Komt de WK-match Georgiev – Ndjofang nog van de grond?

Post Reply
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Komt de WK-match Georgiev – Ndjofang nog van de grond?

Post by Jan Pieter » Wed Sep 16, 2015 01:18

De kritiek op de FMJD is m.i. te makkelijk. Als de boekhouding niet klopt, als stukken voor de jaarvergadering ontbreken, of als andere lopende zaken de mist ingaan, dan mag je bestuurders daarop aanspreken. De organisatie van matches en toernooien is echter een zaak van de damwereld. Natuurlijk mag je er op rekenen dat bestuurders daarbij faciliteren, maar je kunt niet verwachten dat zij, wanneer de damwereld in gebreke blijft, alles zelf organiseren, en al helemaal niet dat ze alles zelf financieren.
Wie kritiek uit op het niet doorgaan van de WK-match, uit feitelijk kritiek op zichzelf. Iedereen had deze match mogen organiseren, maar er is kennelijk niemand die het kon of wilde.

Leo Aliar

Post by Leo Aliar » Wed Sep 16, 2015 03:00

Een opmerking, geheel beneden je niveau Jan Pieter. Waarom kunnen andere tweekampen wel doorgang vinden?

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed Sep 16, 2015 03:40

Er doen zich ook wel een aantal geruchten de ronde waarom het nog niet georganiseerd is.

1 daarvan is dat er (voor de damwereld althans) hoge eisen aan prijzengeld worden gesteld.
Ik weet niet hoe en wat en wil verder niemand voor het hoofd stoten maar volgens mij is het een geld kwestie.

Ook heb ik gehoord dat beiden ermee akkoord (zouden) gaan dat het prijzengeld word gedeeld voordat de match überhaupt word gespeeld. Ook hier weet ik niet in hoeverre dit klopt maar ik krijg ergens ook niet echt juist gevoel daarbij mocht dit waar zijn.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Sep 16, 2015 09:30

Leo Aliar wrote:Een opmerking, geheel beneden je niveau Jan Pieter. Waarom kunnen andere tweekampen wel doorgang vinden?
Andere tweekampen gingen door, omdat ze vanuit de damwereld georganiseerd werden. In dit geval gebeurt het niet. En de damwereld, dat zijn wij allen, niet alleen de bestuurders. Ik vind het dus onjuist om met de beschuldigende vinger naar het bestuur te wijzen. Iedereen in de damwereld had actie kunnen ondernemen. Je moet me eens uitleggen waarom je die stelling beneden peil vindt.
Zoals John F. Kennedy al (ongeveer) zei: Ask not what the dambond can do for you - ask what you can do for the dambond.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Sep 16, 2015 10:41

Jan Pieter wrote:De kritiek op de FMJD is m.i. te makkelijk. Als de boekhouding niet klopt, als stukken voor de jaarvergadering ontbreken, of als andere lopende zaken de mist ingaan, dan mag je bestuurders daarop aanspreken. De organisatie van matches en toernooien is echter een zaak van de damwereld. Natuurlijk mag je er op rekenen dat bestuurders daarbij faciliteren, maar je kunt niet verwachten dat zij, wanneer de damwereld in gebreke blijft, alles zelf organiseren, en al helemaal niet dat ze alles zelf financieren.
Wie kritiek uit op het niet doorgaan van de WK-match, uit feitelijk kritiek op zichzelf. Iedereen had deze match mogen organiseren, maar er is kennelijk niemand die het kon of wilde.
Mijn kritiek is, dat ik nergens iets teruglees over deze match.
Van FMJD mag je in ieder geval verwachten dat ze een pro-actieve houding mbt een WK-match hebben.
Dat moet je in verslaglegging teruglezen.
Welke initiatieven zijn geweest, waarom is iets niet doorgegaan tot dusver etc. etc.

En uiteindelijk is er dan ook de hamvraag: moeten we het zelf gaan organiseren?
(Ik geloof dat het KNDB-bestuur het NK 2006 - uit mijn hoofd - zelf heeft georganiseerd omdat er geen
ander initiatief was).

Nu blijft alles in duisternis gehuld.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Sep 16, 2015 11:41

Jan Pieter wrote:De kritiek op de FMJD is m.i. te makkelijk. Als de boekhouding niet klopt, als stukken voor de jaarvergadering ontbreken, of als andere lopende zaken de mist ingaan, dan mag je bestuurders daarop aanspreken. De organisatie van matches en toernooien is echter een zaak van de damwereld. Natuurlijk mag je er op rekenen dat bestuurders daarbij faciliteren, maar je kunt niet verwachten dat zij, wanneer de damwereld in gebreke blijft, alles zelf organiseren, en al helemaal niet dat ze alles zelf financieren.
Oke, geef jij me de financiële middelen? Ik zorg dan wel voor een hotel, een speelzaal, ICT-voorzieningen, nevenactiveiten rondom het toernooi en een prijzenpot.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Sep 16, 2015 11:46

Michel Stempher wrote:
Oke, geef jij me de financiële middelen? Ik zorg dan wel voor een hotel, een speelzaal, ICT-voorzieningen, nevenactiveiten rondom het toernooi en een prijzenpot.
Met 'organiseren' doel ik uiteraard ook op het regelen van de financiën. En dat is inderdaad geen sinecure, maar dat geldt voor bestuurders net zo goed als voor overige dammers, vandaar dat ik de kritiek op het bestuur niet terecht vind.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Sep 16, 2015 11:59

Piet Bouma wrote:Mijn kritiek is, dat ik nergens iets teruglees over deze match.
Eerder had je vooral kritiek op het niet doorgaan van de match:
Piet Bouma wrote:Waar het mij vooral om gaat is het volgende. Als Roel Boomstra tweede was geworden bij het WK 2013 in Ufa. Als? Ja, dan was die match allang gespeeld en had heel dammend Nederland twee weken op zijn kop gestaan ... Maar nu er een uitdager is uit het armlastige Afrika lijkt de FMJD (en ook sponsoren) af te haken.
Dat de FMJD geen ruchtbaarheid geeft aan de mislukte pogingen om de match te organiseren, lijkt me vanzelfsprekend. Als gepubliceerd wordt dat er besprekingen zijn geweest met meneer X en sponsor Y, maar dat het afketste, omdat meneer X en sponsor Y (....vul maar wat in...), dan zullen meneer X en sponsor Y een volgende keer de FMJD-bestuurders niet eens meer te woord staan.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Sep 16, 2015 12:29

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Mijn kritiek is, dat ik nergens iets teruglees over deze match.
Eerder had je vooral kritiek op het niet doorgaan van de match:
Piet Bouma wrote:Waar het mij vooral om gaat is het volgende. Als Roel Boomstra tweede was geworden bij het WK 2013 in Ufa. Als? Ja, dan was die match allang gespeeld en had heel dammend Nederland twee weken op zijn kop gestaan ... Maar nu er een uitdager is uit het armlastige Afrika lijkt de FMJD (en ook sponsoren) af te haken.
Dat de FMJD geen ruchtbaarheid geeft aan de mislukte pogingen om de match te organiseren, lijkt me vanzelfsprekend. Als gepubliceerd wordt dat er besprekingen zijn geweest met meneer X en sponsor Y, maar dat het afketste, omdat meneer X en sponsor Y (....vul maar wat in...), dan zullen meneer X en sponsor Y een volgende keer de FMJD-bestuurders niet eens meer te woord staan.
Natuurlijk bestaat er een afbreukrisico.
Maar je kunt wel aan je achterban aangeven of er initiatieven zijn geweest en gesprekken (pro-actieve houding FMJD)
Maar totaal niks communiceren is niet goed.
Enige communicatie, die ik zie, is dat er een Fee naar de FMJD toe moet gaan als er een WK-match georganiseerd wordt, en dat de federatie van de uitdager (tenzij er een andere federatie is met een beter bod komt) de WK match moet organiseren.

En de hamvraag, die je als board op een bepaald moment aan je zelf moet stellen: Moeten we zelf de organisatie op ons gaan nemen?
Maar dat is wel duidelijk. De FMJD/board ziet zich zelf niet als organisator, gezien het voorstel.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Wed Sep 16, 2015 13:05

Piet Bouma wrote:En de hamvraag, die je als board op een bepaald moment aan je zelf moet stellen: Moeten we zelf de organisatie op ons gaan nemen?
Dat is een vraag die elke dammer zichzelf mag stellen. Bestuurders dragen verantwoordelijkheid voor hun portefeuilles. Het bestuur is geen stoplap voor alle zaken die de damwereld laat liggen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Sep 26, 2015 10:10

Voor mij is deze week het onwaarschijnlijke duidelijk geworden.
Alle seinen voor een WK-match Njdofang – Georgiev staan op dieporanje, zoniet rood.
Een heel zwarte bladzijde in onze damhistorie.
En dat kan een veel zwarter hoofdstuk worden als de geruchten, die ik gehoord heb, bewaarheid worden.
Het wereldkampioenschap in Emmen zal in dat geval geen glans meer hebben.
Graag daag ik de FMJD-bestuurders Harry Otten, Frank Teer, Jacek Pawlicki en alle anderen die betrokken zijn (geweest) bij een eventuele organisatie, om hier uitleg te geven waarom de match niet georganiseerd kan worden.

For me, this week in my eyes the impossible fact became clear.
All signals for a WC draughts match Njdofang - Georgiev are in deep orange if not red.
A very black page in our draughtshistory.
And it will be a blacker chapter when the rumours that I have heard will come true.
The worldchampionship in Emmen will not shine in that case.
I challenge the FMJD board members Harry Otten, Frank Teer, Jacek Pawlicki and all others who are (were) involved in any organization, explain here why the match can not be organized

I feel deeply ashamed that the draughtscommunity can not organize the match.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Sep 27, 2015 07:59

Piet Bouma wrote:Voor mij is deze week het onwaarschijnlijke duidelijk geworden.
Alle seinen voor een WK-match Njdofang – Georgiev staan op dieporanje, zoniet rood.
Een heel zwarte bladzijde in onze damhistorie.
En dat kan een veel zwarter hoofdstuk worden als de geruchten, die ik gehoord heb, bewaarheid worden.
Het wereldkampioenschap in Emmen zal in dat geval geen glans meer hebben.
Graag daag ik de FMJD-bestuurders Harry Otten, Frank Teer, Jacek Pawlicki en alle anderen die betrokken zijn (geweest) bij een eventuele organisatie, om hier uitleg te geven waarom de match niet georganiseerd kan worden.

For me, this week in my eyes the impossible fact became clear.
All signals for a WC draughts match Njdofang - Georgiev are in deep orange if not red.
A very black page in our draughtshistory.
And it will be a blacker chapter when the rumours that I have heard will come true.
The worldchampionship in Emmen will not shine in that case.
I challenge the FMJD board members Harry Otten, Frank Teer, Jacek Pawlicki and all others who are (were) involved in any organization, explain here why the match can not be organize

I feel deeply ashamed that the draughtscommunity can not organize the match.
Ik ben het totaal eens met Piet. Het is ook een diskwalificatie van onze mondiale topdammers die zoveel betekenen voor de mondiale damsport. Communicatie vanuit FMJD over het mislukken van pogingen tot een WK is wel het minst wat je zou mogen verwachten. Bij een dergelijk afstel van de tweekamp kan de mondialisering van de damsport ook een flinke deuk oplopen. Maar vooral triest voor Georgiev en Ndjofang die zoveel voor de damsport betekenen!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Sep 28, 2015 07:28

Openheid met betrekking tot de actuele stand van zaken had er inderdaad toe kunnen leiden dat anderen hadden kunnen inspringen in het geval dat het doorgaan van de match (ergens op) hangende was.

Een simpele ziel als ik kan voorts maar niet goed begrijpen waarom er in Kameroen wel een 'drielandentoernooi' kan worden gehouden, maar geen tweekamp.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Sep 28, 2015 13:22

Laten we overigens van de nood maar een deugd maken en helemaal stoppen met die WK-matches.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Sep 28, 2015 13:43

Piet Bouma wrote: En dat kan een veel zwarter hoofdstuk worden als de geruchten, die ik gehoord heb, bewaarheid worden.
Kom op Piet, voor/in de draad met die geruchten.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Post Reply