Deltaplan

Post Reply
Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Re: Deltaplan

Post by Alex » Sat Mar 21, 2015 14:32

Frans de Jonge wrote:
Maarten van Leenen wrote:Kom dan maar met zijn allen op 7 mei naar Heerhugowaard, plek zat. Genoeg te bespreken en te delen. Ik ben er klaar voor!

D-Day.
Beste Maarten, wat is er 7 mei in Heerhugowaard? Ik kom graag (vanuit de werkgroep Verenigingsondersteuning), er is inderdaad stof genoeg en ervaringen en successen te delen. Zal kijken of ik een maatje kan meenemen. Johan Pronk. Voorzitter van de 10 jaar terug opgerichte damclub Scheveningen (!). Vandaag wordt het 10 jarig jubileum gevierd met het eerste vissersdorpentoernooi met teams uit IJmuiden, Monster, Katwijk, Scheveningen en zelfs van overzee (Texel!).
7 mei is het Rondje NL, laten we hopen dat die wel doorgaat :)

Komen er in ToernooiBase nog uitslagen van het toernooi?

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: Deltaplan

Post by mikkeltje » Sat Mar 21, 2015 20:36

Ik moest aan jullie denken toen ik volgende passage las:

„Die hele vergadering was een beschamende vertoning. Mensen lieten elkaar niet eens uitpraten”, zegt Sven Kramer, die namens de atletenvereniging in de ledenraad zit. „Maar het ergste is nog dat die gewesten alleen maar met hun eigen belang en eigen positie bezig zijn, in plaats van met het belang van het schaatsen. De topsport en breedtesport hebben elkaar nodig. Maar er zijn mensen die dat niet willen zien.”


Hele artikel hier: http://www.telegraaf.nl/telesport/schaa ... sch__.html

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Sat Mar 21, 2015 22:52

Alex wrote:
Frans de Jonge wrote:
Maarten van Leenen wrote:Kom dan maar met zijn allen op 7 mei naar Heerhugowaard, plek zat. Genoeg te bespreken en te delen. Ik ben er klaar voor!

D-Day.
Beste Maarten, wat is er 7 mei in Heerhugowaard? Ik kom graag (vanuit de werkgroep Verenigingsondersteuning), er is inderdaad stof genoeg en ervaringen en successen te delen. Zal kijken of ik een maatje kan meenemen. Johan Pronk. Voorzitter van de 10 jaar terug opgerichte damclub Scheveningen (!). Vandaag wordt het 10 jarig jubileum gevierd met het eerste vissersdorpentoernooi met teams uit IJmuiden, Monster, Katwijk, Scheveningen en zelfs van overzee (Texel!).
7 mei is het Rondje NL, laten we hopen dat die wel doorgaat :)

Komen er in ToernooiBase nog uitslagen van het toernooi?
Er zijn veel foto's gemaakt. Een van de laatste in klederdracht geklede Scheveningse (81 jaar!) deed de eerste zet. Die komen in aller lokale media terecht. IJmuiden gaat het visserijdorpentoernooi volgend jaar organiseren. IJmuiden won voor Katwijk en Scheveningen. De sfeer was uitstekend, de organisatie was top en voorzitter Johan Pronk was een uitermate innemende en historie van de vissersdorpen docerende gastheer!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Maarten van Leenen
Posts: 105
Joined: Mon Jun 14, 2010 11:07
Real name: Maarten van Leenen

Re: Deltaplan

Post by Maarten van Leenen » Wed Apr 22, 2015 09:47

Even maar weer een wake-up call: op 7 mei zal de KNDB bij SNA op bezoek komen in het kader van Rondje NL. Mooi. Wij zullen deze gelegenheid aangrijpen om de huidige stand van de damsport in de breedste zin des woord te bespreken en hier concreet met een stapel aanbevelingen komen, zowel voor verenigingen, regionale bonden en de KNDB zelf. Het streven is om deze bijeenkomst interactief te maken. Dat betekent dat we nu eens niet een damwedstrijd live via youtube gaan streamen, maar een 'seminar'. En thuis kan het publiek meekijken en (misschien) zelfs bijdragen. De link zal zijn: https://www.youtube.com/watch?v=5-a9TVpiJM4.

Nog mooier zou zijn als iedereen die iets wil toevoegen en/of wil meedenken fysiek komt. SNA, Huygens College, Bergmolen 13, Heerhugowaard.

Aanvang: 19:30

Maurits Meijer
Posts: 221
Joined: Thu Nov 27, 2008 19:22
Contact:

Re: Deltaplan

Post by Maurits Meijer » Fri Apr 24, 2015 17:08

Maarten van Leenen wrote:Het streven is om deze bijeenkomst interactief te maken. Dat betekent dat we nu eens niet een damwedstrijd live via youtube gaan streamen, maar een 'seminar'. En thuis kan het publiek meekijken en (misschien) zelfs bijdragen. De link zal zijn: https://www.youtube.com/watch?v=5-a9TVpiJM4.
Aanvang: 19:30
Leuk idee! Ik kan zelf niet kijken want ik moet dan dammen(ja de hele avond), maar ik zal de videorecorder instellen. Als het goed werkt zou ik het leuk vinden als dit ook voor bijvoorbeeld bondsraadsvergaderingen kan worden gebruikt.
http://slagzet.com

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Mon May 04, 2015 15:28

Maarten van Leenen wrote:Even maar weer een wake-up call: op 7 mei zal de KNDB bij SNA op bezoek komen in het kader van Rondje NL. Mooi. Wij zullen deze gelegenheid aangrijpen om de huidige stand van de damsport in de breedste zin des woord te bespreken en hier concreet met een stapel aanbevelingen komen, zowel voor verenigingen, regionale bonden en de KNDB zelf. Het streven is om deze bijeenkomst interactief te maken. Dat betekent dat we nu eens niet een damwedstrijd live via youtube gaan streamen, maar een 'seminar'. En thuis kan het publiek meekijken en (misschien) zelfs bijdragen. De link zal zijn: https://www.youtube.com/watch?v=5-a9TVpiJM4.

Nog mooier zou zijn als iedereen die iets wil toevoegen en/of wil meedenken fysiek komt. SNA, Huygens College, Bergmolen 13, Heerhugowaard.

Aanvang: 19:30
Vanuit de werkgroep Verenigingsondersteuning zal ik graag bij jullie aanwezig zijn om kennis te nemen van jullie positieve resultaten en waar mogelijk door te vertalen en breder uit te dragen vanuit onze werkgroep.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Tue May 05, 2015 08:10

Even de draad verplaatst van WK jeugd naar Deltaplan.

Marcel Kosters wrote:

Hoi Frans,

Bedankt voor uitnodiging maar daar ga ik om volgende redenen niet op in:

- Lang heb ik op een plek in KNDB gezeten waar ik op dit punt minstens zoveel effect had moeten hebben als in een werkgroep, dit is (nog) niet gelukt en nu is het beter dit binnen de KNDB aan anderen te laten;
- Sinds 2011 ben ik zzp-er in de dam- en denksport en sinds ik terugtreden ben uit KNDB-bestuur met uitzondering natuurlijk van alle activiteiten voor eigen club uitsluitend als zzp-er actief in de damsport;
- Ik doe met name veel met en voor dam-promotor Maarten van SNA en schooldammen in Noord Holland staat al hoog op Maartens lijstje. Het zou geweldig voor de damsport zijn als de KNDB snel besluit om landsbreed en vol in te zetten op schooldammen. Ongeacht of dit wel of niet gebeurt, zet Maarten van SNA door m.b.t. schooldammen in in eerste instantie Noord Holland;
- O ja, voor de duidelijkheid, de KNDB is geen klant van mij;

Dat gezegd hebbend:

- De werkgroep VO zou lijst met NL gemeenten kunnen maken. Inventariseren met schooldam coördinator in KNDB jeugdcommissie waar geen schooldam toernooi wordt georganiseerd en de eigen naam bij 1 'lege' gemeente noteren;
- Ik kan op vrijwillige basis ook een schooldam toernooi in 1 'lege' gemeente buiten Noord Holland organiseren;
- Mij lijkt, dat de bureau medewerkers ook ieder 1 'lege' gemeente achter hun namen kunnen noteren, leuke ervaring die de materie verder tot leven brengt;
- Verder de lijst vullen via - laten we hip doen - crowdsourcing, moet binnen no-time vol kunnen zijn.

Vervolgens in overleg met schooldam coördinator in KNDB jeugdcommissie een actielijstje naar de toernooi organisatoren:

1. Is er een Sportservice of sportloket in je gemeente en heeft deze (vaak exclusieve) loketfunctie naar basisscholen in de gemeente?
2. Als ja: gebruik het! Zij kunnen mooi uitnodigingen naar school versturen en wellicht zelfs de lokale publiciteit regelen. En wellicht ook langs deze weg te regelen: speelzaal (middelbare school wil altijd graag toekomstige leerlingen over vloer), herinneringen en bekers dan wel medailles. Mooi als je meerdere dammers of vrijwillgers kunt mobiliseren op dag zelf als tafeldame of heer maar anders kun je begeleidende ouders en / of leraren ter plekke mobiliseren;
3. Als geen Sportservice: scholen en contactgegevens voor betreffende gemeente inventariseren en bovenstaande puntjes regelen.
4. Na afloop toernooi op gezamenlijk platform (ik neem aan toernooibase) delen zodat voor alle organisatoren en ook alle schooldammers resultaat en omvang van het Nederlandse schooldammen zichtbaar zijn;

- Vervolgens: vouwborden, schijven, beamer, computer, printer in achterbak (eventueel aangevuld met bijvoorbeeld DamZ brochure) en op naar het toernooi.
- Schooldammen moet via lokale media en via lokale sociale netwerken het land doorknetteren: Jantje in plaats A en Pietje in plaats B komen erachter, dat zij allebei aan een schooldam toernooi hebben meegedaan. In met name het gebied tussen Heerhugowaard en Den Helder begint Maarten van SNA dat al een beetje voor elkaar te krijgen. Frisse en onbevangen ouders die in lokale kranten en in hun sociale netwerken allerlei damnieuwtjes ondermeer over schooldammen tegenkomen en concluderen: ,,Dammen is helemaal in hè." De wereldkampioenschappen van Jannes en Harm zijn al twee generaties geleden en deze doelgroep heeft nog nooit van hen gehoord. Ook hebben zij nog nooit gedacht over dammen als een suf of nerderig spel. Ze vinden het gewoon een leuk spel, zoals wij 'echte' dammers dat ook vinden. Ook van Roel Boomstra zullen ze vrees ik nog niet hebben gehoord. Maar, ze zullen het wel leuk vinden, als jonge en frisse Roel de prijzen op het schooldam kampioenschap komt uitreiken.

Zo boeken we snel de eerste zo verlangde successen en kunnen we hier op voort bouwen.

Hartelijke groet,
Marcel


We spreken elkaar! Dank voor je uitvoerige en interessante reactie. Ik zie voor KNDB ook een landelijk aanjagende en faciliterende rol weggelegd. Hoe moeten we nog maar zien en ook de doorgroei van school- naar jeugddammen organiseren is nog een interessante uitdaging.
_________________
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Deltaplan

Post by Fred van Amersfoort » Tue May 05, 2015 09:18

Bizar....zoek de verschillen

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Deltaplan

Post by Fred van Amersfoort » Tue May 05, 2015 09:25

Macel: lees ik het nu echt goed? Ben jij sinds 2011 zzp,er in de dam-denksport???? Dit roept nog veel meer vraagtekens op

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Fri Sep 04, 2015 22:35

Andrew Tjon A Ong wrote:
Jaap van Galen wrote:Op 1 januari 2000 had de KNDB volgens de ledenadministratie 7522 leden.
Op 1 januari 2013 had de KNDB volgens de ledenadministratie 4451 leden.

In 13 jaar zijn we ongeveer 40% van de leden kwijtgeraakt.
Beseffen we dat niet, kan het ons niet schelen, leggen we er ons bij neer, of?
Ondertussen zijn we in het jaar 2014 233 KNDB leden kwijtgeraakt. Bij de aangesloten bonden en persoonlijke leden zelfs 242 leden. Totaal zijn er bij de KNDB in 2014 bijna 500 leden weg. En dat in het jaar dat Roel Boomstra Europees kampioen is geworden en Pim Meurs met topsport gestopt is.

Groningen 15 leden
Friesland 72 leden
Gelderland 48 leden
Noord-Holland 13 leden
Zuid Holland Zuid 9 leden
Zeeland 5 leden
Noord-Brabant 31 leden
Limburg 6 leden
Zuid-Holland 34 leden
Over een jaar of 8 hebben we de grens van 2000 leden bereikt. Jaap van Galen en Fred van Amersfoort krijgen met hun cijfers en analyses steeds meer gelijk. Er moet nu toch echt wel wat gebeuren. Zou het WK Dammen het wondermiddel tegen de krimp zijn? Ik vrees als we niet snel fors inzetten op school- en jeugddammen dat het effect behoorlijk zal tegenvallen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Sat Feb 11, 2017 10:15

Frans de Jonge wrote:Als kernteam "Deltaplan groei ledental" vinden we de doorzettende daling van het ledental van van de dambond rampzalig. Om de daling om te zetten in groei is een gebundelde en maximale energie nodig. Zonder visie, integrale benadering en gerichte acties zal het ledental immers blijven dalen. Er zijn al heel veel acties en ideeën geweest, als kernteam (Jaap van Galen, Fred van Amersfoort en Frans de Jonge) willen we onze schouders er onder zetten om tot een integrale aanpak te komen om de voortgaande daling in een groei om te zetten. Dit willen we niet alleen doen, maar met steun van damvrienden die dezelfde ambities en bezorgdheid hebben. Voor de ontwikkeling van het "Deltaplan groei ledental" gaan we de boer op. We bevragen gericht damvrienden ook met naam en faam, maar we zijn ook ook op dit Forum om van gedachten te wisselen en ideeën op te halen. Uiteindelijk willen we de eerste helft van 2013 een Deltaplan aan het Bestuur en de bondsraad aanbieden. We hopen op deze manier een steentje bij te dragen aan het beleid en jaarplannen van de bond met als resultaat weer groei!

Ondertussen hebben we een aantal hoofdelementen in kaart gebracht waarop we ons willen richten. Andere items zijn natuurlijk welkom!
• bij groei is de jeugd meest kansrijk, maar er is zeker ook aandacht voor herintreding van oud-leden.
• meer gericht zichtbaar maken van de damsport, ofwel imagobuilding. Het mag bijvoorbeeld niet zo zijn dat damverenigingen op internet niet of niet actueel te vinden zijn, of damtoernooien nauwelijks gepromoot worden en onbereikbaar zijn voor geïnteresseerden zoals halve finales van Nederland of Seaports Masters.
• organisatietalent effectief gebruiken. Ofwel kwaliteit kader gericht inzetten, indien mogelijk zoveel mogelijk damsportbreed in plaats van beperkt lokaal.
• professionele proeftuinbenadering, onze beste organisatietalenten inzetten op kansrijke projecten. Bijvoorbeeld:
o een professionele poging om een damvereniging op te richten in wellicht een grote stad als Zoetermeer.
o een weloverdachte poging om naschoolse opvang op te zetten in een stad als Den Haag.
o een serieuze poging om een gezien ledenaantal en leeftijd ten dode opgeschreven vereniging te laten opleven.
• analyse van de verspreiding, kwaliteit en kwantiteit van het georganiseerde dammen in de laatste 25 jaar, en daarmee onder andere:
o wat gaat er goed en wat kunnen we daar van leren.
o scenario naar toekomst, wat als we niets doen.
o wat doen we goed en slecht als we kijken naar aantallen en verloop per leeftijdscategorie of "dekkingsgraad" per regio in vergelijking met andere vergelijkbare sporten.
• wat kunnen we investeren, hoe vinden we een financiële manoeuvreerruimte om iets te ondernemen.

Plannenmakerij is één, uitvoeren is twee. Ook dat willen we meenemen in dit Deltpaplan. Wees vooral vrij hier om te sparren, discussiëren en suggesties mee te geven, zodat een Deltaplan ook succesvol kan worden!
5 Jaar later bij ongewijzigd beleid. Inzet op topsport financieel bleef ondersteund door NOC*NSF en de KNDB. Nauwelijks geld naar jeugd/schooldammen gericht op instroom. Er komen nu plannen. En nu de rekening, zie stukken voor komende Bondsraad op onze website. De rekening wordt afgewenteld op ons continu dalend ledental. Dat los je niet op met een"kwartje van Kok". We ontkomen niet aan een krimp van onze professionele ondersteuning. De grootste kostenpost houdt zich niet bezig met ledengroei. Daar zijn ze ook te duur voor en niet op geselecteerd. Handjes aan het bord zijn er nodig (school- en jeugddammen):
Voorstel contributieverhoging 2017         bondsbestuur
Het bestuur stelt de Bondsraad voor om tot een eenmalige opslag op de contributie 2017 van € 5,00 te
besluiten met de onderstaande motivering.
Telling 31‐12‐2015
Senioren        jeugdleden     totaal
3761               690                4451
Telling 31‐12‐2016  
Senioren        jeugdleden     totaal
3488               579                4067
telling 1‐1‐2017 (o.b.v. voorschotnota’s)
senioren         jeugdleden     totaal
3201                382                3583
  
Uit de telling ultimo 2015 ten opzichte van de telling per 1‐1‐2017 blijkt dat in 2016 de KNDB 868 (=19.5%‐/‐)

leden is kwijt geraakt. Ten opzichte van 2015 is het aantal jeugdleden met 308 (=44,6%‐/‐) gedaald.
In de november vergadering was deze extreme daling nog niet bekend bij het bespreken van het MJP en van de
begroting 2017. Maar de hiermee samenhangende lagere contributie‐inkomsten nopen tot een bijstelling van
de begroting 2017.
  
In de begroting 2017 was opgenomen een opbrengst van 145.000 euro aan contributieopbrengsten.
Van deze 145.000 euro aan contributiegelden was 10.000 euro gelabeld voor de aanvalsplannen, waar vanuit
het MJP invulling aan wordt gegeven.
Momenteel zijn de inkomsten uit de contributies naar verwachting 127.500 euro. Dit betekent dat om de
begroting sluitend te krijgen direct maatregelen nodig zijn. Een eventuele bezuiniging om dit gat te dichten kan
uitsluitend gerealiseerd worden uit inkrimping van de niet‐topsportgebonden medewerkers of uit de gelden
voor de aanvalsplannen. Gelet op de absolute noodzaak om het jaardeel 2017 van het MJP uit te voeren, ook in
het licht van de versnelde ledendaling, wil het bestuur niet bezuinigen om de activiteitengelden voor de
aanvalsplannen.
Overhaaste inkrimping van het personeelsbestand is ook ongewenst en vergt nader onderzoek, ook in relatie
tot het nieuwe ontslagrecht en de cao.  
  
Om invulling aan het MJP te kunnen geven is het daarom wenselijk of eigenlijk dringend nodig om een
eenmalige verhoging van de contributie te vragen van € 5,00. Deze zal dan in de voorschotnota’s van 1 juli en
dus de afrekening van de contributie van oktober 2017 worden opgenomen.  
Dit geeft het bestuur de tijd om gepaste financiële invulling te geven aan de uitdaging waar de KNDB en haar
leden voor staat in de begroting 2018, maar bovenal brengt het de uitvoering van het MJP over 2017 niet in
gevaar.
Bestuur heeft advies gevraagd aan Fico over dit voorstel en de FiCo gevraagd om te kijken naar mogelijkheden
richting de toekomst. Het advies van de FiCo zal worden nagezonden
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Deltaplan

Post by Fred van Amersfoort » Sat Feb 11, 2017 19:34

Gebouw in Veenendaal sluiten is de beste optie. De administratie van die laatste paar leden kan ook vanuit een schoenendoos.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Deltaplan

Post by Fred van Amersfoort » Wed Jun 21, 2017 19:04

Laten we het topic Deltaplan maar weer eens uit de kast halen. Hoezo kwam de kritiek op het bestuur onverwacht? Het gehele proces speelt al jaren

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Deltaplan

Post by Frans de Jonge » Fri Jan 19, 2018 23:46

Fred van Amersfoort wrote:Laten we het topic Deltaplan maar weer eens uit de kast halen. Hoezo kwam de kritiek op het bestuur onverwacht? Het gehele proces speelt al jaren
Afgelopen jaar weer een forse tegenvallende daling van het ledental met bijna 350 leden. We hebben nu nog iets meer dan 3.000 unieke leden van het internationale spel.
Er schijnt ondertussen toch iets te gaan gebeuren. Eerdaags wordt een pilot gedraaid vanuit de aanvalsplannen, met Jan Ekke de Vries en Zainal Palmans als de bedenkers en uitvoerders van de systematiek. Vanuit het Bondsbureau hebben Rik Keurentjes en Paul Visser gezorgd voor de productie van alle hulpmiddelen (lesmateriaal, handleidingen, internet, etc.). Marcel Kosters en Paul v.d. Veen
Er vindt eerdaags ook een meeting met de weer tot leven gebrachte werkgroep Verenigingsondersteuning.
Ook worden er weer nieuwe damverenigingen opgericht.
Attachments
leden per 31-12-2017.pdf
(204.11 KiB) Downloaded 172 times
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

playforstacks
Posts: 708
Joined: Sat Aug 25, 2012 02:34
Real name: Thijs van den Broek

Re: Deltaplan

Post by playforstacks » Sat Jan 20, 2018 01:06

ledenaantallen 31-12-2017 vergelijken met 31-12-2016 geeft om meerdere redenen een verkeerd beeld.

1. jaarlijks lidmaatschap is naar seizoenslidmaatschap gegaan
2. in het cijfers 31-12-2016 zitten er nog voor 1 heel jaar afzeggingen.

Ik heb al meerdere malen aangekaart (met oplossingen) hoe de cijfers op een representatieve manier gepubliceerd zouden kunnen worden. ik heb zelf meerdere malen representatieve schema's gemaakt helaas worden deze door niemand gebruikt.

@Frans je zult 1-1-2017 moeten vergelijken met 31-12-2017 je zult dan zien dat de ledendaling in 2017 meevalt (dit voorspelde ik ook al in begroting contributie ). Deze komt in de verste verte niet bij de 350 die jij noemt.

Post Reply