Bondsraad

Post Reply
Marcel Kosters

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Wed Jul 12, 2017 19:14

Paul van de Veen wrote:
Marcel Kosters wrote:Voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de DGT elektronische damborden ...
Correcte beschrijving door Marcel van die boeiende geschiedenis.
Hooguit de kanttekening dat ik niet alleen garant stond maar er ook voor € 15.000 in investeerde. Naast minstens ½ jaar lang niets anders doen dan hiermee bezig te zijn..
Na WK2007 volgde in 2009 in Enschede de match tussen Schwartzman en Georgiev met die fantastische ontknoping met omvallende stoelen enz. enz.
Mooi voorbeeld van hoe het kan qua PR.

Voor wie er gebruik van wil maken, ik beschik over 5 E-borden (transparant in privé aangeschaft), voor wie ze maar wil gebruiken.
Volgens mij ben je er niet een half maar een heel jaar fulltime mee bezig geweest :-).
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Wed Jul 12, 2017 19:16

Marcel Kosters wrote:
Paul van de Veen wrote:
Marcel Kosters wrote:Voor wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de DGT elektronische damborden ...
Correcte beschrijving door Marcel van die boeiende geschiedenis.
Hooguit de kanttekening dat ik niet alleen garant stond maar er ook voor € 15.000 in investeerde. Naast minstens ½ jaar lang niets anders doen dan hiermee bezig te zijn..
Na WK2007 volgde in 2009 in Enschede de match tussen Schwartzman en Georgiev met die fantastische ontknoping met omvallende stoelen enz. enz.
Mooi voorbeeld van hoe het kan qua PR.

Voor wie er gebruik van wil maken, ik beschik over 5 E-borden (transparant in privé aangeschaft), voor wie ze maar wil gebruiken.
Volgens mij ben je er niet een half maar een heel jaar fulltime mee bezig geweest :-).
Eh, ja, klopt... Wij samen..

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Wed Jul 12, 2017 19:23

Marcel Kosters wrote:
Klaas van der Laan wrote:Een ton? Dit is denk ik gewoon gratis in eigen beheer ontwikkeld door liefhebbers en zo'n app-je kost een paar euro in de webstore. Het wordt ook gewoon gebruikt door huis-tuin-en-keuken-amateurs (zie foto). Technisch ook niet lastig lijkt mij.
Zoiets zou inderdaad geen ton hoeven kosten. Aan de andere kant is het blijkbaar toch iets ingewikkelder dan het lijkt, anders mag ik hopen dat er al lang een slimme dam ontwikkelaar was opgestaan die dat even had gefixt. Nou ja, tot op de dag van vandaag niet, maar niemand weet wat morgen brengt. Wie weet!
Voorbeeldje ter indicatie:
Flow with the Go

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Jul 12, 2017 19:54

Tijdens backgammon toernooien worden steeds meer matches gestreamd, en de video's worden vervolgens met de hand omgezet in digitale vorm en met computers geanalyseerd om de PR (performance rating, een maat van speelsterkte) te berekenen. Er zijn veel pogingen gedaan om dit te automatiseren, maar automatische herkenning is voor backgammon niet makkelijk te ontwikkelen (lezen van de dobbelstenen, gestapelde stukken). Dit soort problemen zie je bij dammen nauwelijks terug, misschien dat een dam moeilijk te herkennen is? Ik denk dus ook dat dit redelijk simpel te ontwikkelen moet zijn. Je hoeft ook niet met een video te werken, foto's lijkt goed genoeg.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Jul 12, 2017 20:11

Marcel Kosters wrote:
Jan Pieter wrote:Voor liefhebbers van historie hierbij het artikel uit Dammagazine DB nr 35 over het KNDB-conflict in 1977(...)
Wat vooruitstrevend, transparant maar ook naïef van de KNDB anno 1977 om de namen van de mensen die het nieuwe bestuur gingen formeren te publiceren: Van Elzen, Meure en Van de Vreugde. Gelukkig dat de bondsraad anno 2017 een stuk wijzer en discreter te werk gaat. Methode 1977 werd gevolgd door een bloeiperiode van de KNDB waarin het 10.000e lid verwelkomd mocht worden. Zulk onheil moeten we niet nog een keer willen.
Hadden die even geluk dat ze toen nog niet al dat social media hadden van nu (was er toen überhaupt al internet?). Verder is het duidelijk wie een nieuw bestuur gaan formeren nu. Dat is namelijk de bondsraad, de namen van de bondsraadsleden zijn te vinden op de KNDB site. Kijk dat is nog eens transparant!

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Wed Jul 12, 2017 20:21

playforstacks wrote:
Marcel Kosters wrote:
Jan Pieter wrote:Voor liefhebbers van historie hierbij het artikel uit Dammagazine DB nr 35 over het KNDB-conflict in 1977(...)
Wat vooruitstrevend, transparant maar ook naïef van de KNDB anno 1977 om de namen van de mensen die het nieuwe bestuur gingen formeren te publiceren: Van Elzen, Meure en Van de Vreugde. Gelukkig dat de bondsraad anno 2017 een stuk wijzer en discreter te werk gaat. Methode 1977 werd gevolgd door een bloeiperiode van de KNDB waarin het 10.000e lid verwelkomd mocht worden. Zulk onheil moeten we niet nog een keer willen.
Hadden die even geluk dat ze toen nog niet al dat social media hadden van nu (was er toen überhaupt al internet?). Verder is het duidelijk wie een nieuw bestuur gaan formeren nu. Dat is namelijk de bondsraad, de namen van de bondsraadsleden zijn te vinden op de KNDB site. Kijk dat is nog eens transparant!
Er was toch iemand opgestapt? We weten nog steeds niet wie. De lijst op de KNDB site is ongewijzigd. Jij wil het niet zeggen. Waarom niet? Heeft de bondsraad of heb jij een dubbele agenda? Waarom is er geen transpirantie als het gaat om de samenstelling van de bondsraad?
http://slagzet.com

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Jul 12, 2017 20:42

Maurits Meijer wrote:
playforstacks wrote:
Marcel Kosters wrote:
Er was toch iemand opgestapt? We weten nog steeds niet wie. De lijst op de KNDB site is ongewijzigd. Jij wil het niet zeggen. Waarom niet? Heeft de bondsraad of heb jij een dubbele agenda? Waarom is er geen transpirantie als het gaat om de samenstelling van de bondsraad?

Spijkers op laag water zoeken, Maurits 1 lid is opgestapt en maakt dat niet bekend en dat vind jij geen transparantie?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Jul 12, 2017 20:58

Ik ben er ook benieuw naar wie hier binnen de BR vooral mee bezig zijn. Wat ik vermoed is dat dit vooral de voorstanders van de motie zijn, en als dat zo is, dan is dat jammer omdat een minder groot palet aan kandidaten (en vermoedelijk ook met minder verscheidenheid) de revue zal passeren.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Wed Jul 12, 2017 21:00

Ganesha wrote:
Maurits Meijer wrote:
playforstacks wrote:

Spijkers op laag water zoeken, Maurits 1 lid is opgestapt en maakt dat niet bekend en dat vind jij geen transparantie?
Hoe zo spijkers op laag water? Iedereen mag bestuurskandidaten aan leveren bij bondsraadsleden, niemand mag weten wie die bondsraadsleden zijn, het is allemaal volledig duidelijk. De bondsraad, zonder ruggespraak, wie daar dan ook maar in zitten, heeft de zaken geweldig voor elkaar; Het nieuwe bestuur (als dat er komt, we wachten al een maand) heeft bij voorbaat al een brede steun, want het komt zo transpirant en democratisch tot stand. Iedereen die daar aan durft te twijfelen is een miereneuker?
http://slagzet.com

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Jul 12, 2017 21:30

Maurits Meijer wrote:
Ganesha wrote:
Maurits Meijer wrote: Er was toch iemand opgestapt? We weten nog steeds niet wie. De lijst op de KNDB site is ongewijzigd. Jij wil het niet zeggen. Waarom niet? Heeft de bondsraad of heb jij een dubbele agenda? Waarom is er geen transpirantie als het gaat om de samenstelling van de bondsraad?

Hoe zo spijkers op laag water? Iedereen mag bestuurskandidaten aan leveren bij bondsraadsleden, niemand mag weten wie die bondsraadsleden zijn, het is allemaal volledig duidelijk. De bondsraad, zonder ruggespraak, wie daar dan ook maar in zitten, heeft de zaken geweldig voor elkaar; Het nieuwe bestuur (als dat er komt, we wachten al een maand) heeft bij voorbaat al een brede steun, want het komt zo transpirant en democratisch tot stand. Iedereen die daar aan durft te twijfelen is een miereneuker?
Beste Maurits, waarom het ene BR lid niet aangeeft dat hij opgestapt is weet ik niet en kunnen wij beide niet vragen. Maar er zijn op dit moment 19-1 BR leden
Dat is toch te overzien. De je hebt 11 leden die namens de provincie er in zitten! lijkt mij een grote groep.

Casper van de Tak ik denk dat ook tegenstanders van de motie mee denken zie post van Michel Stempher, dat lijkt mij ook logisch

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Jul 12, 2017 21:40

Piet Bouma wrote:2021: 1500 a 2000 leden. Alle goede bedoelingen ten spijt voor inspanningen tot ledenwinst lijkt me dat de realiteit.
Dit lijkt me inderdaad een realistische benadering. Nog flink wat dunne, traditionele clubs - type elk jaar gaat er wel iemand dood, er komt nooit iemand bij - zullen verdwijnen. Relatief nog sterke traditionele clubs zullen langzaam uitdunnen. Enkele plaatsen/regio's zullen er misschien in slagen om zich aan de malaise te onttrekken. Dit kan alleen als zij nieuwe wegen vinden en de damsport weten te moderniseren, meer publieksvriendelijk weten te maken. De bond - het nieuwe bestuur, de bondsraad, clubs en provincies - zal zich moeten afvragen willen wij wel moderniseren, willen we wel aanwas van nieuwe leden? Dit is een fundamentele vraag. Je hoeft natuurlijk niet te moderniseren, je kunt ook vasthouden aan tradities en accepteren dat een slinkende groep dammers zich daar prettig bij voelt, terwijl het grote publiek afhaakt.

Tot nu toe is er sprake van tweeslachtigheid. Enerzijds wordt vastgehouden aan tradities die de damsport bij het grote publiek impopulair maken. Anderzijds wordt lippendienst bewezen aan het populairder maken van de damsport. Dit kan niet. Of je accepteert dat steeds minder mensen op de traditionele manier willen dammen of je maakt echt werk van het aantrekkelijker maken van de damsport.

Clubs/regio's die willen moderniseren zullen ook na moeten denken over nieuwe organisatievormen, los van de bond. Dit hoeft de bond niet te ondermijnen, integendeel.
Hé Marcel, er schiet me ineens iets te binnen. Ooit (2007, 2008?) heb ik jou vier elektronische borden geleend. Ik ben wel geïnteresseerd in de geschiedenis van deze borden, heb er nooit meer iets van gehoord. Eerlijk gezegd was ik ze glad vergeten..

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Jul 12, 2017 22:00

Henk de Witt wrote:Hé Marcel, er schiet me ineens iets te binnen. Ooit (2007, 2008?) heb ik jou vier elektronische borden geleend. Ik ben wel geïnteresseerd in de geschiedenis van deze borden, heb er nooit meer iets van gehoord. Eerlijk gezegd was ik ze glad vergeten..
Alle e-borden die met behulp van de record simultaan in Delft door verschillende sponsor partijen zijn gefinancierd, zijn in eigendom of bruikleen van de KNDB gegeven. Ik meen dat Haitze 5 borden had gesponsord, Van Stigt Thans 5 en DUWO /de Haeghe groep / Fred Versteeg / jij 4 borden. Alle e-borden zijn op het KNDB bureau in Veenendaal en worden door de KNDB uitgeleend en weer ingenomen voor de uitzending van evenementen in Nederland, zoals nu het NK aspiranten en NK junioren meisjes in Heerde.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Jul 12, 2017 22:07, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Wed Jul 12, 2017 22:03

Henk de Witt wrote:
Piet Bouma wrote:2021: 1500 a 2000 leden. Alle goede bedoelingen ten spijt voor inspanningen tot ledenwinst lijkt me dat de realiteit.
Dit lijkt me inderdaad een realistische benadering. Nog flink wat dunne, traditionele clubs - type elk jaar gaat er wel iemand dood, er komt nooit iemand bij - zullen verdwijnen. Relatief nog sterke traditionele clubs zullen langzaam uitdunnen. Enkele plaatsen/regio's zullen er misschien in slagen om zich aan de malaise te onttrekken. Dit kan alleen als zij nieuwe wegen vinden en de damsport weten te moderniseren, meer publieksvriendelijk weten te maken. De bond - het nieuwe bestuur, de bondsraad, clubs en provincies - zal zich moeten afvragen willen wij wel moderniseren, willen we wel aanwas van nieuwe leden? Dit is een fundamentele vraag. Je hoeft natuurlijk niet te moderniseren, je kunt ook vasthouden aan tradities en accepteren dat een slinkende groep dammers zich daar prettig bij voelt, terwijl het grote publiek afhaakt.

Tot nu toe is er sprake van tweeslachtigheid. Enerzijds wordt vastgehouden aan tradities die de damsport bij het grote publiek impopulair maken. Anderzijds wordt lippendienst bewezen aan het populairder maken van de damsport. Dit kan niet. Of je accepteert dat steeds minder mensen op de traditionele manier willen dammen of je maakt echt werk van het aantrekkelijker maken van de damsport.

Clubs/regio's die willen moderniseren zullen ook na moeten denken over nieuwe organisatievormen, los van de bond. Dit hoeft de bond niet te ondermijnen, integendeel.
110% mee eens. (en nee dit is geen tikfout).
Je beschrijft heel goed (niet alleen in dit bericht, maar ook in jouw eerdere berichten op dit forum) wat een aantal fundamentele problemen/kenmerken zijn van de damsport.
Helaas wordt dit niet opgepakt. Niet door het demissionaire bestuur, maar helaas ook niet door de bondsraad.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Jul 12, 2017 22:05

Ganesha wrote: Casper van de Tak ik denk dat ook tegenstanders van de motie mee denken zie post van Michel Stempher, dat lijkt mij ook logisch
Meedenken zal wel ja, het is een beetje moeilijk om hier als BR-lid helemaal niet bezig te zijn. Maar wel ben ik benieuwd naar de vraag wie hier het meest mee bezig zijn. Of alle 19-1 leden even veel?

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Jul 12, 2017 22:18

Casper van der Tak wrote:
Ganesha wrote: Casper van de Tak ik denk dat ook tegenstanders van de motie mee denken zie post van Michel Stempher, dat lijkt mij ook logisch
Meedenken zal wel ja, het is een beetje moeilijk om hier als BR-lid helemaal niet bezig te zijn. Maar wel ben ik benieuwd naar de vraag wie hier het meest mee bezig zijn. Of alle 19-1 leden even veel?
Ik denk dat er een aantal zijn die meer doen dan de rest dat was voorheen ook zo. De bestuursleden worden gekozen door een meerderheid van de BR.

Maurits je zult nog 1,5 maand geduld moeten hebben, eind augustus zei Thijs dat de extra BR vergadering is.

Post Reply