Subsidie NOC*NSF slinkt
-
Re: Subsidie NOC*NSF slinkt
Dan heb je het over heel erg lang geleden vriend Drost en heb je ook niets begrepen van de redenen destijds. Het kopen van had destijds een legitieme reden. Die club was toen al op sterven na dood, net als de KNDB nu. En te vergelijken met Twentes Eerste nu. Het doel was de langzame dood op te rekken en de geleende tijd zinnig te benutten. Als je een beetje had opgelet dan zag je in die beginjaren een mix van oude Apeldoorners, diverse eigen opgeleide jeugdspelers en bescheiden inkopen. Aanvankelijk was dat succesvol. Bij succes zijn er altijd figuren die op het beslissende moment dat succes ook willen claimen. Die gaan dan op de voorgrond staan en zonder zelf ook maar iets aan opbouw te willen doen. Verder heb je gelijk, ik ben medeschuldig en later tot andere inzichten gekomen. Daarom weet ik dus ook waar ik het over heb. Maar Drost, wat is eigenlijk jouw inbreng in de damwereld behalve altijd dat geacteerde juridische toontje? Hoe groot is jouw club, welke jeugdspelers heb jij opgeleid, welke gestopte dammers heb jij weer achter het bord gekregen? Namen en rugnummers welkom. Mag ook uit een ver verleden want verdiensten verjaren niet.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Je dwaalt af. Het gaat er om dat jij regelmatig beweert dat anderen jouw standpunten kopiëren, terwijl zij soortgelijke standpunten al verkondigden lang voordat jij dat deed.Fred van Amersfoort wrote:...veel woorden...
Volgens mij moet dit meer de sfeer worden op een forum dan enkel de financiën (Dit gaat niet over Drost, maar algemeen).
Veel dammers denken alleen maar hoe het beter zou kunnen, en dan stopt het brein. Ga zelf is wat doen.
Als iedereen nou is wat doet op de club ipv mee denken met KNDB, dan had je deze problemen ook niet.Hoe groot is jouw club, welke jeugdspelers heb jij opgeleid, welke gestopte dammers heb jij weer achter het bord gekregen? Namen en rugnummers welkom. Mag ook uit een ver verleden want verdiensten verjaren niet.
Veel dammers denken alleen maar hoe het beter zou kunnen, en dan stopt het brein. Ga zelf is wat doen.
-
Ik ga er verder ook geen wedstrijd van maken wie wat het eerst gezegd heeft. Als Bouma en ik het blijkbaar eens zijn dan is dat al een stap voorwaarts. En Leri heeft gelijk dat het eerst op de eigen club moet gebeuren. Zelf ga ik dat pas weer doen bij een club of provincie die zo min mogelijk afhankelijk is van de KNDB. Wat dat betreft is Friesland op de goede weg. Ik hoop dat Gelderland spoedig volgt.
Begin een eigen club zou ik zeggen .
Wachten tot anderen wat doen gebeurd al genoeg.
Wachten tot anderen wat doen gebeurd al genoeg.
Achja, en dan valt het dood hier...
Als we een topic hebben waarin we kunnen zeuren over KNDB heb je in no-time 10 pagina's,
en als je ook maar iets aanhaalt over wat we echt zelf doen heb je 0 reacties.
Als we een topic hebben waarin we kunnen zeuren over KNDB heb je in no-time 10 pagina's,
Precies, dat is het probleem van de damsport, teveel geklaag en veel te weinig mensen die zich enthousiast inzetten.Leri wrote:Achja, en dan valt het dood hier...
Ik ga proberen volgend seizoen samen met Klaas Leijenaar weer een jeugddamclub op te zetten. Geheel mijn eigen initiatief, want het bestuur van onze club doet niets. Er moet gewoon wat gebeuren, de clubs moeten jeugdafdelingen opzetten, dat kan het KNDB-bestuur niet voor ons doen.
Als wij op een school les ga geven en een jeugdclub runnen hebben we toch geen enkele hinder van wat er bij de KNDB gebeurt? Dus ik zie niet in wat je tegenhoudt, Fred.
Heaven is no location, but a state of mind
Kijk, dat zijn nog is dingen waar het dammen wat aan heeft. En inderdaad zal de KNDB je hier eerder in steunen als belemmeren.
Wat onze ervaring is wat goed werkt:
- Probeer binnen de scholen te komen, en dan de scholen die in de woonplaats van de damclub zijn.
- Probeer altijd dezelfde personen daarnaar toe te laten gaan, die de namen van de kinderen ook kennen, en later ook een beetje weten wie ze zijn en wat ze kunnen.
Als je 5 keer op die school bent geweest en het loopt goed, start dan een jeugdkampioenschap op de club zelf. Eindig zo'n kampioenschap leuk en nodig ze uit om lid te worden.
En wat denk ik het belangrijkste is, is dat je ze niet direct met theorie om de oren moet slingeren,
maar juist weggevertje moet gaan doen etc.. Je merkt vanzelf als iemand daar aan toe is.
We hebben nu ook wat jeugdleden, en dit lijkt wel te werken. Het worden er nu ook wat meer.
Nu hopen dat dat zo blijft .
Maar misschien heb je zelf nog wel een beter plan bedacht en meer ervaring hierin!?
Wat onze ervaring is wat goed werkt:
- Probeer binnen de scholen te komen, en dan de scholen die in de woonplaats van de damclub zijn.
- Probeer altijd dezelfde personen daarnaar toe te laten gaan, die de namen van de kinderen ook kennen, en later ook een beetje weten wie ze zijn en wat ze kunnen.
Als je 5 keer op die school bent geweest en het loopt goed, start dan een jeugdkampioenschap op de club zelf. Eindig zo'n kampioenschap leuk en nodig ze uit om lid te worden.
En wat denk ik het belangrijkste is, is dat je ze niet direct met theorie om de oren moet slingeren,
maar juist weggevertje moet gaan doen etc.. Je merkt vanzelf als iemand daar aan toe is.
We hebben nu ook wat jeugdleden, en dit lijkt wel te werken. Het worden er nu ook wat meer.
Nu hopen dat dat zo blijft .
Maar misschien heb je zelf nog wel een beter plan bedacht en meer ervaring hierin!?
Wat de school er trouwens aan heeft, is dat als je de media inlicht bij succes (van de school), de school weer positief in het nieuws is.
De school waar wij binnen waren wist de halve finale van NL te halen. Elke keer als ze iets behaalden stond dat in een regionaal weekblad, met een foto.
Het was zelfs zo dat wij dat stukje door mailde naar de leraar, en dan kwam het ook nog in het schoolweekblad. Met daarbij reclame dat er bij ons op de club een toernooitje is.
Win win situatie lijkt mij.
De school waar wij binnen waren wist de halve finale van NL te halen. Elke keer als ze iets behaalden stond dat in een regionaal weekblad, met een foto.
Het was zelfs zo dat wij dat stukje door mailde naar de leraar, en dan kwam het ook nog in het schoolweekblad. Met daarbij reclame dat er bij ons op de club een toernooitje is.
Win win situatie lijkt mij.
-
Tja heren, dat zijn dus de zaken die ik zelf in het verleden ook deed. Dus ik snap de redenering en ik heb er ook nog bewondering voor. Zelf ben ik die energie gaandeweg kwijtgeraakt. Maar als Leri vanuit Wapenveld echt zo enthousiast is klinkt dat best goed. Als er een paar gasten iets willen zou ik het actief ondersteunen en er ook wel wat moeite voor willen doen. De kar alleen trekken is geen optie. Dus Leri, mijn aanbod: Ik steun jou in Wapenveld en jij mij hier 20 killometer verderop? Zelf dammen hoeft voor mij niet maar iets ondersteunen ben ik niet te beroerd voor.
Ik snap het ook best hoor, ik houd altijd in mijn achterhoofd dat ineens alle jeugdleden weg kunnen gaan. Waardoor de evt. klap minder groot is. Niet dat ik er vanuit ga, want het gaat juist goed.
Ik wil best een keertje die kant oprijden, maar door mijn werk en dingen die ik hier doe is het voor mij niet haalbaar om dat regelmatig te doen. En het is juist belangrijk dat je de jeugd kent.
Vanaf hier wil wel ik best meedenken!
Is er wel een club in de buurt die schooldammen organiseert? Dat is wel erg handig, zo kom je met een doel binnen.
En inderdaad vrijwilligers kan nog is wel een probleem zijn. Maar met 2-3 man kun je een hele hoop doen. Alleen op dagen wanneer het schooldammen echt is moet je met wat meer zijn.
Volgens mij lijkt het voor veel moeilijker als dat het in werkelijkheid is. Het kost alleen wel aardig wat tijd. (sowieso wekelijks 1 avondje voor de clubavond en een middagje voor het schooldammen).
Maar het is dan ook best wel leuk.
De discussie is nu anders, en ik snap ook best dat wat je zegt soms met een korreltje zout genomen moet worden (houd ik wel van ), maar zoals dit:
Als jij als bedrijf een plaatselijke voetballer kunt sponsoren, of een plaatselijke onderwater-hockeyer. Dan is de keuze snel gemaakt als je als bedrijf bekender wil worden. En dat komt niet omdat die voetballer zo vreselijk veel in zijn eentje doet, maar omdat de voetbal veel bekender is.
Ik wil best een keertje die kant oprijden, maar door mijn werk en dingen die ik hier doe is het voor mij niet haalbaar om dat regelmatig te doen. En het is juist belangrijk dat je de jeugd kent.
Vanaf hier wil wel ik best meedenken!
Is er wel een club in de buurt die schooldammen organiseert? Dat is wel erg handig, zo kom je met een doel binnen.
En inderdaad vrijwilligers kan nog is wel een probleem zijn. Maar met 2-3 man kun je een hele hoop doen. Alleen op dagen wanneer het schooldammen echt is moet je met wat meer zijn.
Volgens mij lijkt het voor veel moeilijker als dat het in werkelijkheid is. Het kost alleen wel aardig wat tijd. (sowieso wekelijks 1 avondje voor de clubavond en een middagje voor het schooldammen).
Maar het is dan ook best wel leuk.
De discussie is nu anders, en ik snap ook best dat wat je zegt soms met een korreltje zout genomen moet worden (houd ik wel van ), maar zoals dit:
Een bedrijf wil pas sponsoren als dammen bekender is. En dat kan een GMI niet in zijn eentje doen. Zoiets moeten wij doen. Ook kunnen toernooien dan misschien wat makkelijker gesponsord worden.Wie talent heeft redt zich zelf of heeft dermate veel talent dat een bedrijf wel wil sponsoren.
Als jij als bedrijf een plaatselijke voetballer kunt sponsoren, of een plaatselijke onderwater-hockeyer. Dan is de keuze snel gemaakt als je als bedrijf bekender wil worden. En dat komt niet omdat die voetballer zo vreselijk veel in zijn eentje doet, maar omdat de voetbal veel bekender is.
-
De discussie gaat wel heel sterk off-topic. Allereerst denk ik dat je met je eerdere opmerking dat de posters in deze topic bij hun eigen club maar eens wat meer moeten gaan doen, je die mensen wel wat tekort doet. Ik denk dat iedereen nu (of in het verleden) daar best wel hun straatje schoon veegt of schoon hebben geveegd.
Wat betreft het jeugddammen. Het dammen (en lesgeven) op basisscholen gaat m.i. best goed.
Elk jaar zijn er ca. 600 jeugddammers via schooldammen nationaal bezig (provinciaal en lokaal dus nog een veelvoud).
De klap komt als men van basisschool naar voortgezet onderwijs gaat.
Even een onscherp fotootje van 14 jaar terug, met (Friese) kampioenen in 1999.
Daarop staan vier pupillen van De Oldehove (via schooldammen opgeleid), die het NK Pupillen Viertallen hebben gewonnen (plus ook nog Saskia Veltman, succesvol bij NK Meisjes: titel).
Van die vier pupillen damt alleen Klaas Hendrik Leijenaar nog. Andreas van der Meer heeft nog een paar jaar ook bij Huizum gespeeld maar gestopt. En ook Saskia is gestopt.
Vier (vijf) nationaal kampioenen bij de jeugd, waarvan maar 1 overblijft.
Dat is dus echt de top(!), waarvan je denkt dat die met zoveel succes wel blijft dammen.
En daar moeten we (KNDB) echt iets op gaan bedenken/gaan inzetten. Het verval tegenhouden van basisschool naar voortgezet onderwijs en het behouden van het enthousiasme bij die jeugd.
Wat betreft het jeugddammen. Het dammen (en lesgeven) op basisscholen gaat m.i. best goed.
Elk jaar zijn er ca. 600 jeugddammers via schooldammen nationaal bezig (provinciaal en lokaal dus nog een veelvoud).
De klap komt als men van basisschool naar voortgezet onderwijs gaat.
Even een onscherp fotootje van 14 jaar terug, met (Friese) kampioenen in 1999.
Daarop staan vier pupillen van De Oldehove (via schooldammen opgeleid), die het NK Pupillen Viertallen hebben gewonnen (plus ook nog Saskia Veltman, succesvol bij NK Meisjes: titel).
Van die vier pupillen damt alleen Klaas Hendrik Leijenaar nog. Andreas van der Meer heeft nog een paar jaar ook bij Huizum gespeeld maar gestopt. En ook Saskia is gestopt.
Vier (vijf) nationaal kampioenen bij de jeugd, waarvan maar 1 overblijft.
Dat is dus echt de top(!), waarvan je denkt dat die met zoveel succes wel blijft dammen.
En daar moeten we (KNDB) echt iets op gaan bedenken/gaan inzetten. Het verval tegenhouden van basisschool naar voortgezet onderwijs en het behouden van het enthousiasme bij die jeugd.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Inderdaad is het niet helemaal ontopic, maar meer leden is meer cash. Meer cash = minder afhankelijkheid. Dus uiteindelijk heeft het er na mijn inziens zeker mee te maken. En iedereen die al wat doet bij de club zal zich vast niet aangesproken voelen hoop ik. Een beetje discussie/overleg hierover lijkt mij zinvoller dan de KNDB afkraken.Piet Bouma wrote:De discussie gaat wel heel sterk off-topic. Allereerst denk ik dat je met je eerdere opmerking dat de posters in deze topic bij hun eigen club maar eens wat meer moeten gaan doen, je die mensen wel wat tekort doet. Ik denk dat iedereen nu (of in het verleden) daar best wel hun straatje schoon veegt of schoon hebben geveegd.
Inderdaad. Alleen iemand die veel verliest maar er wel elke week is, is minstens zo belangrijk wat mij betreft. Misschien nog wel belangrijker, omdat het voor hun een grotere stap is om elke week te komen. En als die allemaal blijven heb ik het idee dat de top ook eerder blijft.Vier (vijf) nationaal kampioenen bij de jeugd, waarvan maar 1 overblijft.
Elk NK tegen dezelfde tegenstanders spelen is ook niet geweldig voor een topper. Het is nu zelfs zo dat je als beetje jeugd-dammer mee kan doen met de jeugdklasse waarin je zelf zit en die erboven. En dat kan komen omdat de minste dammers gaan lopen, waardoor de selectie zeer klein is.
-
- Real name: Martijn Rentmeester
Dat iedereen met zoveel succes wel blijft dammen is volgens mij een denk fout. Ik kan in ieder geval wat meer inzicht proberen te geven in de overgang junioren-senioren. Er zijn drie redenen die ik kan bedenken waarom je een bepaalde hobby/sport gaat uitoefenen, dan wel blijft uitoefenen:Piet Bouma wrote:Dat is dus echt de top(!), waarvan je denkt dat die met zoveel succes wel blijft dammen.
1) Het sociale contact met mede hobbyisten/sporters
2) Je vindt de hobby/sport zelf heel erg leuk
3) Je bent erg goed in de hobby/sport en wordt door succes gedreven
Als ik punt 1 vergelijk met andere hobbies, dan ontbreekt dit voor mij momenteel gewoon bij dammen. Bij mijn tennisvereniging zijn er naast het tennis ook veel andere activiteiten, zoals BBQ's, maar ook handicaptennis of dat soort dingen en ook nog eens met leeftijdsgenoten. Dat ontbreekt bij dammen gewoon, waardoor punt 1 voor weinig jongeren in de seniorencategorie de motivatie zal zijn denk ik. Andere hobbies zijn veel gezelliger. In de jeugdcategorie kan dit nog wel een motivatie zijn, maar beetje bij beetje stoppen leeftijdsgenoten om verschillende redenen en uiteindelijk blijven er nog 3 leeftijdsgenoten of iets dergelijks over. Ik denk dat dammen op dit punt nog een hoop kan verbeteren, dan wel winnen. Bij de meeste clubs wordt er weinig georganiseerd naast de standaard clubavond.
Punt 2 zijn de echt pure liefhebbers en die zijn er maar weinig. Dat zijn degenen die uiteindelijk altijd wel blijven dammen.
Punt 3 geldt voor veel jongeren lange tijd denk ik samen met punt 1. De jeugdkampioenschappen (NK's) zijn leuk, je gaat met leeftijdsgenoten om, hebt succes en blijft het daarom doen. Dan ga je naar de senioren, valt daardoor vaak het contact met andere jeugd ver weg in het land wat weg (punt 1) en ook het succes valt weg, omdat de meesten niet zomaar weer bij de top horen, dat is voor weinigen gegeven. En als je daar wilt komen moet je enorm veel trainen, terwijl het niets op levert dan droog brood en een sociaal isolement. Een carriereplan kiezen is een stuk slimmer. Daarnaast geldt voor meerderen ook dat ze op een gegeven moment hun top bereikt hebben, dan wel een keer het NK gehaald hebben en het dan mooi geweest vinden, zo lijkt het in ieder geval.
Naast degenen die jij noemt kun je er zo nog een behoorlijk aantal opnoemen die niet meer zo actief zijn, zoals Derkx, Messemaker, Kloosterziel, Palmans, Leijenaar, Slotboom, de Voogd, Kuijvenhoven, Sterrenburg, Vogelaar, Steijlen. Een deel hiervan heeft al wel eens de NK finale gehaald. De jongeren die nu nog halve finales spelen hebben de meesten het NK nog niet gehaald en ik vermoed dat ze daarom mee spelen. Zoals Ludwig, Koopmanschap (dit jaar wel gehaald) en van Dijk (dit jaar wel gehaald). Twee anderen, Provoost en Sipma, zijn gewoon liefhebbers en willen naar de top.
Iemand vroeg vorig jaar ook waarom ik niet meer mee doe met de halve finales. Dat heeft meerdere redenen: het komt met tijd moeilijk uit omdat ik nu aan het afstuderen ben, daarnaast doe ik nu liever andere dingen op die zaterdagen, het NK is al een keer gehaald dus het hoeft wat minder (hoorde een keer van Mooser dat hij dit ook had nadat hij het NK had gehaald) en als laatste heb ik in de nieuwe halve finales weinig te zoeken. Er gaat er ééntje door die ongeveer vooraf al wordt bepaald en mocht die de boot missen krijgt die als nog een keuzeplaats. De TD bepaalt vooraf wie hij op het NK wilt, dat gevoel krijg je in ieder geval. Tja, dan moet ik dus eigenlijk mee doen voor punt 2, de pure liefhebber, maar dan speel ik liever teamwedstrijden wat ik nu nog blijf doen, omdat ik het wel leuk vind om nog een aantal wedstrijden per jaar te spelen en in een team is leuker. Maar de rest van de tijd ga ik liever voetballen of tennissen, lekker actief bewegen als ik de hele week al achter een computerscherm of in mijn boeken heb gezeten. Als ik 60 ben kan ik altijd weer actiever gaan dammen als ik niet meer zo soepel kan bewegen.
Hopelijk heb je iets aan dit verhaal. Misschien kun je andere NK jeugd van een tijd geleden ook vragen naar hun redenen om minder actief te spelen. Succes.
Dit lijkt me een intelligente analyse van motieven om te blijven dammen.Martijn Rentmeester wrote:Dat iedereen met zoveel succes wel blijft dammen is volgens mij een denk fout. Ik kan in ieder geval wat meer inzicht proberen te geven in de overgang junioren-senioren. Er zijn drie redenen die ik kan bedenken waarom je een bepaalde hobby/sport gaat uitoefenen, dan wel blijft uitoefenen:Piet Bouma wrote:Dat is dus echt de top(!), waarvan je denkt dat die met zoveel succes wel blijft dammen.
1) Het sociale contact met mede hobbyisten/sporters
2) Je vindt de hobby/sport zelf heel erg leuk
3) Je bent erg goed in de hobby/sport en wordt door succes gedreven
Als ik punt 1 vergelijk met andere hobbies, dan ontbreekt dit voor mij momenteel gewoon bij dammen. Bij mijn tennisvereniging zijn er naast het tennis ook veel andere activiteiten, zoals BBQ's, maar ook handicaptennis of dat soort dingen en ook nog eens met leeftijdsgenoten. Dat ontbreekt bij dammen gewoon, waardoor punt 1 voor weinig jongeren in de seniorencategorie de motivatie zal zijn denk ik. Andere hobbies zijn veel gezelliger. In de jeugdcategorie kan dit nog wel een motivatie zijn, maar beetje bij beetje stoppen leeftijdsgenoten om verschillende redenen en uiteindelijk blijven er nog 3 leeftijdsgenoten of iets dergelijks over. Ik denk dat dammen op dit punt nog een hoop kan verbeteren, dan wel winnen. Bij de meeste clubs wordt er weinig georganiseerd naast de standaard clubavond.
Punt 2 zijn de echt pure liefhebbers en die zijn er maar weinig. Dat zijn degenen die uiteindelijk altijd wel blijven dammen.
Punt 3 geldt voor veel jongeren lange tijd denk ik samen met punt 1. De jeugdkampioenschappen (NK's) zijn leuk, je gaat met leeftijdsgenoten om, hebt succes en blijft het daarom doen. Dan ga je naar de senioren, valt daardoor vaak het contact met andere jeugd ver weg in het land wat weg (punt 1) en ook het succes valt weg, omdat de meesten niet zomaar weer bij de top horen, dat is voor weinigen gegeven. En als je daar wilt komen moet je enorm veel trainen, terwijl het niets op levert dan droog brood en een sociaal isolement. Een carriereplan kiezen is een stuk slimmer. Daarnaast geldt voor meerderen ook dat ze op een gegeven moment hun top bereikt hebben, dan wel een keer het NK gehaald hebben en het dan mooi geweest vinden, zo lijkt het in ieder geval.
Naast degenen die jij noemt kun je er zo nog een behoorlijk aantal opnoemen die niet meer zo actief zijn, zoals Derkx, Messemaker, Kloosterziel, Palmans, Leijenaar, Slotboom, de Voogd, Kuijvenhoven, Sterrenburg, Vogelaar, Steijlen. Een deel hiervan heeft al wel eens de NK finale gehaald. De jongeren die nu nog halve finales spelen hebben de meesten het NK nog niet gehaald en ik vermoed dat ze daarom mee spelen. Zoals Ludwig, Koopmanschap (dit jaar wel gehaald) en van Dijk (dit jaar wel gehaald). Twee anderen, Provoost en Sipma, zijn gewoon liefhebbers en willen naar de top.
Iemand vroeg vorig jaar ook waarom ik niet meer mee doe met de halve finales. Dat heeft meerdere redenen: het komt met tijd moeilijk uit omdat ik nu aan het afstuderen ben, daarnaast doe ik nu liever andere dingen op die zaterdagen, het NK is al een keer gehaald dus het hoeft wat minder (hoorde een keer van Mooser dat hij dit ook had nadat hij het NK had gehaald) en als laatste heb ik in de nieuwe halve finales weinig te zoeken. Er gaat er ééntje door die ongeveer vooraf al wordt bepaald en mocht die de boot missen krijgt die als nog een keuzeplaats. De TD bepaalt vooraf wie hij op het NK wilt, dat gevoel krijg je in ieder geval. Tja, dan moet ik dus eigenlijk mee doen voor punt 2, de pure liefhebber, maar dan speel ik liever teamwedstrijden wat ik nu nog blijf doen, omdat ik het wel leuk vind om nog een aantal wedstrijden per jaar te spelen en in een team is leuker. Maar de rest van de tijd ga ik liever voetballen of tennissen, lekker actief bewegen als ik de hele week al achter een computerscherm of in mijn boeken heb gezeten. Als ik 60 ben kan ik altijd weer actiever gaan dammen als ik niet meer zo soepel kan bewegen.
Hopelijk heb je iets aan dit verhaal. Misschien kun je andere NK jeugd van een tijd geleden ook vragen naar hun redenen om minder actief te spelen. Succes.
Het is dan ook geen slimme zet van de KNDB geweest om een nieuw speeltempo in te voeren bij de nationale competitie. De wedstrijden zijn vlak na vieren ineens allemaal afgelopen en dit gaat ten koste van de sociale contacten.
De nationale clubcompetitie was juist het best lopende evenement door de KNDB georganiseerd en nu gaat men dit eigenhandig afbreken. Ook al haken steeds meer dammers af, men blijft apodictisch het zwakke beleid verdedigen.
De halve finales waren vroeger ook aantrekkelijker uit sociaal oogpunt.
Vorige week gingen twee teams van De Oldehove naar Huisen om mee te doen aan de beker. Daarna gingen we gezellig met acht man naar een Grieks restaurant. Daardoor was het een leuke dag, als we meteen weer naar huis waren gegaan had ik er niet veel aan gevonden.
Heaven is no location, but a state of mind