Bondsraad

Post Reply
william
Real name: william van den broek

Re: Bondsraad

Post by william » Wed Oct 25, 2017 18:43

Fred van Amersfoort wrote:Ik vond het ook nogal teleurstellend. Johan is een vriendelijke man die ik waardeer. Zijn stuk vond ik erg slecht helaas. En ja, ik wil van Ebbo nu wel een plan horen, inhoudelijk vind ik het nog niet overtuigend. Jammer.
JH was een vriendelijke man die door velen gewaardeerd werd.
JH is nu een oude vriendelijke man die gewaardeerd moet blijven om wat hij voor de damsport heeft gedaan.
Ik wil jouw stukjes weleens lezen als je zo oud bent als JH, dan moet je al blij zijn dat je een pen kunt vasthouden laat staan er mee schrijven.
Waarom wil je nu al een plan horen van Ebbo terwijl de bondsraadvergadering over 10 dagen is, je bent toch geen journalist?
Hoe kun je een plan dat nog niet bekend gemaakt is nu al inhoudelijk niet overtuigend vinden?

william

Post by william » Wed Oct 25, 2017 19:01

Dieter wrote:
Ton van Namen wrote:
Jaap van Galen wrote:Wat ik zie als samenvatting van het commentaar van zowel Johan Haijtink als Ebbo de Jong in het Damspel:
"Jammer genoeg moest het bestuur aftreden. Maar eigenlijk was daar geen reden voor. Laten we vooral zo doorgaan als we deden, want dat was echt best wel goed".
Of heb ik het verkeerd gelezen?
Nee, dat heb je goed gelezen.
En dat is heel, heel frustrerend. Want dat bestuur heeft in mijn ogen heel veel fout gedaan.

Het lijkt er dus op dat het wegsturen van het bestuur uiteindelijk niets heeft opgeleverd ...
En dat is zoals gezegd heel frustrerend.

Ik zal later deze week op details ingaan, want vooral het eenzijdige artikel van Haijtink heb ik als zeer schokkend ervaren ...
De ogen van de een zien toch andere dingen dan de ogen van een ander. Ik lees een sterke samenvatting van het gebeurde, de gevolgen de bedreigingen en de mogelijkheden. Een kundig bestuurder zoals we er niet veel hebben gehad in de laatste tientallen jaren. Johan maakt zich terecht zorgen, meer dan terecht zelfs en hij blijft erg netjes in zijn overdenkingen. Een ander geluid dan dat van de coupe plegers en veranderaars ja dat mag natuurlijk niet dat is vloeken in de kerk. Dat met recente ontwikkelingen de georganiseerde damsport een halve eeuw teruggeworpen wordt in de ontwikkeling is een niet een gevaar, dat is zelfs een realiteit die zich nu reeds aankondigt.
JH blijft altijd netjes dat is een open deur.
Een ander geluid is ook logisch met zeg 60 jaar leeftijdverschil.
Vloeken in de kerk dat mag tegenwoordig gewoon bij de KNDB hoor.
Een halve eeuw terug de tijd, de tijd van Sijbrands en Wiersma dat zou mooi zijn.
Maar waar het natuurlijk echt om gaat!
Wat zijn jouw bezwaren tegen de voorstellen en plannen van een nieuwe generatie jonge dammers?

william

Post by william » Wed Oct 25, 2017 19:08

Casper van der Tak wrote:
Dieter wrote:
Ton van Namen wrote:
Nee, dat heb je goed gelezen.
En dat is heel, heel frustrerend. Want dat bestuur heeft in mijn ogen heel veel fout gedaan.

Het lijkt er dus op dat het wegsturen van het bestuur uiteindelijk niets heeft opgeleverd ...
En dat is zoals gezegd heel frustrerend.

Ik zal later deze week op details ingaan, want vooral het eenzijdige artikel van Haijtink heb ik als zeer schokkend ervaren ...
De ogen van de een zien toch andere dingen dan de ogen van een ander. Ik lees een sterke samenvatting van het gebeurde, de gevolgen de bedreigingen en de mogelijkheden. Een kundig bestuurder zoals we er niet veel hebben gehad in de laatste tientallen jaren. Johan maakt zich terecht zorgen, meer dan terecht zelfs en hij blijft erg netjes in zijn overdenkingen. Een ander geluid dan dat van de coupe plegers en veranderaars ja dat mag natuurlijk niet dat is vloeken in de kerk. Dat met recente ontwikkelingen de georganiseerde damsport een halve eeuw teruggeworpen wordt in de ontwikkeling is een niet een gevaar, dat is zelfs een realiteit die zich nu reeds aankondigt.
De reden voor de motie van wantrouwen en het opstappen van het vorige bestuur was het gebrek aan financiele transparantie. Volgens mij is dat gebrek er nog steeds, dus of ik zie dit verkeerd en alles is nu wel transparant, of ik begrijp de huidige stilte van de bondsraad niet.
Die financiele en juridische chaos van de afgelopen jaren zal nog niet helemaal uitgeplozen zijn in die zin heb je gelijk maar maak je je dan zorgen over dat de onderste steen uiteindelijk niet boven komt.
Dat is toch een kwestie van tijd en van de aanhouder wint.
Stilte? De bondsraadvergadering is al over 10 dagen!

william

Post by william » Wed Oct 25, 2017 19:21

Marcel Kosters wrote:Dieter, als een organisatie twintig jaar lang ieder jaar bijna een half miljoen euro beschikbaar heeft om te investeren in de ontwikkeling en promotie van een product - waarvan de kosten zelf nihil zijn - en de afname van dat product halveert in deze zelfde periode, denk je niet dat je dan de waarde van de organisatie die ieder jaar dat bijna half miljoen verbruikt overschat?

Een moderne en kwalitatief goede damset is al te krijgen voor 2 euro. Leg die damset tussen 2 kinderen in en zij gaan ermee spelen. De KNDB overhead is echter dusdanig, dat de KNDB zelfs geen 2 euro voor 1 damset te spenderen heeft. Sterker nog, de KNDB teert voor het derde jaar op rij in op het eigen vermogen om de organisatie die jaar in jaar uit wel kost maar in termen van popularisering niet oplevert in de lucht te houden. En dan laat ik nog even buiten beschouwing dat alle wedstrijden op de KNDB kalender volledig door vrijwilligers worden georganiseerd.

Het helaas sterk gekleurde en niet van tegen geluid voorziene artikel in Het Damspel stelt dat het bureau er eigenlijk is voor 1000 dammers. Ik denk dat dat nog heel erg ruim is genomen en dat dat aantal rustig gehalveerd kan worden. Als je het over “intensieve” gebruikers hebt zou ik het nog eens door vijf delen. Dan zijn we in de sferen van de go-bond gearriveerd, die het doet met 0,2 fte. Of in de sferen van vele collega dambonden in het buitenland die uberhaupt geen bureau hebben. Het enige verschil met het buitenland is dat de KNDB verhoudingsgewijs obsceen veel geld te besteden heeft maar geen idee hoe dat te vertalen naar ‘promotie’. Ondertussen worden in Costa Rica en masse zelf gemaakte damborden geproduceerd voor schooldammen en tekenen ze op het Afrikaanse continent een dambord in het zand en gaan met dopjes, stenen of keutels een potje dammen. En produceren ze in China en Turkije die damsets van 2 euro. Edit: sorry, 1 euro, zie de post hieronder. Nederland ondertussen maakt zich druk over de continuiteit van haar administratie. Die door de go-bond blijkbaar met 0,2 fte te doen is.
Eens, alleen weer te langdradig.
En je praat nog in de tegenwoordige tijd.
Het moet bijvoorbeeld zijn:
Nederland maakte zich in die tijd vooral druk over de continuiteit van haar administratie die door de go-bond met 0,2 fte te doen was.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Oct 25, 2017 20:09

william wrote:
Dieter wrote:
De reden voor de motie van wantrouwen en het opstappen van het vorige bestuur was het gebrek aan financiele transparantie. Volgens mij is dat gebrek er nog steeds, dus of ik zie dit verkeerd en alles is nu wel transparant, of ik begrijp de huidige stilte van de bondsraad niet.
Die financiele en juridische chaos van de afgelopen jaren zal nog niet helemaal uitgeplozen zijn in die zin heb je gelijk maar maak je je dan zorgen over dat de onderste steen uiteindelijk niet boven komt.
Ik zie bitter weinig aanhouders in de BR. Thijs ja, hij zal hier verder achteraan gaan neem ik aan, maar wie verder?? En gaat de BR hem de nodige steun geven? Trouwens "Die financiele en juridische chaos van de afgelopen jaren zal nog niet helemaal uitgeplozen zijn" (...), ik hou wel van een understatement, maar deze gaat volgens mij wel ver - is er iets uitgeplozen?

william

Post by william » Wed Oct 25, 2017 21:03

william wrote:
Ik zie bitter weinig aanhouders in de BR. Thijs ja, hij zal hier verder achteraan gaan neem ik aan, maar wie verder?? En gaat de BR hem de nodige steun geven? Trouwens "Die financiele en juridische chaos van de afgelopen jaren zal nog niet helemaal uitgeplozen zijn" (...), ik hou wel van een understatement, maar deze gaat volgens mij wel ver - is er iets uitgeplozen?
Wie verder?
Nou Thijs telt al wel voor 5 en dan nog Michel, Arne, Kees, Harm, Jac, Frans, Gerbrand, Wim, Bart en Pieter.
Dat zijn er al 15.
In Jelmer en Gerhard heb ik zelf niet zoveel vertrouwen maar de rotste appels SB en EvdW zijn al opgestapt.
De overige 5 ken ik niet zo goed maar die drinken waarschijnlijk graag tevreden een kopje koffie met een koekje.

Gaat de bondsraad Ebbo, het nieuwe bestuur en de hervormingen voldoende steun geven?
Van Jelmer en Gerhard weet ik het niet maar verder zie ik geen bondsraadleden die geen steun zullen gaan geven.

Is er al iets uitgeplozen?
Dat weet ik natuurlijk ook niet.
Ik denk:
In absolute zin waarschijnlijk wel.
In relatieve zin waarschijnlijk nauwelijks.
We zullen er meer van horen over 9 1/2 dag.

william

Post by william » Wed Oct 25, 2017 21:52

william wrote:
william wrote:
Wie verder?
Nou Thijs telt al wel voor 5 en dan nog Michel, Arne, Kees, Harm, Jac, Frans, Gerbrand, Wim, Bart en Pieter.
Dat zijn er al 15.
In Jelmer en Gerhard heb ik zelf niet zoveel vertrouwen maar de rotste appels SB en EvdW zijn al opgestapt.
De overige 5 ken ik niet zo goed maar die drinken waarschijnlijk graag tevreden een kopje koffie met een koekje.

Gaat de bondsraad Ebbo, het nieuwe bestuur en de hervormingen voldoende steun geven?
Van Jelmer en Gerhard weet ik het niet maar verder zie ik geen bondsraadleden die geen steun zullen gaan geven.

Is er al iets uitgeplozen?
Dat weet ik natuurlijk ook niet.
Ik denk:
In absolute zin waarschijnlijk wel.
In relatieve zin waarschijnlijk nauwelijks.
We zullen er meer van horen over 9 1/2 dag.
Wie verder?
Ik vergeet natuurlijk de leden van de Fico.
Buiten de bondsraad bijvoorbeeld Ton, Marcel en Casper.
Zo zijn er nog heel veel kritische KNDB-leden, verenigingsbestuurders, provinciale bestuurders, vrijwilligers, jeugddammers en hun ouders en niet bij de KNDB aangesloten dammers waarvan sommigen hier ook op het forum posten.

Zijn er hier op het forum posts van mensen die jonger zijn dan 45 en die de veranderingen in de KNDB niet steunen?
Ik heb ze nog niet gelezen!!!!!

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Oct 25, 2017 23:31

william wrote:
william wrote: In Jelmer en Gerhard heb ik zelf niet zoveel vertrouwen maar de rotste appels SB en EvdW zijn al opgestapt.
Dank voor het compliment.

(Op voorhand deel ik je vast mee dat ik verder blijf bij mijn (niet eerder expliciet geuite) keuze om niet inhoudelijk op de kwestie in te gaan op dit forum.)
De meest gehate dammer allertijden.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Oct 26, 2017 09:47

Alle stukken voor de bondsraadsvergadering van volgende week zaterdag zijn hier te vinden: http://www.kndb.nl/bondsraad/ . Hieronder uit deze stukken integraal de brief van bondsraadslid Thijs van den Broek aan het KNDB-bestuur. Deze brief heeft geen rechtstreeks antwoord mogen ontvangen van het bestuur, dat bij navraag beantwoording aan de demissionaire penningmeester liet. Het niet rechtstreeks beantwoorden van Thijs' brief kan vanuit tijdgebrek begrepen worden. Een vraag van Casper van der Tak die ik deel, is of de antwoorden op Thijs' punten dan wel uit de tekst van het jaarplan en de summiere toelichting op de begroting 2018 zijn te vissen? Rechtstreekse link naar jaarplan en begroting 2018: https://goo.gl/DsUiW5

Aan : Leden van het bestuur
cc : Leden van de bondsraad, Leden van de financiële commissie (via bondsbureau), Bondsbureau

Tilburg, 6 september 2017

Geacht bestuur,

Als bondsraadslid raadpleeg ik mijn achterban over actuele KNDB-onderwerpen. Ook deze brief is opgesteld na raadpleging van verschillende KNDB-leden. Met name financieel en economisch adviseur Casper van der Tak, oud-bestuurder Marcel Kosters en projectadministrateur Ton van Namen hebben bijgedragen aan onderstaande vragen en situatieschets. Graag zou ik zien dat u deze brief voor de volgende bondsraadsvergadering agendeert en tezamen met uw antwoord bij de op kndb.nl te publiceren stukken voor de volgende bondsraadsvergadering voegt.

Ik bedank de demissionair penningmeester en de leden van de FiCo voor het schriftelijke antwoord op mijn vragen per e-mail dd. 17 augustus 2017. Zoals in de bondsraadsvergadering van 26 augustus jl. afgesproken, stel ik hierbij een schriftelijk te beantwoorden vervolgvraag. Alvorens dit te doen geef ik u een situatieschets die het belang van deze vraag voor de KNDB-begroting voor 2018 en verder onderbouwt. Daarnaast leg ik u een aantal stellingen betreffende KNDB financieel beleid voor waarop ik eveneens graag schriftelijk uw visie verneem.

Situatieschets KNDB-financiën
- Resultaat van de KNDB in 2015:€ – 45.235 en 2016:€ – 17,969, 2017 zal ook een aanzienlijk verlies opleveren, 2014
werd 'gered' door 'Het Damspel' voortaan op laagwaardig papier te drukken;
- Sinds 1997 (het eerste jaar waarvan wij het ledental hebben kunnen achterhalen) daalt het ledental van de KNDB
vrijwel onafgebroken;
- NOC*NSF biedt kansen voor de KNDB maar tegelijk hangt daar een kostenplaatje aan, afhankelijkheid en langlopende
verplichtingen;
- De KNDB-begroting in 2015: 490K 2016: 434K 2017: 465K. Ondanks dit in de damsport geïnvesteerde geld blijft het
ledental onverminderd dalen;
- De KNDB teert in op het eigen vermogen om aan haar vaste verplichtingen te voldoen;
- Keuzes lijken onvermijdelijk. Een onder KNDB-leden breed levende indruk is, dat topsport meer KNDB-contributie kost
dan de tot nu door het bestuur opgevoerde € 0,89 per KNDB-lid. (zie notulen van bondsraadsvergadering van 5
november 2016, pagina 2 onder punt 7).

Stellingen betreffende KNDB financieel beleid
- De KNDB-contributie kan in de huidige situatie in het huidige functioneren en met het huidige ledenbestand niet
verhoogd worden zonder dat de KNDB zichzelf in de voet schiet (opzeggingen lidmaatschap);
- De begroting dient gebaseerd te zijn op de neergaande trendbeweging van het ledental;
- Voor het adequaat voeren van beleid dient de financiering(svoorwaarde) van alle KNDB-kosten inzichtelijk te zijn;
- De huidige financiële situatie is onhoudbaar.

Vraag voortkomend uit de KNDB bondsraadsvergadering van 26 augustus
Hoe zijn de KNDB-personeelskosten van € 274K in 2016 verdeeld over de volgende vier groepen: technische staf,
personeel bondsbureau, doorbelaste personeelskosten cluster en eventuele vrijwilligersvergoedingen? Op basis van tot
nu ontvangen informatie is mijn inschatting dat de personeelskosten voor technische staf circa €200K bedragen. Als ik
deze optel bij de gerapporteerde kosten (zonder personeelslasten) van €162K (zie bijlage 3 bij agenda van juni
vergadering) kom ik aan een totaal van topsportuitgaven van € 362K. Hier staat € 313K aan opbrengsten (subsidies,
eigen bijdragen van spelers) tegenover. Dit zou betekenen, dat 'topsport' tenminste €50K kost, wat zou neerkomen op
een heel ander bedrag per lid dan de in 2016 door het KNDB-bestuur aangegeven 0,89 euro. Graag zou ik met deze
vraag inzichtelijk maken wat de daadwerkelijke consequenties zijn van de beleidskeuzes en -invullingen van de KNDB.
Ik kan me niet voorstellen, dat het bestuur iets anders wil.

Met vriendelijke groet,

Thijs van den Broek
bondsraadslid
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

william

Post by william » Thu Oct 26, 2017 11:37

Vraagje wrote:
william wrote:

(Op voorhand deel ik je vast mee dat ik verder blijf bij mijn (niet eerder expliciet geuite) keuze om niet inhoudelijk op de kwestie in te gaan op dit forum.)
Vraagje wrote:Zojuist had ik op msn een chat met martijn van gortel over dit onderwerp. Hij dacht dat ik teksten die TG op VOG heeft gezegd zou hebben doorgestuurd naar de KNDB. Dit is onwaar.

Ten Toelichting het volgende:

vorige week zondag nam ik deel aan een toernooi op VOG. Ook TG was deelnemer. Hij speelde tegen iemand met een trage internetverbinding waardoor zijn partij als langste duurde en ik ging meekijken (of eigenlijk deed ik dat ook niet eens, volgens mij zat ik het grootste gedeelte van de tijd in turbo dambase) met deze partij. Tijdens deze partij zei ik verder niets. Op een gegeven moment werd mijn naam genoemd in de zin 'Cosmos> strax stuurt wirtov de teksten weer naar de kndb' en op VOG krijg je, indien je naam wordt genoemd, terwijl je het scherm niet op de chat waar het gezegd wordt hebt staan, een geluidje te horen zodat je weet dat je naam genoemd wordt. Ik keerde o.b.v. dat geluidje terug naar de partij van TG (gaf dat scherm de focus, heet dat zo?) en heb n.a.v. die zin kopiën gemaakt van de tekst (dit zien anderen niet) en niet lang daarna begon TG mij te kicken. De gekopieerde teksten heb ik doorgestuurd naar hem (TG) zelf (om hem te laten zien dat ik erover beschikte, ondanks het feit dat hij me kickte terwijl ik daar rustig zat zonder iets te zeggen), maar verder heb ik er niks mee gedaan!!!!! Belangstellenden kunnen de teksten wel van me krijgen.

In de gekopieerde teksten wekt TG de suggestie dat ik berichten naar de KNDB heb gestuurd over hem. Dit is onjuist. Dit heb ik nooit gedaan. Daarnaast heeft hij mij in een prive bericht (dat ik op verzoek kan tonen aan geïnteresseerden) uitgemaakt voor o.a. een landverrader die zo bij de NSB kan. Mogelijk heeft hij ergens een verkeerde indruk opgedaan, maar ik heb niets over hem naar de KNDB verstuurd.
Ik begrijp dat je verder niet in wilt gaan op dat kleine incidentje.

william

Post by william » Thu Oct 26, 2017 11:48

Marcel Kosters wrote:Alle stukken voor de bondsraadsvergadering van volgende week zaterdag zijn hier te vinden: http://www.kndb.nl/bondsraad/ . Hieronder uit deze stukken integraal de brief van bondsraadslid Thijs van den Broek aan het KNDB-bestuur. Deze brief heeft geen rechtstreeks antwoord mogen ontvangen van het bestuur, dat bij navraag beantwoording aan de demissionaire penningmeester liet. Het niet rechtstreeks beantwoorden van Thijs' brief kan vanuit tijdgebrek begrepen worden. Een vraag van Casper van der Tak die ik deel, is of de antwoorden op Thijs' punten dan wel uit de tekst van het jaarplan en de summiere toelichting op de begroting 2018 zijn te vissen? Rechtstreekse link naar jaarplan en begroting 2018: https://goo.gl/DsUiW5

Aan : Leden van het bestuur
cc : Leden van de bondsraad, Leden van de financiële commissie (via bondsbureau), Bondsbureau

Tilburg, 6 september 2017

Geacht bestuur,

Als bondsraadslid raadpleeg ik mijn achterban over actuele KNDB-onderwerpen. Ook deze brief is opgesteld na raadpleging van verschillende KNDB-leden. Met name financieel en economisch adviseur Casper van der Tak, oud-bestuurder Marcel Kosters en projectadministrateur Ton van Namen hebben bijgedragen aan onderstaande vragen en situatieschets. Graag zou ik zien dat u deze brief voor de volgende bondsraadsvergadering agendeert en tezamen met uw antwoord bij de op kndb.nl te publiceren stukken voor de volgende bondsraadsvergadering voegt.

Ik bedank de demissionair penningmeester en de leden van de FiCo voor het schriftelijke antwoord op mijn vragen per e-mail dd. 17 augustus 2017. Zoals in de bondsraadsvergadering van 26 augustus jl. afgesproken, stel ik hierbij een schriftelijk te beantwoorden vervolgvraag. Alvorens dit te doen geef ik u een situatieschets die het belang van deze vraag voor de KNDB-begroting voor 2018 en verder onderbouwt. Daarnaast leg ik u een aantal stellingen betreffende KNDB financieel beleid voor waarop ik eveneens graag schriftelijk uw visie verneem.

Situatieschets KNDB-financiën
- Resultaat van de KNDB in 2015:€ – 45.235 en 2016:€ – 17,969, 2017 zal ook een aanzienlijk verlies opleveren, 2014
werd 'gered' door 'Het Damspel' voortaan op laagwaardig papier te drukken;
- Sinds 1997 (het eerste jaar waarvan wij het ledental hebben kunnen achterhalen) daalt het ledental van de KNDB
vrijwel onafgebroken;
- NOC*NSF biedt kansen voor de KNDB maar tegelijk hangt daar een kostenplaatje aan, afhankelijkheid en langlopende
verplichtingen;
- De KNDB-begroting in 2015: 490K 2016: 434K 2017: 465K. Ondanks dit in de damsport geïnvesteerde geld blijft het
ledental onverminderd dalen;
- De KNDB teert in op het eigen vermogen om aan haar vaste verplichtingen te voldoen;
- Keuzes lijken onvermijdelijk. Een onder KNDB-leden breed levende indruk is, dat topsport meer KNDB-contributie kost
dan de tot nu door het bestuur opgevoerde € 0,89 per KNDB-lid. (zie notulen van bondsraadsvergadering van 5
november 2016, pagina 2 onder punt 7).

Stellingen betreffende KNDB financieel beleid
- De KNDB-contributie kan in de huidige situatie in het huidige functioneren en met het huidige ledenbestand niet
verhoogd worden zonder dat de KNDB zichzelf in de voet schiet (opzeggingen lidmaatschap);
- De begroting dient gebaseerd te zijn op de neergaande trendbeweging van het ledental;
- Voor het adequaat voeren van beleid dient de financiering(svoorwaarde) van alle KNDB-kosten inzichtelijk te zijn;
- De huidige financiële situatie is onhoudbaar.

Vraag voortkomend uit de KNDB bondsraadsvergadering van 26 augustus
Hoe zijn de KNDB-personeelskosten van € 274K in 2016 verdeeld over de volgende vier groepen: technische staf,
personeel bondsbureau, doorbelaste personeelskosten cluster en eventuele vrijwilligersvergoedingen? Op basis van tot
nu ontvangen informatie is mijn inschatting dat de personeelskosten voor technische staf circa €200K bedragen. Als ik
deze optel bij de gerapporteerde kosten (zonder personeelslasten) van €162K (zie bijlage 3 bij agenda van juni
vergadering) kom ik aan een totaal van topsportuitgaven van € 362K. Hier staat € 313K aan opbrengsten (subsidies,
eigen bijdragen van spelers) tegenover. Dit zou betekenen, dat 'topsport' tenminste €50K kost, wat zou neerkomen op
een heel ander bedrag per lid dan de in 2016 door het KNDB-bestuur aangegeven 0,89 euro. Graag zou ik met deze
vraag inzichtelijk maken wat de daadwerkelijke consequenties zijn van de beleidskeuzes en -invullingen van de KNDB.
Ik kan me niet voorstellen, dat het bestuur iets anders wil.

Met vriendelijke groet,

Thijs van den Broek
bondsraadslid
Ik begrijp het toch denk ik wel goed dat jullie en de bondsraad net zolang blijven zeuren tot alle antwoorden gegeven zijn en alles tot de bodem is uitgezocht.
Casper klonk hiet op het forum wat teleurgesteld, zal de vermoeidheid wel zijn, maar jij gelooft er toch net als ik nog wel helemaal in?

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Oct 26, 2017 18:06

Voor op de korte termijn maak ik me vooral zorgen over het kopje Verenigingsondersteuning. Ik zie dat er 20k minder wordt uitgegeven dan begroot en dat er ook maar in de volgende begroting veel minder voor staat. Hoe kan dit terwijl er genoeg plannen van de grond komen? Een paar voorbeelden:
- Regioplan Noord met uitbreiding naar Overijssel
- Damclub Apeldoorn

Ook ben ik benieuwd of de voorzitter ditmaal wel een toekomstvisie wil gaan geven. Vooral ben ik nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag hoe het nieuwe bestuur mensen in het land denkt te kunnen activeren om iets te doen voor het dammen.

Wat betreft die centen: ik vind dit al een heel mooie eerste stap. Hiermee laat het bestuur wel degelijk zien transparant te willen zijn. Wel ben ik benieuwd naar de antwoorden op de vragen die nog openstaan, maar ik vind dit niet het meest belangrijke issue eigenlijk. Feit is dat we tot 2020 vastzitten aan een peperduur professioneel apparaat en dat er nog geen plan op tafel ligt over hoe verder na 2020. Hier zullen zich werkgroepen over moeten ontfermen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Oct 26, 2017 18:25

Ik zou het wel weten met een dergelijk bedrag voor VO. Dan belde ik gelijk mijn toekomstige vriend Michel en stel ik hem aan als hoogste jeugd meneer van de regio tot en met Apeldoorn.

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Oct 26, 2017 21:00

william wrote:
Vraagje wrote:
william wrote:

Vraagje wrote:Zojuist had ik op msn een chat met martijn van gortel over dit onderwerp. Hij dacht dat ik teksten die TG op VOG heeft gezegd zou hebben doorgestuurd naar de KNDB. Dit is onwaar.

Ten Toelichting het volgende:

vorige week zondag nam ik deel aan een toernooi op VOG. Ook TG was deelnemer. Hij speelde tegen iemand met een trage internetverbinding waardoor zijn partij als langste duurde en ik ging meekijken (of eigenlijk deed ik dat ook niet eens, volgens mij zat ik het grootste gedeelte van de tijd in turbo dambase) met deze partij. Tijdens deze partij zei ik verder niets. Op een gegeven moment werd mijn naam genoemd in de zin 'Cosmos> strax stuurt wirtov de teksten weer naar de kndb' en op VOG krijg je, indien je naam wordt genoemd, terwijl je het scherm niet op de chat waar het gezegd wordt hebt staan, een geluidje te horen zodat je weet dat je naam genoemd wordt. Ik keerde o.b.v. dat geluidje terug naar de partij van TG (gaf dat scherm de focus, heet dat zo?) en heb n.a.v. die zin kopiën gemaakt van de tekst (dit zien anderen niet) en niet lang daarna begon TG mij te kicken. De gekopieerde teksten heb ik doorgestuurd naar hem (TG) zelf (om hem te laten zien dat ik erover beschikte, ondanks het feit dat hij me kickte terwijl ik daar rustig zat zonder iets te zeggen), maar verder heb ik er niks mee gedaan!!!!! Belangstellenden kunnen de teksten wel van me krijgen.

In de gekopieerde teksten wekt TG de suggestie dat ik berichten naar de KNDB heb gestuurd over hem. Dit is onjuist. Dit heb ik nooit gedaan. Daarnaast heeft hij mij in een prive bericht (dat ik op verzoek kan tonen aan geïnteresseerden) uitgemaakt voor o.a. een landverrader die zo bij de NSB kan. Mogelijk heeft hij ergens een verkeerde indruk opgedaan, maar ik heb niets over hem naar de KNDB verstuurd.
Ik begrijp dat je verder niet in wilt gaan op dat kleine incidentje.
Volgens mij is algemeen bekend, althans bij degenen die toen ook al op dit forum actief waren, wie die teksten wel heeft doorgestuurd naar de KNDB. Ik was dat dus niet. Zie ook het bericht van jouw idool op dit forum van 3 november 2003, 04:25 uur.

(De vraag of er iets mis was met de actie van degene die dat wel heeft gedaan laat ik verder aan ieders eigen beoordeling over.)
De meest gehate dammer allertijden.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Oct 26, 2017 23:02

Ebbo de Jong maakt een rondje langs de provinciale besturen. Er worden nog werkgroepen ingesteld. We zouden het nieuwe bestuur dus even de tijd moeten geven. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er geen goed gevoel over heb. Is een rondje langs de provinciale besturen wel een goede keuze? Zitten daar mensen met ideeën? Het staat er echt heel zorgelijk voor, het ontbreekt in de dambond aan bestuurlijke kwaliteit. Ik weet dat we in blessuretijd leven, maar het is elke keer nog weer erger dan ik me soms realiseer. Niks ten nadele van de mensen die in de provinciale besturen zitten, zij nemen taken op zich die nu eenmaal vervuld moeten worden. Ebbo zelf lijkt het allemaal ook niet te weten.

De dambond is diep gezonken, maar ik vrees dat we de bodem nog lang niet hebben gezien. Het gezegde luidt dat je een crisis moet uitzweten. Dat wordt nog een lange zweetsessie.

Post Reply