NK Dammen 2018
-
- Real name: Eric van Dusseldorp
Re: NK Dammen 2018
Ik vind die remise tussen Boomstra en Baljakin helemaal geen probleem. Het kan niet altijd feest zijn en soms zit een interessante partij tussen twee matadors er gewoon niet in, of een van beiden moet gigantisch zijn hoofd in het hakblok willen leggen. Daarnaast speelt ook tactiek mee en het feit dat het de eerste partij was van twee op een dag. Men speelt natuurlijk ook voor zichzelf en niet alleen om het publiek te vermaken. Daar zijn de verdiensten (het prijzengeld) ook niet naar.
De remise tussen Sipma en Wolff vond ik juist buitengewoon onderhoudend. Wolff kon net niet doorzetten en gaf naar mijn smaak wel iets te vroeg remise. Misschien had er anders een plusje voor hem ingezeten.
Trouwens, waar zijn de plusjes en de minnetjes? Ik zie ze niet. Wellicht pakt een van de toppers in de rest van het toernooi een plusje en dat kan prompt in de eindstand van beslissende betekenis zijn. Het plusje geldt dan de facto als een vol punt. Het winstpercentage van boven de 50% (16 van de 30 partijen eindigden in een 'result') komt boven het gemiddelde van het schaken, in vergelijkbare toernooien. Zelfs als er in de komende rondes meer remises vallen (so what?) vind ik niet dat er sprake is van een remiseprobleem. Dus lijkt het me niet nodig om er in het persbericht zo de nadruk op te leggen. De partijen zijn, bijna zonder uitzondering, onderhoudend genoeg.
De remise tussen Sipma en Wolff vond ik juist buitengewoon onderhoudend. Wolff kon net niet doorzetten en gaf naar mijn smaak wel iets te vroeg remise. Misschien had er anders een plusje voor hem ingezeten.
Trouwens, waar zijn de plusjes en de minnetjes? Ik zie ze niet. Wellicht pakt een van de toppers in de rest van het toernooi een plusje en dat kan prompt in de eindstand van beslissende betekenis zijn. Het plusje geldt dan de facto als een vol punt. Het winstpercentage van boven de 50% (16 van de 30 partijen eindigden in een 'result') komt boven het gemiddelde van het schaken, in vergelijkbare toernooien. Zelfs als er in de komende rondes meer remises vallen (so what?) vind ik niet dat er sprake is van een remiseprobleem. Dus lijkt het me niet nodig om er in het persbericht zo de nadruk op te leggen. De partijen zijn, bijna zonder uitzondering, onderhoudend genoeg.
-
Ik denk dat je hier de essentie wel een beetje pakt Eric.EricvanDusseldorp wrote: Men speelt natuurlijk ook voor zichzelf en niet alleen om het publiek te vermaken. Daar zijn de verdiensten (het prijzengeld) ook niet naar.
Relatieve buitenstaanders (een organisatie, die veel meer affiniteit heeft met Fries dammen) verbazen zich erover dat spelers niet tot het einde van de partij (winstgericht) doorgaan, maar tevreden zijn met een (salon)remise. En zelfs als dit maar een paar partijen zijn.
Dat vindt men raar. Ten opzichte van publiek en sponsors. Vreemd is het eigenlijk dat wij als insiders daar minder problemen mee hebben. (Want ik vond een en ander ook vrij normaal).
Maar laten we wel zijn, áls Boomstra en Baliakin (en ook Sipma en Wolff) wel tot het gaatje waren gegaan (spectaculaire partij met mogelijk een beslissing) dan was er waardering geweest. Nu dus niet.
En met zo’n instelling komt die positieve publiciteit en sponsoring (en dus meer prijzengeld) mogelijk wel van de grond. Het lijkt wel een kip of het ei verhaal. Maar die kip moet misschien eerst gouden eieren leggen voordat ze ook goed voer krijgt.
Laten we hopen dat Boomstra - Van IJzendoorn morgen wel een fantastisch gevecht wordt. Dan is de organisatie waarschijnlijk ook tevreden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit persbericht een behoorlijke minachting vind, jegens zowel de spelers als het instituut Nederlands Kampioenschap dammen.Piet Bouma wrote:Ik denk dat de heren niet anders kunnen. Snelle remises worden niet gewaardeerd gezien het persbericht dat gisteren namens de organisatie de deur uit ging:MenO wrote:Heerlijk NK tot nu toe! Het lijkt mij dat Roel Boomstra op dit moment de beste papieren heeft, met overwinningen tegen Sipma en Heusdens op zak. Ik ben erg benieuwd naar de partij Boomstra - Van IJzendoorn op maandag, kijken of de heren er vol in durven gaan.
"persbericht / parseberjocht
Zaterdag 7 april werd door de deelnemers van het NK dammen gevreesd als de beruchte ‘bijltjesdag’: twee ronden op één dag, halverwege het toernooi. Dan wordt duidelijk, of de echte vorm er is, of niet!
De grote verrassing van de dag was echter, dat het ongekend lage aantal remises van vrijdag 6 april (slechts twee van de zes partijen) bleef gehandhaafd, en dat in beide ronden. Zoals één van de dammers opmerkte: ‘Die Friezen doen iets door de lucht of zo.’
In de analyseruimte kreegt de partij van Stokkels (wit) tegen Kalis veel aandacht vanwege een interessante, maar weinig meer gespeelde opening waarmee zwart een voorpost in het centrum creëert. Maar later wist wit naar dam te combineren. Zwart haalde wist weliswaar ook nog door te breken, maar het was al te laat: 2-0. Heusdens (w) won tegen Ramdien, die de toenemende druk van wit niet aan kon en in het eindspel tenonder ging. Ook Wolff (w) en Slump speelden een aantrekkelijke partij, waarbij Wolff de druk steeds opvoerde. Ook voor Slump was het eindspel niet meer te houden. Hoving en Sipma deden de sport zonder meer eer aan door hun partij praktisch tot de laatste zet uit te spelen. Uiteindelijk zag Hoving (w) een remisewending over het hoofd, zodat ook Sipma een overwinning behaalde. De partij van Messemaker (w) tegen Van IJzendoorn eindigde weliswaar in remise, maar verliep, vooral in het eindspel, spectaculair. Beide spelers zagen door een tekort aan denktijd voordeel over het hoofd, maar het publiek smulde. Weinig waardering was er echter voor de bloedeloze remise van Boomstra (w) en Baljakin: één groot afruilfestijn, zonder noemenswaardige risico’s.
In de volgende ronde besloten Sipma (w) en Wolff op de 41ste zet tot remise, met nog 16 schijven op het bord - geen verheffend schouwspel. In de partij van Baljakin (w) tegen Hoving had de zwartspeler het moeilijk. Hij moest ten slotte een schijf offeren om door te breken, maar wit kon ook doorlopen en had de betere stand: 2-0. Iets dergelijks gebeurde in de partij Van IJzendoorn (w) - Randiem: de zwartspeler was duidelijk een maatje te klein voor zijn tegenstander. Kalis won met wit tegen Messemaker. De zwartspeler kwam op zeker moment op achterstand, maar de stand was nog complex. Wit maakte de partij echter correct uit: 2-0. De partij van Slump (w) tegen Stokkel bevatte ook veel mooie momenten, met grote winstkansen voor Slump. Jammergenoeg werden die niet aangegrepen, zodat dit de tweede remisepartije van deze ronde werd. Klapper van de dag was de partij van Heusdens (w) tegen Boomstra, die daarmee veel goed maakte. Boomstra wist door te breken, maar alle kansen voor wit leken nog niet voorbij - totdat Boomstra met een sublieme combinatie de partij in één keer op zijn naam schreef. Goed voor de dagprijs!
En bijltjesdag of geen bijltjesdag, de trojka Baljakin, Boomstra en Van IJzendoorn leidt nog altijd het klassement.
Afgezien van de vraag of de kritiek terecht is tijdens een NK waar zó veel te genieten valt, zorg er verdorie in elk geval voor dat je een persbericht de wereld in stuurt dat is geschreven in fatsoenlijk lopende zinnen en waar de namen van de spelers kloppen.
-
Het vetgedrukte staat niet vetgedrukt in het echte persbericht Meno. Dat heb ik er even uitgelicht. Dan leest het anders.MenO wrote:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit persbericht een behoorlijke minachting vind, van zowel de spelers als het instituut Nederlands Kampioenschap dammen.
Afgezien van de vraag of de kritiek terecht is tijdens een NK waar zó veel te genieten valt, zorg er verdorie in elk geval voor dat je een persbericht de wereld in stuurt dat is geschreven in fatsoenlijk lopende zinnen en waar de namen van de spelers kloppen.
Ik denk dat zowel de spelers als KNDB blij moeten zijn dat er nog mensen (in dit geval twee personen) een NK Dammen wil organiseren.
Het huidige "instituut" NK Dammen wat er momenteel nog is, zal, als we niet uitkijken, snel verdwijnen. Dan wordt het net als een Halve Finale NK op zaterdag (en misschien zondag) een ronde spelen met het broodtrommeltje mee. Of een open Zwitsers toernooi, waar spelers zelf het prijzengeld moeten opbrengen.
Er lopen nu twee mensen de benen uit het lijf om het de spelers naar de zin te maken in een goede entourage met fantastische internet coverage.
En als zij dan teleurgesteld zijn in opvatting over ons spel, nou dan moet dat gezegd kunnen worden.
Wat dat betreft zijn wij misschien veel te lief voor onze topspelers.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Dat snap ik, maar dat was dus niet mijn punt. Ik heb gezien hoe heftig het is om zo'n evenement te organiseren, maar een persbericht nog één keer doorlezen om te kijken of het klopt kost misschien 10% van de tijd die het kost om het te schrijven. Niks ten nadele van de organisatie, dit is gewoon zonde voor iedereen.Piet Bouma wrote:Het vetgedrukte staat niet vetgedrukt in het echte persbericht Meno. Dat heb ik er even uitgelicht. Dan leest het anders.MenO wrote:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit persbericht een behoorlijke minachting vind, van zowel de spelers als het instituut Nederlands Kampioenschap dammen.
In z'n algemeenheid ben ik het met je eens. Echter, juist tijdens dit toernooi valt er zeer weinig te klagen over de spelopvatting van de spelers. Sterker, ik vind het vrij absurd om tijdens dit toernooi teleurgesteld te zijn. Het internationaal damspel heeft nou eenmaal een veel hogere remisemargie dan Fries dammen, en dat zorgt er voor dat de spelers het eerder voor gezien houden. Je gaat als korfbalcommentator ook niet na een voetbalwedstrijd die in 4-1 eindigt zeggen dat de spelers er maar bar weinig aan deden om tien doelpunten te maken.Piet Bouma wrote: En als zij dan teleurgesteld zijn in opvatting over ons spel, nou dan moet dat gezegd kunnen worden.
Wat dat betreft zijn wij misschien veel te lief voor onze topspelers.
Of het aan het spel of aan de spelers ligt is een eindeloze discussie, maar in dit geval vind ik dat er in het hele toernooi maar één partij was waar je die discussie überhaupt kunt voeren. Zoals Eric terecht opmerkte was de partij Sipma-Wolff heerlijk om naar te kijken. Dat er na 41 zetten niks anders meer uit gaat komen dan remise kun je de spelers in dit geval niet aanrekenen, lijkt mij.
-
Bij Boomstra-Baljakin werden volgens mij de grootste ruilen genomen op momenten dat ze wel genomen moesten worden om nadeel te voorkomen. En daarna is het potremise.
Ik ben het met Eric en Menno eens, dit is een leuk toernooi en de spelers gaan er over het algemeen hard in. Soms te hard! (Wolff-Slump bijvoorbeeld was een beetje te veel van het goede van de kant van de zwartspeler)
Ik ben het met Eric en Menno eens, dit is een leuk toernooi en de spelers gaan er over het algemeen hard in. Soms te hard! (Wolff-Slump bijvoorbeeld was een beetje te veel van het goede van de kant van de zwartspeler)
De handrem stond er behoorlijk op, maar er werd wel tot aan een 4 om 4 doorgespeeld. Dat moet de heren Friesdammers goed hebben gedaanPiet Bouma wrote: Laten we hopen dat Boomstra - Van IJzendoorn morgen wel een fantastisch gevecht wordt. Dan is de organisatie waarschijnlijk ook tevreden.
Ik ben overigens wel serieus benieuwd welke partij ze nou liever zien, Sipma - Wolff of Boomstra - Van IJzendoorn. Als internationaal dammers kunnen we waarschijnlijk meer van de eerste partij genieten, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat bij Fries dammers anders ligt.
"Not so much results today" zei Schwartzman vandaag. Inderdaad : allemaal remises.
Wel is de eerste + remise van het toernooi gescoord.
Mijn voorkeur ligt bij een dubbele ronde boven een enkele ronde na een rustdag.
Dan kan het vrijdag nog leuk worden.
Wel is de eerste + remise van het toernooi gescoord.
Mijn voorkeur ligt bij een dubbele ronde boven een enkele ronde na een rustdag.
Dan kan het vrijdag nog leuk worden.
-
- Real name: Arjan van den Berg
Ik ben het er niet mee eens dat de handrem er bij Van IJzendoorn op stond. Met 1 20-24 en het vervolg geeft hij aan half-klassiek te willen spelen. Op het allerhoogste niveau is dat alleen speelbaar als de witspeler een beetje meewerkt. Boomstra speelde het oerdegelijk tegen, waarschijnlijk in de hoop dat Van IJzendoorn te ver zou gaan, maar deze was - deze keer - zo verstandig dit niet te doen. Geen van de spelers treft blaam, ook Boomstra's tactische keuze is, in het licht van Van IJzendoorn's stijl goed te verdedigen.MenO wrote:De handrem stond er behoorlijk op, maar er werd wel tot aan een 4 om 4 doorgespeeld. Dat moet de heren Friesdammers goed hebben gedaanPiet Bouma wrote: Laten we hopen dat Boomstra - Van IJzendoorn morgen wel een fantastisch gevecht wordt. Dan is de organisatie waarschijnlijk ook tevreden.
Ik ben overigens wel serieus benieuwd welke partij ze nou liever zien, Sipma - Wolff of Boomstra - Van IJzendoorn. Als internationaal dammers kunnen we waarschijnlijk meer van de eerste partij genieten, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat bij Fries dammers anders ligt.
-
Van IJzendoorn speelde absoluut niet met de handrem er op, integendeel! Zijn half klassieke opening is tamelijk dubieus, en dit lijkt mij op het randje van wat speelbaar is tegen Boomstra. Wat ik een beetje jammer vond is dat Roel voor het schijnoffer met 27-22 koos. Dat ziet er op het eerste gezicht aardig uit, maar het leidt vrij automatisch tot een enorme kaalslag. Achteraf bezien had hij denk ik liever voor doorspelen gekozen, want dat ziet er zeer aantrekkelijk uit voor wit.arjan vd berg wrote:Ik ben het er niet mee eens dat de handrem er bij Van IJzendoorn op stond. Met 1 20-24 en het vervolg geeft hij aan half-klassiek te willen spelen. Op het allerhoogste niveau is dat alleen speelbaar als de witspeler een beetje meewerkt. Boomstra speelde het oerdegelijk tegen, waarschijnlijk in de hoop dat Van IJzendoorn te ver zou gaan, maar deze was - deze keer - zo verstandig dit niet te doen. Geen van de spelers treft blaam, ook Boomstra's tactische keuze is, in het licht van Van IJzendoorn's stijl goed te verdedigen.MenO wrote:De handrem stond er behoorlijk op, maar er werd wel tot aan een 4 om 4 doorgespeeld. Dat moet de heren Friesdammers goed hebben gedaanPiet Bouma wrote: Laten we hopen dat Boomstra - Van IJzendoorn morgen wel een fantastisch gevecht wordt. Dan is de organisatie waarschijnlijk ook tevreden.
Jullie hebben gelijk. Ik kwam er rond het schijnoffer in en toen was het van beide kanten snel gedaan, maar daarvoor ben ik het zeker met jullie eens.Wieger Wesselink wrote:Van IJzendoorn speelde absoluut niet met de handrem er op, integendeel! Zijn half klassieke opening is tamelijk dubieus, en dit lijkt mij op het randje van wat speelbaar is tegen Boomstra. Wat ik een beetje jammer vond is dat Roel voor het schijnoffer met 27-22 koos. Dat ziet er op het eerste gezicht aardig uit, maar het leidt vrij automatisch tot een enorme kaalslag. Achteraf bezien had hij denk ik liever voor doorspelen gekozen, want dat ziet er zeer aantrekkelijk uit voor wit.arjan vd berg wrote:Ik ben het er niet mee eens dat de handrem er bij Van IJzendoorn op stond. Met 1 20-24 en het vervolg geeft hij aan half-klassiek te willen spelen. Op het allerhoogste niveau is dat alleen speelbaar als de witspeler een beetje meewerkt. Boomstra speelde het oerdegelijk tegen, waarschijnlijk in de hoop dat Van IJzendoorn te ver zou gaan, maar deze was - deze keer - zo verstandig dit niet te doen. Geen van de spelers treft blaam, ook Boomstra's tactische keuze is, in het licht van Van IJzendoorn's stijl goed te verdedigen.MenO wrote: De handrem stond er behoorlijk op, maar er werd wel tot aan een 4 om 4 doorgespeeld. Dat moet de heren Friesdammers goed hebben gedaan
Roel Boomstra krijgt een gratis plusje van Wim Kalis, die blijkbaar bang was nog ergens in te lopen. Niet zo verwonderlijk met steeds één minuut op de klok, maar de stand was analytisch volgens mij wel 'gewoon' remise.
Zwart kan deze stand opbouwen, om te proberen 25-20 te forceren en vervolgens schijf 20 op te eten. In deze stelling mag de witte dam niet in het kwadrant 2/16/49 staan, en ook niet in 3/26/48 (als wit op 3 staat volgt 28-37 3-26 45-34 z+ of 28-37 3-20 37-26 20-3 45-12 3x17 26x3! 15-10 3-14 z+)
Wit mag echter wel op 4, 36 of 47 staan. Zwart kan dan 35-19 spelen en proberen om met de dam op 28 wit van de lijn 4-36 te krijgen, maar volgens mij lukt dat niet, bijvoorbeeld:
Op 36-4 volgt 47-36+ en op 36-22 wint 19-30 25x34 45x27! maar wit kan wel gewoon naar 31 of 27, waarna zwart opnieuw richting de stelling met dammen op de middellijn, 35 en 45 moet, en wit vrolijk terug kan naar de lijn 4/36. Lijkt me een 'gewone' remise dus, of heeft zwart nog een ander plan?
Zwart kan deze stand opbouwen, om te proberen 25-20 te forceren en vervolgens schijf 20 op te eten. In deze stelling mag de witte dam niet in het kwadrant 2/16/49 staan, en ook niet in 3/26/48 (als wit op 3 staat volgt 28-37 3-26 45-34 z+ of 28-37 3-20 37-26 20-3 45-12 3x17 26x3! 15-10 3-14 z+)
Wit mag echter wel op 4, 36 of 47 staan. Zwart kan dan 35-19 spelen en proberen om met de dam op 28 wit van de lijn 4-36 te krijgen, maar volgens mij lukt dat niet, bijvoorbeeld:
Op 36-4 volgt 47-36+ en op 36-22 wint 19-30 25x34 45x27! maar wit kan wel gewoon naar 31 of 27, waarna zwart opnieuw richting de stelling met dammen op de middellijn, 35 en 45 moet, en wit vrolijk terug kan naar de lijn 4/36. Lijkt me een 'gewone' remise dus, of heeft zwart nog een ander plan?
-
- Real name: Michel Stempher
Gewoon collectief besluiten niet aan die achterlijke plusremises te doen. Misschien dat de KNDB dan eens beseft dat FMJD niet voor niks die plusjes vrijwel direct de deur uitdeed.
-
Achterlijk?Michel Stempher wrote:Gewoon collectief besluiten niet aan die achterlijke plusremises te doen. Misschien dat de KNDB dan eens
beseft dat FMJD niet voor niks die plusjes vrijwel direct de deur uitdeed.
Erg onprettig woord.
En waarom dan? En wie allemaal is het daar volgens jou mee eens?
-
- Real name: Eric van Dusseldorp
Wel even zuiver blijven, Jaap. Michel noemt de plusjes achterlijk, niet de mensen.Jaap van Galen wrote:Achterlijk?Michel Stempher wrote:Gewoon collectief besluiten niet aan die achterlijke plusremises te doen. Misschien dat de KNDB dan eens
beseft dat FMJD niet voor niks die plusjes vrijwel direct de deur uitdeed.
En waarom dan? En wie allemaal is het daar volgens jou mee eens?
En mogen ander mensen van jou iets anders denken zonder achterlijk te worden genoemd?
Erg brute en beledigende uitspraak!
Wat ik van de plusjes vind? Ik vind ze allerminst mooi, maar kan er wel mee leven, zolang de spelers er in meerderheid geen bezwaar tegen hebben. Het feit dat partijen wat 'uitgerekter' worden is wel aardig voor sponsors en zwakkere dammers die toekijken. En soms wordt er inderdaad een partij verloren door een speler die koste wat kost een minnetje wil vermijden.
Edit: ik zie dat Jaap ook doorheeft dat hij iets te impulsief reageerde. Kan gebeuren.