WK Dammen 2015 - Emmen
-
- Real name: Michel Stempher
Re: WK Dammen 2015 - Emmen
Hoe vaak zie je bij voetbal niet dat een ploeg die voorstaat eeuwig gaat tijdrekken via neppe blessures, een minuut doet over een spelhervatting en gaat pingelen aan de cornervlag etc. etc. etc.. Is dit vervelend? Ja! Wordt er een probleem van gemaakt dat iemand z'n uiterste best doet om te winnen? Nee!
We kunnen ook met z'n allen ons best doen om de gemiste kansen uit bijvoorbeeld de derde ronde, maar ook de gemiste kans van Shaibakov tegen Groenendijk positief te verwoorden in persberichten etc. Spelers moeten het beste uit zichzelf halen om een partij daadwerkelijk te winnen. Wauw, wat een topsport!
Dit wereldkampioenschap biedt alles om trots op te zijn ook al vallen er af en toe nog wat remises. Maar met een winstpercentage van 22,5% en een stuk of zeven aantoonbaar gemiste winstkansen kunnen we echt positivisme uitstralen in plaats van dat eeuwige gezanik. We zouden ook de partij tussen Vipulis en Loko uitvoerig kunnen bespreken, waarin de Afrikaan eigenlijk na één zet al praktisch gewonnen stond! Vipulis dacht tenslotte 8 minuten na over 1. 35-30 en Loko antwoordt stoïcijns met 1. .. 19-24x23, waarna Vipulis mentaal al gekraakt is. Wauw, wat een psychologie!
We kunnen ook met z'n allen ons best doen om de gemiste kansen uit bijvoorbeeld de derde ronde, maar ook de gemiste kans van Shaibakov tegen Groenendijk positief te verwoorden in persberichten etc. Spelers moeten het beste uit zichzelf halen om een partij daadwerkelijk te winnen. Wauw, wat een topsport!
Dit wereldkampioenschap biedt alles om trots op te zijn ook al vallen er af en toe nog wat remises. Maar met een winstpercentage van 22,5% en een stuk of zeven aantoonbaar gemiste winstkansen kunnen we echt positivisme uitstralen in plaats van dat eeuwige gezanik. We zouden ook de partij tussen Vipulis en Loko uitvoerig kunnen bespreken, waarin de Afrikaan eigenlijk na één zet al praktisch gewonnen stond! Vipulis dacht tenslotte 8 minuten na over 1. 35-30 en Loko antwoordt stoïcijns met 1. .. 19-24x23, waarna Vipulis mentaal al gekraakt is. Wauw, wat een psychologie!
Last edited by Michel Stempher on Thu Nov 12, 2015 11:49, edited 1 time in total.
-
Ja maar Erik..we hebben het toch over de absolute top van de wereld? Dan is het niet heel raar dat de verschillen klein zijn. Jij noemt 10% beslissingen. Ik denk dat het dan zuiverder is om ook de gemiste winsten erbij te tellen. Dat maakt de discussie zuiverder. Is het damspel zelf intrinsiek te vaak remise remise? Ja dan heeft Kosmos een punt. Ik sluit niet uit dat veel remises ook voortkomen uit andere overwegingen die niet met het damspel zelf te maken hebben. Bijvoorbeeld krachten sparen toppers onderling en het verschil maken tegen de kleintjes. Dat is een keuze. Een Groenendijk laat tot heden zien dat je de helft van de tijd kunt winnen van topspelers. Dit alles relativeert de 10% een beetje denk ik.
- Eric Sanders
Wij vinden het allemaal prachtig. Kosmos, Michel, Fred, ik, we kunnen allemaal genieten van mooie partijen die in remises eindigen. Degenen die niet zoveel met dammen hebben zien (die enkele keer dat er nog ergens een uitslag vermeld wordt):
Uitslagen WK dammen ronde 2
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
en denken "laat maar". En gelijk hebben ze.
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
Ok dat is het scorebord. Aan ons dammers de uitdaging te belichten dat de score de lading niet dekt. Als een Groenendijk in het voorjaar op 20 marktpleinen simultaans geeft dan zal iedere belangstellende ontdekken: Wow bijna niets remise
Sterker nog: Degenen die niets met dammen hebben en de uitslagen '0-2 0-2 2-0 2-0 1-1 2-0 2-0 2-0' zien, die denken ook 'laat maar'.Eric Sanders wrote:Wij vinden het allemaal prachtig. Kosmos, Michel, Fred, ik, we kunnen allemaal genieten van mooie partijen die in remises eindigen. Degenen die niet zoveel met dammen hebben zien (die enkele keer dat er nog ergens een uitslag vermeld wordt):
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
1-1
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
- Henk de Witt
Ik had mijn geld gezet op Ron Heusdens. Aan de vooravond van het WK hadden we nog de route naar succes uitgestippeld. Achterin de boel dichtspijkeren zoals oude Italiaanse voetbalploegen dat plachten te doen. Vervolgens af en toe een winstpartijtje meesprokkelen. Plus vijf zou voldoende moeten zijn. Ron zag precies vijf kandidaten voor dit masterplan. De wereldtitel was eigenlijk al binnen... Na Ron's eerste nederlaag deed ik wat een mental coach hoort te doen: 'Ron het kan nog!' Kwestie van ergens nog een extra partijtje winnen. Een coach hoort nooit het zinkende schip te verlaten. Nooit!
Toch ga ik dat nu doen, sorry Ron.
Kan een jongen van zestien jaar wereldkampioen worden? Ik moet bekennen dat ik al een tijdje bij het naspelen van partijen uit de ereklasse het eerst de partij van Jan Groenendijk opzoek. Spectaculair hoe hij het combinatieve element laat meespelen! Luidt dit WK het einde van een tijdperk in? De laatste vijfentwintig jaar was de wereldtitel een prooi voor de 'grote vier': Tsjizjov, Schwarzman, Valneris en Georgiev. Valneris en Schwarzman zijn er niet eens bij. (De afwezigheid van Damkunstenaar Schwarzman is natuurlijk wel een misdaad tegen de damsport!
) Voorlopig vlak ik Georgiev en Tsjizjov nog niet uit. En zeker ook niet 's werelds sterkste dammer (dixit Rob Clerc) Roel Boomstra.
En Ron, het kan nog, het spelen van enkele mooie partijen in het vervolg van het toernooi.
Toch ga ik dat nu doen, sorry Ron.
Kan een jongen van zestien jaar wereldkampioen worden? Ik moet bekennen dat ik al een tijdje bij het naspelen van partijen uit de ereklasse het eerst de partij van Jan Groenendijk opzoek. Spectaculair hoe hij het combinatieve element laat meespelen! Luidt dit WK het einde van een tijdperk in? De laatste vijfentwintig jaar was de wereldtitel een prooi voor de 'grote vier': Tsjizjov, Schwarzman, Valneris en Georgiev. Valneris en Schwarzman zijn er niet eens bij. (De afwezigheid van Damkunstenaar Schwarzman is natuurlijk wel een misdaad tegen de damsport!

En Ron, het kan nog, het spelen van enkele mooie partijen in het vervolg van het toernooi.
-
Zou mij niet verbazen als Baljakin rond 15.15 uur remise heeft en Groenendijk ook wint van Heusdens.
- Eric Sanders
Dat is ook wel weer zo, maar dan hebben we het dus opgegeven om het grote publiek warm te laten lopen voor dammen.ildjarn wrote: Sterker nog: Degenen die niets met dammen hebben en de uitslagen '0-2 0-2 2-0 2-0 1-1 2-0 2-0 2-0' zien, die denken ook 'laat maar'.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
Groenendijk wint weer. In 2015 een Nederlandse wereldkampioen. Succesvol KNDB beleid rondom Meurs en Boomstra en alle middelen naar topsport? Of het bewijs dat er door stimuleren van breedtesport , zoals in Wageningen, een grotere vijver was en dus ook meer kans op een grote vis in het water? Op die manier is breedtesport de basis en topsport een schitterende bijvangst.
-
Daar lijkt het wel op. Als er ergens een moment is voor promotie van het dammen dan is het nú!Eric Sanders wrote:... dan hebben we het dus opgegeven om het grote publiek warm te laten lopen voor dammen.
Een korte tour rond de websites van de clubs waar b.v. Jan Groenendijk, Artem Ivanov, Ron Heusdens, Roel Boomstra en anderen LID zijn) leert dat kennelijk daar niemand echt trots of zo is op de deelname van HUN CLUBLID aan het WK2015. Alom volledige stilte.
Hebben we het dan echt in collectief opgegeven??
-
- Real name: Thijs van den Broek
Dat boeit toch helemaal niks!Paul van de Veen wrote:Daar lijkt het wel op. Als er ergens een moment is voor promotie van het dammen dan is het nú!Eric Sanders wrote:... dan hebben we het dus opgegeven om het grote publiek warm te laten lopen voor dammen.
Een korte tour rond de websites van de clubs waar b.v. Jan Groenendijk, Artem Ivanov, Ron Heusdens, Roel Boomstra en anderen LID zijn) leert dat kennelijk daar niemand echt trots of zo is op de deelname van HUN CLUBLID aan het WK2015. Alom volledige stilte.
Volgens mij is dit het moment om veel groter te denken. Als Roel kampioen word is dat best leuk maar zal dat echt het brede publiek (in Nederland) bereiken? ik denk het niet.
Als een genie van 17 jaar uit Nederland de grote sovjet veteranen een lesje leert na zoveel jaren is er echt een mogelijkheid dat dit (als wij als damwereld dit goed aanpakken en mogelijk veel programma's en andere media gaan benaderen) groots opgepakt gaat worden door de media en er een mogelijkheid is om dammen een stuk cooler (om er maar eens een jongere term in te gooien) te maken en mogelijk de Magnus Carlsen (in de vorm van Jan Groenendijk) van het dammen te creëren!
-
- Real name: Thijs van den Broek
http://nos.nl/artikel/2068697-damtalent ... op-wk.html
Hup Jan! De NOS pakt er nu al wat van op!
Hup Jan! De NOS pakt er nu al wat van op!
Het WK dammen in Emmen kent na de vijfde ronde een verrassende koploper: Jan Groenendijk. Het talent uit Wageningen heeft bovendien op de meeste concurrenten een aardig gaatje geslagen.
Parijs is nog ver, het eerste gewin is kattengespin; je kunt er allerhande clichés op loslaten. Toch lijkt er een mooi verhaal te ontluiken in Emmen, waar sinds zondag de beste dammers strijden om de wereldtitel.
De pas 17-jarige Groenendijk kende een solide start met twee remises en raakte vervolgens op stoom. Na knappe zeges op de Let Raimonds Vipulis en de Kameroense vicewereldkampioen Jean Marc Ndjofang moest in de vijfde ronde landgenoot Ron Heusdens eraan geloven. De Zuid-Hollander gaf na de 39ste zet in een hopeloze stelling met een schijf minder op.
Geschiedenis
De Wageninger (26ste op de wereldranglijst) heeft nu een voorsprong van een punt op regerend wereldkampioen Aleksander Georgiev. Vijf andere concurrenten, onder wie de ook pas 22-jarige Roel Boomstra, volgen op twee punten. Met nog veertien ronden voor de boeg is er dus nog niets beslist.
Maar mocht Groenendijk - of een van de andere Nederlanders - na de laatste ronde op 24 november nog steeds bovenaan staan, dan is er geschiedenis geschreven. Ons land is sinds jaar en dag een topland in het internationale dammen, maar toch is het al 32 jaar geleden dat Harm Wiersma zich als laatste Nederlander wereldkampioen mocht noemen.
Beste Paul,Paul van de Veen wrote:Daar lijkt het wel op. Als er ergens een moment is voor promotie van het dammen dan is het nú!Eric Sanders wrote:... dan hebben we het dus opgegeven om het grote publiek warm te laten lopen voor dammen.
Ten eerste is WSDV al weer bezig met de nieuwe generatie jeugddammers
Ten tweede moet je wat verder kijken dan je neus lang is: https://www.facebook.com/WSDV-207632455978300/?ref=hl
En ten derde schrijft iedereen nu over Jan, WSDV deed dat al jaren.
Groet, WSDV's webmaster
-
Wsdv is inderdaad al vele jaren goed bezig en met een prima onderliggende visie. Een club waar op ieder nivo door alle leeftijden gedamd wordt. Dat is niet iets dat ik pas zeg nu Groenendijk succes heeft. Een voorbeeldclub voor iedereen.
Meer dan 4000 gebruiker op een dag.
- Attachments
-
- 2015-11-13.jpg (149.62 KiB) Viewed 7339 times