KNDB Competitie 15-16: welke club helpt Team Afrika?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: KNDB Competitie '14-'15: welke club helpt Team Afrika?

Post by Jan Pieter » Wed May 27, 2015 14:49

Eric van Dusseldorp wrote:Je mag op basis van nationaliteit discrimineren (in de klassieke betekenis van onderscheid maken).
In bepaalde gevallen mag dat, maar niet altijd. De crux zit in de zinsnede 'in gelijke gevallen'. Als sekse, ras, geloof, nationaliteit etc. niet relevant is, mag je geen onderscheid maken (bij de meeste vacatures), en soms mag het ook wel. Een atheïst die solliciteert als dominee, mag je bijvoorbeeld wel afwijzen op basis van zijn (on)geloof.

De regels zijn niet altijd 100% scherp, maar als een damteam in de KNDB-competitie Nederlanders weigert vanwege hun afkomst, lijkt me dat een duidelijk geval van niet toegestane discriminatie, zoals het ook discriminatie zou zijn wanneer een team Afrikaanse spelers weigert op basis van hun afkomst.

En tegen Marcel zou ik willen zeggen: don't shoot the messenger, ik heb de regels niet verzonnen.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Wed May 27, 2015 15:13

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Je mag op basis van nationaliteit discrimineren (in de klassieke betekenis van onderscheid maken).
In bepaalde gevallen mag dat, maar niet altijd. De crux zit in de zinsnede 'in gelijke gevallen'. Als sekse, ras, geloof, nationaliteit etc. niet relevant is, mag je geen onderscheid maken (bij de meeste vacatures), en soms mag het ook wel. Een atheïst die solliciteert als dominee, mag je bijvoorbeeld wel afwijzen op basis van zijn (on)geloof.

De regels zijn niet altijd 100% scherp, maar als een damteam in de KNDB-competitie Nederlanders weigert vanwege hun afkomst, lijkt me dat een duidelijk geval van niet toegestane discriminatie, zoals het ook discriminatie zou zijn wanneer een team Afrikaanse spelers weigert op basis van hun afkomst.

En tegen Marcel zou ik willen zeggen: don't shoot the messenger, ik heb de regels niet verzonnen.
De club weigert niemand als lid. De club stelt vervolgens teams samen uit de leden. Voor dit samenstellen van teams kunnen wel degelijk criteria gehanteerd worden (minimale rating, positie op ranglijst onderlinge competitie, leeftijd, geslacht, en in dit geval continent waarop een lid geboren is). Als de leden van de club deze samenstelling van hun teams vaststellen (b.v. in een ledenvergadering) lijkt me dat er geen discriminatie probleem is. Zoals uit de oproep van Marcel blijkt doet de - democratisch gerunde - club SNA dat op die manier.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Wed May 27, 2015 15:28

Marcel Kosters wrote:
Update: google komt met ondermeer dit resultaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Allez_Allez_Zimbabwe . Eén belangrijk verschil met Allez Allez Zimbabwe is in ieder geval, dat dammen - in tegenstelling tot de wielrennerij - in het DNA van Afrika zit. Dit is ook niet een bobslee- of schaatsteam. Afrika hoeft niet te leren dammen, Afrika is de wereldtop. Dammen hoort in een aantal Afrikaanse landen al bij de bekendste populairste sporten / spellen.
Ik maak me geen enkele zorgen over de speelsterkte van de Afrikaanse spelers :D

Als er leering uit Allez Allez Zimbabwe te trekken is voor dit leuke initiatief dan denk ik dat dit meer is dat er voldoende aandacht moet zijn dat de meeste deelnemers uiteindelijk weer terug moeten naar Afrika. Dat terugkeren kan moeilijk zijn na een langdurig verblijf in Nederland. Daar moet je eigenlijk vanaf het begin al rekening mee houden bij de selectie van de deelnemers. Alleen selecteren op basis van resultaat in Heerhugowaard Open vind ik dus wat gevaarlijk. Ik zou nog meer dingen mee laten wegen bij het selecteren van deelnemers aan het project.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 27, 2015 16:16

Walter wrote: De club weigert niemand als lid. De club stelt vervolgens teams samen uit de leden. Voor dit samenstellen van teams kunnen wel degelijk criteria gehanteerd worden (minimale rating, positie op ranglijst onderlinge competitie, leeftijd, geslacht, en in dit geval continent waarop een lid geboren is). Als de leden van de club deze samenstelling van hun teams vaststellen (b.v. in een ledenvergadering) lijkt me dat er geen discriminatie probleem is. Zoals uit de oproep van Marcel blijkt doet de - democratisch gerunde - club SNA dat op die manier.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Een voorbeeld: in de Tweede Kamer wordt vanmiddag besloten dat alle niet-autochtonen op basis van hun etnische achtergrond geweerd mogen worden uit functies en de Eerste Kamer + de koning gaan hiermee akkoord. Na hoger beroep bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens blijkt ook dat dit is toegestaan. Dan nog steeds is het pure etnische discriminatie, maar het is wel legaal. Dat iets legaal is, wil niet zeggen dat het niet beledigend of erger is richting bepaalde bevolkinsgroepen.
Op het moment dat er dan een team in de Nationale Competitie is dat iedereen weert die niet uit Afrika komt, vind ik dat racistisch. Misschien wel legaal, maar het blijft racistisch.

Eerder werd een voorbeeld genoemd van Constant Charlois waarin op een dag geen enkele autochtone Nederlander speelde. Prima, who cares? Voor zover ik weet (maar CCR ken ik als club niet zo goed en dit geldt dus ook voor Gandhi) is hier nooit bepaald dat autochtone Nederlanders niet welkom zijn in het team. Zoals het plan van SNA naar buiten wordt gebracht, lijkt het alsof het nu voor niet-Afrikaanse personen echt onmogelijk is om te solliciteren voor het team. Een beetje hetzelfde wat je ook hebt in Nederland als je solliciteert onder de naam Abdul Hakim Al Jihaq en je neemt het op tegen een Henk, een Piet en een Klaas met allemaal Bakker van achternaam. Zeer kleine kans dat Abdul de sollicitatie wint. Alleen geldt hiervoor nog dat je als niet-autochtoon wel de mogelijkheid hebt om te solliciteren. Deze lijkt er bij Team Afrika niet te zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: het is allemaal legaal wellicht, maar het is ook racistisch om mensen die niet in Afrika geboren te zijn te weren uit het team, alleen op basis hiervan. Dit gezegd hebbende, blijf ik wel nog steeds vinden dat het zeer sympathiek is om Afrikaanse (top)spelers een plek te geven in de sterkste teamcompetitie van de wereld op damgebied.

biljartfreak24

Re: KNDB Competitie 15-16: welke club helpt Team Afrika?

Post by biljartfreak24 » Wed May 27, 2015 17:14

Ik heb het eerste bericht aandachtig gelezen en vind het idee dat SNA met een afrikaans team in de 2e klasse start op zijn zachts gezegd: WAANZIN...

Los van de inmiddels gestarte discussie of het nu wel of niet discriminerend is dat in het afrikaanse team alleen maar spelers mogen spelen uit het afrikaanse continent of niet, lijkt me zo'n team in de 2e klasse C of welke 2e klasse dan ook op zijn minst niet wenselijk.
Teams in de 2e klasse spelen voornamelijk voor de fun, of verenigingen zoals DC GooiEemland om hun jeugd een kans te geven in een 3e team. Als je dan een team op bezoek krijgt, of nog erger, naar toe moet, om vervolgens in een uurtje of 2 met 20-0 afgeslacht te gaan worden lijkt me niet leuk. Ik zou me dan voor kunnen stellen dat je als team besluit zo'n reis richting Heerhugowaard niet te gaan maken, en Maarten op te bellen dat hij wat vliegtickets kan gaan cancellen...

Een samenwerking met een andere club lijkt me voor de meeste niet haalbaar. In het geval van ons schrijf ik op persoonlijke titel dat het ook niet wenselijk is. Stel dat we het zouden doen en onze afrikaanse vrienden in het 1e zouden zetten en van het eerste het tweede maken enz. dan krijg je bijna het zelfde verhaal. Een veel te sterk team in de 2e klasse, en de jeugd krijgt de kans niet door te stromen of de oudere, maar mindere goden bij het dammen om hun potje dammen op zaterdag te spelen.

Het toelaten van een Afrikaans team in de 2e klasse gaat tot vele protesten en verontwaardiging lijden. Teams gaan niet willen spelen, wellicht trekken verenigingen teams wel terug.

Kortom, een afrikaans team in de NC lijkt me op deze manier niet wenselijk en moet de KNDB verbieden. Ik hoop echter dat Maarten van Leenen, die zoveel goede dingen voor het dammen doet, ook tot dit inzicht komt en dat ze bij SNA een andere oplossing kiezen. Bijvoorbeeld de afrikanen opstellen in het 1e, en de spelers die in het huidige 1e spelen opschuiven naar het 2e. Dat zullen enkele spelers bij SNA 1 niet leuk vinden, maar zij moeten heel goed begrijpen dat zij met hooguit 10 zijn, en dat het er 100 zijn + nog wat reservers als je besluit de afrikanen in de 2e klasse uit te laten komen.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed May 27, 2015 17:38

Heel goed, Erik. Je zit aardig in de richting.

Dit soort initiatieven moet je niet big-bang doen; je moet het opbouwen. Volendam is ook niet begonnen met Georgiev in de 2e klasse. Met leuke spelers uit de regio hebben ze 3x achter elkaar promotie behaald en vervolgens zijn de meeste van die lokale spelers vriendelijk bedankt voor hun diensten. Dat hield het in elk geval nog een beetje leuk voor de andere teams.

SNA heeft vaker laten zien dat ze hier weinig gevoel voor hebben. Ze stellen bv Schwarzman op in de 2e klasse, om er nog meer zeker van te zijn dat het 2e team kampioen wordt. Net of dat niet was gelukt met het team dat ze al hadden... Gelukkig zijn er ook nog verstandige mensen binnen SNA en die gaan nu dus niet mee met het plan van Van Leenen.

Maar wat kan de bond hier tegen doen, als SNA het wel doorzet? Ze hebben alleen de regels en het is niet verboden. Het is vrij duidelijk niet leuk, maar daar kan de bond weinig mee, ben ik bang.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 27, 2015 17:53

Het is natuurlijk wel een leuk idee.

Daar kun je een hardheidsclausule op los laten en wat creatief zijn.
Bijvoorbeeld:
De KNDB zet de Ereklasse voor 1 jaar anders op.
Er worden met 13 teams 11 ronden Zwitsers gespeeld….
(of 7 ronden Zwitsers en daarna in poule van vier voor kampioenschap
en poule van 4 voor degradatie en een poule van vijf met de titel
“beste amateurteam van de KNDB”)
Die van vijf hebben dan 12 ronden en de anderen van vier
10 ronden - kun je nog uitbreiden met een kampioenswedstrijd en de ultieme
degradatiewedstrijd of zoiets).

Vervolgens versterkte degradatie in alle klassen. Daar heeft Ben Smeenk vast wel een oplossing voor.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 27, 2015 18:44

Piet Bouma wrote:Het is natuurlijk wel een leuk idee.

Daar kun je een hardheidsclausule op los laten en wat creatief zijn.
Bijvoorbeeld:
De KNDB zet de Ereklasse voor 1 jaar anders op.
Er worden met 13 teams 11 ronden Zwitsers gespeeld….
... ... ...
Lol, wat is er mis met gewoon dertien rondes. 2 januari en 19 december hebben we al een dubbele datum voor dezelfde ronde dus je hoeft er nog maar 1 datum bij te zoeken. :lol:

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed May 27, 2015 20:26

Marcel Kosters wrote:VOORSTEL VOOR UW CLUB:

1. Uw club krijgt 15 nieuwe leden;
2. Uw club wordt (lands)kampioen;
3. Uw club kan met school- en andere promotionele activiteiten profiteren van de gelijktijdige aanwezigheid van tien toppers;
4. Uw club draagt actief bij aan promotie van de damsport in Nederland en aan een voor de overige deelnemers aan de KNDB competitie optimale oplossing.

Omdat we vóór 1 juli de (initiële) teamopstellingen aan de KNDB moeten doorgeven én omdat de lancering van dit team voorbereiding nodig heeft, vragen we clubs die geïnteresseerd zijn en een win-win situatie zien, zo snel mogelijk, doch vóór 16 juni contact met mij – marcelkosters@gmail.com – op te nemen.

TOELICHTING:

Dit voorjaar besloot dampromotor en -sponsor Maarten van Leenen om in de KNDB competitie 2014-2015 een team met louter Afrikaanse spelers te lanceren. Enerzijds biedt dit team kansen voor talentvolle spelers die tot nu alleen op het Afrikaanse continent hebben gedamd en anderzijds kan met dit team mooie promotie voor de damsport in Nederland worden gemaakt. Voor dit laatste loopt al een initiatief.

Maar Maarten heeft één probleem: dit team gaat akelig sterk worden. Qua niveau zachtjes gezegd een forse ereklasser. Vijf vaste spelers – Macodou N'Diaye, Thomy Mbongo, Luc Baya, Leopold Sekongo en Losseni Savané hebben hun medewerking bevestigd. Tien andere spelers, geboren op het Afrikaanse continent en wonend in Afrika of in Europa, kunnen zich via Heerhugowaard Open 2015 plaatsen. De huidige deelnemerslijst van Heerhugowaard Open - http://heerhugowaardopen.nl/index.php/e ... rticipants - leert, dat ondermeer vice wereldkampioen Jean Marc Ndjofang, Afrikaans kampioen 2014 Freddy Loko Luzayadio, Afrikaans kampioen 2012 Joel Atse, WK 2013 -gangers Charles Beavogui Akoi en Adonis Ano, GMI N'Diaga Samb en GMI Leopold Kouogueu zich samen met andere getalenteerde spelers voor het team kunnen plaatsen. In verband met een maximale verblijfsduur van 90 dagen bij een regulier visum wordt iedere van de vijf resterende teamplaatsen ingevuld door twee roulerende Afrikaanse top tien spelers uit Heerhugowaard Open.

Qua speelkracht hoort dit team natuurlijk in de ereklasse, maar we hebben nog geen plaats in de ereklasse kunnen vinden. De pogingen hiertoe tot nu zijn - tegen de verwachting in, want ondernemers zijn optimistische mensen - gestrand.

Het zich uit de competitie terugtrekkende Volendam wilde zijn plek niet overdragen en de KNDB besloot de vrijgevallen plaats toe te kennen aan de beste verliezer van de KNDB nacompetitie. Het invullen van de ereklasse plaats van SNA binnen de – democratisch gerunde - club bleek ook niet haalbaar.

Vervolgens is overleg met CEMA de Vaste Zet Geleen gestart, waarbij insteek was om CEMA 1 in de hoofdklasse volledig te verafrikaniseren en om dit team onder de vlag van CEMA te laten uitkomen. Het Afrikaanse team kan wat Maarten betreft onder iedere clubvlag uitkomen. Helaas besloot CEMA na constructief beraad dat deze oplossingsrichting niet geschikt was voor CEMA. Een voorstel vervolgens aan de ALV van SNA om een samenwerkingsverband met enkele regionale clubs proberen aan te gaan (en de 'val' van spelers uit het eerste team te minimaliseren) haalde het niet.

Er is dus al wat geprobeerd om tot een voor alle deelnemers aan de KNDB Competitie zo goed mogelijke oplossing te komen. Tot nu echter is de uitkomst, dat Team Afrique in september in de KNDB Tweede Klasse van start gaat als SNA 3 of 4. Omdat SNA een aantal piepjonge aanstormende talenten heeft, betekent dit dringen om de plaatsen in de drie resterende teams.

Aan de lancering van Team Afrique in de tweede klasse zullen we publicitair wel een draai kunnen geven en daarmee voldoen aan de primaire doelstelling van dit team. Ook de team spelers zullen er het beste van maken, hoewel zij zich vooral verheug(d)en op een debuut in een hogere klasse. De 'slachtoffers' zo vrezen wij, zijn de overige deelnemende teams in de KNDB tweede klasse C en met name die teams, die zelf ook graag kampioen zouden willen worden en promoveren. Als het niet anders kan, zal Team Afrique in de tweede klasse van start gaan.

Hoewel we al veel mogelijkheden hebben onderzocht en geprobeerd, willen we via dit forum nog een poging wagen en roepen iedere club, die een of meerdere teams in eerste, hoofd- of ereklasse heeft, te bekijken, of bovenstaand voorstel ook mooie resultaten kan brengen voor de eigen club.
Ik kan het nog niet helemaal doorgronden, maar het voorstel kan voor PR van de (mondialisering van de) damsport heel goed zijn, maar zeker ook een stimulans voor het dammen in Afrika.
Als Bondsraadslid vind ik wel dat het geen eendagsvlieg mag worden en dat de promotionele kanten meer uitgewerkt moeten zijn dan wat er nu lijkt te liggen. Verdringing van "Nederlandse" clubs kan heel goed worden opgelost door de Ereklasse een status aparte te geven binnen de nationale competitie door bijvoorbeeld meer teams en ronden. Een gedegen meerjarig plan voor deelname van een Afrikaans team in de Ereklasse naar de Bondsraad voor het seizoen 2016-2017 en verder kan op mijn stem/steun rekenen in de Bondsraad. Eindelijk weer eens innovatief en creatief plan wat allure kan geven aan de damsport in Nederland en Afrika! Hulde dus voor de bedenkers. Graag een nog verder uitgewerkt plan!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 27, 2015 21:48

Frans de Jonge wrote:
Ik kan het nog niet helemaal doorgronden, maar het voorstel kan voor PR van de (mondialisering van de) damsport heel goed zijn, maar zeker ook een stimulans voor het dammen in Afrika.
Als Bondsraadslid vind ik wel dat het geen eendagsvlieg mag worden en dat de promotionele kanten meer uitgewerkt moeten zijn dan wat er nu lijkt te liggen. Verdringing van "Nederlandse" clubs kan heel goed worden opgelost door de Ereklasse een status aparte te geven binnen de nationale competitie door bijvoorbeeld meer teams en ronden. Een gedegen meerjarig plan voor deelname van een Afrikaans team in de Ereklasse naar de Bondsraad voor het seizoen 2016-2017 en verder kan op mijn stem/steun rekenen in de Bondsraad. Eindelijk weer eens innovatief en creatief plan wat allure kan geven aan de damsport in Nederland en Afrika! Hulde dus voor de bedenkers. Graag een nog verder uitgewerkt plan!
Ik vind niet dat je moet wachten tot het seizoen 2016/2017 Frans.
De sponsoring is er nu, het initiatief is er nu, gewoon doorpakken.
Anders zitten die Afrikaanse toppers ongetwijfeld al weer bij andere clubs.
Wedstrijdcommissie en bestuur waren ook heel voortvarend in het instellen van combinatieteams.
Dit kan de aanzet zijn van het professioneel optuigen van de Ereklasse, die kans moet je niet laten lopen.
Deelname van “Dreamteam Africa”, daar kun je flink wat publiciteit mee vergaren.
Op de Bondsraad kan dit initiatief denk ik niet wachten, dan is het al 20 juni.
Flexibel is er omgegaan met het terugtrekken van MoZ Volendam zo kan men ook flexibel hier mee omgaan. Strand het na 1 jaar, so be it.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed May 27, 2015 22:18

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote:
Ik vind niet dat je moet wachten tot het seizoen 2016/2017 Frans.
De sponsoring is er nu, het initiatief is er nu, gewoon doorpakken.
Anders zitten die Afrikaanse toppers ongetwijfeld al weer bij andere clubs.
Wedstrijdcommissie en bestuur waren ook heel voortvarend in het instellen van combinatieteams.
Dit kan de aanzet zijn van het professioneel optuigen van de Ereklasse, die kans moet je niet laten lopen.
Deelname van “Dreamteam Africa”, daar kun je flink wat publiciteit mee vergaren.
Op de Bondsraad kan dit initiatief denk ik niet wachten, dan is het al 20 juni.
Flexibel is er omgegaan met het terugtrekken van MoZ Volendam zo kan men ook flexibel hier mee omgaan. Strand het na 1 jaar, so be it.
Het Bestuur had al eerder een voorstel kunnen doen bij afmelding van Mo&Z. Er blijken ook gesprekken te hebben plaats gevonden met het Bestuur. Waarop het is afgeketst weet ik niet. Zag het Bestuur het niet zitten? Nu is de indeling bekend en verwacht ik niet dat het Bestuur plotsklaps komt een voorstel voor een (positief) ingrijpende wijziging. Al was het maar tot experimenteren met dergelijke kansrijke ontwikkelingen.
Overigens denk ik niet dat sponsors van andere verenigingen staan te trappelen van enthousiasme als de concurrentie onverwacht toeneemt. Vandaar mijn gedachte om eerst met een goed plan te komen en het goed te laten landen in de Ereklasse.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 27, 2015 22:39

Frans de Jonge wrote: Al was het maar tot experimenteren met dergelijke kansrijke ontwikkelingen.
Ik pak dit zinnetje er maar even uit.
Voor mijn gevoel denken we alleen maar in problemen (DIP) in plaats van denken in mogelijkheden (DIM).
Ongetwijfeld zullen sponsoren/clubs niet met enthousiasme reageren als er plotseling een concurrent bijgeschoven wordt in de Ereklasse.
Maar het plaatsen van een ontiegelijk sterk team in de tweede klasse is natuurlijk ook onzin. Voor alle betrokken spelers.
Enfin, de kans zal wel weer voorbijgaan...

Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Wed May 27, 2015 22:49

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote: Al was het maar tot experimenteren met dergelijke kansrijke ontwikkelingen.
Ik pak dit zinnetje er maar even uit.
Voor mijn gevoel denken we alleen maar in problemen (DIP) in plaats van denken in mogelijkheden (DIM).
Ongetwijfeld zullen sponsoren/clubs niet met enthousiasme reageren als er plotseling een concurrent bijgeschoven wordt in de Ereklasse.
Maar het plaatsen van een ontiegelijk sterk team in de tweede klasse is natuurlijk ook onzin. Voor alle betrokken spelers.
Enfin, de kans zal wel weer voorbijgaan...
Tuurlijk onzin. Maar waarom geen goed plan. Er is al veel over nagedacht. Maar 1 jaar overbruggen is dat problematisch? Zo ja, doe dan een haalbaarder voorstel aan Bondsraad voor een hogere indeling, bijvoorbeeld in hoofdklasse.

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Thu May 28, 2015 00:51

Leuk initiatief :)!

Volgens mij kan dat prima in zo'n dam wereldje, alleen Afrikanen. Al pak je ze allemaal uit 1 land, geweldig toch?
Je geeft ze een mooie kans! Ik zou er niet op zitten te wachten om met 9 afrikanen op pad te gaan. Zo zal het voor hun zijn om met 9 Hollanders op pad te gaan.
Mooi dat sommige afrikanen op deze manier hun een kans wordt geboden, die die stap anders niet hadden genomen.

Net zoals dames gaan schaken bij een damesteam. Hierdoor gaan vrouwen ook eerder in een team schaken.

Enige wat ik vind dat moet, is dat de partijen op zaterdag avond dan om 19:00 op toernooibase staan, want hun stijl is vaak geweldig!

Nou, hup, welke club biedt zich aan?

Post Reply