NIEUWE DAMCLUB IN OPRICHTING IN APELDOORN-NOORD

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Re: NIEUWE DAMCLUB IN OPRICHTING IN APELDOORN-NOORD

Post by Leri » Tue Oct 24, 2017 00:08

Michel Stempher wrote:Kijk, dit is nu wat ik graag wil zien! Uitstekend werk van Fred en alle anderen die eraan hebben bijgedragen. Het zal nog een hele klus worden om hier iets structureels van te maken (is het überhaupt de insteek om een wekelijkse clubavond te hebben of volstaat eens per maand een gezellig samenzijn onder het genot van een aantal dampartijen + biertjes?) maar de eerste stap is een schot in de roos gebleken!

Dit is voor mij meteen het bewijs dat dammen als gezellige bezigheid helemaal nog niet kapot is. Het enige is dat het ontzettend veel energie kost om het ledenaantal op een bepaald niveau te houden + om nieuwe mensen te bereiken. Daarom is in mijn ogen de belangrijkste taak van het bestuur om mensen te enthousiasmeren de mouwen op te stropen. Alle aanvalsplannen (die zeer goed zijn bij voldoende kader) kunnen de prullenmand in als het hoofddoel mislukt: kader kweken.
Inderdaad super werk!!

Ook belangrijke vraag wat Michel stelt, wat nu het 'doel/de insteek'. Het kost klauwen met energie om er 1 lid bij te krijgen (over het algemeen) dus wat is nu het vervolg.
Denk dat kleine haalbare doelen stellen het belangrijkst is. En dat is waarschijnlijk niet 'over 2 maanden 20 leden op de club hebben'.

Maar denk ook aan gezelligheid of gewoon simpel 'dammen onder de aandacht brengen'. Meestal wil men direct zichtbaar resultaat door leden winst. Maar dat kan soms jaren duren.
Vooral voor kleinere of zelfs beginnende clubs.

In ieder geval super werk!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Oct 24, 2017 00:44

De vragen die jullie stellen zijn goede vragen. Voor mij hoeft niet iedereen iedere week naar een clubavond. Ik kreeg vandaag nog een mailtje van iemand die best af en toe wil dammen. Het mailtje was ongeveer dit: "Fred, ik kom niet iedere week, sinds ik gescheiden ben heb ik geen reden om iedere week uit huis te vluchten" Daar achter stond smile en de belofte bij diverse avonden wel aanwezig te willen zijn. Hij was er die 1e avond niet eens bij. Alleen dat mailtje zegt mij genoeg. Die gaat echt wel komen maar heeft nog even wat tijd nodig. En anders grijpen we hen on line wel, dammen zal hij, de vlegel Eigenlijk was het niet eens ingewikkeld om op de 1e avond al iets van 15 man te hebben: gewoon bellen en het plan uitleggen. En tegelijk de wetenschap, hier gaan we de oorlog niet mee winnen. Maar gezellig is het wel en de echte strijd zal zijn: hoe kunnen we over 5 jaar een stabiele club zijn door nu met jeugd te werken. De damclubs die we vroeger hadden, dat is historie en niet meer van deze tijd. Krachten bundelen, oud zeer loslaten en gezellige avonden beleven, dat is de basis. Die 1e avond heb ik mensen ontmoet die jaren niet gedamd hadden maar in mijn lang vervlogen jeugd trouwe dammers waren en gezellige mensen. Vaak op leeftijd maar net zo fanatiek als vroeger. Plots waren ze er gewoon, soms 20 jaar later en na slechts een telefoontje. De laatste ging om 1 uur weg en het was gewoon weer als vanouds. Kortom, als we willen kunnen we het. Niet alleen hier maar overal en ook met Combinatie Teams. Een extra team voor Wapenveld landelijk in combinatie met nieuw Apeldoorn? Waarom niet zou mijn vraag zijn.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Tue Oct 24, 2017 09:45

Fred van Amersfoort wrote:Dank je Michel, nu snappen we elkaar. En iedere week een damavond, dat is een lange weg en misschien is dat niet eens nodig. Een gezellig samen zijn met een dambord en enige regelmaat kan ook genoeg zijn. En Michel, ik zal je een klein geheim verklappen. Jouw opzet van het jeugddammen hebben wij gewoon gejat omdat bet on line staat en omdat het er prima uitziet. Nog mooier zou zijn als we jou als architect van dat jeugdplan tegen vergoeding kunnen inhuren om net als in Kampen en Hoogeveen het jeugdwerk samen op te pakken.
Ik ben blij dat het me gelukt is jullie weer tot elkaar te brengen.
Zie je wel dat jullie elkaar best aardig vinden als jullie elkaar beter leren kennen!

Maar zonder dat ik roet in het eten wil gooien er is toch nog wel een probleempje.

De allereerste vraag die je bij het jeugddammen in Gelderland en dus ook in Apeldoorn natuurlijk moet stellen is of alle jeugdspelers wel welkom zijn.
Kunnen jeugdspelers uit een andere provincie ook lid worden in Apeldoorn en zo deelnemen aan de Gelderse jeugdkampioenschappen?
Mogen jeugdspelers van andere Gelderse damclubs met jeugdleden zoals in Huissen, Wageningen en Culemborg overstappen naar de jeugddamafdeling in Apeldoorn?
Als dat zo is dan kan het nog druk worden met jeugdtalenten in Apeldoorn, anders niet.
Ik weet uit eigen ervaring dat daarover in Gelderland strenge regels gelden en je wilt toch geen ruzie met de GDB?

Mijn advies, Fred, begin gewoon een damvereniging in bijvoorbeeld Eindhoven, Breda of amersfoort, daar heb je die problemen allemaal niet.

william

Post by william » Tue Oct 24, 2017 11:11

Tussen Amersfoort en Apeldoorn ligt een grote snelweg.
De A1.
Die heet natuurlijk niet voor niets A1 !
Dat automobilisten uit Gelderland die snelweg gebruiken om van Apeldoorn naar Amersfoort te rijden is logisch.
Maar wat bezielt automobilisten om dan weer via de A1 terug te rijden Gelderland in.
Eritreers vliegen toch ook niet vrijwillig weer terug van Nederland naar Eritrea.
Wat ben ik als BBer (Bourgondische Brabander) blij dat ik niet in jouw GGschoenen (Gristelijke Gelderse schoenen) sta.
Zoveel energie steken in een prachtig project en dan straks zoveel tegenwerking krijgen van Gelderse dammers en Gelderse damverenigingen die jou als een concurrent, als een buitenstaander, als een heiden, als een vervelende vreemdeling zien.

Fred van Amersfoort, voorzitter van "Dammend Amersfoort" ofwel "DAm" , dat klinkt toch veel beter vind je zelf ook niet!

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Tue Oct 24, 2017 15:03

Lol @william. Altijd zo positief, ook op je werk?

15 dammers op de eerste avond is heel wat!
Ben benieuwd hoe je de jeugd gaat benaderen. Door middel van schooldammen?

Altijd interessant, in een dorp is het ons kent ons en heb je misschien sneller een klein groepje aan het dammen.
Maar als je in een stad de kinderen eenmaal aan het dammen krijgt heb je misschien zo klaslokalen vol.

william

Post by william » Tue Oct 24, 2017 18:02

Ruim 700 inwoners van Vaassen laten zich vandaag testen op tbc. In het dorp hebben meerdere mensen de besmettelijke infectieziekte opgelopen. De GGD doet nu onderzoek om verdere verspreiding te voorkomen.

Vorige week werd bekend dat in één wijk van Vaassen zo'n twintig mensen open tbc hebben. Omdat niet duidelijk is waar en wanneer deze mensen besmet zijn, hebben mensen uit hun directe omgeving een oproep gekregen om zich te laten testen.

Fred, ik heb nog zo gezegd: laat die dammers hun handen wassen voordat ze gaan dammen en zeg ze dat ze elkaar niet in het gezicht mogen hoesten tijdens het dammen.
Maar ja, je bent eigenwijs heh, je weet het weer beter.

Nou ja, in Gelderland zijn ze wel wat gewend als het om epidemieen gaat: difterie, kinkhoest, polio, rode hond, bof, mazelen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Oct 24, 2017 20:36

Ja je had al gewaarschuwd William.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jan 09, 2018 23:10

Vorige week werd onze nieuwe club bezocht door 19 dammers. Dat is enigszins hoopgevend. Vanaf Oktober hebben 34 unieke bezoekers de club bezocht.
Of en hoe we verder gaan hangt af van de komende weken. Zie link voor fotos. http://denksportapeldoornnoord.nl/blog/ ... lider_id=2

EricvanDusseldorp
Real name: Eric van Dusseldorp

Post by EricvanDusseldorp » Wed Jan 10, 2018 17:02

Er zijn clubs met tien leden of minder. Dus dit aantal lijkt me prima.

Post Reply