DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Jaap van Galen » Sun Apr 01, 2018 11:44

Ton van Namen wrote:Mooi dat de catering geweldig is.
En dat het met de auto goed bereikbaar is.

Maar het gaat erom of de lokatie ook met OV (in redelijke tijd) te bereiken is.
En als je dan vanuit de Randstad al om half 7 op weg moet (wat voor mij het geval is), dan zeg ik nee.

Maar maak je geen zorgen, ik ben mijn (beperkte) groep van damvrienden al aan het benaderen of ik (een stukje) met ze mee kan rijden.
Zodra dat geregeld is, meld ik me ook aan voor dit unieke congres.
Met je eens Ton. Ook ik red me wel als ik er wil komen.

Maar dat blijft het OV-punt niet wegnemen, niet iedereen redt zich wel, jammer dat dat wat wordt gebagatelliseerd.
Randstedelingen zien hun wereld vaak vrij klein (Enschede, dat is toch net achter Utrecht?). Maar Enschede-ers kunnen er ook wat van (Randstad, dat is toch Amsterdam CS?) :)

Overigens raakte ik door het schema van Paul wat verward, het congres begint toch om 10.30?
En Marcel, bedankt voor je beschrijving van het congres. Maar is er ergens een wat uitgebreidere beschrijving?

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Ton van Namen » Sun Apr 01, 2018 13:03

Jaap van Galen wrote: Overigens raakte ik door het schema van Paul wat verward, het congres begint toch om 10.30?
En Marcel, bedankt voor je beschrijving van het congres. Maar is er ergens een wat uitgebreidere beschrijving?
Ik denk dat het het handigst is als ik de email die naar de damverenigingen gestuurd is hier meer even plaats.
Bondsbureau wrote:Aan: secretarissen en jeugdleiders damverenigingen

Aankondiging Nationaal Jeugdleiderscongres op 14 april in Voorthuizen


In het afgelopen jaar heeft de KNDB, in samenwerking met sterkhouders uit het hele land, hard gewerkt aan het neerzetten van een landelijke infrastructuur voor verenigingsondersteuning en dampromotie. Op zaterdag 14 april organiseert de KNDB in vergadercentrum Nieuw Schooneng te Voorthuizen het Nationale Jeugdleiderscongres 2018 als kick-off voor de implementatie van deze infrastructuur. De KNDB nodigt alle geïnteresseerden van harte uit om het congres bij te wonen.


Het Jeugdleiderscongres bestaat uit een plenair gedeelte en vervolgens, na een volledig verzorgde lunch, een serie van workshops. In het plenaire deel zullen de nieuwe concepten voor verenigingsondersteuning worden toegelicht door dagvoorzitter Rik Keurentjes en experts Zainal Palmans en Jan Ekke de Vries. Daarnaast zijn er korte presentaties van onder meer Eva Houtjes, Marcel Kosters en Paul van de Veen (zie onder). In de serie workshops kunnen de deelnemers via speed-dating kennis maken met de concrete producten en diensten die door de KNDB zijn ontwikkeld. Hierbij valt te denken aan de presentatie van clinics voor scholengemeenschappen, ouders en ouderen, maar ook het werken met online tools als DamMentor en de JeugdDamserver.


Het Jeugdleiderscongres wordt gecombineerd met de landelijke distributiedag van de 9.000 DamZ! DamSets. Marcel Kosters en Paul van de Veen, de motoren achter dit prachtige project, maken met alle afnemers afspraken over de distributie van de bestelde sets. Vanzelfsprekend zijn alle afnemers van harte welkom om aan te schuiven bij het Jeugdleiderscongres. Tijdens het plenaire gedeelte van het congres zullen Kosters en Van de Veen een korte presentatie geven over de DamZ! Damsets, waarna ze in een van de workshops de mogelijkheden voor promotie en communicatie via de sets nader zullen bespreken.

In de komende weken zal het volledige programma van het Nationale Jeugdleiderscongres 2018 worden gepubliceerd. Aanmelden kan nu al via bondsbureau@kndb.nl.

Wat: Nationaal Jeugdleiderscongres KNDB 2018
Waar: Nieuw Schooneng, Schoonengweg 8, 3781 MJ Voorthuizen
Wanneer: Zaterdag 14 april vanaf 10.30 (ontvangst) tot en met 16.00 (aansluitend
De vervolginformatie waarnaar verwezen wordt is voor zover ik weet nog niet gepubliceerd. Ik heb zo gauw niets op de KNDB-site kunnen vinden.
En het jeugdleiderscongres wordt ook niet in de KNDB-kalender genoemd ...

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Jaap van Galen » Sun Apr 01, 2018 14:48

Ton van Namen wrote:
Jaap van Galen wrote: Overigens raakte ik door het schema van Paul wat verward, het congres begint toch om 10.30?
En Marcel, bedankt voor je beschrijving van het congres. Maar is er ergens een wat uitgebreidere beschrijving?
Ik denk dat het het handigst is als ik de email die naar de damverenigingen gestuurd is hier meer even plaats.
Bondsbureau wrote:Aan: secretarissen en jeugdleiders damverenigingen

Aankondiging Nationaal Jeugdleiderscongres op 14 april in Voorthuizen


In het afgelopen jaar heeft de KNDB, in samenwerking met sterkhouders uit het hele land, hard gewerkt aan het neerzetten van een landelijke infrastructuur voor verenigingsondersteuning en dampromotie. Op zaterdag 14 april organiseert de KNDB in vergadercentrum Nieuw Schooneng te Voorthuizen het Nationale Jeugdleiderscongres 2018 als kick-off voor de implementatie van deze infrastructuur. De KNDB nodigt alle geïnteresseerden van harte uit om het congres bij te wonen.

Het Jeugdleiderscongres bestaat uit een plenair gedeelte en vervolgens, na een volledig verzorgde lunch, een serie van workshops. In het plenaire deel zullen de nieuwe concepten voor verenigingsondersteuning worden toegelicht door dagvoorzitter Rik Keurentjes en experts Zainal Palmans en Jan Ekke de Vries. Daarnaast zijn er korte presentaties van onder meer Eva Houtjes, Marcel Kosters en Paul van de Veen (zie onder). In de serie workshops kunnen de deelnemers via speed-dating kennis maken met de concrete producten en diensten die door de KNDB zijn ontwikkeld. Hierbij valt te denken aan de presentatie van clinics voor scholengemeenschappen, ouders en ouderen, maar ook het werken met online tools als DamMentor en de JeugdDamserver.
....
In de komende weken zal het volledige programma van het Nationale Jeugdleiderscongres 2018 worden gepubliceerd. Aanmelden kan nu al via bondsbureau@kndb.nl.

Wat: Nationaal Jeugdleiderscongres KNDB 2018
Waar: Nieuw Schooneng, Schoonengweg 8, 3781 MJ Voorthuizen
Wanneer: Zaterdag 14 april vanaf 10.30 (ontvangst) tot en met 16.00 (aansluitend
De vervolginformatie waarnaar verwezen wordt is voor zover ik weet nog niet gepubliceerd. Ik heb zo gauw niets op de KNDB-site kunnen vinden.
En het jeugdleiderscongres wordt ook niet in de KNDB-kalender genoemd ...
Dank voor publicatie van deze brief. Wanneer is die verstuurd?

Ik mag aannemen dat de aankondiging "In de komende weken zal het volledige programma van het Nationale Jeugdleiderscongres 2018 worden gepubliceerd." wordt waargemaakt.

Wat me precies te wachten staat, maakt voor mij uit of ik kom. Is er bijvoorbeeld, zoals op vele congressen, ook nog een georganiseerde slot-mogelijkheid voor discussie?

Ik wacht af.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Ton van Namen » Sun Apr 01, 2018 15:01

Jaap van Galen wrote: Dank voor publicatie van deze brief. Wanneer is die verstuurd?
7 maart 2018.

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Paul van de Veen » Sun Apr 01, 2018 16:53

Jaap van Galen wrote:...Overigens raakte ik door het schema van Paul wat verward, het congres begint toch om 10.30?
...?
Is niet nodig. Ik gebruikte Google Maps even om totale reistijd vanaf Amsterdam met OV in te schatten.
Dat viel mee.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Marcel Kosters » Sun Apr 01, 2018 19:04

Image

De Gelderse Dam Bond (GDB) verdeelt de door haar bestelde 500 DamZ! DamSets over clubs, die hebben aangegeven de sets aan basisscholen te willen geven. Dit betekent een aantal nieuwe stippen op de kaart van Nederland. Bovendien speciaal voor Bart Stegeman in Slovenië een stip rechts onder op de kaart en toevoeging van DSS Zwartsluis. Nieuwe deelnemers aan de eerste zending van de DamZ! DamSet in Gelderland:

- DSV Ons Genoegen Almen
- BDSV Barneveld
- BDV Brummen
- De Kroonschijf Ede
- CTD Arnhem
- DES Lunteren
- WSDV Wageningen
- PDC Putten
- DeZ Culemborg
- Dammers Uit Oost
- DC Nijmegen

De tweede zending van de DamZ! DamSet arriveert omstreeks 1 september in Nederland. Intekenen op deze zending kan tot 15 juni via marcelkosters@gmail.com .

Tip 1: agendeer deelname aan deze tweede zending voor uw aankomende bestuurs- en ledenvergaderingen.
Tip 2: het is ook mogelijk op persoonlijke titel mee te doen (minimum afname 20 sets voor 60 euro). Bestellen via marcelkosters@gmail.com.

Tip 3: mensen die om te beginnen 1 set willen bestellen kunnen binnenkort terecht op damboeken.nl .
Last edited by Marcel Kosters on Sun Apr 01, 2018 19:17, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Fred van Amersfoort » Sun Apr 01, 2018 19:16

Dat is mooi van de GDB. En dat was voor Apeldoorn ook mooi geweest. Blijkbaar heb ik onvoldoende opgelet. Al is Apeldoorn technisch gezien nog geen GDB lid. Dat is overigens wel de bedoeling op korte termijn.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Jaap van Galen » Sun Apr 01, 2018 19:26

Marcel Kosters wrote:Image

De Gelderse Dam Bond (GDB) verdeelt de door haar bestelde 500 DamZ! DamSets over clubs, die hebben aangegeven de sets aan basisscholen te willen geven. Dit betekent een aantal nieuwe stippen op de kaart van Nederland. Bovendien speciaal voor Bart Stegeman in Slovenië een stip rechts onder op de kaart en toevoeging van DSS Zwartsluis. Nieuwe deelnemers aan de eerste zending van de DamZ! DamSet in Gelderland:

- DSV Ons Genoegen Almen
- BDSV Barneveld
- BDV Brummen
- De Kroonschijf Ede
- CTD Arnhem
- DES Lunteren
- WSDV Wageningen
- PDC Putten
- DeZ Culemborg
- Dammers Uit Oost
- DC Nijmegen

De tweede zending van de DamZ! DamSet arriveert omstreeks 1 september in Nederland. Intekenen op deze zending kan tot 15 juni via marcelkosters@gmail.com . Tip: agendeer deelname aan deze tweede zending voor uw aankomende bestuurs- en ledenvergaderingen!
Alweer over jullie damsets.
Kan de naam van dit topic niet worden veranderd in een andere naam? Damsets als oplossing b.v.?
Zie jij dit echt als de ultieme oplossing?
Ik waardeer en denk dat jullie initiatief waardevol is. Maar graag een eigen topic, doet meer recht aan anderen.

Paul van de Veen
Posts: 508
Joined: Sat Oct 18, 2008 11:35

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Paul van de Veen » Sun Apr 01, 2018 20:02

Intekenen op nieuwe bestellingen of bestellingen uit de voorraad van de PODB kan natuurlijk ook door kontakt op te nemen met Paul van de Veen, pgvdveen@gmail.com en/of info@vandeveen.nl

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 02, 2018 01:56

Jaap van Galen wrote:Alweer over jullie damsets.
Kan de naam van dit topic niet worden veranderd in een andere naam? Damsets als oplossing b.v.?
Zie jij dit echt als de ultieme oplossing?
Ik waardeer en denk dat jullie initiatief waardevol is. Maar graag een eigen topic, doet meer recht aan anderen.
De DamZ! DamSet is van en voor alle damliefhebbers en dient als basis en katalysator voor veel.

Ontwikkelen van een houdbare visie voor de KNDB. Een slimme KNDB zwemt niet tegen de stroom van dalend en vergrijzend ledental in maar richt haar organisatie daar op in. De KNDB is in organisatorische zin te beschouwen als een verzameling provinciale bonden, clubs, leden en evenementen die om website(s) heen draait. De DamZ! DamSet legt de link tussen belangstellende en website. Bovendien benut de set de grootste gemene deler: iedere afnemer van de set is ambassadeur van het damspel. De inzet van de set is zo onbeperkt schaalbaar en de prijsstelling maakt mogelijk om het benodigde volume te draaien. Op traditionele wijze kan de KNDB met de actieve vrijwilligers enkele honderden (jonge) mensen tegelijk aan het dammen zetten en houden. Een enkele vrijwillige trainer op een DamZ! video kanaal daarentegen kan met even veel moeite 1, 10, 100, 1000, 10.000 of 100.000 kinderen tegelijk trainen. Een vrijwilliger kan rustig 100 DamZ! DamSets uitdelen en zo 10x zo veel kinderen bedienen als nu het geval is. Bovendien mobiliseert de DamZ! DamSet door de bescheiden inzet die zij vraagt 10x meer vrijwilligers dan nu actief zijn. Daaruit volgt dat de DamZ! DamSet een trendbreuk kan realiseren.

Herijken van Marketing en Communicatiebeleid. Door willekeurig gekozen en elkaar snijdende doelgroepen en websites is versnippering ontstaan en ontbrak focus. De DamZ! DamSet brengt het volume en de focus terug. Niet rond een abstract beleidsplan maar rond een tastbaar object. Waarbij iedereen die dat object in de hand neemt en weggeeft direct een effectieve uitvoerder van een breed en landelijk uitgerold beleid is.

Onder ogen zien van en anticiperen op de voortdurende (maar eindige...) financiële nood van de KNDB. Ceteris paribus kan de KNDB op 31-12-2020 niet aan een nieuwe beleidscyclus van vier verlies latende jaren beginnen. De KNDB zal 'iets moeten bedenken'. De gedachten achter de DamZ! DamSet sluiten aan op deze situatie.

Versterken van de landelijke organisatie: eenheid in organisatie en uitvoering. De DamZ! DamSet kan fungeren als katalysator voor het inventariseren en via damz.nl delen van alle lokale en provinciale schooldam- en jeugdtoernooien. En het bij deze toernooien inzetten van de DamZ! DamSet en daarmee het uitdragen van dezelfde DamZ! en KNDB boodschap. Het fijnmazige landelijke organisatie netwerk dat hierdoor ontstaat, kan ook op andere dimensies produceren. Bijvoorbeeld een afstemming tussen clubs om trainingen en toernooien te organiseren.

Ontwikkeling van op senioren gerichte strategie. De doelgroep die het makkelijkste te interesseren en binnen te halen is, is jeugd. Iedere jeugdspeler heeft familie en dammen is een familiespel. Ook uit de ouders kunnen nieuwe damliefhebbers, clubleden en clubvrijwilligers voortkomen. Vaak met verfrissend nieuwe blik, ambitie en vaardigheden. Zo kan seniorenbeleid in samenhang met en boven op jeugdbeleid worden gebouwd. Terwijl de doorgaans moeilijk benaderbare senioren vanzelf samen met hun kinderen binnen wandelen.

Imago verbetering. De vormgeving van de DamZ! DamSet is modern en vrolijk. Door haar volume maakt zij mogelijk om de directe en blijvende zichtbaarheid van het spel, van de KNDB en van de club drastisch te vergroten. De DamZ! DamSet richt zich op jeugd en draagt zo actief bij aan het verjongen van het imago van de damsport.

De DamZ! DamSet als beleidsinstrument
De DamZ! DamSet is om deze redenen een uniek communicatie en marketing instrument. Dat zoals hierboven toegelicht als ruggengraat kan fungeren van club en KNDB-beleid. De DamZ! DamSet legt een brede beleidsvisie neer, die de vertaalslag van plan naar snelle en onbeperkt schaalbare uitvoering maakt.

Het is nu zaak dat provinciale bonden, clubs en KNDB hun kracht en middelen focussen om samen het maximale resultaat te scoren. Waar mogelijk daartoe gestimuleerd en ondersteund door sponsoren, NOC*NSF en de lokale, provinciale en landelijke overheid. De KNDB bijvoorbeeld kan voor 2019 NOC*NSF geld aanvragen in de rubriek ‘Leven Lang Sporten’. Dit jaar is dat geld al uitgegeven en bedraagt het rond de 30.000 euro. Volgend jaar zouden die 30.000 euro alvast 10.000 DamZ! DamSets kunnen zijn. En in 2020 natuurlijk nog een keer. Het is te hopen dat de KNDB de noodzaak tot (vrijwillige of professionele) arbeid extensieve focus op volume onderkent en dat de bondsraadsvergadering in juni (want de bondsraadsvergadering in november is te laat voor 2019!!!) tot besluitvorming komt.

Samen kunnen we per 31-12-2020 minimaal 100.000 DamZ! DamSets in omloop hebben gebracht. Waarbij iedere DamZ! DamSet verwijst naar de club om de hoek, damz.nl en de KNDB. Dat zijn 200.000 kinderen die een keertje of regelmatig een potje dammen. En 400.000 ouders en 800.000 grootouders. Uitdaging: dit vertalen naar per saldo 2.000 nieuwe KNDB-leden per 31-12-2020.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Jaap van Galen
Posts: 713
Joined: Wed Dec 17, 2003 10:51

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 02, 2018 19:17

Marcel Kosters wrote: 1.Een vrijwilliger kan rustig 100 DamZ! DamSets uitdelen en zo 10x zo veel kinderen bedienen als nu het geval is.
2.Bovendien mobiliseert de DamZ! DamSet door de bescheiden inzet die zij vraagt 10x meer vrijwilligers dan nu actief zijn.
3.De DamZ! DamSet brengt het volume en de focus terug omtrent herijking van Marketing en Communicatiebeleid.
4.De gedachten achter de DamZ! DamSet sluiten aan op het onder ogen zien van en anticiperen op de voortdurende financiële nood van de KNDB.
5.De DamZ! DamSet kan fungeren als katalysator voor het inventariseren en via damz.nl delen van alle lokale en provinciale schooldam- en jeugdtoernooien
6.De DamZ! DamSet ontwikkelt een ook op senioren gerichte strategie.
7.De DamZ! DamSet draagt actief bij aan het verjongen van het imago van de damsport.
8.De DamZ! DamSet legt een brede beleidsvisie neer, die de vertaalslag van plan naar snelle en onbeperkt schaalbare uitvoering maakt.
9.Volgend jaar zouden, als de KNDB bij NOC/NSF 30.000 euro aanvraagt dit 10.000 DamZ! DamSets kunnen zijn. En in 2020 natuurlijk nog een keer.
10.Samen kunnen we per 31-12-2020 minimaal 100.000 DamZ! DamSets in omloop hebben gebracht..,dat zijn 200.000 kinderen die een keertje of regelmatig een potje dammen. En 400.000 ouders en 800.000 grootouders.

Uitdaging: dit vertalen naar per saldo 2.000 nieuwe KNDB-leden per 31-12-2020.[/b]
Ik het geprobeerd jouw betoog samen te vatten in 10 punten en een uitdaging.
Klinkt erg ambitieus Marcel. Is dit niet iets te breed wat betreft doelstellingen?

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 02, 2018 22:28

Jaap van Galen wrote:(...) Is dit niet iets te breed wat betreft doelstellingen?
De DamZ! DamSet als ruggengraat stroomlijnt KNDB-beleid en maakt snelle, lichte, onbeperkt schaalbare en gestandaardiseerde uitvoering van KNDB-beleid mogelijk. KNDB-beleid opgehangen aan de DamZ! DamSet is praktisch en realistisch.

In de oude denkwijze is KNDB-beleid daarentegen opgehangen aan:

A) kwantitatief foute aannames want er wordt geleund op professionele tijd die onbetaalbaar is en vrijwillige tijd die niet bestaat;
B) kwalitatief foute aannames want het beleid stelt bij uitvoering onrealistische eisen aan de kwaliteit van professionals en vrijwilligers.

dit betekent:

A) dat (beleids)plannen niet snel genoeg, niet of onvoldoende van de grond komen. Of dat zij omvallen zodra het geld op is. Dat laatste geldt voor de gehele KNDB-organisatie per 31-12-2020. Een situatie die vermeden kan worden als je de kern van je beleid niet ophangt aan een onbetaalbaar apparaat.
B) dat (beleids)plannen niet snel en bovenal niet overal uitgerold kunnen worden. Laat staan bij uitvoering kunnen voldoen aan minimum kwaliteitseisen.

Het aan de DamZ! DamSet opgehangen beleid formuleert hier een helder, concreet en samenhangend antwoord op.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Apr 04, 2018 09:37, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Piet Bouma » Mon Apr 02, 2018 22:44

Marcel Kosters wrote:
Jaap van Galen wrote:(...) Is dit niet iets te breed wat betreft doelstellingen?
De DamZ! DamSet als ruggengraat stroomlijnt KNDB-beleid en maakt snelle, lichte, onbeperkt schaalbare en gestandaardiseerde uitvoering van KNDB-beleid mogelijk. KNDB-beleid opgehangen aan de DamZ! DamSet is praktisch en realistisch.

In de oude denkwijze is KNDB-beleid daarentegen opgehangen aan:

A) kwantitatief foute aannames want er wordt geleund op professionele tijd die onbetaalbaar is en vrijwillige tijd die niet bestaat;
B) kwalitatief foute aannames want het beleid stelt bij uitvoering onrealistische eisen aan de kwaliteit van professionals en vrijwilligers.

dit betekent:

A) dat (beleids)plannen niet snel genoeg, niet of onvoldoende van de grond komen. Of dat zij omvallen zodra het geld op is. Dat laatste geldt voor de gehele KNDB-organisatie per 31-12-2020. Een situatie die vermeden kan worden als je de kern van je beleid niet ophangt aan een onbetaalbaar apparaat.
B) dat (beleids)plannen niet snel en bovenal niet overal uitgerold kunnen worden. Laat staan bij uitvoering kunnen voldoen aan minimum kwaliteitseisen.

Het hierboven aan de DamZ! DamSet opgehangen beleid formuleert hier een helder, concreet en samenhangend antwoord op.
Even hierop inhakend. Wat doet het aan de DamZ! Damset opgehangen beleid aan de terechte opmerking van Henk de Witt in een ander topic:

"Kinderen dammen graag, maar we zien dat zij op grote schaal afhaken in de middelbare schoolperiode. De redenen zijn bekend" (Is dat zo?).
Wat is het samenhangende antwoord hierop....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by Marcel Kosters » Mon Apr 02, 2018 23:50

Piet Bouma wrote:Even hierop inhakend. Wat doet het aan de DamZ! Damset opgehangen beleid aan de terechte opmerking van Henk de Witt in een ander topic:

"Kinderen dammen graag, maar we zien dat zij op grote schaal afhaken in de middelbare schoolperiode. De redenen zijn bekend" (Is dat zo?).
Wat is het samenhangende antwoord hierop....
De DamZ! doelgroep bestaat uit meisjes en jongens van 6-12 jaar. Het is handig om bij introductie van de DamZ! DamSet waar mogelijk binnen de doelgroep van 6-12 jaar allereerst te richten op kinderen uit groepen 4,5 en 6. Want:

A) Deze kinderen hebben gemiddeld minder begeleiding nodig dan kinderen in groepen 1, 2 en 3;
B) Deze kinderen hebben meer tijd dan kinderen in groepen 7 en 8 om zich het spel eigen te maken en er verliefd op te worden.

Punt B) is van levensbelang in een realiteit waarin het leeftijds (en zoals Henk signaleert cultuur) gat tussen jeugd en jongste senior verscheidene decennia en generaties groot is. Dat betekent, dat de enige bindende factor waar je als club altijd op kunt bouwen - de grootste gemene deler - het spel zelf is.

Doel: kinderen zodra zij de middelbare school leeftijd bereiken op het gemiddelde spelniveau van een zeer recreatieve senior speler hebben (spelniveau in rating uitgedrukt 300-400 misschien?). Hoogvliegers hoeven zij niet te zijn of worden. Het gaat om een niveau waarop zij enerzijds kunnen genieten van het recreatief / ontspannend reflecteren en anderzijds niet binnen tien zetten vijf schijven achter staan tegen de eerste de beste recreatieve senior.

Zodoende kan een jeugdspeler zich gaandeweg - met dat spel als eerst bindende factor - onderdeel van de volwassen club als geheel gaan voelen en niet uitsluitend van het kwetter nest van de jeugdafdeling dat hij of zij aan het eind van de basisschool periode natuurlijkerwijs aan het ontgroeien is.

Het met de DamZ! DamSet groeiende volume jeugdspelers (en ouders) binnen clubs en binnen de KNDB - samen met de hiermee in kracht toenemende organisatie - zorgen gaandeweg sneller en sterker voor modernisering en cultuur omslag. De suggestie van Henk voor (het ondersteunen van) aparte jeugd- en schoolclubs is uitstekend. Die kunnen zichzelf from scratch uitvinden en zelf bedenken hoe zij zich op een leuke en handige wijze willen organiseren. En kunnen wellicht bestaande clubs tot voorbeeld dienen en inspireren.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

brenod
Posts: 123
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:26

Re: Bestuursbeleid 2017 - 2020

Post by brenod » Tue Apr 03, 2018 09:57

Ik zou graag een foto uit 1951 willen posten , een foto van een damwedstrijd in de Voltkantine in Tilburg , met als toelichting, beste Marcel, ik hoop dat zo'n foto in de toekomst nog eens ooit mogelijk wordt dankzij jouw inspanningen . Helaas ik weet niet hoe ik dat moet doen . Groeten Hans van Berkel

Post Reply