DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Ton van Namen » Sat Apr 21, 2018 20:28

Piet Bouma wrote:Inmiddels is de inlog/registratie weer veranderd naar de DamZ! Damserver....
Apart.
Heb maar niet geregistreerd, want ik behoor niet tot de doelgroep :)
Ik behoor ook niet tot de doelgroep.
Maar ik heb wel genoeg redenen om te vermoeden dat de DamZ! Damserver niet functioneert zoals gewenst.

Over 2 dagen zullen we het zeker weten, want dan zal de KNDB de vele prijswinnaars bekend kunnen/moeten maken ...

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sat Apr 21, 2018 21:43

Gerrit Visscher maakte deze foto in Gramsbergen en schreef: "Toen ik in Gramsbergen naar de auto liep, een half uur na de prijsuitreiking, zag ik deze jongens nog dammen in het gras."

Image

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Apr 21, 2018 23:02

Image

Behalve de Halve Finale Schooldammen en de online prijsactie (toelichting volgt) werd vandaag ook een internationaal invitatie toernooitje voor welpen en pupillen gespeeld in Heule, België. Behalve uit België deden ook kinderen uit Wattrelos (Frankrijk) en Tilburg mee. Alle deelnemers zijn vandaag de trotse bezitter van een Belgische DamZ! DamSet geworden (op andere informatie stickers aan de achterzijde na identiek aan de Nederlandse DamZ! DamSet). Het toernooi werd gewonnen door Ibe Demasure (kleinzoon van!). De eindstand in de kop van het klassement, met in totaal 17 deelnemers:

1. Ibe Demasure 6 - 12p
2. Pierre Lannoy (Fr) 6 - 9
3. Quentin Wyffels (FR) 6 - 9
4. Djim Roosen (NL) 6 - 8

Foto en informatie met dank aan organisator Johan Demasure.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sat Apr 21, 2018 23:16

Ook in Enschede blije gezichten. Zie ook http://www.enschedesedamclub.nl/2017-20 ... 4-2018.htm
Image

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Apr 21, 2018 23:27

Image
Dick Berghout uit Waddinxveen doet mee met de DamZ! DamSet.
Bestelde DamZ! DamSets voor levering op 1 september 2018 per 21 april: 210.
Totaal bestelde DamZ! DamSets per 21 april 2018: 9210
Totaal aantal DamZ! DamSets in omloop in Nederland en België per 14 april 2018: 9.000

- Minimum afname 20 stuks à € 3,-;
- Losse DamZ! DamSets via http://www.damboeken.nl verkrijgbaar.

Informatie inwinnen of intekenen kan tot 15 juni via damsets@damz.nl of 06-28646010.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Apr 22, 2018 11:09

Gisteravond in Den Haag:
Image

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Apr 22, 2018 12:27

Piet Bouma wrote:Ik begrijp dus dat op het allerlaatste moment geswitcht is (via wijzigen link) naar de damserver van Roel Langendam, terwijl de KNDB een eigen Damserver (hoeveel is daarvoor betaald?) heeft lopen, waar al sinds december er op is aangedrongen dat de registratieprocedure in orde gemaakt moest worden....

De basis (KNDB?) werkte dus niet Marcel?
Gang van zaken rond de DamZ! DamServer

In december heb ik de KNDB voor het eerst geattendeerd op de samenhang tussen DamZ! DamSet en DamZ! website. Op 15 januari schafte de KNDB - op mijn aandringen - 800 DamZ! DamSets aan om deze gisteren in plaats van een vaantje uit te reiken aan de 800 deelnemers van de Halve Finales Schooldammen. De door mij betoogde bedoeling was, om dit moment te gebruiken als katalysator om de DamZ! DamServer tot leven te wekken.

Hoewel ik denk, dat de KNDB haar best heeft gedaan, is lange tijd sinds 15 januari geen voortgang zichtbaar geweest rond het oplossen van de gebruiksproblemen van de DamZ! DamServer. Om die reden besloten op vrijwillige basis werkende PlayDraughts ontwikkelaar Roel Langendam, Paul van de Veen en ik in overleg om de PlayDraughts server als backup voor de DamZ! DamServer in de lucht te brengen.

In geval de DamZ! DamServer niet tijdig zou functioneren, zou PlayDraughts als een bewezen achtervang kunnen functioneren. Ook met PlayDraughts immers hebben we - in tegenstelling tot PlayOK - de mogelijkheid om een prijs win actie op te zetten en contact te leggen met de prijswinnaars. Bovendien heeft Roel een volledig functionerende en geteste Jeugd DamServer ontwikkeld (een kloon van PlayDraughts maar dan in DamZ!-stijl en met de optie voor de spelers om hun schijven in bijvoorbeeld door DamZ! vormgever Graficelly ontworpen bananen en koeien te veranderen).

Achteraf bezien heb ik te lang gewacht met het bij de KNDB aandringen om deze server in ieder geval voor dit weekend achter de DamZ! website te hangen. Dat heb ik pas afgelopen vrijdagavond - toen nog steeds geen voortgang met de KNDB DamZ! server zichtbaar was - gedaan. Daarop heeft PlayDraughts ontwikkelaar Roel Langendam onder grote tijdsdruk en op mijn verzoek nog een aantal last minute aanpassingen doorgevoerd (een playdraughts.com/damz/ landingspagina in plaats van playdraughs.com/JeugdDamserver) en heeft de KNDB deze server - op mijn aandringen - gisterochtend achter de website DamZ! gehangen.

Ik had geen twijfel, want had zowel de PlayDraughts server als de PlayDraughts jeugdserver van voor naar achteren getest. Inclusief vanzelfsprekend de registratieprocedure. Ik was al aan het denken over de toernooitjes die ik dit weekend op de PlayDraughts DamZ! server zou organiseren, zoals twee weken terug ook gedaan met de PlayDraughts server. Zie hiervoor svp viewtopic.php?f=65&t=7937 . Toch dacht ik gistermiddag nog eens de proef op de som te nemen en een nieuwe account aan te maken op de DamZ! PlayDraughts server. Dat leek prima te gaan: formuliertje met e-mailadres invullen, bevestiging scherm dat e-mail met verificatie link in mijn mailbox zat, mail arriveerde direct, opende mail en klikte op de verificatielink. En die link bleek tot mijn afgrijzen opeens niet te werken, zie hiervoor svp het screenshot dat Ton van Namen eerder in deze draad heeft gepost!

Want op mijn verzoek had Roel in het holst van de nacht de landingspagina naar playdraughts.com/damz gewijzigd (een puur cosmetische en niet noodzakelijke aanpassing) en we hadden daarbij niet meer gedacht aan het ook wijzigen van het domein in de bevestigings mail. Op zich overigens een simpele en eenvoudig te verhelpen fout. Maar een ongeluk komt nooit alleen. Geruime tijd kon ik Roel niet bereiken en naar achteraf bleek omdat hij door grote pech medische attentie nodig had. Dusdanig, dat hij momenteel morfine als pijnstiller moet gebruiken. Toch nam Roel zo snel als hij kon contact met mij op en hebben we overlegd. Het was op dat moment voor Roel begrijpelijkerwijs fysiek niet mogelijk om de relatief eenvoudige actie van wijziging ip adres door te voeren en daarop heb ik de KNDB gevraagd, om de KNDB DamZ! DamServer weer achter DamZ! te hangen. Want gisterochtend rond een uur of 10:00 had ik een nieuwe registratieprocedure van deze server online zien komen.

De normaliter bedrijfszekere PlayDraughts server was op dat moment door de onmogelijkheid van directe aanpassing geen optie: dan maar een vuurtest voor de KNDB DamZ! DamServer. De KNDB echter had geen mogelijkheid dit weekend om de link weer aan te passen. Dus Roel heeft nog wel een redirect gelegd van de PlayDraughts DamZ! DamServer naar de KNDB DamZ! DamServer.

En op dat punt zitten we op moment van schrijven. Al lijkt inmiddels duidelijk, dat de aanvankelijke opzet om de DamZ! DamServer vandaag door een kritisch gebruiker volume te duwen, niet zal slagen. Ik ga ervan uit, dat veel kinderen gisteren en mogelijk ook al in de dagen daarvoor / sinds het ontvangen van het programmaboekje voor de Halve Finales hebben geprobeerd zich te registreren en dat zij eerst via de KNDB DamZ! DamServer (tot en met gisterochtend) en daarna via de PlayDraughts DamZ! DamServer (gisterochtend en gistermiddag) teleur zijn gesteld. Voor de goede orde: inmiddels heeft Roel Langendam ondanks alles toch gelegenheid gezien om de code m.b.t. ip-adres te wijzigen en is de PlayDraughts DamZ! server weer het werkende geheel dat we in de afgelopen weken hebben getest.

Deze gang van zaken is zeer spijtig en ik ben ervan overtuigd, dat dit niet had gehoeven. Zelf had ik in ieder geval eerder aan de bel moeten trekken en had ik ook zeker niet aan Roel moeten vroegen om last minute wijzigingen aan een op dat moment bedrijfszekere server door te voeren. Daarnaast denk ik, dat de KNDB beter had kunnen inspelen op de ruim tevoren aangekondigde en zelf (weliswaar op mijn aandringen) geschapen (aanschaf en distributie 800 DamZ! DamSets) buitenkans van dit bijzondere en jaarlijkse Halve Finale weekend. Hier liggen in ieder geval in projectmatige en samenwerkende zin lessen voor alle betrokkenen.

Perspectief

Tegelijkertijd zie ik ondanks het falen (de online actie duurt nog tot 20:00 uur, maar ik denk niet dat ik hier een voorbarige conclusie trek) van de online actie dit weekend veel positieve punten en perspectief:

- 800 kinderen hebben hoe dan ook een coole DamZ! DamSet gekregen van de KNDB. In Naaldwijk zag en voelde ik wat een krachtig positief en wervend effect deze daar door boegbeeld Martijn van IJzendoorn uitgedeelde sets hadden. Terwijl ik naar de prijsuitreiking keek, hoorde ik naast mij een zusje van een van de spelers verdrietig tegen haar papa zeggen: "Ik wil ook zo'n set, maar ik heb niet meegedaan, dus krijg hem niet!" Waarop papa tot mijn grote vreugde iets antwoordde in de trant van: "geen probleem, via die website kan ik voor jou ook een set bestellen".

- de prijzen voor de online actie zullen naar ik aanneem beschikbaar blijven. Niets staat ons in de weg, om na aanvullende voorbereiding, bezinning en afstemming alsnog een online actie te starten door alle aan de halve finale deelnemende scholen aan te schrijven. Om te beginnen met excuus en korte uitleg en vervolgens uitnodiging voor iets wat inmiddels wel werkt.

En de actie bijvoorbeeld niet een weekend maar een week te laten duren. Er is nu (in ieder geval met het online hebben van de PlayDraughts DamZ! Server) van alles mogelijk en er is geen reden, om het bij het falen van dit weekend te laten. Iedere (organisatie) ontwikkeling gaat met horten en stoten. Met vallen en opstaan. Al had het vallen vermeden kunnen worden ondermeer als ik niet om last minute wijziging aan PlayDraughts had verzocht.

- de DamZ! website en huidige en toekomstige applicaties (er is ook een wekelijkse DamZ! video training dicht bij realisatie) staan nu hoog op de agenda van alle betrokkenen. Iedereen - of in ieder geval veel betrokkenen - kan denk ik wel wat leren van dit weekend. Gesprek en discussie hierover kan niet anders dan bijdragen aan het uiteindelijk tot succes maken van de DamZ! website. En daarmee het geheel van DamZ! DamSet en DamZ! website.

Inhoudelijke ontwikkel richting voor DamZ! website

Het (vooralsnog persoonlijke) doel van 100.000 DamZ! DamSets in omloop per 31-12-2020 heb ik al verschillende keren uitgesproken. Het waarnemen van de ontvangst van deze set gisteren maar ook de afgelopen week door zonder uitzondering enthousiaste kinderen (en het in veel gevallen meteen uit de doos halen en ermee spelen) bewijst de kracht van het "wapen" DamZ! DamSet. Het in 1 maand tijd verkopen van 9.000 sets aan een vooralsnog relatief kleine subset van de nog kleinere dampopulatie (Vergelijk: 180 damclubs in Nederland, 6.000 basisscholen in Nederland) biedt voor ons dammers ongekend perspectief. En ik hoor momenteel dagelijks voornemens van basisscholen om zelf over te gaan tot aanschaf van de DamZ! DamSet. Zes basisscholen doen - zonder nog enige op basisscholen gerichte communicatie - al mee met een bestelling van de DamZ! DamSet. Dit alles bewijst, dat de doelstelling van 100.000 DamZ! DamSets (en 200.000 kinderen die een keertje of regelmatig op een volledig DamZ! KNDB en club gemerkte damset spelen) realistisch is. Geen vanzelfsprekendheid, maar haalbaar. Dus daar gaan we voor.

Het haalbaar zijn van die 100.000 sets doelstelling herdefinieert ook de doelstelling die de KNDB met de DamZ! website zou moeten nastreven. Die site moet vanzelfsprekend als vanouds gericht blijven op alle kinderen tot en met 12 jaar (zowel thuis- school- als clubdammers) maar moet eerst en vooral de absoluut beginnende kinderen en de volwassenen (leerkrachten en ouders) om hen heen kunnen bedienen. Want dat is via die 100.000 sets met afstand de grootste groep die we allereerst willen "boeien" (en daarna als het meezit "binden").

Eerder in deze draad heb ik een mailwisseling gedeeld met een basisschool in Haarlem. Die school is al geruime tijd (zonder dat iemand van de Haarlemse Damclub hiervan op de hoogte was) met dammen bezig. En wilde eens een les van iemand die kan dammen (weten zij veel). Ik op mijn beurt wilde dat wel doen, als de school dan tenminste 20 DamZ! DamSets wilde aanschaffen. Daar hoefde de school met deze prijsstelling (3 euro per stuk) niet lang over te denken.

Donderdag dus ga ik - eenmalig!!! - naar die school. En ga ik zien, of ik onderwijzers (drie groepen achter elkaar, 6-7-8) en kinderen dusdanig op weg kan helpen, dat zij in de toekomst zelfstandig en liefst regelmatig met dammen en met hun DamZ! DamSet aan de gang kunnen. De huidige website damz.nl helpt mij daar nog niet zo veel bij. In mijn optiek moet damz.nl (bijvoorbeeld DamMentor, maar het zou ook een DamMentor functionaliteit kunnen zijn, gebouwd op of in een DamServer) om te beginnen 40 (of hoeveel weken zitten in een schooljaar?) hapklare lesprogramma's en de inhoud daarvoor bieden.

Waarbij de leerkracht bij iedere les kan kiezen: les 1 van 45 minuten, 60 minuten of 90 minuten. Zodat educatief verantwoorde aandacht voor dammen altijd flexibel in de lesweek is in te passen, zonder dat de onderwijzer daar iets bij hoeft bedenken of improviseren. De onderwijzer heeft al genoeg om aan te denken.

De onderwijzer logt in, selecteert de les en begint dienovereenkomstig bijvoorbeeld met het klassikaal op digibord tonen dan wel oplossen van de Haarlemmer zet. En andere zetjes waarbij drie schijven op rij staan en de middelste schijf weg wordt gehaald. En vervolgens bijvoorbeeld 'actie' in de vorm van een toernooitje (groepjes van 4? stoelendans? kinderen zelf laten organiseren en administreren? (leerzaam!!!!)) of een concentratie en schrijfoefening (met veldnummering heb ik al bewezen, dat absoluut beginnende kinderen meteen partij kunnen noteren (op te downloaden en printen DamZ! notatiebiljet) waarbij spelenderwijs bezinning wordt gestimuleerd en de ergste snelheid uit het spel wordt gehaald. Etc etc.

De daadwerkelijke invulling van de lessen 1-40 is natuurlijk iets voor de onderwijs deskundigen onder ons. Met ook aandacht voor marketing. Want we willen die klas natuurlijk op het lokale schooldam kampioenschap hebben. En liefst ook op de clubavond.

De leidende gedachte is echter: zelfstandigheid bevorderen. Zorgen dat het spel zichzelf organiseert. Vrijwel geen vrijwilligers nodig en toch onbeperkt volume kunnen opschalen. Leerkrachten activeren en hapklaar gereedschap in handen geven waarmee zij het onderste uit die praktisch cadeau gegeven DamZ! DamSets kunnen halen. En daar in allerlei opzichten ontzettend veel plezier aan beleven en een compleet nieuwe wereld ontdekken.

De DamZ! DamSet is daarbij - in groot volume - een onmisbaar instrument en kan dienen als basis waar je je (KNDB)beleid op bouwt.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Apr 22, 2018 13:32

Marcel Kosters wrote:
Piet Bouma wrote:Ik begrijp dus dat op het allerlaatste moment geswitcht is (via wijzigen link) naar de damserver van Roel Langendam, terwijl de KNDB een eigen Damserver (hoeveel is daarvoor betaald?) heeft lopen, waar al sinds december er op is aangedrongen dat de registratieprocedure in orde gemaakt moest worden....

De basis (KNDB?) werkte dus niet Marcel?
Gang van zaken rond de DamZ! DamServer

Achteraf bezien heb ik te lang gewacht met het bij de KNDB aandringen om deze server in ieder geval voor dit weekend achter de DamZ! website te hangen. Dat heb ik pas afgelopen vrijdagavond - toen nog steeds geen voortgang met de KNDB DamZ! server zichtbaar was - gedaan.
.

Verschrikkelijk dat vier zinnen beantwoord moeten worden met zo’n ellenlang stuk tekst……

Mijn conclusie:

a) Er is geen deadline gesteld ten opzichte van de juiste werking van de DamZ! Damserver. Veel te late controle van de initiatiefnemers van de koppeling DamZ! DamSet naar de DamZ! Damserver.
b) Last minute broddelwerk om de playdraughts server hiervoor in de plaats te stellen. Geen c.q. veel te late controle of inlog/registratie werkte.
c) Op zaterdagochtend is dan toch de inlog van de DamZ! Damserver in de lucht gekomen.
En ik heb de stoute schoenen aangetrokken en vandaag een account aangemaakt. Procedure is wat ongelukkig (ik verwacht een bevestiging van gebruikersnaam op mijn e-mail, maar die komt niet). Wel kan ik inloggen onder de gekozen gebruikersnaam/nickname.
Inmiddels zijn er zo’n 100 partijen on-line gespeeld door een dikke 30 spelers. Dat is positief!!!
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Apr 22, 2018 13:35

Piet Bouma wrote:Inmiddels zijn er zo’n 100 partijen on-line gespeeld door een dikke 30 spelers. Dat is positief!!!
Eens.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Apr 22, 2018 13:47

hendrikv wrote:Bijzondere keus van de KNDB. Ik ben wel nieuwsgierig wie van de KNDB dit dan geweest is, aangezien dit haaks staat op het ICT beleid wat de KNDB de afgelopen periode heeft gevoerd.
Paul van de Veen en ik hebben vrijdagavond na overleg bij de KNDB aangedrongen op inzet van de PlayDraughts DamZ! DamServer. KNDB-medewerkers Paul Visser en Rik Keurentjes hebben in overleg besloten gehoor te geven aan ons verzoek.
hendrikv wrote: De KNDB damserver is volgens mij geïntroduceerd om:
1. Veilige gecontroleerde omgeving te creëren voor jeugdspelers. Daar hoort een goede check van registratie bij.
Hoe wil je een goede check van registratie voeren? En als je dat al kunt, dan is handiger om die check aan de achterzijde en niet aan de voorzijde te zetten. Als je denkt, aan de voorzijde binnen 1 minuut een zinvolle check te kunnen doorvoeren (want langer mag het niet duren, dan ben je de gebruiker kwijt) kun je ook aan de achterzijde een volautomatisch geregistreerde gebruiker die niet door die check heen komt binnen 1 minuut alsnog eruit knikkeren. Het verschil is, dat je niet 99% van de andere - goed bedoelende -gebruikers frustreert en verliest.
hendrikv wrote: 2. Moderne server die op de nieuwe apparaten gebruikt kan worden (dus geen Flash)
Eens. Bekend is, dat Flash verleden tijd is en bovendien niet eenvoudig bruikbaar op mobiele apparaten als telefoons en tablets. Dat kan overigens geen reden zijn geweest, om de KNDB damserver te introduceren. Met een html5 client in plaats van Flash is de PlayDraughs server in technische zin meer dan 'bij'. En met enkele uurtjes van een designer is de server ook qua presentatie meer dan 'bij'.
hendrikv wrote:3. Een server met continuïteit, waarbij het wegvallen van 1 persoon niet betekent dat de damserver stopt te bestaan.
Dat is een fundamenteel punt waar ik het geheel mee eens ben. Dam ontwikkelingen zouden open source moeten zijn en er zou een samenwerkend netwerk van vrijwillige IT-ontwikkelaars moeten zijn die tezamen de beste garantie op continuiteit bieden voor de KNDB.
hendrikv wrote:Om bovenstaande mogelijk te maken heeft de KNDB fors geïnvesteerd in de nieuwe damserver. En hebben volgens mij ontwikkelaar en ook vrijwilligers veel tijd gestoken in dit initiatief.

Helaas is het echter nog niet gelukt om deze server echt populair te maken onder de jeugd. Dat komt denk ik mede door gebrek aan promotie.
Die promotie is in december door mij voorgesteld en op 15 januari voor dit weekend geregeld door het KNDB-bestuur.
hendrikv wrote:En nu de kans daar is, wordt er overgeschakeld naar een particulier initiatief, een damserver die gemaakt is en beheerd wordt door één persoon.
Zie voor de omstandigheden svp mijn reactie op Piets bericht in deze draad.
hendrikv wrote:Waarbij de jeugd nu 2x een registratieprocedure moeten doorlopen als er straks weer overgeschakeld wordt naar de KNDB damserver(...)
In principe klopt dat (tenzij databases uitwisselbaar zouden zijn) en dat is zonder meer een nadeel. Dat ik echter voor lief neem in de - op basis van beschikbare informatie - afweging tussen geen server en wel een server.
hendrikv wrote:(...) en ook nog eens een server die alleen op een laptop/pc werkt waarop het onveilige Flash geïnstalleerd moet staan. (Daarmee sluit je I-Pad's en mensen die geen Flash meer willen gebruiken meteen uit)
Klopt ook. Zie wederom de hierboven genoemde afweging.
hendrikv wrote:Dat een registratieprocedure lang duurt, valt vast wel op te lossen door een aantal dammers/vrijwilligers beheerrechten te geven om registraties goed te controleren en goed te keuren. Helemaal voor een weekendje.
Die - voor een weekendje in de lucht te houden maar structureel onwerkbare - oplossing is door mij nooit overwogen en door de KNDB ook niet voorgesteld.
hendrikv wrote:Gemiste kans?
In ieder geval ten dele, want de KNDB DamZ! DamServer had op zijn laatst moeten werken toen het KNDB Programmaboekje voor de Halve Finales werd rondgestuurd. Zoals Piet echter al constateerde, loggen sinds vanochtend daadwerkelijk kinderen in op de KNDB DamZ! DamServer en dat is positief. Laten we hopen dat daarmee meer resultaat geboekt wordt dit weekend dan ik gisteren en eerder vandaag dacht.
Last edited by Marcel Kosters on Sun Apr 22, 2018 14:11, edited 1 time in total.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Apr 22, 2018 14:01

't Is net dammen. Daar is het bij analyse achteraf en vanaf de zijkant voor iedereen wel duidelijk hoe de spelers het beter hadden kunnen doen en hoeveel kansen er gemist werden in "the heat of the game".
Maar het goede nieuws is dat het er nu 102 spelletjes gespeeld zijn en te oordelen naar het niveau idd door beginnende spelers:
Image

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Apr 22, 2018 17:06

Paul van de Veen wrote:(...) het goede nieuws is dat het er nu 102 spelletjes gespeeld zijn en te oordelen naar het niveau idd door beginnende spelers (...)
Top!

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Apr 22, 2018 18:02

143 partijtjes.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Apr 22, 2018 22:38

190 partijtjes op één dag.
Image
En dammen is geen remisespel. :lol:

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Apr 22, 2018 22:50

Ik heb net ook even op de DamZ! Damserver gekeken.
151 spelers hebben zich aangemeld, 76 hebben daadwerkelijk een partij gespeeld.
Dus waarschijnlijk flink wat mislukte (niet begrepen) aanmeldingen (plus waarschijnlijk ongenode gasten zoals mijzelf). Misschien nog wat meer uitleg hoe het aanmaken van een account werkt? Ook gezien de reacties, die ik lees bij “Doe mee en win een leuke prijs”.
Er zijn 205 partijen gespeeld, dat betekent ongeveer een gemiddelde van zo’n 5 partijen per speler (per partij zijn twee spelers nodig).

Er hebben gisteren 148 teams meegedaan aan de HF Scholen. Dus er zijn zo’n 600 DamZ! DamSets uitgereikt. Even grof gerekend (niet andere reclamemogelijkheden meerekenen) hebben zo’n 12% van de spelers, die gisteren een dambord hebben gekregen, daadwerkelijk zich bij DamZ! Damserver aangemeld en één of meer partijen gespeeld.
Dat lijkt me een uitstekend resultaat na één dag.

Nu lijkt het me zaak om aandacht vast te houden. Is daar al over nagedacht?
Een mailing naar alle deelnemende scholen (die mailadressen moeten bekend zijn), met bijvoorbeeld een aankondiging van een (twee)wekelijks toernooitje, dat men bekend kan maken aan de deelnemende teams (en vriendjes). Plus uitleg hoe een account aan te maken (ook op DamZ! zelf).
Ook aankondiging van die toernooitjes op website DamZ!.
Enfin, dat zijn mijn ideeën maar ongetwijfeld zijn die er ook bij het team, die het allemaal heeft geinitieerd.
:D
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply