NK Dammen 2018
-
- Real name: Ton van Namen
Re: NK Dammen 2018
Volgens mij krijgen we nu een barrage tussen Boomstra en Baliakin.
Van Ijzendoorn valt af vanwege gebrek aan plusjes ...
Van Ijzendoorn valt af vanwege gebrek aan plusjes ...
- Henk de Witt
Mijn felicitaties aan Alexander Baljakin en Roel Boomstra! Gedeeld eerste op het NK. Wat gebeurt er nu? Kennelijk een barrage. Maar in welke vorm?
Toch ook mijn felicitaties aan Martijn van IJzendoorn! Derde plaats met evenveel punten als Alexander en Roel. Het was een ronduit prachtig NK, waarin de spelers voluit gingen en de beslissingen vielen als rijpe appelen van een boom. Alexander, Roel en Martijn vormde gedrieën nog weer een klasse apart. Details beslissen wanneer de spelers elkaar zo weinig ontlopen. Alexander en Roel wisten naast vijf overwinningen nog een plusje te scoren.
Toch ook mijn felicitaties aan Martijn van IJzendoorn! Derde plaats met evenveel punten als Alexander en Roel. Het was een ronduit prachtig NK, waarin de spelers voluit gingen en de beslissingen vielen als rijpe appelen van een boom. Alexander, Roel en Martijn vormde gedrieën nog weer een klasse apart. Details beslissen wanneer de spelers elkaar zo weinig ontlopen. Alexander en Roel wisten naast vijf overwinningen nog een plusje te scoren.
- Henk de Witt
Deze informatie van Hanco Elenbaas gezien op Toernooibase:
Eindstand
Bij gelijk eindigen in wedstrijdpunten wordt de volgorde in de eindstand achtereenvolgens bepaald door:
a. Het saldo van de behaalde plus- en minremises
b. Alleen wanneer de plaatsen 1 en 3 in het geding zijn: een barrage volgens artikel 30.3 SWR om de eerste, respectievelijk de tweede en derde plaats. Bij twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit twee partijen, bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers uit een enkelvoudig toernooi. Het speeltempo bedraagt per speler 15 minuten plus 5 seconden per zet. Eindigt de barrage onbeslist, dan wordt er door de gelijk geëindigde spelers doorgespeeld totdat een beslissing is verkregen. In deze vervolgpartijen geldt een speeltempo van 5 minuten plus 3 seconden per zet. Een barrage om de eerste plaats vindt direct na afloop van de laatste reguliere speelronde plaats. Een barrage om de tweede of derde plaats eveneens, maar de wedstrijdleiding kan besluiten die uit te stellen tot direct na de prijsuitreiking.
Voor de overige plaatsen:
c. Het beste onderlinge resultaat tussen de gelijk geëindigde spelers
d. De hoogste score in volgorde van de ranglijst
e. Loting
Altijd treurig zo'n barrage met versneld tempo na zo'n loodzwaar toernooi. En dan ook nog na een dubbele ronde op de slotdag. Waardeloos. Zoals bekend vind ik dat dubbele ronden in een toernooi op zo'n hoog niveau uit den boze zijn. Het is mij een raadsel waarom juist op de slotdag nog een dubbele ronde was gepland. En waarom niet, zoals gebruikelijk, de slotronde op zaterdag werd verspeeld.
Eindstand
Bij gelijk eindigen in wedstrijdpunten wordt de volgorde in de eindstand achtereenvolgens bepaald door:
a. Het saldo van de behaalde plus- en minremises
b. Alleen wanneer de plaatsen 1 en 3 in het geding zijn: een barrage volgens artikel 30.3 SWR om de eerste, respectievelijk de tweede en derde plaats. Bij twee gelijk geëindigde spelers bestaat de barrage uit twee partijen, bij meer dan twee gelijk geëindigde spelers uit een enkelvoudig toernooi. Het speeltempo bedraagt per speler 15 minuten plus 5 seconden per zet. Eindigt de barrage onbeslist, dan wordt er door de gelijk geëindigde spelers doorgespeeld totdat een beslissing is verkregen. In deze vervolgpartijen geldt een speeltempo van 5 minuten plus 3 seconden per zet. Een barrage om de eerste plaats vindt direct na afloop van de laatste reguliere speelronde plaats. Een barrage om de tweede of derde plaats eveneens, maar de wedstrijdleiding kan besluiten die uit te stellen tot direct na de prijsuitreiking.
Voor de overige plaatsen:
c. Het beste onderlinge resultaat tussen de gelijk geëindigde spelers
d. De hoogste score in volgorde van de ranglijst
e. Loting
Altijd treurig zo'n barrage met versneld tempo na zo'n loodzwaar toernooi. En dan ook nog na een dubbele ronde op de slotdag. Waardeloos. Zoals bekend vind ik dat dubbele ronden in een toernooi op zo'n hoog niveau uit den boze zijn. Het is mij een raadsel waarom juist op de slotdag nog een dubbele ronde was gepland. En waarom niet, zoals gebruikelijk, de slotronde op zaterdag werd verspeeld.
-
- Real name: Ton van Namen
Ik miste de voorzitter van de KNDB bij de prijsuitreiking.
Was waarschijnlijk al op weg naar zijn spruitjes, want ja een barrage na twee zware ronden op de laatste speeldag is natuurlijk niet te voorzien ...
Mijn complimenten overigens voor de topspelers.
Zij verschenen allen netjes bij de prijsuitrijking in pak.
Zij hebben duidelijk wel oog voor de noodzakelijke PR voor het dammen ...
Was waarschijnlijk al op weg naar zijn spruitjes, want ja een barrage na twee zware ronden op de laatste speeldag is natuurlijk niet te voorzien ...
-
- Real name: Michel Stempher
Dit staat in het topsportconvenant.Ton van Namen wrote:Ik miste de voorzitter van de KNDB bij de prijsuitreiking.
- Henk de Witt
Ik begrijp dat Baljakin nu kampioen is?
-
Goede vraag. Ik zie nergens iets.Henk de Witt wrote:Ik begrijp dat Baljakin nu kampioen is?
-
Mijn hemel, Teletekst. Dat dat nog bestaat. (Met tal van feitelijke onjuistheden over Baljakin...)
Maar goed, dan zijn we op de hoogte.
Maar goed, dan zijn we op de hoogte.
- Henk de Witt
Ik feliciteer Alexander van harte met zijn Nederlandse kampioenschap! Hij is een zeer groot speler. Datzelfde geldt overigens ook voor Roel en Martijn. Misschien verdiende Roel de titel nog het meest, omdat hij in de laatste ronde waarschijnlijk de winst miste. En in geen enkele partij in de problemen is geweest. Maar sport is niet altijd rechtvaardig. Een oude sportwet zegt dat de winnaar altijd de terechte kampioen is.
Wel wil ik nogmaals mijn ongenoegen uitspreken over de dubbele ronde op de laatste speeldag. Dit getuigt niet van respect voor onze topspelers. Weinig begrip voor hun fabelachtige prestaties en wat zij hier allemaal voor moeten doen. En dan nog eens een barrage met versneld tempo direct na zo'n slopend toernooi. Geen fraaie afsluiting van een overigens prachtig NK.
Wel wil ik nogmaals mijn ongenoegen uitspreken over de dubbele ronde op de laatste speeldag. Dit getuigt niet van respect voor onze topspelers. Weinig begrip voor hun fabelachtige prestaties en wat zij hier allemaal voor moeten doen. En dan nog eens een barrage met versneld tempo direct na zo'n slopend toernooi. Geen fraaie afsluiting van een overigens prachtig NK.
-
Ik vond die dubbele ronde op de laatste dag juist wel iets leuks hebben. Verstoppen kon niet meer, fysiek en mentaal is het loodzwaar en zo lijkt het nog meer op topsport. Dat is toch wat we willen? Die plusjes blijf ik erg kunstmatig vinden.
-
Inflatie van het damspel die plusjes. En dan ook nog een beslissing om de titel in barrage met nota bene plusjes.
Het heeft -zacht gezegd- niet mijn voorkeur.
Liever 10 potjes tot er iemand in een 2 om 3 loopt? +jes zijn leuk. Strijd tot het einde. Het motiveert simpel gezegd ook om te strijden tot het einde. Ideaal.wim martin wrote:Inflatie van het damspel die plusjes. En dan ook nog een beslissing om de titel in barrage met nota bene plusjes.
- Henk de Witt
Zo kun je er tegenaan kijken Fred. Je hebt topsport in vele variaties. Van korte explosies tot uitputtende duursport. Epke Zonderland kun je wel urenlang achter elkaar laten turnen, maar dan zal de kwaliteit ernstig achteruit gaan. Bij de marathon gaat het juist om een uitputtingsslag.Fred van Amersfoort wrote:Ik vond die dubbele ronde op de laatste dag juist wel iets leuks hebben. Verstoppen kon niet meer, fysiek en mentaal is het loodzwaar en zo lijkt het nog meer op topsport. Dat is toch wat we willen?
Dammen op hoog niveau eist een ongelooflijke training en voorbereiding. In de wedstrijd zelf uiterste concentratie. Daarbij komt de wedstrijdspanning. Elk foutje kan fataal zijn. De vraag is hoe je de damsport wilt presenteren. Als een denksport met zeer hoge moeilijkheidsgraad waarbij de nadruk ligt op kwaliteit. Of als een denksport waarin de nadruk ligt op behendigheid en uitputting. Dit zijn twee uitersten waar nog wel wat tussenin zit. Maar voor de top zou ik altijd kiezen voor kwaliteit. Dat betekent een goede balans tussen inspanning en rust.
Die plusjes zijn inderdaad een gedrocht. Het resultaat van een onmogelijk compromis. Enerzijds het besef dat er iets moet gebeuren aan al die remises. Anderzijds het lawaai van een conservatieve groep dammers die koste wat kost wil vasthouden aan de remise. Zoals je weet was het aanvankelijk de bedoeling dat een materieel voordeel van drie schijven of meer beloond zou worden met een overwinning van 1½-½. Veel duidelijker en beter. Natuurlijk zouden de conservatieve dammers dan ook roepen dat het eigenlijk remise is. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat men daar snel aan went. Bij DOS Delft met een groep zeer behoudende dammers was dit het geval. De beleving van een puntenoverwinning is die van een overwinning. De beleving van een plusremise is die van een remise. De manier waarop Baljakin de titel veroverde, een plusje in een rapidpartij, zal voor velen, ook voor mij, aanvoelen als een anti-climax. Temeer daar Roel er behoorlijk doorheen leek te zitten.Fred van Amersfoort wrote:Die plusjes blijf ik erg kunstmatig vinden.
Dat is ook mijn ideaal, maar niet door er een uitputtingsslag van te maken met dubbele ronden en allerlei barrages. Wel door de remise tot het uiterste te beperken, liefst helemaal afschaffen. Dan kunnen de topspelers niet meer vluchten naar remise, zoals nu dikwijls het geval is. En waardoor het grote publiek de indruk krijgt dat dammen een simpel, saai spelletje is.Fred van Amersfoort wrote:Verstoppen kon niet meer(..)
Mijn ideaal is topdammen waar in elke partij een beslissing valt. Garandeert spanning en strijd! Dan is het niet nodig om beslissingen te forceren door er een uitputtingsslag van te maken. Bij één partij per dag, na elke serie van drie of vier partijen een rustdag, blijven de spelers fitter en frisser. Kan men zich opladen voor de volgende partij. Bij één partij per dag kan men de spelers ook extra bedenktijd geven, nodig voor topprestaties.
Tot slot, denk ook aan al die topspelers die geen zin (meer) hebben om aan het NK mee te doen. De finale had er ook zo uit kunnen zien:
1. Roel Boomstra 1588
2. Martijn van IJzendoorn 1551
3. Erno Prosman 1539
4. Martin Dolfing 1532
5. Alexander Baljakin 1527
6. Pim Meurs 1516
7. Jan Groenendijk 1509
8. Harm Wiersma 1505
9. Rob Clerc 1503
10. Gérard Jansen 1502
11. Wouter Sipma 1492
12. Kees Thijssen 1469
In dit rijtje ontbreken nog de Nederlandse kampioenen Hans Jansen, Ron Heusdens, Auke Scholma, Jos Stokkel en Wieger Wesselink.
En een kanon als Johan Krajenbrink. De redenen om niet mee te doen zullen uiteenlopen. De ongelooflijke zwaarte van het toernooi zal zeker meespelen.
-
- Real name: Michel Stempher
Hier ben ik het al meer mee eens dan met een plusremise. Wel zou ik dan de uitslagen nog iets meer veranderen. Bijvoorbeeld:Henk de Witt wrote:Die plusjes zijn inderdaad een gedrocht. Het resultaat van een onmogelijk compromis. Enerzijds het besef dat er iets moet gebeuren aan al die remises. Anderzijds het lawaai van een conservatieve groep dammers die koste wat kost wil vasthouden aan de remise. Zoals je weet was het aanvankelijk de bedoeling dat een materieel voordeel van drie schijven of meer beloond zou worden met een overwinning van 1½-½. Veel duidelijker en beter. Natuurlijk zouden de conservatieve dammers dan ook roepen dat het eigenlijk remise is. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat men daar snel aan went. Bij DOS Delft met een groep zeer behoudende dammers was dit het geval. De beleving van een puntenoverwinning is die van een overwinning. De beleving van een plusremise is die van een remise. De manier waarop Baljakin de titel veroverde, een plusje in een rapidpartij, zal voor velen, ook voor mij, aanvoelen als een anti-climax. Temeer daar Roel er behoorlijk doorheen leek te zitten.
3-0, 2-1 en 1-1. Of eventueel 3-0, 2-1 en 1,5-1,5. De wiskundigen onder ons zullen vast kunnen beargumenteren waarom het juist 1,5-1,5 of 1-1 moet zijn.