Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Peter van Heun

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Peter van Heun » Mon Nov 03, 2014 11:20

Jan Pieter wrote:
Peter van Heun wrote:
Jan Pieter wrote:...
2) mobiele hotspots zijn in de NC sowieso verboden. Alleen Wi-Fi is toegestaan.
...
Ik kan ergens overheen gelezen hebben maar volgens mij zijn mobiele hotspots niet verboden. Dan zou de volgende discussie ook zinloos zijn geweest: viewtopic.php?f=65&t=3930&start=60#p109502.
Zie: http://www.kndb.nl/cms/index.php?option ... Itemid=119
(laatste zin vd eerste alinea)
Walter gaf aan dat een hotspot een wifi maakt. Als die in de speelzaal is, voldoet die aan de laatste zin van die alinea. Beetje creatief denken mag toch wel. :wink:
Jan Pieter wrote:En zie: viewtopic.php?t=3930&p=109594
De discussie waar jij naar verwijst, werd gevoerd toen digitale notatie in de NC nog niet aan de orde was.
Misschien niet voor iedereen maar voor mij was die wel aan de orde. Het reglement dateert van 29 augustus. Ik schrijf daarover op 31 augustus met het oog op de mogelijkheden in de NC.

Maar het is nogal een technisch theoretische discussie waarbij techniek en regels nooit lekker samengaan omdat regels de techniek moeten volgen. Laat nou eerst maar eens de notatie substantieel digitaal gaan of de borden elektronisch worden.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Nov 03, 2014 12:58

Peter van Heun wrote:Walter gaf aan dat een hotspot een wifi maakt. Als die in de speelzaal is, voldoet die aan de laatste zin van die alinea. Beetje creatief denken mag toch wel. :wink:
Als je via creatief denken een onzinnige regel kunt omzeilen, ben ik daar zeker voor, maar zoals ik al schreef vind ik dit een heel logische regel. Digitaal noteren is momenteel toegestaan als experiment. Er wordt rekening gehouden met kinderziektes. Dan is het handig wanneer je problemen met de internetverbinding zo veel mogelijk uit kunt sluiten.
Wanneer er wat meer ervaring is opgedaan met de digitale notatie, kun je de eisen voor de verbinding altijd nog versoepelen.

henk stoop

Post by henk stoop » Mon Nov 03, 2014 17:20

Jan Pieter wrote:
Peter van Heun wrote:Walter gaf aan dat een hotspot een wifi maakt. Als die in de speelzaal is, voldoet die aan de laatste zin van die alinea. Beetje creatief denken mag toch wel. :wink:
Als je via creatief denken een onzinnige regel kunt omzeilen, ben ik daar zeker voor, maar zoals ik al schreef vind ik dit een heel logische regel. Digitaal noteren is momenteel toegestaan als experiment. Er wordt rekening gehouden met kinderziektes. Dan is het handig wanneer je problemen met de internetverbinding zo veel mogelijk uit kunt sluiten.
Wanneer er wat meer ervaring is opgedaan met de digitale notatie, kun je de eisen voor de verbinding altijd nog versoepelen.
Ik ben het eens met Jan Pieter. Stabiliteit van de verbinding is essentieel.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Nov 04, 2014 22:57

henk stoop wrote:
Jan Pieter wrote:
Ik ben het eens met Jan Pieter. Stabiliteit van de verbinding is essentieel.
Ik denk dat je als organisatie (ook KNDB) bij toernooien betreffende digitale invoer keuzes/koppelingen moet maken uit twee lijstjes. (Meerdere koppelingen zijn dan ook mogelijk).

Devices:

- uniforme dedicated tablets 10 inch
- tablets 7/10 inch
- alle mobiele devices (ook smartphones)

Verbindingen;

- eigen wifi access point (router) aangesloten op vast internet van locatie met voldoende bandbreedte
- wifi access point van locatie
- wifi hotspot via mobiel device
- gebruik van eigen 3g/4g verbinding van mobiel device

Uiteraard zijn er zoveel technologische ontwikkelingen, dat je deze lijstjes telkens moet updaten.
Want met 4g, denk ik dat je aan een tablet/mobiel in de toekomst ook een losstaand webcammetje kunt gaan hangen, waardoor je zowel digitaal kunt noteren maar ook streaming beeld van bord/spelers/klok kunt gaan uitzenden.

En ik denk dat er software ontwikkeld kan worden, die van streaming video van het bord (in welke hoek/formaat/grootte dan ook), een pdn-notatie maakt, waardoor via video digitaal genoteerd wordt, met naast de video ook display op internet via applet met commentaarmogelijkheid…..(maar dan zijn we vast een tiental jaren verder). Dan wordt de huidige handmatige tabletinvoer weer overbodig.

Voor de huidige pilot in de Nationale Competitie is het goed dat er gekozen is voor een uniform format. Maar een wifi-hotspot via mobiele telefoon kan soms beter werken dan het wifi access point van de locatie. Bij de halve finales NK Emmeloord 2013 (Van der Valk) bleek namelijk tijdens dinertijd (veel mensen, die mobiel wat uitvogelden) de wifi van locatie slecht te functioneren (volgens mij steeds minder bandbreedte en uitval).

En er zijn natuurlijk nog de elektronische borden.
Ben benieuwd hoe de blindsimultaan Sijbrands georganiseerd gaat worden. 32 elektronische borden aanslepen….. of (alternatief) zo’n 4 tablets (want je moet rekening houden met batterij laden/uitval) waarmee 1 of 2 personen (zelfs deelnemers, die zich vervelen…) de hele kloksimultaan digitaal kunnen registreren.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Nov 05, 2014 09:37

Keep on dreaming.............het leeft totaal niet.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed Nov 05, 2014 10:44

Fred van Amersfoort wrote:Keep on dreaming.............het leeft totaal niet.
Op 4 januari 2004 werd door Wieger Wesselink dit topic geopend:
viewtopic.php?f=56&t=436

Op 13 januari 2004 schreef ik het volgende:
viewtopic.php?f=56&t=436&start=32

"Piet Bouma wrote:
Wat ik in mijn omgeving merk is, dat veel dammers het interessant vinden, om te berekenen hoe hun rating er momenteel bijstaat.
De jaarlijkse ratinglijst (de FMJD doet het al vaker) voldoet dus niet geheel.

Uiteraard zijn er enkelen, die al een ratingmachine hebben gemaakt, waarmee je, door de (rating van) tegenstanders in te voeren, je nieuwe rating kunt berekenen.

Wat ik handig zou vinden is een databaseapplicatie (bij de KNDB), waarbij wedstrijdleiders (nationale, provinciale en toernooiwedstrijdleiders) uitslagen kunnen invoeren, waarna meteen een nieuwe ratinglijst beschikbaar is. Dus een real-time ranglijst.
Dit kun je dan uitbreiden door ook de toernooi(eind)standen, wedstrijdrondes en uitslagen vanuit die database zichtbaar te maken.
Zo’n database kan dan dienen als damarchief van allerlei wedstrijden.

En (om het nog mooier te maken), als je een partijuitslag aanklikt en je hebt zelf Turbo-Dambase op de computer, dan zou je de partij meteen na moeten kunnen spelen (als hij is ingevoerd in Tdambase).

Wieger:
Inderdaad, de rating wordt niet erg vaak bijgewerkt. Ik denk dat dat komt doordat het nog te veel handmatig gebeurt. Om dat te verbeteren zal er met de makers van invoerprogramma's (lees: Klaas Bor) moeten worden samengewerkt. Een begin zou zijn om de ledenlijst van de KNDB (en overige landen) te gebruiken als namenlijst in TurboDambase. Dan heeft iedere speler een unieke (liefst duidelijk herkenbare) identificatie, zodat er geen mensenhand aan te pas hoeft te komen om zo'n partij te verwerken. Verder zou TurboDambase uitvoer moeten genereren in een voor ratingprogramma's geschikt formaat.

De ratingmachine van Damclub Oerterp (http://www.mycgiserver.com/~hendrikv/home.html) is trouwens best aardig. Een realtime rating kan alleen op initiatief van de bond gemaakt worden, want die beschikt over de uitslagen en bepaalt welke partijen meetellen. Het doorklikken van partijuitslagen naar TurboDambase zie ik niet snel gebeuren. Ik heb zelf wel eens overwogen om toernooitabellen te genereren voor de toernooien die ik op mijn site heb staan, zodat je een partij in de dambo applet kunt bekijken door op de uitslag te klikken. Maar er zitten te veel onregelmatigheden/fouten in de partij-informatie in TurboDambase, waardoor ik er toch maar van afgezien heb.

Vraagje wrote:
Enkele mogelijke bijvoordelen van dit voorstel:
1. Geen onduidelijkheid van welke speler de betreffende partijen (in Turbodambase) zijn, zo spelen er in de hoofdklasse bijv. 2 J. v.d. Weteringhs volgens mij, een voor Dordrecht en een voor 's-Gravenpolder.
2. De mogelijkheid om op rating te zoeken in Turbodambase (een optie die al wel in truus bestaat)."

Dat is (2004) de eerste keer dat ik de "droom" "concept" Toernooibase aan de orde heb gesteld. Was al bezig met een uitslagendienst PFDB competitiewedstrijden.
We zijn nu 10 jaren verder. Wat vind men nu van deze "droom"?

Ik blijf graag verder dromen....want ik denk dat het gaat leven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Nov 05, 2014 15:26

Piet Bouma wrote: Ik blijf graag verder dromen....want ik denk dat het gaat leven.
Iets als ik droom, dus ik leef?

Maarten van Leenen
Real name: Maarten van Leenen

Post by Maarten van Leenen » Thu Nov 06, 2014 08:14

Een droom is een doelstelling zonder deadline.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Nov 11, 2014 20:08

Voordat bestuurslid Geb Kos op vakantie ging heeft hij mij betreffende de Nationale Competitie doorgegeven bij welke wedstrijden op 1 november en 15 november volgens de KNDB digitaal genoteerd mag worden. Afspraak was dat deze elke maandag voor speeldag door Bondsburo op KNDB-site geplaatst worden. Helaas heb ik dat nog niet gezien. Daarom hier de wedstrijden van de vijfde ronde op zaterdag 15 november:

Ereklasse
SNA - 020
Witte van Moort - Damvereniging VBI

Hoofdklasse A
Witte van Moort 2 - Huizum

Hoofdklasse B
TDV RDC - Rijnsburg

1e klasse A
SSS - Dokkum
Damkring Emmeloord - Dammers uit Oost 2
Zoranet Zwolle - Lelystad
Roden / Leek - DEZ Laren

1e klasse B
SNA 2 - 020 2
Samen Sterk - De Hofstad Dammers
Zaanstreek - Ons Genoegen Utrecht

1e klasse C
PSV Dammen - Rivieren Dammers
TDV 2 - Denk en Zet 2

2e klasse A
Troch Tinken Sterk - SDC

2e klasse B
Witte van Moort 3 - Almelo/Borne CT
TDT/Salland CT - Oosterveen

2e klasse C
SNA 3 - WSDV/Heteren CT

2e klasse D

2e klasse E
Roermond - Damvereniging VBI 3
Damcombinatie D'Amateurs CT - De Kroonschijf

In totaal 19 wedstrijden.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Nov 16, 2014 10:51

Vannacht droomde ik van een Toernooibase dat voldoende stabiliteit, bandbreedte of condensators heeft om invoer van partijen uit de NC mogelijk te maken. Bij 2 van de 10 partijen liep Toernooibase vast bij het Save commando. (Tenminste, als er na 10 minuten nog niet de melding komt dat het opslaan gelukt is lijkt me dat een vastloper...)
Moest ik dus weer opnieuw beginnen met -zal je altijd zien- net die partij die in een soort hieroglyphen was genoteerd.
Het zal wel druk zijn geweest op de server.....
Uiteindelijk maar teruggegrepen op invoer in Dam22 (uit 1997 geloof ik), openen in Notepad (uit 1995), en Copy-Paste PDN.
Ouderwets maar onverwoestbaar. Kan niet stuk.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Nov 16, 2014 11:05

Gisteren zijn er zes partijen uit de Nationale Competitie semi-live weergegeven. Daarachter de hits in Toernooibase (hoeveel keer op selectie semi-live applets is geklikt, waarbij men partijen kan selecteren).

Jan Pieter Drost - Arnoud Rood 333
Aize Plantinga - Bernard Post 321
Rein van der Wal - Tamar Visser 315
Henk Grotenhuis ten Harkel - Kor de Groot 301
Hans van Dijk - Jeffrey Steen 281
Elena Altchoul - Erwin Heslinga 165

Google Analytics:
Gisteren zijn er 175 sessies geweest op de semi-live pagina.
Er zijn totaal 385 unieke bezoekers op Toernooibase geweest.

Overigens droomde ik vannacht ook dat ik nog livepartijen van het Lishui Open kon nakijken/naspelen.
Wat gebeurt er op de link van de livegames: "Deze webpagina is niet beschikbaar."
De hele livedraughtsserver van de KNDB ligt eruit. Kan zijn dat in China het vele bezoek de server heeft opgeblazen, maar ik betwijfel het.

Overigens Paul. Eind vorig jaar moest stel op sprong (binnen 1 1/2 week) de hosting (server) op commando van Marcel Kosters veranderd worden van Toernooibase. Sindsdien (en Michel Stempher heeft dit ook als eens opgemerkt) is de performance niet beter geworden.
Wat betreft hosting heb ik me in 2008 overgeleverd aan de KNDB.
Je mag best een verzoek indienen, dat er een veel krachtiger server ingezet wordt.

Er zijn gisteren 233 partijen van de Nationale Competitie ingevoerd. Er vanuit gaande dat het overgrote deel na 17.00 uur is ingevoerd, komt dat neer op 1 partij per 2 minuten.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Sun Nov 16, 2014 12:04

Laten we hopen dat Geb Kos en Eva Houtjes hierin iets weten te veranderen.
Ik bedoel niet eens een krachtiger server maar werkelijk aandacht en affiniteit binnen het bestuur KNDB voor de mogelijkheden voor technologie binnen de damsport.
Techniek vraagt om continue verbeteren en innoveren.
Bij stilstand wordt het snel slechter.
Zoals de slecht functionerende E-borden in China. (Ik geloof niet dat er nog structureel en regelmatig contact is tussen DGT Projects en de KNDB.)
Zoals een overbelaste Toernooibaseserver omdat -gelukkig!- dammend Nederland nu eindelijk begrijpt dat het uiterlijk op zaterdagavond invoeren van partijen gewoon een verplichting is als je de damsport een ietsie-pietsie vooruit wilt helpen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Nov 16, 2014 15:06

Paul van de Veen wrote:Laten we hopen dat Geb Kos en Eva Houtjes hierin iets weten te veranderen.
Dat zou inderdaad heel fijn zijn. Toernooibase heeft de laatste tijd wel erg vaak een hikje.
Ook de KNDB-website loopt niet helemaal lekker. Als ik in het service-menu op downloads klik, volgt een error.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Nov 18, 2014 20:56

Even de gegevens van gisteren van de 1e ronde Interland Nederland - Senegal.
Hits op de semi-live applets:

Jitse Slump - Cheikh Maurice Ndione(1127)
Alexander Baliakin - Bassirou Ba (984)
Pim Meurs - Modou Seck (888)
Youssou NDiaye - Jasper Lemmen (791)
NDiaga Samb - Ron Heusdens (624)

Google Analytics.

Aantal sessies op de semi-live applets:
621.
Waaronder 15 uit Senegal, 13 uit Frankrijk, 12 uit Polen en 10 uit Belgie.
In totaal 559 unieke bezoekers in Toernooibase.

Vandaag is er sprake van een verdubbeling! Morgen heb ik ook de cijfers
van Google Analytics.

En vanavond al weer vijf wedstrijden semi-live:
Drie uit de wedstrijd De Oldehove 2 - Bolsward Workum Combinatie (Ereklasse PFDB).
Een uit de onderlinge competitie De Oldehove.
En eentje uit de onderlinge competitie CEMA/De Vaste Zet Geleen.
En dan reken ik de partij van Martijn van Gortel nog niet eens mee.
Na vijf zetten uit en toen "verdrongen" door een net opgestarte partij
vanuit Leeuwarden.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Tue Nov 18, 2014 21:59

Piet Bouma wrote:Even de gegevens van gisteren van de 1e ronde Interland Nederland - Senegal.
Hits op de semi-live applets:

Jitse Slump - Cheikh Maurice Ndione(1127)
Alexander Baliakin - Bassirou Ba (984)
Pim Meurs - Modou Seck (888)
Youssou NDiaye - Jasper Lemmen (791)
NDiaga Samb - Ron Heusdens (624)
Ontdek ik nou een mate van partijdigheid van de bezoeker? De winnaar namens Nederland heeft de meeste hits en de verliezer de minste ;) Ik besef trouwens dat Slump als laatste nog bezig was dus dit zal de echte oorzaak zijn voor de hits, maar het blijft wel leuk om te zien :lol:

Post Reply