Volkskrant dreigt te stoppen met denksport

NicoV
Real name: Nico Verhoef

Re: Volkskrant dreigt te stoppen met denksport

Post by NicoV » Mon Jan 29, 2018 13:25

Michel Stempher wrote:Wat zou de noodzakelijke modernisering van het dammen moeten inhouden? Eén ervan lijkt me dat we accepteren dat een groot deel van de samenleving zich niet meer wenst vast te leggen aan verplichtingen zoals een lidmaatschap. In elk geval niet een lidmaatschap in de huidige vorm, waarbij de opkomst op een clubavond centraal staat. Initiatieven als in Apeldoorn, waarbij men maandelijks een activiteit heeft en waarbij men geen enkele verplichting heeft om te komen, hebben de toekomst mijns inziens. Ook het verspreiden van dammateriaal op scholen (en bij ontmoetingsplekken voor ouderen) is een goed begin. Wel is het belangrijk dat we eigenlijk gedurende het hele jaar losse en vrijblijvende activiteiten plannen, waardoor het dammateriaal relevant blijft.

Het remiseprobleem is een verzonnen probleem. Ik ken helemaal niemand die dammen de rug toekeert omdat er veel remises zijn. Evenmin ken ik ook maar één iemand die zou gaan dammen als teletekstpagina 622 alleen nog maar beslissingen laat zien.
Bovenstaande is het bewijs van de eerder door Henk de Wit geponeerde en door mij aangescherpte regel :

Ton heeft, zoals vele dammers, geen oog voor de noodzakelijke modernisering van het dammen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jan 29, 2018 14:16

Dit is het hoofdredactioneel artikel van Phillipe Remarque betreffende de denksporten in De Volkskrant van 27 januari. De lobby van de schakers is succesvoller geweest.....

Afscheid van dammen en bridge
De schaakcolumn van Gert Ligterink krijgt een doorstart op de sportpagina's.

In kringen van denksportliefhebbers is het al doorgedrongen, dus we krijgen er de nodige mails en brieven over: we gaan per 1 maart stoppen met de rubrieken over dammen, bridge en schaken in Sir Edmund.

Ik begrijp het verdriet van de liefhebbers hierover. Vaak zijn het trouwe lezers. Wij zijn tot deze beslissing gekomen omdat er volgens onderzoek van enkele jaren geleden heel weinig mensen gebruik van maken. We hebben een brede krant met voor elk wat wils, maar als de belangstelling te particulier is, geven we voorrang aan zaken met een breder publiek. De krant verandert voortdurend, en soms moeten bestaande dingen daarbij plaatsmaken voor nieuwe.

Schaken interesseert meer mensen. Voor hen heb ik goed nieuws: de schaakcolumn van Gert Ligterink krijgt wat ze in de economie een doorstart noemen, op de sportpagina's. Maar van Ton Sijbrands (dammen) en Kees Tammens (bridge) zullen we afscheid nemen. Ze hebben het geweldig gedaan, en lang ook. Mijn dank aan hen is groot.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Dieter

Post by Dieter » Mon Jan 29, 2018 15:47

Piet Bouma wrote:Dit is het hoofdredactioneel artikel van Phillipe Remarque betreffende de denksporten in De Volkskrant van 27 januari. De lobby van de schakers is succesvoller geweest.....

In kringen van denksportliefhebbers is het al doorgedrongen, dus we krijgen er de nodige mails en brieven over: we gaan per 1 maart stoppen met de rubrieken over dammen, bridge en schaken in Sir Edmund.

Ik begrijp het verdriet van de liefhebbers hierover. Vaak zijn het trouwe lezers. Wij zijn tot deze beslissing gekomen omdat er volgens onderzoek van enkele jaren geleden heel weinig mensen gebruik van maken. We hebben een brede krant met voor elk wat wils, maar als de belangstelling te particulier is, geven we voorrang aan zaken met een breder publiek. De krant verandert voortdurend, en soms moeten bestaande dingen daarbij plaatsmaken voor nieuwe.

Schaken interesseert meer mensen. Voor hen heb ik goed nieuws: de schaakcolumn van Gert Ligterink krijgt wat ze in de economie een doorstart noemen, op de sportpagina's. Maar van Ton Sijbrands (dammen) en Kees Tammens (bridge) zullen we afscheid nemen. Ze hebben het geweldig gedaan, en lang ook. Mijn dank aan hen is groot.
De gevolgen van een steeds kleiner wordende bond. De krant gaat er gemakshalve maar vanuit dat er dan ook niet veel interesse is in de damrubriek. Misschien is dat ook wel zo maar het zou ook maar eens zo kunnen zijn dat meer mensen de damrubriek van Ton lezen dan er aangesloten leden zijn van de dambond. Zelf weet ik van meerdere oud dammers dat ze trouw de rubrieken lezen al dammen ze niet meer actief en zijn geen lid meer van bond of vereniging. Dat de Volkskrant niet begrijpt wat de meerwaarde is van een rubriek als die van Ton valt me enorm tegen. Laatste losse nummer heb ik wel gekocht nu.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Mon Jan 29, 2018 16:14

De dambond heeft 4K leden, de schaakbond 23K, de bridgebond 115K.

De schakers houden hun rubriek, de bridgers niet.
Zou dat kunnen liggen aan de manier waarop de rubriek geschreven wordt en de hoeveelheid lezers die dat oplevert ?

Ik ben jarenlang geabonneerd geweest op de VK. De rubriek van Ton Sijbrands las ik echter niet. Was voor mij niet te volgen.
En ik zal echt niet de enige dammer geweest zijn die die rubriek oversloeg.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon Jan 29, 2018 18:19

Michel Stempher wrote:....
Het remiseprobleem is een verzonnen probleem. Ik ken helemaal niemand die dammen de rug toekeert omdat er veel remises zijn. Evenmin ken ik ook maar één iemand die zou gaan dammen als teletekstpagina 622 alleen nog maar beslissingen laat zien.
Ik ken ze ook niet..
In NC in alle klassen en zelfs in de HF zie je de mooiste overwinningen.
Remiseprobleem is het probleem dat speelt bij een match van Alexander S. tegen Alexander G.

Michel, je hebt helder verwoord dat we naar alternatieven voor de traditionele clubavond moeten zoeken.
Mijn ervaring is dat als je wat meer "Voor elk wat wils" organiseert dat dan je ledenaantal op peil blijft en zelfs groeit.
En veel vrijblijvende activiteiten blijven organiseren natuurlijk. Dat helpt ook. En dambordjes uitdelen op basisscholen, in jeugdhonken, waar dan ook...
De traditionele clubavond -hoe leuk dan ook- is niet iets waar je veel nieuwe leden mee trekt. Daar kampen álle verenigingen in heel Nederland mee.

NicoV

Post by NicoV » Thu Feb 08, 2018 10:25

Piet Bouma wrote:Dit is het hoofdredactioneel artikel van Phillipe Remarque betreffende de denksporten in De Volkskrant van 27 januari. De lobby van de schakers is succesvoller geweest.....

https://www.schaken.nl/nieuws/nos-schoolschaken
-steeds-populairder-kinderen-spelen-en-offline?
_ga=2.136164657.1216477010.1518081147-426504751.1518081147

Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Thu Feb 08, 2018 17:14

Na de lauwe reacties van diverse personen hier is het mij duidelijk. De damwereld verdient de hoogstaande stukjes van Sijbrands in De Volkskrant niet.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Feb 08, 2018 17:31

Voor mij persoonlijk voegen de stukken van Sijbrands helemaal niks toe in een krant. De doelgroep is in mijn ogen oprecht de bestaande dammer met een niveau van 1150 of hoger. De stukken horen dus thuis in Het Damspel of in een blad als Hoofdlijn. Voor een krant verwacht ik toch wel dat ook algemene denksporters en denksportliefhebbers worden gestimuleerd en dan heb je niet zoveel aan analyses van een partij uit 1977. Ga het maar eens over het leven van een Nationaal Talent hebben bijvoorbeeld met misschien 1 of 2 leuke, niet al te ingewikkelde fragmenten. Ik denk dat dit veel meer tot de verbeelding spreekt dan wat Sijbrands doet. Neemt niet weg dat de kwaliteit analytisch gezien geweldig is.

NicoV

Post by NicoV » Mon Feb 12, 2018 15:26

Michel Stempher wrote:Wat zou de noodzakelijke modernisering van het dammen moeten inhouden? Eén ervan lijkt me dat we accepteren dat een groot deel van de samenleving zich niet meer wenst vast te leggen aan verplichtingen zoals een lidmaatschap. In elk geval niet een lidmaatschap in de huidige vorm, waarbij de opkomst op een clubavond centraal staat. Initiatieven als in Apeldoorn, waarbij men maandelijks een activiteit heeft en waarbij men geen enkele verplichting heeft om te komen, hebben de toekomst mijns inziens. Ook het verspreiden van dammateriaal op scholen (en bij ontmoetingsplekken voor ouderen) is een goed begin. Wel is het belangrijk dat we eigenlijk gedurende het hele jaar losse en vrijblijvende activiteiten plannen, waardoor het dammateriaal relevant blijft.

Wat de noodzakelijke modernisering moet inhouden : VERANDEREN.
Ik kan niet genoeg wijzen op het schaken ( rubriek blijft wel in de Volkskrant )
Op dit ogenblik spelen de wereldkampioen Carlsen en Nakamura een match:
4 dagen 2 rapid partijen
1 dag 8 blitzpartijen

en dan met Fischer random :

Fischer Random Chess, also called Chess960, is a variant of chess invented by former world chess champion Bobby Fischer.
It uses the same board and pieces as standard chess, but the starting position of the pieces on the players' home ranks is randomized.

The random setup makes it difficult to play memorized openings and the players have to rely on their talent and creativity.

Wat heerlijk progressief.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Feb 12, 2018 15:48

Sjoelen met damschijven is ook progressief.

NicoV

Post by NicoV » Tue Feb 13, 2018 22:43

NicoV wrote:

Wat de noodzakelijke modernisering moet inhouden : VERANDEREN.
Ik kan niet genoeg wijzen op het schaken ( rubriek blijft wel in de Volkskrant )
Op dit ogenblik spelen de wereldkampioen Carlsen en Nakamura een match:
4 dagen 2 rapid partijen
1 dag 8 blitzpartijen

en dan met Fischer random :

Fischer Random Chess, also called Chess960, is a variant of chess invented by former world chess champion Bobby Fischer.
It uses the same board and pieces as standard chess, but the starting position of the pieces on the players' home ranks is randomized.

The random setup makes it difficult to play memorized openings and the players have to rely on their talent and creativity.

Wat heerlijk progressief.

Magnus Carlsen - Hikaru Nakamura 13½-9½

Carlsen has secured the unofficial WC title in Fischer Random!

9/2

G1: Carlsen-Nakamura 1-1
G2: Nakamura-Carlsen 1-1

10/2

G3: Nakamura-Carlsen 1-1
G4: Carlsen-Nakamura 2-0

11/2

G5: Carlsen-Nakamura 0-2
G6: Nakamura-Carlsen 0-2

12/2

G7: Nakamura-Carlsen 0-2
G8: Carlsen-Nakamura 0-2

13/2

G9: Carlsen-Nakamura 1-0
G10: Nakamura-Carlsen ½-½
G11: Nakamura-Carlsen ½-½
G12: Carlsen-Nakamura ½-½
G13: Carlsen-Nakamura 1-0
G14: Nakamura-Carlsen 0-1
G15: Nakamura-Carlsen 1-0

Dit is de absolute top bij schaken.
En dan met 8 partijen rapid en 7 partijen blitz een winstpercentage van 60 % !!!!!!!!!!!!

MenO

Post by MenO » Wed Feb 14, 2018 09:02

Of de vele remises aan de top nou een probleem zijn of niet (ik zou zelf bijzonder graag een Killertoernooi zien met de wereldtop), het is een beetje onzin om dit stokpaardje bij elk willekeurig onderwerp op te rakelen. Al zou Sijbrands schrijven over een WK met alleen maar winstpartijen, dan nog zou zijn rubriek totaal ontoegankelijk zijn voor niet-dammers. Heeft niks met remises te maken en alles met zijn stijl, waar ik als dammende schrijver van geniet, maar die inderdaad weinig geschikt is voor het brede publiek van een landelijk dagblad. Ik ben geen fan van de warrige teksten waarmee Harm Wiersma zijn ongenoegen uit over van alles en nog wat, maar het is wellicht geen toeval dat zijn (minder technische) rubriek de laatst overgebleven is in de landelijke pers.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Feb 24, 2018 11:53

Het doek is gevallen, vandaag verscheen de laatste damrubriek van Ton Sijbrands in de Volkskrant. Onderstaand het commentaar van Volkskrantombudsman Jean-Pierre Geelen.

Een tijdperk wordt afgesloten: twee denksportrubrieken verdwijnen uit de krant
Door: Jean-Pierre Geelen 23 februari 2018

Het komt misschien doordat ik als kind in de ketel met toverdrank ben gevallen. Uit de krant knipte ik elke week de schaakrubriek, en plakte ze in een mapje. Verliefd op die mysterieuze diagrammetjes. Zo leerde ik schaken.
Vandaag sluit de krant een tijdperk af. De wekelijkse denksportrubrieken uit Sir Edmund worden opgeheven. Van het bord geveegd. Dammen en bridge verschijnen vandaag voor het laatst, de schaakrubriek gaat in gewijzigde vorm verder op de sportpagina's. Het einde van twee instituten. Oud-wereldkampioen Ton Sijbrands schreef in bijna 42 jaar 2.180 damrubrieken voor de krant. Kees Tammens schreef 1.152 weken over bridge. De twee hebben zich verzet tegen opheffing, maar ze tonen zich waardige verliezers, blijkt vandaag uit hun afscheidsstukken.

Opheffing dreigde eerder. In 2013 leidde het voornemen om met dammen en bridge te stoppen tot protest. De liefhebbers bleken goed georganiseerd, sites riepen hen op een dam op te werpen (over overdadig gebruik van woordspelingen een andere keer) tegen het idee. Dat hielp. Tot vandaag.

Wat is er in die paar jaar veranderd? Eenvoudig: de noodzaak tot bezuinigen. De drie rubrieken kostten de krant jaarlijks zo'n 70 duizend euro. Alleen doorgaan op de site, vaak geopperd, is geen oplossing.

Daarnaast is er lezersonderzoek. Weliswaar uit 2013, maar de resultaten ogen ontnuchterend. Enkele bevindingen (onder de 1.159 respondenten van de 3.000 abonnees die bevraagd werden over één zaterdagkrant): 6,4 procent zei de schaakrubriek te hebben ingekeken. 'Dammen' scoorde 1,7 procent en 'Bridge' 4,5. Mannen scoren hoger dan vrouwen. Bridge trekt meer 60-plussers. Er is 'een positief verband met opleiding', de waardering voor 'Dammen' was het grootst.
In het besluit weerspiegelt zich een maatschappelijke ontwikkeling: denksporten zijn niet de populairste; met het WK Bridge vult de NOS geen avonden televisie. Eerder sneuvelden onder meer de postzegelrubriek en het biljartnieuws, de beurskoersen zijn drastisch ingekort. De krant is een spiegel van de tijd. Meer dagbladen stopten met de rubrieken; enkele doen nog wat aan schaken, alleen De Telegraaf heeft alledrie de denksporten nog in de kolommen. Wie wil, kan terecht bij vele sites, is de redenering.

Dat 'Schaken' een 'doorstart' krijgt, heeft te maken met de iets grotere maatschappelijke rol van die sport. Grote schakers zijn bekender dan dammers of bridgers van gelijke statuur. Het strookt ook met de bevindingen van 2013: 'Met het opofferen van de denksportpagina verliest het (toenmalige, JPG) katern Boeken lezers en lezerswaarde en de Volkskrant- kwaliteit. Behoud van de schaakrubriek dekt het afbreukrisico grotendeels af.'

Toch stuit het besluit met 'Schaken' door te gaan, hier en daar op onbegrip. Sommige lezers legden uit dat dammen ondergewaardeerd is, mede gevoed door de media. Beeldspraken en vergelijkingen zijn doorgaans ontleend aan het schaken, zelden aan dammen of bridge. Schaken staat voor 'intellectueel', dammen is een 'kinderspel'.
Onhandig was de communicatie. De hoofdredacteur had het besluit aangekondigd in zijn wekelijkse rubriek, maar het zong eerder al rond
Tegen alle argumenten valt wel wat in te brengen. Andere 'service', zoals het weerbericht, kruiswoordraadsels en recepten, zijn ook volop op internet te vinden. Waarom die behouden?

En lezersonderzoek is niet heilig. Wanneer enkel leescijfers regeerden, zou vermoedelijk een heel andere krant ontstaan. De vraag was of abonnees de rubrieken vaak lazen, maar niet of ze vonden dat die mogen verdwijnen. De stadsbewoner kan hechten aan het filmhuis en dat grote warenhuis, zonder er vaak te komen. En hoort denksport niet bij uitstek bij het profiel van Sir Edmund als 'denkkatern'?

Onhandig was de communicatie. De hoofdredacteur had het besluit aangekondigd in zijn wekelijkse rubriek, maar het zong eerder al rond. Opnieuw volgden protestmails, maar die werden nu ervaren als afkomstig van de kleine, maar strijdlustige 'lobby'. Twee brieven werden afgedrukt, terwijl de lezer nog van niets wist. Intussen had wel Harm Wiersma al geprotesteerd in De Telegraaf. De hoofdredactie erkent dat dat niet handig was (maar was niet op de hoogte van het plaatsen van die brieven).
Maar ja, de scores waren laag (ondanks hoge waardering), het eeuwige schaakspel met de uitgeefdirectie vergde een offer. En de vraag is hoeveel niches een krant kan en wil bedienen. Dat is ook een kwestie van smaak, gevoel voor traditie, én van harde cijfers. Anciënniteit biedt geen garantie voor de toekomst, een (hoofd)redactie heeft het recht rubrieken of columns te beëindigen. Ook de denksport.

De Ombudsman behandelt vragen, klachten en opmerkingen over de inhoud van redactionele pagina's en journalistieke aanpak. Mail naar: ombudsman@volkskrant.nl, volkskrant.nl/ombudsman

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Feb 24, 2018 12:27

Leuk artikel Henk.
Voor wat achtergrondinformatie over de hoofdredacteur van De Volkskrant en zijn partner:

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Hoe-rijk- ... nus-131037

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Witteman

Er komt een tijd dat De Volkskrant alleen nog in de rijke grachtengordel van Amsterdam wordt gelezen...
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sat Feb 24, 2018 19:48

Image

Post Reply