Deelname Nederlanders WK Jeugd

Post Reply
Douwe Edelenbos

Re: Deelname Nederlanders WK Jeugd

Post by Douwe Edelenbos » Mon May 04, 2015 16:50

Nederlander gepakt voor valse bommelding station Gent Een van de twee verdachten zei bij zijn arrestatie dat het ging om een grap.

Domme Belgen weten natuurlijk weer eens niet dat wij Nederlanders hier alleen maar niet serieus te nemen grapjes over maken.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon May 04, 2015 16:51

Veel van de door de KNDB ontvangen NOC dan wel VWS fondsen vragen tegenwoordig co-financiering. Begrijpelijk: dit geeft een wederzijdse commitment en een extra garantie dat er zorgvuldig omgesprongen wordt met anders 'gratis geld'.

De KNDB ontvangt tegenwoordig ondermeer uit NOC dan wel VWS fondsen voor:

- Algemeen functioneren (bureaukosten)
- Topsport
- Breedtesport

De KNDB ontvangt deze gelden in meer of mindere mate sinds de instelling van het KNDB bureau in de jaren zeventig. De instanties, de potjes en de voorwaarden zijn tussentijds natuurlijk regelmatig gewisseld.

Vanaf het begin van deze eeuw zijn voorwaarden verbonden aan ontvangen NOC dan wel VWS gelden steeds stringenter geworden. De fondsen werden geoormerkt en gekoppeld aan VWS dan wel NOC-beleid.

Daar waar de bijdrage algemeen functioneren in den beginne relatief groot was, werd deze bijdrage die meen ik opgebouwd is uit een vaste component en een ledental gerelateerde component afgebouwd en aan de andere kant werden de (mogelijkheden tot) geoormerkte gelden vergroot.

Bij de geoormerkte gelden werd steeds vaker de eis van co-financiering of het meedraaien in andere door NOC dan wel VWS gefinancierde programma's als voorwaarde gesteld. Alles is met elkaar verbonden.

De KNDB probeerde over het algemeen niet achter al die subsidies aan te hollen dan wel beleid te vinden bij het aangeboden geld, maar om slim gebruik te maken van de geboden regelingen / deze window of opportunity te benutten om de KNDB organisatie te ontwikkelen.

Op het gebied van topsport en talentontwikkeling is dat in financiële, organisatorische als ook medaille technische zin een groot succes geworden. Vooral dankzij het ondernemerschap en de focus van KNDB Technisch directeur Johan Krajenbrink, die daar op belangrijke momenten de ruimte toe kreeg.

De op ondermeer laatste.info aan de kaak gestelde misstanden (bijvoorbeeld die 500 euro voor WK-deelname) zie ik daar los van. Zo heeft het door Johan Krajenbrink opgezette KNDB Talentontwikkeling als voorbeeld / blauwdruk gediend voor het opzetten van talentontwikkelingsapparaten bij andere bonden. De schaakbond bijvoorbeeld heeft KNDB talentontwikkeling gekopieerd.

Daar waar er een overall stijgende lijn was in beschikbare NOC en VWS middelen, kwam daar enkele jaren geleden door teruglopende inkomsten uit de Lotto en als ik me niet vergis ook verdere focus van NOC op Olympische sporten kentering in. Dat was het moment waarop de vereiste co-financiering op de begroting van de krimpende KNDB begon te drukken. De full time coaches worden 100% extern gefinancierd, op de loonlasten na. Uitzendingen naar EK en WK zijn volledig gefinancierd, maar het draaien van een volledig talent dan wel topsportprogramma (bijvoorbeeld deelname aan andere toernooien dan EK en WK door topsporters dan wel talenten) wordt slechts ten dele uit extern topsportfonds gefinancierd. Daar moet dus cofinanciering bij. Bij die co financiering hoort ondermeer ook de jaarlijkse KNDB bijdrage aan de organisatie van NK Algemeen en NK Vrouwen, een uitgave die door veel leden ondersteund zal worden, maar daarnaast moet er tegenwoordig (met teruggeschroefd topsportfonds) wellicht ook geld uit eigen (contributie)middelen bij.

De topsport en talentontwikkelings uitgaven zijn gekoppeld aan de vierjarige NOC beleidscyclus die weer gekoppeld is aan de vierjarige Olympische cyclus. Als bond verplicht je je bij gebruikmaking van bepaalde fondsen voor zo'n periode tot bepaalde co-financiering. In hoeverre NOC*NSF rekening houdt met de in de afgelopen jaren teruglopende inkomsten uit de Lotto dan wel of zij vanuit de sportbonden waaronder de KNDB worden aangesproken op ongewenste gevolgen van vrij rigide beleid weet ik niet.

Dan de breedtesport. Aanvankelijk was er relatief veel geld beschikbaar via algemeen functioneren en breedtesportfondsen. Begin deze eeuw begon NOC*NSF de kleinere bonden actief richting clustering van de werkorganisaties (het samenvoegen van bondsbureaus) te duwen vanuit de overtuiging, dat dit de continuïteit en kwaliteit van de bondsorganisaties zou verbeteren. Ieder bondje is echter anders en heeft andere belangen en NOC*NSF begon wat dwingender op te treden.

Aan de ene kant werden incidentele fondsen beschikbaar gemaakt om clusteringsmogelijkheden te onderzoeken en zaken als verhuiskosten te dekken, aan de andere kant konden bonden niet langer aanspraak maken op bijdragen in zaken als algemeen functioneren, breedtesport en topsport als hun werkorganisatie niet minimaal x fte, y budget en z leden had. O ja, de bonden binnen een sportcluster mochten deze totalen bij elkaar optellen.

Na een jarenlang en afgeketst onderzoekstraject met schaak-, go- en bridgebond heeft de KNDB zich in de zomer van 2011 aangesloten bij het Landjuweel Cluster in Veenendaal (NL Toerfiets Unie, NL Bowlingbond, NL Onderwatersportbond en KNDB). Daarmee bleven aan de ene kant de mogelijkheden voor breedtesport en topsport gehandhaafd en moest het bureau aan de andere kant aan kracht winnen, wat met name voor de breedtesport een belangrijke stimulans zou moeten betekenen.

Dat voor wat betreft de financiële context. De niet te bagatelliseren ongenoegens omtrent sommige beleidslijnen (?) van talentontwikkeling en topsport daar gelaten, is KNDB Talentontwikkeling en Topsport het enige onderdeel van de KNDB dat goed draait. Of de KNDB zich dit apparaat in 2016 en verder en in de huidige vorm kan blijven veroorloven is een goede vraag, die de aangestelde topsport professionals wellicht mede kunnen helpen beantwoorden. Met name de TD is sterk in het schrijven én verwezenlijken van (sponsor)plannen. Stel een beschikbaar budget (0 - ?) en geef de technische staf gelegenheid om dit deel van de KNDB te ontwikkelen dan wel veilig te stellen. En grijp in als zich misstanden of ongewenste signalen dreigen voor te doen, of bij herhaling voorkomen en zie wat er gebeurt. Het geleuter over (beeldvorming rond) topsport en talentontwikkeling (en wellicht gebrek aan zelfcorrigerend vermogen op dit punt bij KNDB) leidt veel te veel af van de breedtesport waarvan iedereen beweert, dat dit het belangrijkste is.

De KNDB heeft naast de drie topsportmedewerkers een viertal (part-time) bureaumedewerkers op de loonlijst staan, aangevuld met (en dat is de potentiële kracht van een cluster) medwerkers van de andere bonden die op bepaalde momenten 'even bijgeschakeld kunnen worden', iets wat meen ik al gebeurt.

Daar waar KNDB Talentontwikkeling en Topsport - of je nou van de TD houdt of niet - onmiskenbare resultaten boekt (vele Europese en Wereldtitels bij de jeugd, voor het eerst sinds Sijbrands, Wiersma, Clerc en Van der Wal een serieuze pretendent voor de wereldtitel bij de senioren) oftewel levert waar het voor betaald wordt en nog veel meer dan dat, blijft het 'rendement' van de breedtesport organisatie achter. Is ook een stuk moeilijker / lastiger. Maar er wordt erg veel tijd verdiscussieerd met fixatie op topsport en talentontwikkeling waar - behoudens enkele krachtige vorm dan wel procedure correcties niets aan de hand is - terwijl 'het' juist op breedtesport moet gebeuren.

Iedereen is op zoek naar zondebokken en iedereen snakt naar succes / resultaat. Veel mensen denken dat waardering de belangrijkste motivator is (het zal helpen als in zogenaamd constructieve forum dialogen de integriteit van bondsmensen - vrijwillig of betaald - niet in twijfel wordt getrokken, al dan niet impliciet met denigrerende terminologie als grijze kardinaal), maar veel belangrijker nog is succes / resultaat. Om dat laatste nu een keer te bewerkstelligen de volgende boodschap:

- Stop met focus op topsport geneuzel: 1 verantwoordelijk bestuurslid dat topsport stevig bijstuurt is genoeg. Stel een minimaal dan wel redelijk budget / raamwerk waarbinnen een TD mag 'ondernemen' in de volgende beleidscyclus. Weet topsport zich drijvende te houden, prachtig, koester het! Zowel topsporters, talenten als tot het bot gemotiveerde technische staf verdienen zulk succes en enige bestuurlijke coaching om hen voor de grootste pr-blunders te behoeden.

- Leg focus op breedesport.
- Kies binnen breedtesport voor 1 tastbaar en concreet project.
- Vergeet als bond 50-plus beleid en plannen: onuitvoerbaar. Prima als particuliere initiatieven als bijvoorbeeld NK 50 plus Wageningen wel (slaand!) succes hebben.
- Kies als bond voor schooldammen en stel dat centraal. Allereerst basisonderwijs en later ook voortgezet onderwijs, wetenschappelijk onderwijs en lerarenopleidingen
- Stel als doel van eerste jaar: een schooldamkampioenschap in iedere gemeente in Nederland. Met als enige algemene legitimatie / doel: kwalificatie voor de provinciale schooldamkampioenschappen. Puur de basis: op een woensdagmiddag: een speelzaal, damborden, damschijven, tafelleiders, schooldamteams. Standaard stukje met foto voor lokale krantje / sufferdje en standaard uitslagen naar Toernooibase. Alles wat daaraan wordt toegevoegd of bovenop gebouwd is pure winst maar geen doel op zich voor het komende seizoen. Eerst moeten we vanuit achteruitgang of stilstand in beweging komen. En zien (toernooibase) hoe we in een (half jaar) tijd en een enkele woensdagmiddag tienduizenden - laten we het eerste jaar mikken op 30.000 - kinderen in het land aan het dammen krijgen. Laat iedereen het resultaat zien en van het succes genieten en vandaar kijken en bouwen we in hoog tempo verder.

Daar waar een club is en een wil, mag natuurlijk geprobeerd worden het toernooi meteen als ledenmotor te gebruiken. Maar dat is voor later. Ook secundair: voor zover al mogelijk voor komend seizoen centraal stellen: het al ontwikkelde DamZ concept met promotiebrochure en community website (al dan niet met een nieuwe lik verf en eventueel nieuwe naam), de al ontwikkelde Kenmerk Reeks bij uitgeverij Zorn. Waarschijnlijk dat brochure, website en Kenmerk reeks tezamen het op dit moment 'net niet' zijn: ik zou zeggen gebruik de huidige uitgaven als kapstok en ontwikkel in korte tijd op basis daarvan een integraal nieuw pakket in nieuw en gelikt jasje.

Ik zal trouwens ook in Heerhugowaard zijn.
Last edited by Marcel Kosters on Mon May 04, 2015 18:45, edited 3 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon May 04, 2015 17:57

O, en hoewel off-topic: Er wordt weer eens gehamerd op (doelmatigheid van) reiskosten kale kardinaal. Ik vind het in principe onjuist om me (destijds door bondsraad democratisch benoemd en ook democratisch tegenover bondsraad verantwoord) tegenover een internet dictatortje vermomd als publiek geweten (hoi Fred :-)) te moeten verantwoorden. Temeer omdat Fred en bijvoorbeeld Paul Sier te lui zijn om zich correct te informeren (in geval van Fred blijft hij tegen beter weten in vragen, ik heb hem namelijk in face to face gesprek in Haarlem in bijzijn van velen allang een en ander toegelicht) dan wel de democratische weg te bewandelen. Ik kan me niet een kandidatuur voor bondsraad van Van Amersfoort of van Sier herinneren, maar ik kan mij vergissen. Maar goed, iedereen leest hier mee en als je iets maar vaak genoeg herhaalt (al is het maar een vraag) dan ontstaat er op een gegeven moment toch een beeld. Dus:

- Er is een declaratieregeling (vrijwillige) KNDB-bestuursleden;
- Op basis van die regeling mogen KNDB-bestuursleden 19 cent per kilometer declareren of een treinkaartje 2e klas;
- En drankjes en maaltijden in redelijkheid;
- Vanuit mijn ervaring als bestuurslid jan 2004 - jan 2014: vrijwel geen bestuurslid maakt gebruik van mogelijkheid vergoeding drankjes en maaltijden. De redenatie van toenmalig bestuurslid Nadine van Tiel sprak me aan: ,,Eten moet ik toch." Van de mogelijkheid tot reiskostenvergoeding wordt terughoudend gebruik gemaakt. Zelf declareerde ik vrijwel alle kilometers die ik in Nederland voor de KNDB maakte, maar er waren ook bestuursleden, die deze kilometers slechts gedeeltelijk of helemaal niet declareerden;
- Al meen ik dat ik over 2013 'vergeten ben' ook maar 1 declaratie in te dienen;
- Er waren bovendien bestuursleden - ik moet met name denken aan toenmalig voorzitter Haitze Meurs - die het voltallige bestuur 'op sleeptouw namen en bijvoorbeeld een jaarlijks Kerst / eindejaars etentje voor rekening namen;

Dat voor wat betreft de bescheiden declaratiecultuur zoals ik die zelf bij de KNDB heb meegemaakt en mijn eigen rol daarin en ik schat, de huidige bestuursleden een beetje kennend, in dat er sindsdien niet veel veranderd is wat dat betreft.

Dan voor wat betreft mijn buitenlandse reizen. Gedurende mijn gehele bestuurslidmaatschap zat internationale zaken in mijn portefeuille zoals dat heet. Dit betekent, dat ik de KNDB vertegenwoordigde op de Algemene Vergaderingen van de EDC (EDC Congres) en FMJD. FMJD: 2005 Amsterdam, 2007 Aix les Bains, 2009 Rio de Janeiro en Berlijn, 2011 Emmeloord 2013 Wageningen. EDC: 2005 Kluczbork, 2007 Aix les Bains (gecombineerd met FMJD), 2009 Hijken, 2011 Tallinn en 2013 Tallinn. Voor de vergaderingen in Nederland reisde ik op en neer naar huis in Haarlem en zal ik kilometers (a 19 cent) hebben geschreven. Aix les Bains (ik heb daar in ernstige crisis situatie en vijandelijke sfeer drie Nederlandse bestuursleden benoemd gekregen) weet ik nog goed, dat was voor iets van 70 euro Amsterdam Geneve met easyjet en met trein naar Aix les Bains. Ik dacht in totaal iets van 120 euro. Overnachting wordt standaard aan alle afgevaardigden ter beschikking gesteld door de organisatie van de bijeenkomst of door de overkoepelende organisatie (EDC of FMJD). Rio de Janeiro: pijnlijk. Het gecancelde WK. Tickets waren al gekocht. Alleen brandstof tax was refundable. Reislustig als ik ben heb ik het refundable gedeelte aan de KNDB betaald en heb daarna het voor mij spotgoedkope ticket gebruikt voor wat grotendeels een privé reis was. Al heb ik de gelegenheid wel benut om de organisatie in Rio de Janeiro te ontmoeten en te luisteren naar uitleg en te zien of WK alsnog georganiseerd kon worden. Tallinn 2011: vliegticket Amsterdam - Tallinn, ik denk dat dat iets in orde van 200-300 euro heeft gekost, Tallinn 2013 zelfde verhaal alleen dan met auto / geen kilometers want dat zou nogal uit de klauwen lopen maar benzinegeld als ik me goed herinner. Dan voor de EDC: Kluczbork 150 euro benzinegeld als ik me goed herinner. Berlijn ben ik met Johan Haijtink meegereden / ik heb dus geen kosten gedeclareerd en ik weet dat Johan dit in veel gevallen niet declareerde, mogelijk ook in dit geval niet. Dat zijn dus mijn reizen voor de KNDB toen ik bestuurslid van de KNDB was.

Daarnaast ben ik in dezelfde periode door verschillende organisatie uitgenodigd voor het bijwonen van dan wel meewerken aan evenementen in het buitenland. Mijn reis- en verblijfskosten werden dan standaard betaald door de sponsor / organisatie van het betreffende evenement. Uit mijn hoofd: 2008 World Mind Sports Games Beijing, 2009 Arabisch Schaakkampioenschap Damascus Syrië, 2010 vrienschapstoernooi Yichun, China, 2010 toernooi XinTai, China, 2011 SportAccord World Mind Games Beijing (SAWMG), op uitnodiging Chinese dambond inspectie / verkenningsreis langs verscheidene Chinese steden om de voortgang / implementatie van dammen op school te bekijken en zo hier en daar wat bemoedigende woorden te spreken; 2012 1e Lishui Open, 2e SAWMG, 2013 2e Lishui Open, 3e SAWMG. In 2013 kreeg ik de organisatie van 3e SAWMG zo ver dat ze een ticket naar Beijing via Manila voor mij kochten. Met Casper van der Tak die daar toen woonde heb ik toen geprobeerd om de via het internet gelegde contacten om te vormen tot begin van dambond aldaar. Dat is toen niet gelukt. In 2012 ben ik op kosten van project landenuitdaging (dat is te zeggen, mijn ticket en ferry overtocht, verblijfskosten werden betaald door mijzelf (Istanbul) en mijn Turkse gastheren (Mustafakemalpasa) enkele dagen naar Turkije geweest. In follow-up is de Turkse dambond opgericht die in oktober 2014 het eerste gecombineerde WK rapid en dama in Izmir organiseerde. Ons 10x10 damspel is in Turkije geïntroduceerd en wie op Facebook zit, zal regelmatige dammende Turkjes voorbij zien komen. Daarnaast staan ook landen als Koeweit, Qatar, Bahrein, Libanon, Cyprus en Iran nu op moment van toetreding tot de FMJD, dit alles dankzij de vriendschappen die sinds het bezoek in 2012 zijn gesmeed. Deze zomer heeft Heerhugowaard Open de primeur van het eerste dama-toernooi in Nederland.

O ja, het partenariat met de Senegalese dambond. Zoals gememoreerd zijn sommige mensen een beetje lui. Dit partenariat inclusief de financiering staat beschreven / gerapporteerd in enkele edities van Het Damspel. Geb heeft gelijk, dat was hard werken maar in mijn herinnering hebben we ook een goede tijd gehad, dank u wel. Ik hoop maar, dat dat mag? :-). Was wel leuk. De KNDB had aanvankelijk 2 x 5.000 euro aangevraagd. Vervolgens heb ik daar bij een bijeenkomst met KNVB binnen 5 minuten 2 x 15.000 van gemaakt. Natuurlijk project zo ingericht, dat we 'the biggest bang for the buck' konden maken. Dus veel materialen (gewone damborden) een 5 e-borden (waar bij kampioenschappen enthousiast en trots (!!!) gebruik van wordt gemaakt), Franstalige lesboekjes, software, tweedehands computers, een telefoon / internet aansluiting, websites (die helaas door problemen met Senegalese internet autoriteit regelmatig nog offline verdwijnen), organisatie schooldamkampioenschappen voor jongens en meisjes, organisatie persconferentie met minister en ambassadeur, organisatie interland, deelname Senegalese jeugd in WK's in Europa. O ja en het partenariat financierde mede de aankoop van auteursrechten KNDB mappen methode waarvan met name het eerste deel dankzij Martijn van der Klis (vertaling) en Jasper Lemmen (vormgeving) dankbaar gebruik wordt gemaakt door enkele bonden-in-oprichting.

In die twee jaar ben ik drie maal naar Senegal geweest, een keer met Geb, een keer met jeugd en arbitrage trainer Johan Demasure en een maal met topsporteam KNDB. Een maal in november 2011 was gekkenhuis: maandag een test met e-borden in Haarlem, dinsdag opbouwen NK vrouwen in Zoutelande (kilometers KNDB), woensdag organisatie schooldamkampioenschap Haarlem, donderdag denksport promo-event voor de FMJD in London in the London Eye (staat dacht ik ook in Damspel), reiskosten naar Londen voor rekening van de FMJD en vrijdag vanuit Londen door naar Dakar voor de organisatie van het tweede jeugdkampioenschap van Dakar / Senegal op zaterdag (ticket kosten voor partenariat). O ja, in 2011 ben ik met initiatiefnemer en ontwikkelaar van de damserver Roel Langendam naar Rivne, Oekraine geweest. Met de auto, omdat we veel dammaterialen meenamen. Die kosten zijn betaald door de WK-sponsor, niet door KNDB of FMJD.

Dat waren in een nutshell mijn declaratiekosten naar KNDB toe, toegespitst op buitenlandse reizen. In Nederland zelf ben ik overal geweest (met uitzondering van Limburg, er waren altijd wel bestuursleden die een stuk dichterbij woonden voor bijvoorbeeld het uitreiken van een onderscheiding of het bijwonen van vergadering provinciale bond). Regelmatig maakte ik officieel of officieus deel uit van de organisatie en kwamen mijn kilometers ten laste van de organisatie en niet van de KNDB, als ik mij goed herinner.

Hopelijk dat daarmee de mysteries rond mijn (hele mooie, dank u wel :-)) reizen zo'n beetje zijn weggenomen. O ja, ik werkte net als de andere bestuursleden in verleden en heden op vrijwillige basis voor de KNDB. En hoewel ik allereerst post om nu eindelijk eens de blijkbaar aan Alzheimer lijdende Fred de wind uit de zeilen te nemen, hoop ik ook een beetje duidelijk te hebben gemaakt, dat KNDB-bestuursleden zowel toen als nu zeer terughoudend en in sommige gevallen (niet het mijne!) zelfs ontbrekend declaratiegedrag vertonen.

Over de doelmatigheid van mijn onkosten kan ik slechts zeggen dat ik trots ben op ontwikkelingen waar ik belangrijke tot leidende bijdrage aan heb geleverd als e-borden, ontwikkeling bondsblad 2004-2011, ontwikkeling tweede damserver, internationalisering van de damwereld. Ik had veel meer en veel beter willen doen, maar voorlopig lig ik - hoop ik - nog niet in mijn kist.
Last edited by Marcel Kosters on Mon May 04, 2015 18:49, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon May 04, 2015 18:30

Douwe Edelenbos wrote:Nederlander gepakt voor valse bommelding station Gent Een van de twee verdachten zei bij zijn arrestatie dat het ging om een grap.

Domme Belgen weten natuurlijk weer eens niet dat wij Nederlanders hier alleen maar niet serieus te nemen grapjes over maken.
Eigenlijk denk ik dat je het wel weet maar toch: iemand die beweert dat een bepaalde dreiging niet serieus bedoeld is, beweert daarmee niet dat geen enkele dreiging serieus genomen hoeft te worden.
Bij ons proberen we overigens automatisch serieuze dreigingen te filteren: http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.3485096
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon May 04, 2015 18:34

Ik word internet dictator genoemd en zou ook nog Alzheimertrekjes hebben. Maar laat ik dat maar even vergeten. Het verhaal van Marcel zelf laat precies zien wat ik bedoel: tel maar na welke organisaties zijn verblijf vele malen hebben vergoed. Glibber.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Mon May 04, 2015 19:00

Jan Pieter wrote: Jeugdspelers die zich op eigen kracht plaatsen voor het wk, worden verplicht mee te draaien in team KNDB, worden verplicht de bondstrainers te accepteren, en krijgen daar nog een rekening voor ook. Ik ben zeer benieuwd naar de mening van het KNDB-bestuur hierover. Geb?
Als ze zich al op eigen kracht kunnen plaatsen, en niet door keuzeplaatsen gepasseerd worden...

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Mon May 04, 2015 19:04

Marcel Kosters wrote:.....(dat) ik trots ben op ontwikkelingen waar ik belangrijke tot leidende bijdragen aan heb geleverd als e-borden, ontwikkeling bondsblad 2004-2011, ontwikkeling tweede damserver, internationalisering van de damwereld.
Terecht, Marcel, volkomen terecht! De kans dat er een niet-Rus/niet_Nederlander ooit wereldkampioen wordt is dankzij jouw inspanningen behoorlijk omhooggeschroeft. Respect!
Verder een helder college "financiering Dambond".
Wie nog steeds vol vragen zit moet niet op dit forum zijn maar kan:
1. Opteren voor het Bondsraad-lidmaatschap -een positie met rechtens toegang tot alle inside information die een mens zich maar kan wensen-
of
2. Het door hem/haar gekozen Bondsraadlid proberen te verleiden e.e.a. verder uit te zoeken.
of
3. Zijn/haar KNDB lidmaatschap opzeggen -waardoor al die kwesties niet meer echt relevant zijn-.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon May 04, 2015 19:08

Rein Halbersma wrote:
Jan Pieter wrote: Jeugdspelers die zich op eigen kracht plaatsen voor het wk, worden verplicht mee te draaien in team KNDB, worden verplicht de bondstrainers te accepteren, en krijgen daar nog een rekening voor ook. Ik ben zeer benieuwd naar de mening van het KNDB-bestuur hierover. Geb?
Als ze zich al op eigen kracht kunnen plaatsen, en niet door keuzeplaatsen gepasseerd worden...
Na de lange ontboezemingen van Marcel Kosters misschien toch maar weer on-topic.
Toevallig (want ik wist niet waar Michel Stempher de informatie weg had) las ik het programmaboekje van het NK Pupillen (en heb ze nu allemaal bekeken) de wedstrijdbepalingen. En daar staat:
Programmaboekje NK Pupillen wrote: “1. Deelname aan het EjK is alleen mogelijk binnen Team KNDB. Talentontwikkeling zorgt
voor alle communicatie vooraf voor Team KNDB, voor de reis als Team KNDB samen, en voor
de coaches tijdens het hele toernooi in Estland.
2. Talentontwikkeling kan alleen betalen voor zogenaamde NT (nationaal talent). NT krijgen een trainings- en coachprogramma met vooral talentcoach Rik Keurentjes. De nummers 1, 2 en 3 zullen zelf reiskosten, verblijfkosten, inschrijfkosten en coachkosten moeten betalen. De realistische schatting (!) van de totale (!) kosten is op dit moment E.700.
3. Het Kellerfonds krijgt dit jaar een nieuwe start en we hopen dat we samen met velen dit fonds financieel kunnen vergroten. Je kunt bij dit fonds een aanvraag indienen.
4. Deelname aan het WjK is alleen mogelijk binnen Team KNDB. Talentontwikkeling zorgt voor alle communicatie vooraf voor Team KNDB en voor de coaches tijdens het hele toernooi in Nederland.
5. Talentontwikkeling kan ook nu alleen betalen voor NT. Dus alle mogelijke deelnemers aan het WjK zullen zelf moeten betalen als ze geen NT zijn De realistische schatting (!) van de totale (!) kosten is op dit moment E.500.
6. Voor EjK en WjK zijn de genoemde plaatsingsrechten gekoppeld aan de genoemde klasseringen. Commissie Training zal beslissen of uitzending naar EjK of WjK zin heeft voor iemand die lager is geëindigd (mocht er iemand niet kunnen meedoen), want veel verliezen is niet goed voor de speler en niet goed voor Team KNDB.”
Puntje 6 was nieuw voor mij. Het zal je maar gebeuren dat je op plek 7 eindigt bij het NK Pupillen in Den Haag en er valt iemand af (omdat ouders eventueel die 500 Euri niet willen/kunnen betalen). Dan kan het zijn dat je niet naar het WK mag omdat de CT eventueel gaat vinden dat je veel kunt gaan verliezen. Dat is niet goed voor jou maar ook niet goed voor Team KNDB.

Hmm. Waar doet me dit aan denken. WK Challenge Korbach 2012. Een aantal Nederlanders mocht niet meedoen.Waarom eigenlijk niet? Het was niet goed voor Team KNDB…..

Overigens, de informatie dat er maar liefst 8 KNDB-coaches meegaan (en wie dat dan zijn) heb ik nog nergens kunnen lezen. Misschien dat playforstacks daar een linkje van kan geven?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon May 04, 2015 19:39

Überhaupt vind ik dat bepaalde redeneringen niet kloppen. De redenering dat je geen energie moet stoppen in 50 plus vind ik onzin. De redenering dat je maar in de bondsraad moet gaan zitten om transparantie te krijgen vind ik onzinnig. De redenering dat jeugdspelers verplicht worden te betalen terwijl er vele coaches (tegen vergoeding?) mee gaan, vind ik niet deugen. Dat plaatsingsrechten soms niet tellen, ongezond. Keer op keer uitgenodigd worden op kosten van een organisatie vind ik belangenverstrengeling. De functie privépersoon en bestuurder loopt dan door elkaar. Dat het 3 bestuurders voor FMJD oplevert....nou en? Dat het misschien een wereldkampioen oplevert....voor mij niet relevant. De arrogantie dat je als gewoon lid geen kritische vragen mag stellen is stuitend. De vragen en kritiek ivm topsport als geneuzel afdoen doet geen recht aan de vraag die een steeds grotere groep heeft: willen we dit wel? Dan kan Kosters wel op hoge toon roepen dat alle uitgaven te verantwoorden zijn, ik wil dat er geen cent gaat naar landenuitdaging of welk FMJD congres dan ook. Er is geen enkel bewijs dat een wereldkampioen groei oplevert voor d breedtesport. Kortom, we denken er volledig anders over. Wat mij betreft sluiten we het bondsburo, stoppen met aanvragen subsidies en gaan we de KNDB leiden als een middelmatige dorpsclub met 3500 leden. Weg met opgeklopte ambities, weg met de mooie praatjes. Ik ben dus vanaf nu beschikbaar voor de bondsraad, met als enige doel radicaal ander beleid.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon May 04, 2015 20:22

Piet Bouma wrote: Overigens, de informatie dat er maar liefst 8 KNDB-coaches meegaan (en wie dat dan zijn) heb ik nog nergens kunnen lezen. Misschien dat playforstacks daar een linkje van kan geven?
Dat staat niet op internet en zal waarschijnlijk voor alle spelers zonder status (en ouders) ook nog een hele tijd geheime informatie blijven.

de coaches die aangewezen zijn voor de wk's jeugd in hijken door de technisch directeur zijn:

1.technisch directeur Johan krajenbrink als teamchef
2. Rik Keurentjes (talentcoach dus begrijpelijk)
3. Alex Mathijsen (begrijpelijk is ook altijd vaste coach geweest voor WK aspiranten waar ze 1 coach sturen)
4. Ester van Muijen (1 vrouwelijke coach is volgens mij verplicht en lijkt me op zich logisch)
5. Wouter Ludwig ( heeft niet zoveel ervaring nog met coachen maar lijkt me wel ok ook kwa damskills en ligt goed bij technische staf)
6. Erno Prosman (uitermate sterke speler tevens b-sporter bij de KNDB, lijkt me dat die vooral mee gaat om top junioren Ijzendoorn op zen minst een medaille te laten scoren als personal coach. Lijkt me voor Ijzendoorn ideaal maar vrij apart als niet NT spelers dit moeten gaan betalen)
7. Matthias de Kruijf
8. Henk Stoop (hier is al genoeg over gezegd, onnodig lijkt het in ieder geval)

voor de duidelijkheid weet ik niet welke van de 8 coaches precies welk bedrag krijgen en welke coaches wel volledig door de KNDB vergoed worden (ik vermoed alleen de talentcoach Rik Keurentjes die onder vast contract staat). Wat ik wel weet is dat in het verleden al is voorgekomen dat mensen zonder status voor de verblijfkosten en vergoeding van de coaches moesten opdraaien (en zelfs de coffee die tijdens de partijen door de coaches werden genuttigd). Blijkbaar word er enorm veel sponsor geld binnen gehaald door de technisch directeur maar toch moet de groep net onder de NT status zo enorm bloeden ondanks dat ze verplicht onder KNDB vlag (en t-shirt) moeten deelnemen. Waar gaat het mis ?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon May 04, 2015 20:36

Marcel Kosters wrote: - Leg focus op breedesport.
- Kies binnen breedtesport voor 1 tastbaar en concreet project.
- Vergeet als bond 50-plus beleid en plannen: onuitvoerbaar. Prima als particuliere initiatieven als bijvoorbeeld NK 50 plus Wageningen wel (slaand!) succes hebben.
- Kies als bond voor schooldammen en stel dat centraal. Allereerst basisonderwijs en later ook voortgezet onderwijs, wetenschappelijk onderwijs en lerarenopleidingen
- Stel als doel van eerste jaar: een schooldamkampioenschap in iedere gemeente in Nederland. Met als enige algemene legitimatie / doel: kwalificatie voor de provinciale schooldamkampioenschappen. Puur de basis: op een woensdagmiddag: een speelzaal, damborden, damschijven, tafelleiders, schooldamteams. Standaard stukje met foto voor lokale krantje / sufferdje en standaard uitslagen naar Toernooibase. Alles wat daaraan wordt toegevoegd of bovenop gebouwd is pure winst maar geen doel op zich voor het komende seizoen. Eerst moeten we vanuit achteruitgang of stilstand in beweging komen. En zien (toernooibase) hoe we in een (half jaar) tijd en een enkele woensdagmiddag tienduizenden - laten we het eerste jaar mikken op 30.000 - kinderen in het land aan het dammen krijgen. Laat iedereen het resultaat zien en van het succes genieten en vandaar kijken en bouwen we in hoog tempo verder.
Ha Marcel, dank voor je uitvoerige toelichting. Dat moet toch menig criticaster tevreden stellen :lol:. Vanuit de werkgroep Verenigingsondersteuning scharen we ons ook volmondig achter schooldammen en daarna op jeugddammen. Daar moeten de accenten komen te liggen. Verenigingen mogen natuurlijk alle kansen oppikken (want soms zijn 2 nieuwe leden al voldoende om geen achteruitgang te kennen!), maar het speerpunt moet eerst schooldammen zijn. Waar nodig en mogelijk met "vergoedde" begeleiders/trainers liefst voor een regio. Tot donderdagavond in Heerhugowaard!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon May 04, 2015 22:26

Tenslotte ter verduidelijking:

- Ik praat 'Korbach' niet goed. Het is - terugkijkend - een voorbeeld (ik vermoed dat er meer zijn) van doorschieten en noch bestuur noch directie heeft hier tijdig op ingegrepen. Voor de goede orde: ten tijde van Korbach maakte ik deel uit van KNDB-bestuur, ik draag dus mede verantwoordelijkheid;

- Het is makkelijk om topsport op basis van de uitwassen kapot te schrijven / maken, per saldo zal de Nederlandse damsport er niets mee winnen. Ik zeg: corrigeren, maar ruimte geven om zelfstandig naar toekomst oplossing (financiering) te zoeken, terwijl rest organisatie zich op schooldammen focust;

- Met vaststellen topsport budget 0 - ? voor 2016 en verder bedoel ik: de op veel vlakken excellerende KNDB Talentontwikkeling en Topsport verdienen een kans op continuïteit. Bepaal als bondsraad of en hoeveel ruimte er nog is om (bescheiden) bij te dragen vanuit KNDB middelen. En stel de technische staf - wiens aanstelling gebonden is aan de corresponderende en cofinanciering vragende fondsen - ook bij nul budget vanuit KNDB in de gelegenheid 'op pad te gaan' en financiering te vinden buiten de KNDB ledenafdracht om. In geval TO en TS in wat voor vorm ook kunnen blijven, wat ik van harte hoop: bewaak de procedurele rechtvaardigheid rondom TS en TO en voorkom excessen dan wel scheefgroei die de huidige - helaas niet alleen op stemming makerij gebaseerde - beeldvorming bepaalt en laat topsport en talentontwikkeling verder doen waar ze goed in zijn;

- Met het afkaderen en afhandelen van topsport en talentontwikkeling dat zich organisatorisch uitstekend kan bedruipen, zijn de overige 6-7 bestuursleden en 4 algemene bonds professionals afgezien van de niet te onderschatten dag tot dag organisatie (de KNDB organiseert ieder jaar meer dan 30 NK's) volledig beschikbaar om puur uitvoerend bezig te zijn. Rondjes KNDB en beleidsplannen heeft de KNDB genoeg gezien, het is nu kwestie van richting bepalen en geven, niet voor het tweede opeenvolgende jaar komen luisteren naar ideeën in het land. Het rondje KNDB is natuurlijk wel belangrijk om de contacten en samenwerking binnen de KNDB te bevorderen, dus an sich nuttig, maar niet meer niet om erachter te komen, wat de KNDB 'moet willen'.

- De gedachte van Fred om de volledige professionele organisatie los te laten is kort door de bocht maar te volgen en te overdenken. Een van de eerste overdenkingspunten is dan, dat de KNDB in 2011 contractueel aan het sportcluster is verbonden voor een periode van ik meen vijftien of twintig jaar, het was take it or leave it. Ik ben niet bekend met mogelijke ontbindende clausules;

- De hoeveelheid werk die op het bureau wordt verzet dient niet te worden onderschat: administratie en ondersteuning van al die competities, boekhouden, leden administratie, service naar leden, clubs en toernooi organisaties toe. Ook blijft het onder alle omstandigheden handig, als de KNDB een continue liaison heeft met met name VWS en NOC*NSF. Aan de andere kant moet ook te winnen zijn: de bondswinkel is al enkele jaren terug uitbesteed (logistiek van de bondswinkel lag tot die tijd op het KNDB bureau), de algemene medewerkers leveren waarschijnlijk ook nog steeds substantiële ondersteuning aan topsport (in plaats van aan breedtesport) er wordt veel tijd besteed aan beleidsplannen, analyses, commissies en werkgroepen. Kader en opleiding worden op zich zeer terecht zwaar benadrukt. Op dit moment is een enthousiasteling die een middagje onopgeleid assisteert bij een schooldamtoernooi echter meer waard dan een kader of dam academie student die vervolgens geen schooldamtoernooi of pupillen heeft om de verworven inzichten toe te passen. Kortom, de organisatie van de KNDB heeft op een aantal punten een nogal ambtelijk dan wel bureaucratisch karakter en dat moet - op dit kritieke moment - zo hier en daar pragmatischer. De kracht van het Landjuweel cluster met vele medewerkers en vele kwaliteiten is hopelijk, dat een verschuiving naar een (nog) uitvoerender karakter en het regelen van een eerste groep mensen vanuit het bureau die schooldamtoernooien organiseert / ondersteunt (de provincie in met kofferbak met damborden, schijven, computer, printer en beamer) te realiseren is.
Last edited by Marcel Kosters on Mon May 04, 2015 22:44, edited 1 time in total.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Mon May 04, 2015 22:43

Marcel Kosters wrote:Tenslotte ter verduidelijking:

- Ik praat 'Korbach' niet goed. Het is een voorbeeld (ik vermoed dat er meer zijn) van doorschieten en noch bestuur noch directie heeft hier tijdig op ingegrepen. Voor de goede orde: ten tijde van Korbach maakte ik deel uit van KNDB-bestuur, ik draag dus mede verantwoordelijkheid;

- Het is makkelijk om topsport op basis van de uitwassen kapot te schrijven / maken, per saldo zal de Nederlandse damsport er niets mee winnen. Ik zeg: corrigeren, maar ruimte geven om zelfstandig naar toekomst oplossing (financiering) te zoeken, terwijl rest organisatie zich op schooldammen focust;

- Met vaststellen topsport budget 0 - ? voor 2016 en verder bedoel ik: de op veel vlakken excellerende KNDB Talentontwikkeling en Topsport verdienen een kans op continuïteit. Bepaal als bondsraad of en hoeveel ruimte er nog is om (bescheiden) bij te dragen vanuit KNDB middelen. En stel de technische staf - wiens aanstelling gebonden is aan de corresponderende en cofinanciering vragende fondsen - ook bij nul budget vanuit KNDB in de gelegenheid 'op pad te gaan' en financiering te vinden buiten de KNDB ledenafdracht om. In geval TO en TS in wat voor vorm ook kunnen blijven, wat ik van harte hoop: bewaak de procedurele rechtvaardigheid rondom TS en TO en voorkom excessen dan wel scheefgroei die de huidige - helaas niet alleen op stemming makerij gebaseerde - beeldvorming bepaalt en laat topsport en talentontwikkeling verder doen waar ze goed in zijn;

- Met het afkaderen en afhandelen van topsport en talentontwikkeling dat zich organisatorisch uitstekend kan bedruipen, zijn de overige 6-7 bestuursleden en 3 algemene bonds professionals afgezien van de niet te onderschatten dag tot dag organisatie (de KNDB organiseert ieder jaar meer dan 30 NK's) volledig beschikbaar om puur uitvoerend bezig te zijn. Rondjes KNDB en beleidsplannen heeft de KNDB genoeg gezien, het is nu kwestie van richting bepalen en geven, niet voor het tweede opeenvolgende jaar komen luisteren naar ideeën in het land. Het rondje KNDB is natuurlijk wel belangrijk om de contacten en samenwerking binnen de KNDB te bevorderen, dus an sich nuttig, maar niet meer niet om erachter te komen, wat de KNDB 'moet willen'.

- De gedachte van Fred om de volledige professionele organisatie los te laten is kort door de bocht maar te volgen en te overdenken. Een van de eerste overdenkingspunten is dan, dat de KNDB in 2011 contractueel aan het sportcluster is verbonden voor een periode van ik meen vijftien of twintig jaar, het was take it or leave it. Ik ben niet bekend met mogelijke ontbindende clausules;

- De hoeveelheid werk die op het bureau wordt verzet dient niet te worden onderschat: administratie en ondersteuning van al die competities, boekhouden, leden administratie, service naar leden, clubs en toernooi organisaties toe. Ook blijft het onder alle omstandigheden handig, als de KNDB een continue liaison heeft met met name VWS en NOC*NSF. Aan de andere kant moet ook te winnen zijn: de bondswinkel is al enkele jaren terug uitbesteed (logistiek van de bondswinkel lag tot die tijd op het KNDB bureau), de algemene medewerkers leveren waarschijnlijk ook nog steeds substantiële ondersteuning aan topsport (in plaats van aan breedtesport) er wordt veel tijd besteed aan beleidsplannen, analyses, commissies en werkgroepen. Kader en opleiding worden op zich zeer terecht zwaar benadrukt. Op dit moment is een enthousiasteling die een middagje onopgeleid assisteert bij een schooldamtoernooi echter meer waard dan een kader of dam academie student die vervolgens geen schooldamtoernooi of pupillen heeft om de verworven inzichten toe te passen. Kortom, de organisatie van de KNDB heeft op een aantal punten een nogal ambtelijk dan wel bureaucratisch karakter en dat moet - op dit kritieke moment - zo hier en daar pragmatischer. De kracht van het Landjuweel cluster met vele medewerkers en vele kwaliteiten is hopelijk, dat een verschuiving naar een (nog) uitvoerender karakter en het regelen van een eerste groep mensen vanuit het bureau die schooldamtoernooien organiseert / ondersteunt (de provincie in met kofferbak met damborden, schijven, computer, printer en beamer) te realiseren is.
Ha Marcel, We kunnen nog wat denkkracht en inzet naar bestuurders gebruiken binnen de werkgroep VO. Interesse?
Verder kan de KNDB mogelijk meer met operationele werkgroepen aan de slag gaan en zelf meer met beleid en visie bezig zijn. Met meer handen wordt het werk lichter. Misschien moeten we deze discussie elders voortzetten in plaats van bij Deelname WK Jeugd
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Tue May 05, 2015 00:30

Marcel Kosters wrote: de op veel vlakken excellerende KNDB Talentontwikkeling en Topsport verdienen een kans op continuïteit.
Marcel, je kunt 10x zeggen hoe goed talentontwikkeling en topsport het wel niet doet maar in de praktijk ,die ik zelf heel lange tijd heb meegemaakt en zie bij anderen, gaat het volgens mij helemaal niet goed.
Laat ik beginen met je deels gelijk te geven: ik geloof best dat het "op papier" en "organisatorisch" staat als een huis. (dat mag ook wel met zo veel subsidie)
In de praktijk gaat het helemaal niet zo goed. Je hebt het bij talentontwikkeling over "medailles" en EK en WK titel. Ik kan zo enorm veel medailles opnoemen die helemaal niks met talentontwikkeling te maken hebben. Door dit beleid zijn er zelfs mensen gestopt die medailles hebben gehaald en ik ken ook iemand die makkelijk nog een aantal medailles had kunnen halen bij de junioren maar doordat er zo'n onredelijk en onrechtvaardig beleid word gevoerd niet eens meer aan NK's mee wilde doen.
bij talentontwikkeling worden stelselmatig de uitverkorenen voorgetrokken (zowel financieel als op alle andere vlakken) en de rest is gewoon veel slechter af dan zonder al die subsidie en talentontwikkeling. Je kunt wel over alles zeggen dat het incidenten zijn zoals ook dit topic bijvoorbeeld. Maar dit is helemaal niet nieuw dit gaat al jaren zo en niemand die ingrijpt.
Er is stelselmatig iets heel erg mis binnen de KNDB.

Dan de topsport: daar gaat het toch ook alles behalve goed.
laten we eerst eens kijken naar de B-sporters van de KNDB dat zijn : Erno Prosman Martin Dolfing en Pim Meurs

Alle 3 doen ze in de verste verte niet mee aan EK/WK voor Nederland en de laatst genoemde waar zo enorm veel geld in is gestoken heeft dit jaar zelf bedankt om het te proberen op het NK. Een groot fiasco als je het mij vraag aangezien dat 1 van de 2 paarden was waar de technisch directeur op gegokt heeft.

Dan de A-sporter zijn A. baljakin en Roel Boomstra
Ik ben van mening dat de kwaliteiten van Baljakin niet toe te dichten zijn aan dit beleid ook al geloof ik best dat hij goed ondersteund word (met inkomen etc) om te presteren.
Roel Boomstra laat (heel verstandig) zijn studie (gedeeltelijk) voor gaan. Een slimme en sterke beslissing ondanks grote druk van de technisch directeur. Of Roel wereldkampioen zal worden is maar zeer de vraag en realistisch gezien met al die Russische toppers lijkt me de kans vrij klein op korte termijn. Even heel pessimistisch als Roel morgen zijn hoofd zou stoten in de douch (of verzin maar wat anders) dan lijkt het mij toch wel duidelijk dat 10 jaar topsport KNDB een heel groot fiasco is.

En dan heb ik het nog niet eens over dat door deze technisch directeur veelvoudig Nederlands Kampioen Kees Thijssen zijn carrière (en leven?) is verziekt als gedeeltelijk ook van iemand als Ron Heusdens die zich vaak genoeg plaatst voor WK maar naar steun kan fluiten.
Over talentontwikkeling/topsport en vrouwen mag iedereen zelf zijn conclusies trekken.
Last edited by playforstacks on Tue May 05, 2015 00:43, edited 3 times in total.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue May 05, 2015 00:32

Hoi Frans,

Bedankt voor uitnodiging maar daar ga ik om volgende redenen niet op in:

- Lang heb ik op een plek in KNDB gezeten waar ik op dit punt minstens zoveel effect had moeten hebben als in een werkgroep, dit is (nog) niet gelukt en nu is het beter dit binnen de KNDB aan anderen te laten;
- Sinds 2011 ben ik zzp-er in de dam- en denksport en sinds ik terugtreden ben uit KNDB-bestuur met uitzondering natuurlijk van alle activiteiten voor eigen club uitsluitend als zzp-er actief in de damsport;
- Ik doe met name veel met en voor dam-promotor Maarten van SNA en schooldammen in Noord Holland staat al hoog op Maartens lijstje. Het zou geweldig voor de damsport zijn als de KNDB snel besluit om landsbreed en vol in te zetten op schooldammen. Ongeacht of dit wel of niet gebeurt, zet Maarten van SNA door m.b.t. schooldammen in in eerste instantie Noord Holland;
- O ja, voor de duidelijkheid, de KNDB is geen klant van mij;

Dat gezegd hebbend:

- De werkgroep VO zou lijst met NL gemeenten kunnen maken. Inventariseren met schooldam coördinator in KNDB jeugdcommissie waar geen schooldam toernooi wordt georganiseerd en de eigen naam bij 1 'lege' gemeente noteren;
- Ik kan op vrijwillige basis ook een schooldam toernooi in 1 'lege' gemeente buiten Noord Holland organiseren;
- Mij lijkt, dat de bureau medewerkers ook ieder 1 'lege' gemeente achter hun namen kunnen noteren, leuke ervaring die de materie verder tot leven brengt;
- Verder de lijst vullen via - laten we hip doen - crowdsourcing, moet binnen no-time vol kunnen zijn.

Vervolgens in overleg met schooldam coördinator in KNDB jeugdcommissie een actielijstje naar de toernooi organisatoren:

1. Is er een Sportservice of sportloket in je gemeente en heeft deze (vaak exclusieve) loketfunctie naar basisscholen in de gemeente?
2. Als ja: gebruik het! Zij kunnen mooi uitnodigingen naar school versturen en wellicht zelfs de lokale publiciteit regelen. En wellicht ook langs deze weg te regelen: speelzaal (middelbare school wil altijd graag toekomstige leerlingen over vloer), herinneringen en bekers dan wel medailles. Mooi als je meerdere dammers of vrijwillgers kunt mobiliseren op dag zelf als tafeldame of heer maar anders kun je begeleidende ouders en / of leraren ter plekke mobiliseren;
3. Als geen Sportservice: scholen en contactgegevens voor betreffende gemeente inventariseren en bovenstaande puntjes regelen.
4. Na afloop toernooi op gezamenlijk platform (ik neem aan toernooibase) delen zodat voor alle organisatoren en ook alle schooldammers resultaat en omvang van het Nederlandse schooldammen zichtbaar zijn;

- Vervolgens: vouwborden, schijven, beamer, computer, printer in achterbak (eventueel aangevuld met bijvoorbeeld DamZ brochure) en op naar het toernooi.
- Schooldammen moet via lokale media en via lokale sociale netwerken het land doorknetteren: Jantje in plaats A en Pietje in plaats B komen erachter, dat zij allebei aan een schooldam toernooi hebben meegedaan. In met name het gebied tussen Heerhugowaard en Den Helder begint Maarten van SNA dat al een beetje voor elkaar te krijgen. Frisse en onbevangen ouders die in lokale kranten en in hun sociale netwerken allerlei damnieuwtjes ondermeer over schooldammen tegenkomen en concluderen: ,,Dammen is helemaal in hè." De wereldkampioenschappen van Jannes en Harm zijn al twee generaties geleden en deze doelgroep heeft nog nooit van hen gehoord. Ook hebben zij nog nooit gedacht over dammen als een suf of nerderig spel. Ze vinden het gewoon een leuk spel, zoals wij 'echte' dammers dat ook vinden. Ook van Roel Boomstra zullen ze vrees ik nog niet hebben gehoord. Maar, ze zullen het wel leuk vinden, als jonge en frisse Roel de prijzen op het schooldam kampioenschap komt uitreiken.

Zo boeken we snel de eerste zo verlangde successen en kunnen we hier op voort bouwen.

Hartelijke groet,
Marcel

Post Reply