Piet Bouma wrote:2021: 1500 a 2000 leden. Alle goede bedoelingen ten spijt voor inspanningen tot ledenwinst lijkt me dat de realiteit.
Dit lijkt me inderdaad een realistische benadering. Nog flink wat dunne, traditionele clubs - type elk jaar gaat er wel iemand dood, er komt nooit iemand bij - zullen verdwijnen. Relatief nog sterke traditionele clubs zullen langzaam uitdunnen. Enkele plaatsen/regio's zullen er misschien in slagen om zich aan de malaise te onttrekken. Dit kan alleen als zij nieuwe wegen vinden en de damsport weten te moderniseren, meer publieksvriendelijk weten te maken. De bond - het nieuwe bestuur, de bondsraad, clubs en provincies - zal zich moeten afvragen
willen wij wel moderniseren, willen we wel aanwas van nieuwe leden? Dit is een fundamentele vraag. Je hoeft natuurlijk niet te moderniseren, je kunt ook vasthouden aan tradities en accepteren dat een slinkende groep dammers zich daar prettig bij voelt, terwijl het grote publiek afhaakt.
Tot nu toe is er sprake van tweeslachtigheid. Enerzijds wordt vastgehouden aan tradities die de damsport bij het grote publiek impopulair maken. Anderzijds wordt lippendienst bewezen aan het populairder maken van de damsport.
Dit kan niet. Of je accepteert dat steeds minder mensen op de traditionele manier willen dammen of je maakt echt werk van het aantrekkelijker maken van de damsport.
Clubs/regio's die willen moderniseren zullen ook na moeten denken over nieuwe organisatievormen, los van de bond. Dit hoeft de bond niet te ondermijnen, integendeel.
Marcel Kosters wrote:Voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de DGT elektronische damborden ...
Hé Marcel, er schiet me ineens iets te binnen. Ooit (2007, 2008?) heb ik jou vier elektronische borden geleend. Ik ben wel geïnteresseerd in de geschiedenis van deze borden, heb er nooit meer iets van gehoord. Eerlijk gezegd was ik ze glad vergeten..