Fred van Amersfoort wrote:Keep on dreaming.............het leeft totaal niet.
Op 4 januari 2004 werd door Wieger Wesselink dit topic geopend:
viewtopic.php?f=56&t=436
Op 13 januari 2004 schreef ik het volgende:
viewtopic.php?f=56&t=436&start=32
"Piet Bouma wrote:
Wat ik in mijn omgeving merk is, dat veel dammers het interessant vinden, om te berekenen hoe hun rating er momenteel bijstaat.
De jaarlijkse ratinglijst (de FMJD doet het al vaker) voldoet dus niet geheel.
Uiteraard zijn er enkelen, die al een ratingmachine hebben gemaakt, waarmee je, door de (rating van) tegenstanders in te voeren, je nieuwe rating kunt berekenen.
Wat ik handig zou vinden is een databaseapplicatie (bij de KNDB), waarbij wedstrijdleiders (nationale, provinciale en toernooiwedstrijdleiders) uitslagen kunnen invoeren, waarna meteen een nieuwe ratinglijst beschikbaar is. Dus een real-time ranglijst.
Dit kun je dan uitbreiden door ook de toernooi(eind)standen, wedstrijdrondes en uitslagen vanuit die database zichtbaar te maken.
Zo’n database kan dan dienen als damarchief van allerlei wedstrijden.
En (om het nog mooier te maken), als je een partijuitslag aanklikt en je hebt zelf Turbo-Dambase op de computer, dan zou je de partij meteen na moeten kunnen spelen (als hij is ingevoerd in Tdambase).
Wieger:
Inderdaad, de rating wordt niet erg vaak bijgewerkt. Ik denk dat dat komt doordat het nog te veel handmatig gebeurt. Om dat te verbeteren zal er met de makers van invoerprogramma's (lees: Klaas Bor) moeten worden samengewerkt. Een begin zou zijn om de ledenlijst van de KNDB (en overige landen) te gebruiken als namenlijst in TurboDambase. Dan heeft iedere speler een unieke (liefst duidelijk herkenbare) identificatie, zodat er geen mensenhand aan te pas hoeft te komen om zo'n partij te verwerken. Verder zou TurboDambase uitvoer moeten genereren in een voor ratingprogramma's geschikt formaat.
De ratingmachine van Damclub Oerterp (
http://www.mycgiserver.com/~hendrikv/home.html) is trouwens best aardig. Een realtime rating kan alleen op initiatief van de bond gemaakt worden, want die beschikt over de uitslagen en bepaalt welke partijen meetellen. Het doorklikken van partijuitslagen naar TurboDambase zie ik niet snel gebeuren. Ik heb zelf wel eens overwogen om toernooitabellen te genereren voor de toernooien die ik op mijn site heb staan, zodat je een partij in de dambo applet kunt bekijken door op de uitslag te klikken. Maar er zitten te veel onregelmatigheden/fouten in de partij-informatie in TurboDambase, waardoor ik er toch maar van afgezien heb.
Vraagje wrote:
Enkele mogelijke bijvoordelen van dit voorstel:
1. Geen onduidelijkheid van welke speler de betreffende partijen (in Turbodambase) zijn, zo spelen er in de hoofdklasse bijv. 2 J. v.d. Weteringhs volgens mij, een voor Dordrecht en een voor 's-Gravenpolder.
2. De mogelijkheid om op rating te zoeken in Turbodambase (een optie die al wel in truus bestaat)."
Dat is (2004) de eerste keer dat ik de "droom" "concept" Toernooibase aan de orde heb gesteld. Was al bezig met een uitslagendienst PFDB competitiewedstrijden.
We zijn nu 10 jaren verder. Wat vind men nu van deze "droom"?
Ik blijf graag verder dromen....want ik denk dat het gaat leven.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!