Herman Hoogland heeft in 1923 zijn zogeheten "Nieuwe Speelwijze" (later herdoopt tot Checkers) gelanceerd. Voor zover ik dat uit secundaire bronnen (zoals Drie Tegen Een is Gemeen) heb kunnen achterhalen, mogen dammen elkaar daarbij orthogonaal slaan (zoals in het Fries dammen). Dammen slaan schijven echter alleen diagonaal, en schijven mogen eveneens alleen diagonaal slaan.
Mijn vraag is: welke meerslagregel geldt bij de Nieuwe Speelwijze?
De reguliere internationale meerslagregel (meeste geslagen stukken)? Of die van het Fries dammen (hoogste waarde van de geslagen stukken, N dammen zijn meer dan 2 N - 1 en minder dan 2 N schijven, daarna damslag)? Ik vermoed het eerste, bijvoorbeeld de mij bekende bronnen stellen dat bij een volledig dammeneindspel de spelregels gelijk zijn aan Fries dammen.
Er zijn een aantal primaire bronnen waarover ik niet beschik: het originele voorstel van Hoogland in het Damspel, zijn latere boek "International Checkers", het boek van Broekkamp "De nieuwe speelwijze in het dammen van Herman Hoogland jr.", en het boek van zijn broer Richard Hoogland "Checkers: het moderne damspel".
Wie kan mij hierbij verder helpen (liefst met ingescande PDF van de passages over de spelregels uit een van bovengenoemde artikelen/boeken)?
meerslag bij de Nieuwe speelwijze
-
Re: meerslag bij de Nieuwe speelwijze
Zie hier een print uit "Checkerwereld"
De 'normale' meerslagregel is dus van toepassing.
- Attachments
-
- Checkerwereld01.jpg (338.58 KiB) Viewed 3417 times
-
Re: meerslag bij de Nieuwe speelwijze
Dank! Dit Checkers is dus de omzetting van de NSW naar het 8x8 bord. Goed om te weten. Ook een erg bijzondere notatie op het linkerdiagram, trouwens.Vro wrote:Zie hier een print uit "Checkerwereld"