Veel leuker, veel aantrekkelijker.

Of ik serieus denk dat ik de damwereld kan overtuigen met argumenten? Nee, echt niet. Dat is wel gebleken. Ik blijf inderdaad wel strijdbaar, nu als criticus van de damwereld. Alle lulligheid, krompraat, benepenheid, vaagtaal en wat dies meer zij, die je ook op dit forum ziet passeren, kan rekenen op mijn zweepje. Nou ja, niet alle lulligheid, want daar zou ik meer dan een dagtaak aan hebben. D'as gewoon niet te doen. Kritiek heeft ook een functie. Sommige mensen verdienen er hun brood mee.

Momenteel heb ik wat problemen met mijn computer. Soms kom ik op een verkeerde pagina van het forum binnen. Heel gek. Puur toevallig kwam ik zojuist op een pagina uit 2004. Onderwerp: de vermeende saaiheid van dammers. Aan de pseudoniemen en het taalgebruik te zien gaven jonge dammers hun mening. Ik heb me rot gelachen. Mijn avond is goed. Een kleine bloemlezing:

Het is een soort gegeven dat mensen over het algemeen dammers saaie mensen vinden. Klopt dat? en hoe zou dat ''imago'' aangepast kunnen worden. En is het terecht dat mensen dat over dammers vinden??

dammers behoren tot de bizarste mensen die er zijn. Excentriekelingen, social outcasts, depressievelingen, NERDS, enzovoorts. Ik kom zelden 'normale' dammers tegen. Saai? Tja, als je bizar saai vindt...

Dammers zijn niet saai ( uitzonderingen daar gelaten). Of het damspel saai zou zijn, is weer een heel ander verhaal. Ik zit net ff na te denken, eigenlijk zijn er ook best wel veel SUPERSAAIE dammers!! Laat ik het hier op houden : of een dammer is absoluut NIET saai, of een dammer is SUPERSAAI!

KNDB is een open inrichting, kun je moeilijk saai noemen toch!

Jonge dammers over de damwereld. Heerlijk. Maar imagoprobleem? Nee hoor, zeggen de zonderlingen. En als er al een imagoprobleem is dan heeft dit geen invloed op de ledenwerving, zeggen de nerds. We hebben goud in handen zegt de.. Wie was dat ook al weer? Blijf lachen Thijs.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Jun 12, 2018 01:03

Van alle inschrijvingen aan de wedstrijd is het actieplan van Marcel en Paul nog altijd goud waard ja. Het is maar in welk perspectief je het ziet.

Wat is jouw (Henk de Witts) doelstelling eigenlijk? Of laat ik het anders formuleren: wat zou het gevolg moeten zijn van een goed actieplan? Ikzelf weet het namelijk niet meer. Ik heb geen vertrouwen in het binden aan evenementen dus een clubavond valt al af. Ik denk hooguit aan ca. 50 deelnemers eens in de 2 maanden aan een regionaal toernooi op een openbare ontmoetingsplek.

Misschien moeten we toe naar een situatie zonder KNDB, zonder provinciale bonden, maar met een vijf- of zestal rayons. Deze rayons zijn compleet soeverein wat betreft het bevorderen van het dammen in die regio. Vanuit deze centra kunnen dan nieuwe bases worden opgebouwd. Maar ik weet dus niet welke randvoorwaarden een basis zou moeten bevatten. Het is een moeilijke kwestie, maar wat ik wel weet is dat dat gezeik op die remises helemaal niets bijdraagt aan een goede basis. Ik ken geen mens die het dammen links laat liggen vanwege een grote remisemarge. Sterker nog, ik ken genoeg volwassenen die niet eens weten dat er remise bestaat in het dammen: in hun jeugd of in hun periode als opa bestond er geen puntendeling. Iemand was altijd de sterkste in een partij.

Een probleem is dat het dammen an sich onmogelijk hip kan worden gemaakt waardoor we altijd voornamelijk de buitenbeentjes zullen aanspreken. In mijn ogen probeert de Koninklijke Nederlandse Dambond het verkeerde probleem aan te pakken. Mensen blijven niet weg van de club omdat het er saai is. Mensen blijven weg van de club omdat ze zich niet wekelijks willen vastleggen. Zolang we dit niet beseffen, zullen de aanvalsplannen kansloos zijn.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Jun 12, 2018 15:23

Michel Stempher wrote:Van alle inschrijvingen aan de wedstrijd is het actieplan van Marcel en Paul nog altijd goud waard ja. Het is maar in welk perspectief je het ziet.

Wat is jouw (Henk de Witts) doelstelling eigenlijk? Of laat ik het anders formuleren: wat zou het gevolg moeten zijn van een goed actieplan? Ikzelf weet het namelijk niet meer. Ik heb geen vertrouwen in het binden aan evenementen dus een clubavond valt al af. Ik denk hooguit aan ca. 50 deelnemers eens in de 2 maanden aan een regionaal toernooi op een openbare ontmoetingsplek.

Misschien moeten we toe naar een situatie zonder KNDB, zonder provinciale bonden, maar met een vijf- of zestal rayons. Deze rayons zijn compleet soeverein wat betreft het bevorderen van het dammen in die regio. Vanuit deze centra kunnen dan nieuwe bases worden opgebouwd. Maar ik weet dus niet welke randvoorwaarden een basis zou moeten bevatten. Het is een moeilijke kwestie, maar wat ik wel weet is dat dat gezeik op die remises helemaal niets bijdraagt aan een goede basis. Ik ken geen mens die het dammen links laat liggen vanwege een grote remisemarge. Sterker nog, ik ken genoeg volwassenen die niet eens weten dat er remise bestaat in het dammen: in hun jeugd of in hun periode als opa bestond er geen puntendeling. Iemand was altijd de sterkste in een partij.

Een probleem is dat het dammen an sich onmogelijk hip kan worden gemaakt waardoor we altijd voornamelijk de buitenbeentjes zullen aanspreken. In mijn ogen probeert de Koninklijke Nederlandse Dambond het verkeerde probleem aan te pakken. Mensen blijven niet weg van de club omdat het er saai is. Mensen blijven weg van de club omdat ze zich niet wekelijks willen vastleggen. Zolang we dit niet beseffen, zullen de aanvalsplannen kansloos zijn.
Het is een hele moeilijke kwestie Michel. De dambond heeft in het verleden verzuimd zich tijdig aan te passen toen we in toenemende mate negatief in de media kwamen, mensen grappen over ons begonnen te maken enzovoorts. Dit had weer te maken met het soort mensen dat dominant was (en nog steeds is) in de bond. Patrick van IJzendoorn, een journalist, een buitenstaander, heeft grondig research in de damwereld verricht. Ik stond te kijken van wat hij allemaal wist. Zijn oordeel over de damwereld: een verzameling introverte zonderlingen. Hij koppelt dit ook aan religie van de zware soort die in het damspel calvinistische waarden zag en dus omarmde. Daar kun je je iets bij voorstellen. Als je damt, ben je van de straat nietwaar. Johan Haitink, heel aardige man overigens, nam jarenlang de slottoespraak van het toernooi in Nijmegen voor zijn rekening. Daar zat altijd iets van het christelijke lijdensverhaal in. Johan had het over mensen die vakantiedagen opofferden om urenlang te dammen op ongemakkelijke plastic stoeltjes. Ik zie de calvinistische invloed ook terug bij de wijze waarop Johan Krajenbrink de jeugd benadert. Strenge toespraken, de kinderen moeten hard en serieus werken. Weinig ruimte voor spelen en lachen. Een ander aspect is de opvallende zuinigheid in de damwereld. Bij DOS Delft was de oude garde overwegend christelijk en zeer zuinig. Als je een mooie poster voor een toernooi liet maken was nooit de eerste reactie 'wat mooi!' maar altijd 'wat heeft dat wel niet gekost?' Zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen. Een kenmerk van dit type mensen is dat zij overwegend zeer behoudend zijn. En zich daarbij weinig aantrekken van wat de buitenwereld ervan vindt. Nederland is de laatste decennia sterk veranderd, de damwereld niet. Het vluchten in gemakkelijke oplossingen (kinderen, Chinese bordjes) past helemaal in dit beeld.
Laat ik hier onmiddellijk aan toevoegen dat ik diverse gelovigen binnen de dambond ken, die ruimdenkend en flexibel zijn. Geen misverstand hierover.

Wat te doen? Wat wil je? Hoe erg is het dat bijna niemand meer damt? Ik ken klaverjasclubs bestaande uit vier personen, die het heel gezellig hebben met elkaar. Er zijn veel leuke toernooien die niet afhankelijk zijn van de bond. Voor de sfeer is het natuurlijk wel goed wanneer er nieuwe, leuke mensen bij komen. En het is ook prettig wanneer het imago van het dammen goed is. Dat, wanneer je op een feestje vertelt dat je damt, je niet als loser wordt gezien, maar als een toffe peer met een goed stel hersens.
Voor een goed imago geldt hetzelfde als voor vertrouwen. Je bent het zo kwijt en het kost vele jaren om het terug te winnen. Als het al lukt. En gezien het feit dat de bond nog steeds niet veranderingsgezind is en bijna geen leden en kader meer heeft, maakt het er niet eenvoudiger op.
Lokaal en regionaal zie ik wel mogelijkheden. En op het platteland meer dan in de grote stad.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Jun 13, 2018 17:42

Ik ben met vakantie en lees slechts af en toe dit forum als ik weer eens online ben. Wat een bende is het hier.

Thijs en Michel pretenderen transparant te zijn, maar nog steeds laat geen enkel bondsraadslid iets los over wat er precies aan de hand is. Thijs schrijft iets over TeamNL en een overeenkomst en/of contract. Waar gaat dit over? TeamNL is een term die Krajenbrink en consorten al jaren gebruiken, maar welk contract is hierover gesloten?

Het nieuwe bestuur zit nog niet eens, of Michel loopt alweer met de volgende motie van wantrouwen in zijn achterzak. Niet doen, zegt de altijd genuanceerd denkende Thijs, die net een jaar geleden het vorige bestuur met een motie van wantrouwen naar huis heeft gestuurd, iets wat van de immer milde Michel niet had gehoeven.

En dat zijn dan de bondsraadsleden die actief zijn en pretenderen nog iets van het dammen te willen maken. Mij is wel duidelijk dat het instituut bondsraad dood en door verrot is. Hier is werkelijk niets goeds van te verwachten op de manier waarop dit nu is ingericht. Als het nog iets moet worden met het georganiseerde dammen in Nederland, dan moet dit orgaan zo snel mogelijk worden afgeschaft. Pas dan kunnen we weer bouwen aan een toekomst.

Even voor de duidelijkheid: niets ten nadele van de personen Michel en Thijs. Ze zijn erg enthousiast en kunnen absoluut nuttige dingen doen voor het dammen. Maar ze snappen niks van het organiseren van een dambond en horen niet thuis in zoiets als een bondsraad. Ze richten daar keer op keer enorme schade aan. De damsport heeft de energie niet om dit steeds te moeten herstellen.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Jun 13, 2018 20:40

GuidoB wrote:Ik ben met vakantie en lees slechts af en toe dit forum als ik weer eens online ben. Wat een bende is het hier.

Thijs en Michel pretenderen transparant te zijn, maar nog steeds laat geen enkel bondsraadslid iets los over wat er precies aan de hand is. Thijs schrijft iets over TeamNL en een overeenkomst en/of contract. Waar gaat dit over? TeamNL is een term die Krajenbrink en consorten al jaren gebruiken, maar welk contract is hierover gesloten?

Het nieuwe bestuur zit nog niet eens, of Michel loopt alweer met de volgende motie van wantrouwen in zijn achterzak. Niet doen, zegt de altijd genuanceerd denkende Thijs, die net een jaar geleden het vorige bestuur met een motie van wantrouwen naar huis heeft gestuurd, iets wat van de immer milde Michel niet had gehoeven.

En dat zijn dan de bondsraadsleden die actief zijn en pretenderen nog iets van het dammen te willen maken. Mij is wel duidelijk dat het instituut bondsraad dood en door verrot is. Hier is werkelijk niets goeds van te verwachten op de manier waarop dit nu is ingericht. Als het nog iets moet worden met het georganiseerde dammen in Nederland, dan moet dit orgaan zo snel mogelijk worden afgeschaft. Pas dan kunnen we weer bouwen aan een toekomst.

Even voor de duidelijkheid: niets ten nadele van de personen Michel en Thijs. Ze zijn erg enthousiast en kunnen absoluut nuttige dingen doen voor het dammen. Maar ze snappen niks van het organiseren van een dambond en horen niet thuis in zoiets als een bondsraad. Ze richten daar keer op keer enorme schade aan. De damsport heeft de energie niet om dit steeds te moeten herstellen.
Nou, nou Guido. Het mag wel iets genuanceerder en minder op de man.
Ik trek de vergelijking maar met de politiek. Een doodzonde is het van het Kabinet om de 2e Kamer niet/onvoldoende/tijdig te informeren. Al ben je als politicus nog zo aardig en waardevol, maar een doodzonde betekent vaak einde oefening.
De Bondsraad wordt door de kenners vaak als de 2e Kamer gezien en het Bestuur als het Kabinet. Het vorige bestuur verzweeg ook zaken en ging contractuele verplichtingen aan waarvan ze niet wisten wat de impact was en gaven de Bondsraad geen inzicht en vroegen ook niet de statutair vereiste toestemming aan de Bondsraad. Nu gebeuren weer soortgelijke zaken, waarbij de voorzitter wel openlijk aangeeft dat medewerkers van het Bondsbureau/het Bondsbureau zonder ruggespraak/goedkeuring van het Bestuur buiten hun boekje zijn gegaan v.w.b. het tekenen van contracten met juridische/financiële consequenties (arbeidscontract/overeenkomst Team.Nl). Gevolg is wel dat er geen geld meer is voor breedtesport en geld wel verdwijnt naar langlopende verplichtingen waar op zichzelf geen ledenwinst uit voortvloeit. Net als in de politiek wordt er door het Bestuur hard gewerkt, maar weer wordt er geen volledige openheid gegeven. En de Bondsraad heeft toch echt een controlerende taak. Als de Bondsraad deze taak niet namens de leden vervult is zij geen knip voor de neus waard. De schade is dan ook vaak al eerder veroorzaakt ......
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jun 13, 2018 21:35

GuidoB wrote:Ik ben met vakantie en lees slechts af en toe dit forum als ik weer eens online ben. Wat een bende is het hier.

Alsof die conservatieve eikels zoals jij er wel iets van bakken op het terrein waar ze actief zijn. Keer op keer weiger je ideeën om de Nationale Competitie aantrekkelijker en toekomstbestendiger te maken te behandelen.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Wed Jun 13, 2018 22:49

Je slaat de plank volkomen mis, Guido.

Degenen die zonder dekking langlopende financiële verplichtingen aangaan namens de KNDB richten enorme schade aan. Je kunt daar de klokkenluiders niet op aanspreken.

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Jun 13, 2018 23:11

GuidoB wrote:

Als ik teveel schrijf op het forum van zaken die ik vermoed wordt ik als onrustzaaier weggezet. Als ik alleen feiten die zijn besproken (in zeer beperkte korte vergadering) ben ik opeens niet transparant?
Wat wil je nu dan?

Misschien zou het eens helpen als een aantal zaken die ik hier al jaren aangeef eens serieus genomen zouden worden. Want ik zit er, in tegenstelling tot bijna iedereen, wel met de neus bovenop. Ik doe mijn best om te weten wat er speelt en dat te controleren. Zoals een goed bondsraadslid zou moeten doen. Wie ben jij dan om te zeggen dat ik niet thuis hoort in de bondsraad?

Even wat opfrissen 2016-2017:
Ik stemde als enige (!) bondsraadslid tegen de begroting van 2017 met de volgende argumentatie:
1. De bondsraad heeft niks meer te kiezen want de contracten met NOC NSF voor een nieuwe cyclus zijn als getekend.
2. Het bestuur geeft aan dat je er per jaar uit kon stappen, ik twijfelde hier sterk aan en wilde dit zwart op wit zien. Dit kreeg ik niet te zien en gaf aan het bestuur te wantrouwen op dit punt.
3. de 10k voor breedtesport die gereserveerd was sloeg mijn inziens nergens op omdat dat geld er niet was en dit een truc was om de begroting er doorheen te lozen.

Midden 2017 kreeg ik op de punten 1 en 2 volledig gelijk, had er op zijn minst maar een aantal mensen iets willen doen met wat ik zei. Maar helaas is het in de KNDB ook vooral dat ze kijken naar wie iets zegt en niet wat diegene zegt. (hoe giftig wil je een organisatie laten zijn)
Midden 2018 kreeg ik trouwens ook gelijk met punt 3 de breedtesport gelden zijn niet uitgegeven maar gebruikt om financiële gaten te vullen binnen de organisatie.

Blijkbaar willen jullie nog een paar boute uitspraken horen (en mij net als toen voor gek verklaren) om mij dan over half jaar-4 jaar wel gelijk te zien hebben.

1. Zoals ik al 3 jaar zeg :het bestuur is totaal niet in control van deze bond maar de technische staf en de directeur bepalen wat er gebeurt (en NOC NSF). Dit is in de vorige vergadering al voor een gedeelte benoemt maar dit gaat nog veel verder dan wij denken.
2. Er liggen in de kast van de directeur overeenkomsten die het bestuur nog nooit heeft gezien en niet eens het bestaan vanaf weet (!). en dit gaat niet over kleine zaakjes.
3. De directeur (en technische staf) zullen er de komende tijd alles aan doen om geen enkele transparantie te tonen wat er afspeelt en wat er in overeenkomsten staat. Het bestuur zal uit schaamte en onmacht (en gebrek aan daadkracht) zich hier na een tijdje maar bij neerleggen en het beleid wat de directeur en technische staf voeren gaan verdedigen zonder dat ze überhaupt weten welke keuzes worden gemaakt.

Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Jun 13, 2018 23:18

Over uiterlijk twee dagen gaan we meemaken wat het bestuur gaat doen. Gisteren in Amsterdam bij het concert van Pearl Jam heb ik een prachtige opener gezien. Luister maar eens goed naar dit nummer, want het is helemaal van toepassing op de huidige situatie van de damwereld.

Last edited by Michel Stempher on Wed Jun 13, 2018 23:23, edited 1 time in total.

playforstacks

Post by playforstacks » Wed Jun 13, 2018 23:18

nog eentje dan:

4: over ongeveer 1 jaar zitten we zo diep in Team NL (en andere overeenkomsten) dat dan al blijkt dat we niet uit de cyclus kunnen stappen na afloop van de cyclus in 2020. Waardoor de bond of failliet gaat (want het ledenaantal blijft dalen) of nog eens 4 jaar geen geld meer heeft voor breedtesport. Of beiden natuurlijk.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed Jun 13, 2018 23:21

Gerard de Groot wrote:

Je slaat de plank volkomen mis, Guido.

Degenen die zonder dekking langlopende financiële verplichtingen aangaan namens de KNDB richten enorme schade aan. Je kunt daar de klokkenluiders niet op aanspreken.
Dat is ook mijn stelling Gerard.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Jun 14, 2018 10:14

Begrijp ik het nu goed dat de KNDB recentelijk de geldkraan verder heeft opengedraaid door middel van uitbreiding van trainerscontracten?

Post Reply