Digitale transformatie van de damsport

Piet Bouma

Digitale transformatie van de damsport

Post by Piet Bouma » Sun Apr 19, 2015 22:17

Vorige week ben ik naar een bijeenkomst “Digitale transformatie in de zorg” geweest. Met de details zal ik jullie niet vermoeien. Maar ik ben wel geïnspireerd geraakt door de principes die daar naar voren gebracht zijn.
Pakken we een eerste plaatje.

Image

Hierboven zien we enkele innovaties (disruptive), die ontwrichtend zijn geweest op een bepaald gebied. Dus niet geleidelijk maar met een grote schok. Qua performance zitten wij m.i. in de low quality use. Wij volgen ontwikkelingen van onze grote schaakbroeders op het gebied van digitalisering, maar langzaam en krimpen.

Volgend plaatje:

Image

De invloed van de mobiele telefoon (en ook tablet). Zelfde locatie en bijeenkomst binnen acht jaar.

Wat is die invloed bijvoorbeeld.

Image

De banken. Sluiten kantoren, ontslaan personeel en transformeren naar servicedesks. Normale producten gaan geautomatiseerd en nu al via mobiele telefoon.

Andere voorbeelden:

Image

Muziek: platenindustrie -.>> I-tunes/ Spotify. Slachtoffer, wat te laat op de digitale transformatie heeft ingespeeld: Free Record Shop.
Fotografie. De ontwikkeling van de digitale camera. Kodak had het concept ook, maar zette het in de ijskast en wilde voor haar eigen camera’s gaan. Waar is Kodak?
Video rental on demand -> de videotheek oude vorm is vrijwel weg.
Reizen. We boeken via Internet en gaan niet meer naar het oude vertrouwde reisbureau.

Image

Wat heeft dit met dammen te maken. Met dammen zitten we ook in de digitale transformatie.
Maar we gaan traag. De games-industrie gaat veel harder. Maar we hebben een goed product.

Tip tijdens de bijeenkomst. Creëer je eigen digitale concurrent (waardoor je kan overstappen, wat Kodak niet deed). We hebben het enigszins. Damserver, Toernooibase, Alldraughts, Turbodambase, Slagzet.com etc. en totaal versnipperd.
Draaien we op alle populaire platforms: alle internet-browsers, Android, Apple, Facebook, Youtube bijv.?

Een andere tip. Blijf niet in oude structuren, procedures etc. steken. De community/eindgebruiker staat centraal en bepaalt. Streef naar standaardisatie (banken ->> concurrenten werken samen). Wij hebben in ieder geval PDN 2.0. Maar moeten we nog niet veel meer standaardiseren?
Nog een tip: haal een extern ICT-expert erbij, om die digitalisering echt goed vorm te geven.

KNDB-site aankondiging rondje Nederland Heerhugowaard: “Veel mensen binnen de bond breken zich dus het hoofd over de vraag: hoe krijgen we de mensen weer geïnteresseerd voor een lidmaatschap van een damclub? Eén ding is duidelijk: de enige voordeur van de damsport (m.i. oud denken!) is de lokale damvereniging. Je moet zo vroeg mogelijk naar de jeugd hengelen en - eenmaal aan de haak - moet je hun damplezier veilig door de middelbare-schoolperiode heen loodsen. En daarnaast moet je aansprekend gebruik maken van moderne middelen.”

Is dit het? Lidmaatschap van de lokale damvereniging? Ik denk het niet. Kijk naar het plaatje 2005 en 2013.
Vooral de jeugd wil/gaat digitaal. Kijk om ons heen, internet/de mobiele telefoon is overal. Schooldamtoernooien c.q. damtoernooien oude stijl en examens op papier oude stijl, dat is passé.

We moeten digitaal. Wij, boven de vijftig, ja wij gaan nog naar de normale lokale damvereniging.
M.i. moeten we naar een totaal digitale damcommunity/vereniging (de eigen digitale concurrent). Hoe dat zou moeten?
Ik heb wel een paar extreme ideeën. Zoals gezegd, er zijn initiatieven. Maar afgestemd op de eindgebruiker en gestandaardiseerd?
We moeten hard, we moeten een disruptive/ontwrichtende innovatie door gaan maken. Anders zijn we er niet meer.

U heeft/jij hebt misschien ook ideeën. Spreekt dit verhaal aan – of is het totale onzin?

Tip: Als u/jij reageert, doe dat niet met alle foto's etc. van hier boven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Re: Digitale transformatie van de damsport

Post by Fred van Amersfoort » Mon Apr 20, 2015 09:19

Je slaat weer door in jouw digitale obsessie Piet. Techniek moet een ondersteunend iets zijn, niet het vervangen van sociale interactie tussen mensen op clubs of waar dan ook.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Apr 20, 2015 10:15

Fred van Amersfoort wrote:Je slaat weer door in jouw digitale obsessie Piet. Techniek moet een ondersteunend iets zijn, niet het vervangen van sociale interactie tussen mensen op clubs of waar dan ook.
Helemaal mee eens. Ik was net van plan een soortgelijk commentaar te geven. Schooldammen en dat soort zaken moeten juist ook blijven bestaan in (ongeveer) de huidige vorm.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Mon Apr 20, 2015 15:57

Wat ik mis, is een dam-app om tegen elkaar te spelen. Je weet wel, zo'n app dat je een zet doet en binnen 2 dagen een zet terug moet krijgen.
Soort wordfeud idee.

Hier zijn al tig schaakapps van. Ik zie het soms kennissen doen, die niets met schaken hebben. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan.

Wanneer komt de dam-app uit?

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Mon Apr 20, 2015 17:56

Piet heeft natuurlijk volledig gelijk dat hij valt over zinsnede:
Eén ding is duidelijk: de enige voordeur van de damsport is de lokale damvereniging.
Schakers hebben meer geloof in hun sport
Uit cijfers van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) blijkt dat een kwart (ca 4.000.000) van de Nederlandse bevolking de denksport beoefent.
http://slagzet.com

Schaakmeester

Post by Schaakmeester » Mon Apr 20, 2015 18:45

Fred van Amersfoort wrote:Je slaat weer door in jouw digitale obsessie Piet. Techniek moet een ondersteunend iets zijn, niet het vervangen van sociale interactie tussen mensen op clubs of waar dan ook.
Als speler die al sinds 1968 schaakt, en sinds 2010 damt, heb ik deze problematiek van twee kanten kunnen zien. Vooral binnen de schaakwereld als lid van de plaatsingscommissie. Wat me opvalt binnen de damwereld is het gebrek aan vertrouwen in het eigen produkt en de relatief vaak negatieve reacties. Als je de buitenwereld continu kenbaar maakt dat er te veel remise wordt gemaakt, dan schrik je de geïnteresseerden af. Die meedogenloze zelfkritiek op het eigen wereldje zie je bij de schakers veel minder. Dammers mogen best trots zijn op hun interessante en bij vlagen spectaculaire spel. Want als een commentator als Paul Oudshoorn - petje af voor zijn relaxte en heldere manier van commentaar geven - een mooie rondslag laat zien dan is dat voor de zwakkere helft van de Nederlandse dammers (waaronder ik mij bevind) en de leken een sensationeel gezicht.
En die leken zijn juist de te winnen zieltjes !

Ik ben het niet eens met de kritiek op het voorstel van Piet Bouma, en dan met name de onderbouwing. Deze impliceert in mijn optiek dat de sociale interactie op de club de essentie is van een gezonde damwereld. Zelf ben ik ook opgegroeid met het clubgebeuren als middelpunt van de denksport activiteit, maar tot mijn spijt zijn de tijden veranderd. De jeugd is niet meer zo makkelijk te porren om zich fysiek naar de club te begeven. Op het net worden alternatieven aangeboden, voor de schakers met naar Internet Chessclub en Chess.com, met miljoenen reguliere spelers en een hele industrie er om heen met video training en toernooien.
De KNSB (schaakbond) heeft hier enige jaren geleden op ingespeeld onder het mom beter de potentiële spelers op een andere manier te binden dan helemaal niet te binden ! En de bond die voor die tijd - net als de dambond - achteruit liep in ledenaantallen is gegroeid, en aanzienlijk ook nog. Je kunt misschien niet ieder nieuw lid naar een club krijgen, maar het blijkt dat spelers die met de nieuwe digitale middelen worden binnengehaald, in een aantal gevallen toch uiteindelijk wel de binding met een club aangaan, bijvoorbeeld om de mogelijkheid te krijgen bondscompetitie te spelen.

De dammers hebben een goed product, en op sommige middelen zijn de schakers jaloers : iets als Toernooibase is geweldig en hebben "wij" niet. Op de ouderwetse manier kun je de leden niet winnen, c.q. vasthouden dat blijkt voortdurend, goed bedoelde deltaplannen en dergelijke ten spijt.
De realiteit is een nieuwe wereld met nieuwe middelen zoals Piet er een aantal aangeeft, en daar liggen kansen.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 20, 2015 19:28

Piet Bouma wrote:Qua performance zitten wij m.i. in de low quality use...
Met dammen zitten we ook in de digitale transformatie. Maar we gaan traag.
De .. gaat veel harder. Maar we hebben een goed product...

Lidmaatschap van de lokale damvereniging? Ik denk het niet. Kijk naar het plaatje 2005 en 2013.
Vooral de jeugd wil/gaat digitaal. Kijk om ons heen, internet/de mobiele telefoon is overal. Schooldamtoernooien c.q. damtoernooien oude stijl en examens op papier oude stijl, dat is passé...
We moeten digitaal. Wij, boven de vijftig, ja wij gaan nog naar de normale lokale damvereniging.
M.i. moeten we naar een totaal digitale damcommunity/vereniging (de eigen digitale concurrent)...

We moeten hard, we moeten een disruptive/ontwrichtende innovatie door gaan maken. Anders zijn we er niet meer.
Schaakmeester wrote:
Als speler die al sinds 1968 schaakt, en sinds 2010 damt, heb ik deze problematiek van twee kanten kunnen zien. Vooral binnen de schaakwereld als lid van de plaatsingscommissie. Wat me opvalt binnen de damwereld is het gebrek aan vertrouwen in het eigen produkt en de relatief vaak negatieve reacties. Als je de buitenwereld continu kenbaar maakt dat er te veel remise wordt gemaakt, dan schrik je de geïnteresseerden af. Die meedogenloze zelfkritiek op het eigen wereldje zie je bij de schakers veel minder. Dammers mogen best trots zijn op hun interessante en bij vlagen spectaculaire spel. Want als een commentator als Paul Oudshoorn - petje af voor zijn relaxte en heldere manier van commentaar geven - een mooie rondslag laat zien dan is dat voor de zwakkere helft van de Nederlandse dammers (waaronder ik mij bevind) en de leken een sensationeel gezicht.
En die leken zijn juist de te winnen zieltjes !

Ik ben het niet eens met de kritiek op het voorstel van Piet Bouma, en dan met name de onderbouwing. Deze impliceert in mijn optiek dat de sociale interactie op de club de essentie is van een gezonde damwereld. Zelf ben ik ook opgegroeid met het clubgebeuren als middelpunt van de denksport activiteit, maar tot mijn spijt zijn de tijden veranderd. De jeugd is niet meer zo makkelijk te porren om zich fysiek naar de club te begeven. Op het net worden alternatieven aangeboden, voor de schakers met naar Internet Chessclub en Chess.com, met miljoenen reguliere spelers en een hele industrie er om heen met video training en toernooien.
De KNSB (schaakbond) heeft hier enige jaren geleden op ingespeeld onder het mom beter de potentiële spelers op een andere manier te binden dan helemaal niet te binden ! En de bond die voor die tijd - net als de dambond - achteruit liep in ledenaantallen is gegroeid, en aanzienlijk ook nog. Je kunt misschien niet ieder nieuw lid naar een club krijgen, maar het blijkt dat spelers die met de nieuwe digitale middelen worden binnengehaald, in een aantal gevallen toch uiteindelijk wel de binding met een club aangaan, bijvoorbeeld om de mogelijkheid te krijgen bondscompetitie te spelen.

De dammers hebben een goed product, en op sommige middelen zijn de schakers jaloers : iets als Toernooibase is geweldig en hebben "wij" niet. Op de ouderwetse manier kun je de leden niet winnen, c.q. vasthouden dat blijkt voortdurend, goed bedoelde deltaplannen en dergelijke ten spijt.
De realiteit is een nieuwe wereld met nieuwe middelen zoals Piet er een aantal aangeeft, en daar liggen kansen.
Mooi en ook naar mijn idee realistisch gesproken door Schaakmeester. Goede gedachten van Piet, die serieuze aandacht verdienen!
En om op Fred te antwoorden, het zou dan volgens mij niet het enige doel, maar wel een doel en niet alleen een ondersteunend middel moeten zijn.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Mon Apr 20, 2015 19:42

Het zijn zeker mooie gedachten, de kunst is echter om hier realiteit van te maken.
De schaakwereld is vele malen groter, de Nederlandse schaakbond kan profiteren van particuliere initiatieven die in het buitenland genomen worden.
Het moet wat het dammen vooral uit Nederland komen, het zou al een stap in de goede richting zijn als het ons lukt om meer te gaan samenwerken.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 20, 2015 19:52

Geb Kos wrote:Het zijn zeker mooie gedachten, de kunst is echter om hier realiteit van te maken.
De schaakwereld is vele malen groter, de Nederlandse schaakbond kan profiteren van particuliere initiatieven die in het buitenland genomen worden.
Het moet wat het dammen vooral uit Nederland komen, het zou al een stap in de goede richting zijn als het ons lukt om meer te gaan samenwerken.
Wat bedoel je precies met meer te gaan samenwerken?

Geb Kos

Post by Geb Kos » Mon Apr 20, 2015 20:08

Uit: viewtopic.php?f=65&t=6593
Arjen wrote: Waarom bundelen we niet alle digitale krachten die er in Nederland zijn op het gebied van het partijdammen?

- kndb.nl
- toernooibase.kndb.nl
- jeugddammen.com
- alldraughts.com
- laatste.info/bb3 (?)
- turbodambase.com
(hieraan ook nog de dambladen Hoofdlijn (hoofdlijn.nl) en De Problemist (dekvd.net) koppelen?)
- dammen.startpagina.nl (?)
- enz.

Bovengenoemde sites zouden gezamenlijk een bruisend centrum kunnen zijn van en voor dammend Nederland. Nu is alles versnipperd tot en met, iedereen doet zijn uiterste best, maar waar zijn we eigenlijk mee bezig? Als ik zie dat de uitslagen van de Nationale Competitie op twee plaatsen worden ingevoerd, nota bene op uitslagen.kndb.nl én op toernooibase.kndb.nl, wat een verloren tijd! Als ik zie dat hier op het forum geklaagd wordt over een gebrek aan inhoudelijke inbreng van dammers (wel terecht!), terwijl er op Alldraughts mooie analyses verschijnen en er op Toernooibase ook gereageerd kan worden op partijen... versplintering alom. Natuurlijk, Alldraughts presenteert zich als zijnde een internationaal platform, maar zo heeft ieder van de genoemde sites wel een reden om zelfstandig te opereren. Als we alles echter zouden samenbundelen, kunnen we denk ik een veel beter resultaat behalen. Wat is dat beoogde resultaat dan? Actueel zijn, informeren, bezoekers trekken, uitstraling hebben, platform voor discussie bieden, enz.enz.
Als je kijkt naar chess.com, schaaksite.nl dan zie je veel van de door Arjen genoemde "digitale krachten" hierin op 1 plek te vinden zijn.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 20, 2015 20:34

Geb Kos wrote:Uit: viewtopic.php?f=65&t=6593
Arjen wrote: Waarom bundelen we niet alle digitale krachten die er in Nederland zijn op het gebied van het partijdammen?

- kndb.nl
- toernooibase.kndb.nl
- jeugddammen.com
- alldraughts.com
- laatste.info/bb3 (?)
- turbodambase.com
(hieraan ook nog de dambladen Hoofdlijn (hoofdlijn.nl) en De Problemist (dekvd.net) koppelen?)
- dammen.startpagina.nl (?)
- enz.

Bovengenoemde sites zouden gezamenlijk een bruisend centrum kunnen zijn van en voor dammend Nederland. Nu is alles versnipperd tot en met, iedereen doet zijn uiterste best, maar waar zijn we eigenlijk mee bezig? Als ik zie dat de uitslagen van de Nationale Competitie op twee plaatsen worden ingevoerd, nota bene op uitslagen.kndb.nl én op toernooibase.kndb.nl, wat een verloren tijd! Als ik zie dat hier op het forum geklaagd wordt over een gebrek aan inhoudelijke inbreng van dammers (wel terecht!), terwijl er op Alldraughts mooie analyses verschijnen en er op Toernooibase ook gereageerd kan worden op partijen... versplintering alom. Natuurlijk, Alldraughts presenteert zich als zijnde een internationaal platform, maar zo heeft ieder van de genoemde sites wel een reden om zelfstandig te opereren. Als we alles echter zouden samenbundelen, kunnen we denk ik een veel beter resultaat behalen. Wat is dat beoogde resultaat dan? Actueel zijn, informeren, bezoekers trekken, uitstraling hebben, platform voor discussie bieden, enz.enz.
Als je kijkt naar chess.com, schaaksite.nl dan zie je veel van de door Arjen genoemde "digitale krachten" hierin op 1 plek te vinden zijn.
Samenwerking lijkt me altijd goed. Maar geen van die sites heeft naar mijn idee als belangrijkste doelstelling om Piet zijn geuite gedachten tot uitvoering te brengen. Met als doel overleving, ofwel ledenwinst.
Naar voorbeeld van zoals Schaakmeester schreef:
"De KNSB (schaakbond) heeft hier enige jaren geleden op ingespeeld onder het mom beter de potentiële spelers op een andere manier te binden dan helemaal niet te binden ! En de bond die voor die tijd - net als de dambond - achteruit liep in ledenaantallen is gegroeid, en aanzienlijk ook nog. Je kunt misschien niet ieder nieuw lid naar een club krijgen, maar het blijkt dat spelers die met de nieuwe digitale middelen worden binnengehaald, in een aantal gevallen toch uiteindelijk wel de binding met een club aangaan, bijvoorbeeld om de mogelijkheid te krijgen bondscompetitie te spelen."
Hoe denk je met samenwerking ook die ledenwinst tot stand te kunnen brengen?

Geb Kos

Post by Geb Kos » Mon Apr 20, 2015 20:48

Door het aanbieden van 1 aantrekkelijke omgeving waar zowel spelen tegen elkaar en online training aanwezig zijn biedt je de mogelijkheid om te beginnen als dammer en jezelf te verbeteren.
Het is geen directe ledenwinst maar je hoopt dat er meer mensen zich met dammen gaan bezighouden en er uiteindelijk een aantal een damclub gaan opzoeken en/of meedoen met toernooien.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Apr 20, 2015 21:03

Geb Kos wrote:Door het aanbieden van 1 aantrekkelijke omgeving waar zowel spelen tegen elkaar en online training aanwezig zijn biedt je de mogelijkheid om te beginnen als dammer en jezelf te verbeteren.
Het is geen directe ledenwinst maar je hoopt dat er meer mensen zich met dammen gaan bezighouden en er uiteindelijk een aantal een damclub gaan opzoeken en/of meedoen met toernooien.
Het moet inderdaad én-én zijn. Dus naast elkaar en niet het een in plaats van het ander.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Apr 20, 2015 21:22

Eric van Dusseldorp wrote:
Geb Kos wrote:Door het aanbieden van 1 aantrekkelijke omgeving waar zowel spelen tegen elkaar en online training aanwezig zijn biedt je de mogelijkheid om te beginnen als dammer en jezelf te verbeteren.
Het moet inderdaad én-én zijn. Dus naast elkaar en niet het een in plaats van het ander.
Creëer je eigen digitale concurrent, dat is de tip, die hierboven staat. En als digitaal beter wordt dan je eerdere product (Nikon bijv.) dan overleef je.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Apr 20, 2015 22:12

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Creëer je eigen digitale concurrent, dat is de tip, die hierboven staat. En als digitaal beter wordt dan je eerdere product (Nikon bijv.) dan overleef je.
Maar hoe creëer je die digitale concurrent, en hoe geef je het vorm?

Dit is wat de KNSB (met volgens Schaakmeester flinke ledenwinst via digitale leden) meldt op hun site:

Met internetschaak voorziet de KNSB in een digitaal platform om te leren, te spelen, te informeren en te genieten van de schaaksport.
Het lidmaatschap van KNSB internetschaak bedraagt voor leden van schaakverenigingen en persoonlijke leden van de KNSB € 15,- per jaar, een korting van bijna 50% op de normale prijs. Indien u nog niet lid bent van de KNSB, bedraagt het lidmaatschap € 25,- per jaar. In beide gevallen wordt u automatisch Internetlid van de KNSB.

Voordelen KNSB Internetschaak samengevat:
•Nederlandstalig platform binnen PlayChess-omgeving
•Aparte KNSB schaakkamer
•Gereduceerd tarief
•Eenvoudig te bedienen
•Mogelijkheid tot deelname aan internetschaak activiteiten zoals trainingen, workshops en toernooien
•Deelname NK internetschaak

Post Reply